Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV TB -96, MSIII v.3. Turbobyte!
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (26748 totalt)
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Bilen är alltså en GVT TB årsmodel 1996

TB innebär att det är en 2l v6 med turbo, 200hk@6000hk, 280nm@2400rpm. En ganska trevlig maskin, om än liten, men turbon kompenserar effektivt den mindre cylindervolymen.

Bilen väger orginal ca 1500kg, inte helt ultimat mao.

Bilen inhandlades i ett ganska riskigt skick, en framfjäder var av, inga framstolar plus lite annat, inget att hänga läpp över, desto större anledning att få köpa nya delar:)


Efter första uppgraderingen:

Monaco Cobra stolar samt en komplett remservice.


_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
stefan å
eksjö
Här sen Feb 2006
Inlägg: 31



Trevligt en turbo till på träffarna. thumbs up
Vad har du tänkt att göra med bilen framöver.

_________________
stefan åkesson
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Ett lass delar inhandlades illa kvickt från http://shop.alfisti.net/



Bilstein dämpare samt Eibach sänkningsfjädrar och ett fjäderbensstag:



Dessa testades på Bilsport Action meet sommaren -07. Dämparna är helt ok men tyvär fick jag med några riktigt dåliga noname däck på köpet, bilen understyrde ganska friskt. Jag var ändå nöjd, första konabanekörningen avklarad:)


Hej vad det går! Vad skriker mest: föraren, motorn eller däcken? (inte min bild)

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Men sen spårade det ur lite, på köpet fick jag även med ett par coola stylingfälgar:


Yeah!

Tyvär är 18" och 40 profil för stort för Bilstein fjäderbenen detta syns tydligt på denna bild:

Detta utrymme är ej tillräckligt när man börjar svänga, kombinationen billiga stylingfälgar samt för stor diameter gör att däcket tar i fjädertallriken. Detta kan eventuellt åtgärdas med hjälp av 35 profil. Eller ännu hellre: ett par dyrare fälgar:)

Eftersom jag har kvar orginal alfa 17 tummare så kan jag använda dessa vid bankörning istället då de verkar stabilare, dessutom e ju 17" r-däck billigare än 18"

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
stefan å skrev:
Trevligt en turbo till på träffarna. thumbs up
Vad har du tänkt att göra med bilen framöver.


Ja GTV TB e ju en ganska billig alfa numera, mkt prestanda för pengarna. Det ska förhoppningsvis bli ett par träffar detta år.

Framtidsplanerna är först och främst att få bilen genom besiktningen, den dras just nu med flertalet mer eller mindre allvarliga fel:

Hastighetsmätaren trasig = lyfta ur motor för att komma åt o byta givare
Knack i en ventil = får förmodligen lyfta en topp

otillräcklig avgasrening, orsaken till felet är fortfarande ovisst. Katten kan vara dålig, det finns en läcka i downpipen, den påverkar sannolikt. Jag har försökt kontrollera lambdasondens funktion, men blir inte klok. Sonden verkar helt död, samtidigt som bilen skickar ut en spänning på 0,5v över sonden till synes utan anledning.

Motorn har aldrig riktig gått rent, detta kan enkelt härledas till sliten rotor, fördelarlock samt "läckande" tändkablar. Simpla delar som kostar ynka 3800kr typ. Suck!

Jag har funderat på att byta styrsystem (till VEMS) för att bli kvitt problem med lambdasonden och dyra tänddelar. Detta skulle desutom underlätta för den framtida drömen om en turboladdad 24v 3,2l sexa:) Eller iaf en 3l 12v sexa. Men jag råkade dessutom köpa ett hus, och det huset behöver nytt tak
(garagetaket förstås, någon ordning får det ju vara) så jag vet inte om jag har råd/tid med ett styrsystemsbyte.

Nog om problemen, här närmast skall motorn lyftas ur. (ska bara renovera ett badrum först)

/Per

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6506



Kul att se att du använt Alfan till vad man borde ha en Alfa till Per, du får åka norrut nån gång snart med den så man får granska den i sömmarna

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
stefan å
eksjö
Här sen Feb 2006
Inlägg: 31



Iloper skrev:
stefan å skrev:
Trevligt en turbo till på träffarna. thumbs up
Vad har du tänkt att göra med bilen framöver.


Ja GTV TB e ju en ganska billig alfa numera, mkt prestanda för pengarna. Det ska förhoppningsvis bli ett par träffar detta år.

Framtidsplanerna är först och främst att få bilen genom besiktningen, den dras just nu med flertalet mer eller mindre allvarliga fel:

Hastighetsmätaren trasig = lyfta ur motor för att komma åt o byta givare
Knack i en ventil = får förmodligen lyfta en topp

otillräcklig avgasrening, orsaken till felet är fortfarande ovisst. Katten kan vara dålig, det finns en läcka i downpipen, den påverkar sannolikt. Jag har försökt kontrollera lambdasondens funktion, men blir inte klok. Sonden verkar helt död, samtidigt som bilen skickar ut en spänning på 0,5v över sonden till synes utan anledning.

Motorn har aldrig riktig gått rent, detta kan enkelt härledas till sliten rotor, fördelarlock samt "läckande" tändkablar. Simpla delar som kostar ynka 3800kr typ. Suck!

Jag har funderat på att byta styrsystem (till VEMS) för att bli kvitt problem med lambdasonden och dyra tänddelar. Detta skulle desutom underlätta för den framtida drömen om en turboladdad 24v 3,2l sexa:) Eller iaf en 3l 12v sexa. Men jag råkade dessutom köpa ett hus, och det huset behöver nytt tak
(garagetaket förstås, någon ordning får det ju vara) så jag vet inte om jag har råd/tid med ett styrsystemsbyte.

Nog om problemen, här närmast skall motorn lyftas ur. (ska bara renovera ett badrum först)

/Per


Ha Ha låter presis som för en annan
Köpte en alfa gtv 2.0turbo i slitet skick som jag byggt på, samtidigt som man står och renoverar hus.

inan du river ner motorn så lyft på bägge ventillocken, avgasventilerna går det vipparmar/stötstänger till dom brukar behövas justeras , där sat mitt tikande och bankande,

_________________
stefan åkesson
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Jag har justerat ventilerna en gång, men det är en ventil som envissas med att låta riktigt illa, eller om det är mekanismen. De borde inte skada med en närmare titt iallafall.

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Tycker dessa Alfor är grymt snygga. Jobbigt med Alfas knepiga motorer!
Men det kanske är enklare än det låter! :

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
En liten uppdatering. Bilen rullar inte än och badrummet är inte färdigrenoverat. Men det är inget att hänga läpp över.

Motorn är urmonterad, när detta var gjort upptäckte jag att den inte behövdes lyftas ur för att byta hastighetsmätargivaren, man kom åt iallafall:(

Motorlyftet var dock inte helt fördjäves, nu fick jag möjligheten att tvätta rent den ordentlig. Dessutom kunde jag ta tag i kammaxelproblemet. Knacket lokaliserades till en nersliten kamnock och kammaxelföljare till ettans avgasventil, nocken var ca 1,5mm lägre. Försökte hitta en begagnad, men den jag hittade var ännu sämre, ingen kammaxelföljare var el på den motorn, ett inte helt ovanligt problem på alfas 12v v6:a verkar det som.

Nya delar inhandlades från Firma Tuynder i Holland, leverans nästa vecka förhoppningsvis. Beställde en kammaxel, sex kammaxelföljare, alla tre motorkuddarna samt lite packningar, totalt 5300kr, motsvarande pris i sverige, sannolikt närmare 9000kr.

Tändkablarna var förstörda, nya beställdes från Sparkplugs.co.uk. Det blev Magnecor Electrosport 80. 8mm kablar som är blåa och fina, ynka 2000kr kostade kalaset. Rotor o fördelare köptes på Mekonomen.

Nu närmast skall lite plåtdetaljer lackas samt alla delar monteras. Siktet inställt på Ring Knutstorp den 28:e

Här kommer en bild på de fina blåa kablarna

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580



fan va jag känner igen den där lokalen! kan det vara vid IUC olofström??? ser ut som det på parkeringen iaf.

aldrig sett bilen här i olofström tyvärr, får ta ett rejs när du fått ihop motorn

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Jo det är korrekt, bilden är tagen från min arbetsplatas IUC.

Du får hålla ögonen öppna, bilen ska iaf rulla andra efter midsommar.

/Per

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Kul med lite fler italienska bilar på rejsa . Alfa Romeo GTV är ju kusin till Fiat Coupé, som jag kör runt i, så det är lite intressant å jämföra dom.

Har du tänkt trimma motorn något?
Vad sitter det för turboaggregat i den? Garrett?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Ville bara meddela att motorn är tillbaka på sin rätta plats och bilen är besiktigad (dock med 5 påpekande...). Det blir alltså bankörning på Knutstorp nu på lördag!

Nu är det bara Badrummet kvar. Och sedan garagetaket...

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
oj, nu vart det visst 2009.

2008 avklarades med banträffar på Knutstorp och Mantorp.


Bild från knutstorp, här gav originalbromsarna upp totalt. Därför inhandlades Ferrodo D2500 belägg och ATE Blue racing vätska.

På Mantorp regnade det hela dagen, därför han jag inte utvärdera bromsarna helt denna säsong.

I chikanen på Mantorp, samt i idioten på Knutstorp märktes att en diffbroms skulle underlätta utgången i kurvorna. Dessutom betedde sig gatdäcken som tvålar.

En lång åtgärdslista inför 2009 med andra ord, men inget o vara rädd för.

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Säsongen 2009 är i ful gång och två banträffar är redan avklarade, Gälleråsen samt Anderstorp har besökts tillsammans med CAR och strålande väder.

Under vintern inhandlades ett gäng med delar:

Sandler glasfiberstol med sidomontering (samma som Sparco Evo), denna tillsammans med en Mocca klädd ratt gör att jag kan sitta lägre samt längre bak, dvs bekvämt, och framförallt utan att slå hjälmen i taket.

En Q2 diff inhandlades från Tuynder för ett skamligt lågt pris, typ 4500kr, inkl. lager. Denna diff ser ut att vara mycket lik en Quaife, men jag är lite osäker på hur den ser ut inuti.


Montering av diff, original chims användes, på samma ställe som innan.

Lätt begagnade R-däck inhandlades, Khumo Ecsta v70A, storlek 205/40-17, mjuk kompound.

De två stabiliserings plattor som sitter monterade under bilen mellan golvet och framvagnsbalken steloppererades. De främre infästningarna sitter original med ett par gummisbussningar, dessa ersattes med diton i stål:


Notera Stiga parken som snällt får vänta...

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
På Gelleråsen fick jag hårdtesta D2500 beläggen, jag var inte helt nöjd, jag är osäker på om det faktiskt fadade, i vilket fall fick jag inget förtroende för dem, något måste göras med andra ord.

Säljdelen på detta forum granskades och en lämplig uppsättning Wilwood superlite ok med två Wilwood H/D skivor, 48 flänsars, 309,5mm dia samt 31,8mm tjocka inhandlades. Pean sweden kontaktades och han hade bara PFC01 belägg att leverera på så kort varsel. Till det priset får det bannemig vara bra grejer!


Nytillverkad adapter för oket.


286x28mm mot 309,6x31,8mm. Klart bättre grejer...

Efter lite trix med diverse adaptrar samt omborrning av nav, och inte minst fixande med adaptrar till de stålomspunna slangarna satt de som gjutna på bilen:

Monterade på bilen, ena oket var tydligen rött.

På Anderstorp fick bromsarna bekänna färg ordentligt, tillsammans med R-däck dessutom. Bettet i bromsarna är imponerande och de klarar lätt 20minuters hård körning. Kul!
Tyvär slog sig skivorna redan under inkörningsfasen, detta måste åtgärdas nu i efterhand. Dessutom lyckades jag inte helt med luftningen, det kan ha kommit luft in i ABS enheten, och denna skall vara omöjlig att få ut enligt mekhandboken jag har. Detta gör att bromskänslan inte är maximal.


Kurva 1 på Anderstorp, tror jag, inte min bild.

Notera hur kassa hjulvinklarna är fram, däcken var slitna långt ner på texen. Jag körde nog med för lågt tryck ett tag dessutom, 2,2kg varmt, då blev tempen uppemot 84 grader och slitaget var katastrofalt, framförallt i mitten av däcket.

Jag höjde till 2,4kg, kunde inte märka någon direkt skillnad i grepp, men eventuellt så skönk tempen till under 80 grader iallafall.

Efter Anderstorp konstaterades att dessa Khumo Ecsta v70A med mjuk blandning sannolikt är på tok för mjuka för att monteras fram på denna framtunga bil, och framförallt inte när man för positiv camber i kurvorna. Bak fungerar de OK!

Diffen föresten! Den är ju ett måste! Bilen går nu att balansera ut ur kurvorna, utan det konstanta understyrandet med innre hjulspinn som tidigare fanns. Dessutom har nästan all torque steer fösrvunnit.

Inför Knutstorp med CAR skall det förhoppningsvis vara några grader negativ camber fram, förhoppningsvis 3-4 och.

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Riktigt trevlig maskin att köra det där. Minns att polaren (som hade en likadan) nämde vad en original stor service kostade var så man nästan trollade av stolen. Var det trimm kammar du stoppade i eller original?

EDIT: Gällande luft i ABS enheten brukar verkstäderna med hjälp av en sånn där speciell datorenhet köra vissa enheter i bilen. Där ibland ABS pumpen. Prova att lufta igen är dock mitt råd, ibland är det riktigt kinkigt med vilken ordning man gör det i. Själv fick jag lufta om bromsarna säkert 5 gånger efter byte av bromsledningar innan det blev helt bra.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Dubbel

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Trippel

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2158



Jag kör ju en mkt närbesläktad bil och till denna funkar Toyo R888 mkt bra, speciellt med lite extra camber fram (har vad man kan justera H&R-bultarna till, max -1.5grader. Bra kompromiss gata/bana).

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV TB -96, MSIII v.3. Turbobyte!
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (26748 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande