Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf CL MkII -85
2 besök senaste veckan (1282 totalt)
Fartsyndare

Här sen Feb 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Jaha, då har man kläckt ännu en idé om att ha nått skoj att köra på bana med. "offret" denna gången är en nyinförskaffad VW Golf MkII som vi fick utav sambons mor i lördags. Bilen i sig är absolut ingen skönhet men med lite ny färg och polerande så ser den iaf hyffsad ut. Tanken från min sida var först att bara göra vid och sälja den men efter att ha kollat på blocket så kan jag ju inte lägga några pengar på den utan att gå med förlust.

Så nu är tanken att så sakteliga få ihop nått man kan slänga runt på diverse banor med, jag bor ju i princip granne med Ring Knutstorp så det blir väl främst för den typen av bana jag bygger, inte så hög fart utan mer att bilen ska klara av att hålla en jämn fart även när det svänger.

Första projektet blir att fixa till bromsarna, bilen har stått ca tre månader med handbromsen åtdragen så bak finns absolut ingen bromsverkan, hörs bara metall mot metall där, banden slets förmodligen loss när jag drog loss bromsarna.
Fram så blir det till att börja med ventilerade GTI skivor som slitsas och ev borras lite med, beläggen får väl slipas ned så dom passar. Har jag tur så får jag bra pris på Mekonomen via en kollegas bror och då blir det Greenstuff belägg fram.

Efter det så tänkte jag ligga lite lågt fram tills det blir lite varmare ute och jag kan ta mig an lack, rost och väghållning, känns inte som det är lönt så länge det är skitväder ute och bilen rullar på 165or
Tänkte i samma veva fixa lite bättre väghållning i form av stabiliseringsstag fram och bak, dom obligatoriska sänkfjädrarna och lite nya bussningar där det behövs.

Sen får det räcka ett tag tills jag hittar någon skoj motor, planen är att försöka hitta en 1.8T från en nyare GTI samt en växellåda från en Passat diesel, dom ska tydligen ha diffbroms original.
Andra funderingar innefattar rensad inredning, bur, rallystol, fempunktsbälte osv osv

Får se vad det blir av dethela men det är iaf skoj att ha nått att drömma sig iväg med på dagarna, en del är också att bilen ska gå att använda till och från jobbet.........ett tag

Bild på monstermaskinen som den ser ut idag.


Mvh
Möller

_________________
If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

// Patrik Möller // Skåning
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf CL MkII -85
2 besök senaste veckan (1282 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande