Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2.2 -02 (igen)
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (15438 totalt)
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Så var det dags för blå Åpel Speedster 2.2 nummer två. Den förra såldes efter 2 år till en här på forumet som råkade linda den runt ett träd och blev totalskrot. Hann med en 996 C4 emellan men det blev inte riktigt samma sak på banan med så mycket vikt och elektroniska hjälpmedel och servo och sånt
Denna köpta jag iof i April förra året och då hade den gått ca 1.100 mil. Självklart så bytte jag massa saker som jag lärt mig på den tidigare bilen. Det blev kolfiber diffusor, kolfibervinge, Öhlinsdämpare R&T, splitter fram, luftslangar till bromsarna fram, BMC filterbox i kolfiber (för goare ljud) AIM tidtagningsutrustning, 100cells racekatt, Bastuck racedämpare, lättat svänghjul, Team Dynamics hjul (viktmässigt samma som OZ Superleggera) 16" fram 17" bak med Toyo R888 - och stereo

Vad som ska göras våren 2008:
-Ny soppatank på 52L med inbyggd catchtank (inför kompressormatning)
-Kårnerwejting

Hösten 2008;
Kompressormontering

Lite bilder från en solig sommardag 2007;










Säsongen avslutades både negativt och positivt. Det negativa var att SBP inte gillade min vinge bak i kolfiber (trots att samma material används både på Koenigsegg och 997GT3RS). Mina Toyo R888 (trots att de är E-godkända och var nya vid tillfället), så jag åkte sammanlagt 4ggr samma dag för ombesiktning. Tror inte att de gillade mig eller bilen på SBP i Vallentuna
Det positiva var att jag satte nytt personbästa på Gelleråsen kontra den gamla Speedstern jag hade som hade samma setup. Dessutom så renoverade jag garaget också;

Före (ett vanligt radhusgarage fyllt med div. bråte)


Börjar bli klart


Högglansigt epoxygolv


Färdigt! Nu med 51mm tjock elport 3m bred (man behöver inte direkt sikta med speedstern när man ska in , 3-fas uttag för kompressor, arbetsbänk, plats för två bilar och nyisolerat tak och nya armaturer. Håller ca +10*C vid -1*C som idag utan värme på öht. thumbs up F.n. lite skitigt då bruksbilen får bo där under nätterna.


Vi har även lagt in två orangea ränder längs vänsterkanten (kraftigt influerad av 997GT3RS såklart)

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



vad har du för lättat svänghjul?
har du inte satt på shortshiften?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Turbo² skrev:
vad har du för lättat svänghjul?
har du inte satt på shortshiften?


Jag har ett från Moto-concept.de (samma typ som på den gamla). Short-shiften monterar jag nog nu i mars. Har även lite gula motorbussningar som ska dit

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



Grymt!

En bil-modell jag själv har siktet inställt på till kanske nästa sommar!

Porrigt garage hehe

Vingar, diffusor osv gör sig mkt bra på din bil!

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
Johan Östensson
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 374



Ser ut som samma fälgar jag har på min CTR, fast jag fick dom på köpet och har inte direkt tänkt på att de skulle vara lätta. Kul

Speedster är läckra bilar, och förädlingen som sker är trevlig
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
pwrdesign skrev:
Grymt!

En bil-modell jag själv har siktet inställt på till kanske nästa sommar!

Porrigt garage hehe

Vingar, diffusor osv gör sig mkt bra på din bil!


Du kommer inte att ångra dig. Men du ska gilla smärta och att vara exibitionist (eller hur det nu stavas) om man ska åka Speedster. Skitkul bil att meka med faktiskt thumbs up

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195



Det här var en riktigt fin Speedster! thumbs up

Kommer nog att sikta på en sådan när studierna är slut om ett par år, kanske lagom tills du vill sälja din?

Vad är det för kompressor du planerar att installera? Behöver du sänka kompressionen?

_________________
Peter Vighagen
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Peter V skrev:
Det här var en riktigt fin Speedster! thumbs up

Kommer nog att sikta på en sådan när studierna är slut om ett par år, kanske lagom tills du vill sälja din?

Vad är det för kompressor du planerar att installera? Behöver du sänka kompressionen?


Peter,
Kompressorn finns som efterbyggnadssats till just Opels 2.2L Ecotec motor (dollarn är ju låg nu )
Jag provmonterade en hel 2.0SC (som jag importerade ny från Canada) på min förra speedster men sålde av allt pga tidsbrist. Ägs nu av en tjomme i Bålsta.
Kompressionen behövs inte sänkas och det sitter Laminova intercooler orginal i insuget på den varianten dessutom

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590



Snygg bil!

Vad kostar det att lägga epoxygolv per kvadratmetern?

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
matte #25 tornado skrev:
Snygg bil!

Vad kostar det att lägga epoxygolv per kvadratmetern?


Jag gav 25' för 30kvm golv. Då kom de 2ggr (primer första dagen och sen färgen andra dagen) + att jag fick den orangea färgen med och blandad av golvläggaren.
Stenhårt är det iallafall. Vet inte om man kan polera det? Har blivit lite vita repor efter dubbdäcken på bruksbilen under vintern...

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 69



Jedrans vad fin. Men jag måste säga att det var riktigt analt av bessgubben att anmärka på den där lilla vingen... Dåligt humör! Annars brukar dom vara schyssta i Vallentuna.

Förresten (och lite OT), men vad är det för urtag i garagegolvet på renoveringsbilden? Jag kanske inte har alla båtar i hamn men jag förstår verkligen inte vad det är till för. Är det ett dubbelgarage, ser ut att vara två olika garage om man kollar på fönster och säkringsbox osv.

men iallafall.

Snygg bil!

_________________
/Stefan Leeiner

Opel GT -69
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



Stephan B skrev:
pwrdesign skrev:
Grymt!

En bil-modell jag själv har siktet inställt på till kanske nästa sommar!

Porrigt garage hehe

Vingar, diffusor osv gör sig mkt bra på din bil!


Du kommer inte att ångra dig. Men du ska gilla smärta och att vara exibitionist (eller hur det nu stavas) om man ska åka Speedster. Skitkul bil att meka med faktiskt thumbs up


Jo jag har en kompis som köpte en 2.2'a förra sommaren, lär bli en del åka med den i sommar

Mvh P

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



StefanL skrev:
Jedrans vad fin. Men jag måste säga att det var riktigt analt av bessgubben att anmärka på den där lilla vingen... Dåligt humör! Annars brukar dom vara schyssta i Vallentuna.

Förresten (och lite OT), men vad är det för urtag i garagegolvet på renoveringsbilden? Jag kanske inte har alla båtar i hamn men jag förstår verkligen inte vad det är till för. Är det ett dubbelgarage, ser ut att vara två olika garage om man kollar på fönster och säkringsbox osv.

men iallafall.

Snygg bil!


Jag gissar på smörjgrop

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39



pwrdesign skrev:
StefanL skrev:
Jedrans vad fin. Men jag måste säga att det var riktigt analt av bessgubben att anmärka på den där lilla vingen... Dåligt humör! Annars brukar dom vara schyssta i Vallentuna.

Förresten (och lite OT), men vad är det för urtag i garagegolvet på renoveringsbilden? Jag kanske inte har alla båtar i hamn men jag förstår verkligen inte vad det är till för. Är det ett dubbelgarage, ser ut att vara två olika garage om man kollar på fönster och säkringsbox osv.

men iallafall.

Snygg bil!


Jag gissar på smörjgrop


Lite OT men en gissnings tävling tills vi får svaret!

Min gissning igenbyggd trappnedgång till källeren.


Läcker bil är det. hoppas kunna äga en sådan någon gång

/Tomas

_________________
Tomas Egmark
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Egmark skrev:
pwrdesign skrev:
StefanL skrev:
Jedrans vad fin. Men jag måste säga att det var riktigt analt av bessgubben att anmärka på den där lilla vingen... Dåligt humör! Annars brukar dom vara schyssta i Vallentuna.

Förresten (och lite OT), men vad är det för urtag i garagegolvet på renoveringsbilden? Jag kanske inte har alla båtar i hamn men jag förstår verkligen inte vad det är till för. Är det ett dubbelgarage, ser ut att vara två olika garage om man kollar på fönster och säkringsbox osv.

men iallafall.

Snygg bil!


Jag gissar på smörjgrop


Lite OT men en gissnings tävling tills vi får svaret!

Min gissning igenbyggd trappnedgång till källeren.


Läcker bil är det. hoppas kunna äga en sådan någon gång

/Tomas


Korrekt Tomas!

Vi byggde ut garaget 10kvm bakåt och passade på att bygga igen trappen. Nu finns det trefas där nere där kompressorn ska stå + ny säkringsbox med automatsäkringar. På mittenbilden av garaget så var det inte uttaget för fönstret i gipset. Men det är samma garage

Stefan;
Jo, framförallt när det är en gjutkopia på Opel Speedster Turbo vinge. Men det var materialet de slog ner på. Kolfiber får inte finnas på bilar tydligen. Sen vet jag inte hur de tänkt med alla Porschar o dyl med orginalvingar i kolfiber....

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151



Stephan B skrev:
Hösten 2008;
Kompressormontering

Najs! thumbs up Bra att någon annan kan ligga lite lagom före i spåret
Har samma tankar som du, men möjligen kryddat med E85-konvertering i ett steg 2 (tyvärr är inte PrOAlloys tank E85-säker, skummet tål inte E85 och inte heller själva tanken heller som är gjord i alu). Kommer du nyttja laddluftkylningsmöjligheten i insugsplenumet och var tänkte du sätta kylaren isåfall? Några tankar kring hur du skall lösa motorstyrningen?

_________________
Vincent Wong
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
SlimVince skrev:
Stephan B skrev:
Hösten 2008;
Kompressormontering

Najs! thumbs up Bra att någon annan kan ligga lite lagom före i spåret
Har samma tankar som du, men möjligen kryddat med E85-konvertering i ett steg 2 (tyvärr är inte PrOAlloys tank E85-säker, skummet tål inte E85 och inte heller själva tanken heller som är gjord i alu). Kommer du nyttja laddluftkylningsmöjligheten i insugsplenumet och var tänkte du sätta kylaren isåfall? Några tankar kring hur du skall lösa motorstyrningen?


Ang. kylaren så finns det två alternativ. Antingen koppla på org. kylluftsystem alt. att köpa en liten mc-kylare och sätta i högra luftintaget bakom dörren. Det jag inte vet till dags datum är om huruvida kylsystemet har olika tempregleringar? På Solticen där 2.0SC sitter så har den två kylsystem där intercoolern har separat elpump och expansionskärl etc. Ang. motorstyrning tänkte jag överlåta det till Claus på Turbocenter.
Du vill inte sälja 4st aluspindlar ?

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151



Stephan B skrev:
Ang. kylaren så finns det två alternativ. Antingen koppla på org. kylluftsystem alt. att köpa en liten mc-kylare och sätta i högra luftintaget bakom dörren. Det jag inte vet till dags datum är om huruvida kylsystemet har olika tempregleringar? På Solticen där 2.0SC sitter så har den två kylsystem där intercoolern har separat elpump och expansionskärl etc. Ang. motorstyrning tänkte jag överlåta det till Claus på Turbocenter.
Du vill inte sälja 4st aluspindlar ?

Tror att courtenay sätter en kylare i fronten och drar slangar i trösklarna. Alternativet är som du säger att sätta kylare innanför luftintagen på sidorna (kanske en på vardera sidan). Kanske man borde ha turboöronen då också. Behovet av kylning beror ju bl.a. på hur mycket man tänker överladda, har inte räknat på det (än). Eller så tar man Badsters exigehuv och tar ner luft från taket till kylaren. Såg att på Exigen (dock med luft/luft laddluftkylare) har man satt värmeväxlaren ovanpå motorn i kombination med ett luftintag i taket.
Vet att Badsterspindlarna finns snart på minst fem Speedstar (Badstrarna inräknat), för ett tag sen var det inga problem att köpa nya sådana från honom. Det finns alternativ till Anders' spindlar också, men det visste du väl redan: http://www.vx220.org.uk/forums/index.php?showtopic=61184

_________________
Vincent Wong
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
oh fan. Trodde han bara sålde de han hade på sin bil till dig... (edit: hittade tråden på vx220 forumet)

Tycker det verkar krångligt att dra kylslangar i trösklar och sätta en extra kylare fram, verkar enklare om man koppla ett eget system som håller sig i motorutrymmet. Men det är klart att verkningsgraden blir nog bättre om man gör som Courtenay...
Vi får se, tanken var ju att kompressortrimma nu i vintras men budgeten sprack när fakturorna började ramla in från garagebygget (typ + 100.000). Hade tänkt avsätta ca 40.000:- till kompressor + allt runt omkring.

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 136



Riktigt snygg bil (och garage) som ska bli spännande att följa.
Har lite kontakt med ägaren av denna kompressormatade bil http://www.youtube.com/watch?v=uWfDsTYLJ5A
Ljudet är ju helt galet

_________________
Jim Kindblad
Mazda MX-5 1.8 -99
Opel Speedster 2.0 TURBO
Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



Kul att se din "nya" bil Stephan. Undrade just hur det gått med dina planer. Skall bli spännande att följa kompressormatningen när den tiden kommer. Var hittade du kolfiber diffusern någonstans?

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2.2 -02 (igen)
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (15438 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande