Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 1,8 16v igen, lite film från GR.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
15 besök senaste veckan (39380 totalt)
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Hej
Tänkte starta en tråd om min senaste gte,som byggdes som en utställningsbil av ett företag och stog utställd på Elmia 06.
Dock skall den inte behållas som som utställningsbil,utan byggas om till en kul bil för att svänga med på banträffar och liknande, att kalla den för bil när den köptes var väl att ta i då i princip alla kablage var avklippta lr skadade,då dom gick fram friskt med avbitaren vid bilstereo bygget,så den var mer en rullande baslåda än bil.
Det fattades även ganska vitala delar för att kunna köra med den, tank, styrbox,avgassystem,oken bak, allt var kastat Växellådan var bara sopor,då den var rensad innuti, och motorn gick på 3cyl pga 0 komp i en cyl. Inte direkt det bästa objektet att börja med,men då jag har 3st andra gte att ta delar ifrån ,går det att sätta ihop allt ganska smidigt. Det som gjorde att jag ville ha den bilen var att det var nerlagt en massa pengar på dyra saker jag inte skulle köpt annars tex

Hispec 325mm Bromskitt fram med 4kolvs ok
Coilover från Ktec
Kombat kit från ktec
7*17 tums fälgar med 215/35-17
Vita bakljus från ktec
Nylackad

Då bromsarna är så överdimensionerade är man tvungen att åka på 17" (orginal sitter det 238mm skivor och 13") finns risk för att dom stoora fälgarna förstör hur bilen uppträder på bana,då jag inte kan sänka den så mycket jag vill,undrar även hur svårdoserade bromsarna blir, men jag har tänkt att sätta dit större bromsar bak åxå (från 238-->265mm)och hoppas på att det blir bra med en större huvudcyl.

Kommer se lite blingit ut då fälgarna är helkromade, med jag har inte lust att byta med en gång utan jag vill veta hur väghållning och liknande blir innan jag ev får skaffa mindre frambromsar för att kunna gå ner i fälgstorlek thumbs down

Finns saker som jag inte gillar med bilen, bakluckan tex är för tillslätad..
sedan är den ett jäkla slarv jobb som gjordes på 4v.. finns en del rost som är överlappad med lite plåt och kladd..kul att laga rost på en "nylackad" bil..

Har bara lite dåliga mobilbilder på bilen då jag aldrig tar med mig kameran
Som den såg ut när jag hämtade den


Hispec bromsar modell större

billen är ca 7cm för hög bak på bilderna utom denna som visar hur det skall se ut

Undrar varför det inte fanns någon kompression på en cyl

Såhär såg inredningen ut, sköna stolar som bara satt löst monterade för syns skull

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197



Kul objekt, men synd att plastnissarna inte haft mer vett att göra sakerna ordentligt från början. Men men. Det blir nog bra i slutändan.

_________________
Conny Uppvall
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
C Upp skrev:
Kul objekt, men synd att plastnissarna inte haft mer vett att göra sakerna ordentligt från början. Men men. Det blir nog bra i slutändan.

ja det är tråkigt att dom slarvat.och rost är thumbs down

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 184



Kul att se bilen här också Tony!
Man kan ju i alla fall säga att du hursomhelst få till en väldigt het 5:a när allt är klart. thumbs up

/Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
har hunnit göra lite mera som jag inte skrivit ännu
Man har så dålig sittställning i gte,så jag tänkte ändra på det,så jag har bytt ut rattstången till en ställbar från en R21 här ser man vinkelskillnaden (ligger up och ner på bilden)så ratten kommer längre ner,och samtidigt längre bak i bilen så man kan flytta bak stolen

Här ser man hur stor ändring det är från orginalet.

Bimarco stolarna skall monteras på Citroen BX skenor med egna fästen.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2913



volymmannen skrev:
men jag har tänkt att sätta dit större bromsar bak åxå (från 238-->265mm)och hoppas på att det blir bra med en större huvudcyl.


Vad för skivor? Är lite meckigt att byta då hjullagren bak och själva navet är integrerat i skivan.

Såg din bil på Elmia för några år sedan. Lite väl mycket styling i förhållande till prestanan men det verkar du vara på god väg att ändra på thumbs up

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
volymmannen skrev:
men jag har tänkt att sätta dit större bromsar bak åxå (från 238-->265mm)och hoppas på att det blir bra med en större huvudcyl.


Vad för skivor? Är lite meckigt att byta då hjullagren bak och själva navet är integrerat i skivan.

Såg din bil på Elmia för några år sedan. Lite väl mycket styling i förhållande till prestanan men det verkar du vara på god väg att ändra på thumbs up

Laguna skivor, håller på att lösa lagringsproblemet och fäste för laguna ok..

Ja prestandan skall förbättras,har rensat bilen på allt tungt och skall åka med clio 16v motor i år (F7P) borde märkas skillnad..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Som sagt skall effekten öka lite
orginalmorot: 1,7 8v 95hk är faktiskt inte så jätteslö, då bilen är ganska lätt, dock skall det i mer effekt i bilen och då är det enklast att byta ut orginalet,dom flesta satsar på en volvo4** turbo motor som är en renault motor i grund och botten och den största skillnaden är större grop i kolven där förbränningsrummet befinner sig, så alla fästen passar bara kasta i, dock vill jag åka sugmotor.
Så jag fick tag på en CliOI 1,816v motor av en jobbarkompis den skall jag åka med i år sedan skall det bli mer effekt nästa år.

Clio 16v har 137hk och med lite bättre andning och elektroniklåda från stora landet i väst hoppas jag på minst 150hk borde inte vara någon överdrift?




Det färdiga resultatet, efter jag besökt instrumentverkstan på jobbet

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
kristoffer1

Här sen Dec 2007
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tja mannen det ser bra ut bara att fortsätta i samma takt hehe blev bra som fan med lådan, hoppas på att det blir nåt åkande av i sommar hehe ha det

_________________
kristoffer johansson
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
kristoffer1 skrev:
Tja mannen det ser bra ut bara att fortsätta i samma takt hehe blev bra som fan med lådan, hoppas på att det blir nåt åkande av i sommar hehe ha det

hoppas det,vi får väl skruva på din låda snart...

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Eftersom jag flyttat bak stolen så räcker jag nästan inte att lägga i 5e växeln,därför kapade jag av handbromsen och kapat hål för växelspaken så den hamnar 8cm längre bak i bilen,på bilen syns även fina hål som snart skall läggas igen...bläää hatar rost..


_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Ska du ha en clio 16v motor i bilen? Har du kanske redan monterat i den

Vad är det för box till den som beskriver i texten??

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
zkungen skrev:
Ska du ha en clio 16v motor i bilen? Har du kanske redan monterat i den

Vad är det för box till den som beskriver i texten??

nej den är inte monterad ännu,skall snygga till motorutrymmet först.
MSII V3,0 är det som skall användas ,men skall börja med att köra på orginal styrbox..då jag har en sådan liggandes åxå..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



volymmannen skrev:
zkungen skrev:
Ska du ha en clio 16v motor i bilen? Har du kanske redan monterat i den

Vad är det för box till den som beskriver i texten??

nej den är inte monterad ännu,skall snygga till motorutrymmet först.
MSII V3,0 är det som skall användas ,men skall börja med att köra på orginal styrbox..då jag har en sådan liggandes åxå..


Var kommer den styrboxen ifrån?

Verkar det vara mycket med jobb att få i den motorn i din bil?

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
zkungen skrev:
volymmannen skrev:
zkungen skrev:
Ska du ha en clio 16v motor i bilen? Har du kanske redan monterat i den

Vad är det för box till den som beskriver i texten??

nej den är inte monterad ännu,skall snygga till motorutrymmet först.
MSII V3,0 är det som skall användas ,men skall börja med att köra på orginal styrbox..då jag har en sådan liggandes åxå..


Var kommer den styrboxen ifrån?

Verkar det vara mycket med jobb att få i den motorn i din bil?

har köpt den i USA http://www.diyautotune.com/
jo det kanske man kan tycke jag hoppas det går ganska smidigt.. kommer bli trångt dock
http://www.priyantha.nl/rtc/upload/fr45.JPG

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Ja jäkla där ser man, det går ju.

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
zkungen skrev:
Ja jäkla där ser man, det går ju.

jo visst gör det det ,annars skulle jag inte försöka,nästan lika trångt i en clio...

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Rostlagad och lackad i motorrum och inne, då jag sänkt fjädringen ca 80mm bak och åker på 4" större fälgar än orginal,kräver stötfångare bak lite övertalning innan det blir rätt frigång,dock är inte markfrigången så mycket lägre än orginal..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Hade inte du denna bilen på Elmia för nåt år sen??
Vet att jag snackade med nån där om billjud.....har för mig att det satt saker från Soundstream i den

Eller har jag helt fel för mig

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
zkungen skrev:
Hade inte du denna bilen på Elmia för nåt år sen??
Vet att jag snackade med nån där om billjud.....har för mig att det satt saker från Soundstream i den

Eller har jag helt fel för mig

föregående ägare hade den på Elmia 2006,och ja det satt Soundstream prylar i den..kommer dock inte bli stereo i nu, det skall bli lätt,blir roligare så..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



volymmannen skrev:
zkungen skrev:
Hade inte du denna bilen på Elmia för nåt år sen??
Vet att jag snackade med nån där om billjud.....har för mig att det satt saker från Soundstream i den

Eller har jag helt fel för mig

föregående ägare hade den på Elmia 2006,och ja det satt Soundstream prylar i den..kommer dock inte bli stereo i nu, det skall bli lätt,blir roligare så..


Hittade en bild nu på bilen som vi tog då bilen va på Elmia...
Höll på mycket med billjud då så därför minns jag den...

Håller med, det är helt klart roligare om den vägen lite mindre

Vad har du för planer för bilen framöver nu då?

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 1,8 16v igen, lite film från GR.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
15 besök senaste veckan (39380 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande