Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Glasfiberteknik
1, 2, 3, 4   >>
22 besök senaste veckan (57393 totalt)
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Jag tänkte jag skulle gjuta av min gamla Sparco stol eftersom jag trivs så otroligt bra i den, plus att den med lite mindre modifieringar passar i Westfielden thumbs up och jag behöver två och den går inte att köpa nånstans.

Hursomhelst, jag har nu strippat av klädseln (som var limmat) och ser nu hur den är gjord.

Den är gjuten "bakifrån", vilket gör det enkelt att göra en gjutform.

Enda problemet är att jag är relativt okunnig när det kommer till glasfiber. Jag har i min ungdom experimenterat en del med epoxy, glasfiber och nylonplast. Min erfarenhet av epoxy har varit dålig p.g.a. det jag köpte härdade för långsamt (och jag blandade enligt instruktionerna).

Jag hade heller då inget släppmedel (använde smör faktiskt), och jag testade lite alltmöjligt, såsom bilvax och jag fick inget att fungera utom just ett tjockt lager fett (eller då, smör eftersom det inte rinner undan). Finns det något "riktigt" släppmedel som lägger sig som en hinna mellan formen och plasten och som inte rinner? Jag handlade då plast hos Båtplast i Segeltorp - är det en bra och prisvärd leverantör? Ska man köra nylonplast eller Epoxy?

Jag kan egentligen inte så mkt om detta, alla tips mottages varmt!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Jag har läst en bok som heter "Competition Car Composites" skriven av Simon McBeath. Ges ut av Haynes. Författaren har även skrivit andra böcker som Competition car suspension, Competition car preparation, mm.

Nivån passade mig perfekt. En praktisk handbok Lite lätt med teori, praktiska exempel, priser, mm.

Nivån var perfekt för mitt behov. Rekommenderas thumbs up

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

vi kan snacka om det när vi träffas.
jag har en kille i teamet som gjuter till en massa rallyåkare i dom högre divisionerna.
lite har jag snappat upp genom åren

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
dude skrev:
vi kan snacka om det när vi träffas.
jag har en kille i teamet som gjuter till en massa rallyåkare i dom högre divisionerna.
lite har jag snappat upp genom åren


Låter kanon thumbs up . Jag ringer dig imorgon.

Jag tänkte göra detta den här veckan (varför ligga på latsidan?).

Här var en bra sida (till arkivet):
http://w1.844.telia.com/~u84408370/komposit/formar.htm

och lämpliga länkar:

  1. http://www.epotex.se - specialbutik för epoxyprodukter. Stort utbud, bra priser och kompetent personal. Bra hemsida!
  2. http://www.nilsmalmgren.se - Nils Malmgren epoxy
  3. http://www.tanso.se - Svenska Tanso, sveriges största generalimportör av kolfiber och "HiTech-fibrer" bra priser
  4. http://www.byggplast-batprylar.se - Byggplast, båttillbehörsaffär som från början specialiserade sig på båtbyggen. Dåliga på epoxy och fibrer men har bla släppmedel mm
  5. http://www.divinycell.se/ - Divinycell, tillverkare av den mest kända och enligt många bästa distansmaterialet för sandwichkonstruktioner
  6. http://www.swecomposite.com - Swecomposite, svensk återförsäljare av kompositväv, lamineringsepoxy och distansmaterial
  7. http://www.nmi.se/West-System/ - Armtech West System, info och försäljning av WestSystems epoxyprodukter
  8. http://www.carbcom.net - Carbcom, amerikansk kolfiber- och "HiTech-fiber"-försäljare
  9. http://www.swiss-composite.ch - Swiss composite, schweizisk kolfiber- och "HiTech-fiber"-försäljare
  10. http://www.eurocarbon.com - Eurocarbon, holländsk kolfiber- och "HiTech-fiber"-försäljare

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Har du gjort en sökning på forumet? Har nämligen för mig att det avhandlats ett antal ggr förut.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
AndersY skrev:
Har du gjort en sökning på forumet? Har nämligen för mig att det avhandlats ett antal ggr förut.


Japp, jag sökte lite och har läst dem men det var iofs några veckor sen...men jag tyckte inte riktigt att jag hittade svar på lämpliga leverantörer till exempel. Men jag är mer insatt nu än när jag skrev första frågan tack vare frenetiskt webbsökande

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Köper gärna en kopia av avgjutningen om man lyckas göra det bra, men hur gör vi med klädsel och stoppning?.

Lär vara lite marigt att hitta bra material?.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det är en kille på zatzy som säljer volvo:s alcantara-tyger på löpmeter till superpris.
kan väl vara ett kanonalternativ thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
kid skrev:
Köper gärna en kopia av avgjutningen om man lyckas göra det bra, men hur gör vi med klädsel och stoppning?.

Lär vara lite marigt att hitta bra material?.


Min plan är följande:
1/ se hur pass "slät" framytan blir, originalplan är att få det slätt, måla blankt och på vissa utsatta ställen göra en tunn "pad" att sitta på.
2/ jag har ju klädseln från "originalet" som går att sprätta och ta mått av, sedan sy nytt i lämpligt material med lite stretch i. Detta limmas sedan mot formen för att det inte ska glida runt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har stått och plastat de senaste dagarna.....och när jag gjuter av något som ska bearbetas, inte är så noga eller att det jag gjuter av är så dyrt att det inte får fastna.....så använder jag silvertejp som släppmedel. (obs det stadiga sorten som går att riva av som en tygbit)
Det blir inte så fin yta......men i ditt fall kommer ju den sidan inuti stolen.

Lägger du sedan ett jämt lager och rollarmycket.....så är det inga problem att få baksidam så jämn, att dem går att putsa till..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag har stått och plastat de senaste dagarna.....och när jag gjuter av något som ska bearbetas, inte är så noga eller att det jag gjuter av är så dyrt att det inte får fastna.....så använder jag silvertejp som släppmedel. (obs det stadiga sorten som går att riva av som en tygbit)
Det blir inte så fin yta......men i ditt fall kommer ju den sidan inuti stolen.

Lägger du sedan ett jämt lager och rollarmycket.....så är det inga problem att få baksidam så jämn, att dem går att putsa till..


Tyvärr gjuter jag faktiskt på baksidan (alltså utsidan).

så för att få insidan snygg blir det nog slipa slipa slipa...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Jag jobbar inom plastindustrin faktiskt och där använder vi släppmedel på sprejburk, visserligen är det i formsprutor men det borde väl funka även till gjutning. Kommer inte ihåg vad det heter men om jag kommer ihåg så ska jag försöka ta reda på det tills imorgon.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Andreas Persson skrev:
Jag jobbar inom plastindustrin faktiskt och där använder vi släppmedel på sprejburk, visserligen är det i formsprutor men det borde väl funka även till gjutning. Kommer inte ihåg vad det heter men om jag kommer ihåg så ska jag försöka ta reda på det tills imorgon.


Det låter intressant. Ja, jag såg någon på nätet som rekommenderar spray, men skrev inte vad det hette eller var man får tag på det , vilket ju är rätt frustrerande.

Vore kanon med spray, är ju klart lättare att applicera osv. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



PVA släppmedel i flaska som man penslar på fungerar utmärkt. Bör finnas i välsorterade butiker som säljer plast. Jag köpte min flaska på "Seasea" (båtbutik).
Annars gillar jag Butterfly's metod. Enkelt och billigt.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Westfield skrev:
Andreas Persson skrev:
Jag jobbar inom plastindustrin faktiskt och där använder vi släppmedel på sprejburk, visserligen är det i formsprutor men det borde väl funka även till gjutning. Kommer inte ihåg vad det heter men om jag kommer ihåg så ska jag försöka ta reda på det tills imorgon.


Det låter intressant. Ja, jag såg någon på nätet som rekommenderar spray, men skrev inte vad det hette eller var man får tag på det , vilket ju är rätt frustrerande.

Vore kanon med spray, är ju klart lättare att applicera osv. thumbs up


Kollad vad det hette idag, silikonfritt form släppmedel och det tillverkades av Matrialdepån.

http://www.materialdepan.se/index1.html

http://www.materialdepan.se/Biral.pdf
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Andreas Persson skrev:
Westfield skrev:
Andreas Persson skrev:
Jag jobbar inom plastindustrin faktiskt och där använder vi släppmedel på sprejburk, visserligen är det i formsprutor men det borde väl funka även till gjutning. Kommer inte ihåg vad det heter men om jag kommer ihåg så ska jag försöka ta reda på det tills imorgon.


Det låter intressant. Ja, jag såg någon på nätet som rekommenderar spray, men skrev inte vad det hette eller var man får tag på det , vilket ju är rätt frustrerande.

Vore kanon med spray, är ju klart lättare att applicera osv. thumbs up


Kollad vad det hette idag, silikonfritt form släppmedel och det tillverkades av Matrialdepån.

http://www.materialdepan.se/index1.html

http://www.materialdepan.se/Biral.pdf


Tusen tack! thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8059



Den här killen ska tydligen vara bra att ha att göra med...

http://home.swipnet.se/~w-24031/

mvh // Mats
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Jag har nu inköpt aluminiumroller och "hörnroller".

Eftersom jag har noll erfarenhet, måste jag stämma av tillvägagångssättet:
1/ Gör objektet att gjuta av, dvs. måste vara någorlunda "smooth" yta.
2/ Följ instruktioner för påläggning av släppmedel enligt burken
3/ Blanda nylonplasten enligt instruktionerna
4/ Lägg på
5/ Rulla
6/ Vänta
7/ Vänta lite till (kanske ett par dagar)
8/ Klart

Då kommer några dumma frågor:
- hur lägger man på plasten? Har man nån sorts spade/sked, hur stryker man ut det, eller löser sig detta med aluminiumrollern? Den jag köpt är liksom räfflad, så den kan ju inte användas för att jämna ut plasten?
- Hur mkt plast behövs?
- Hur många "lager" väv lägger man i ett svep?

/Nybörjaren

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Westfield skrev:
Jag har nu inköpt aluminiumroller och "hörnroller".

Eftersom jag har noll erfarenhet, måste jag stämma av tillvägagångssättet:
1/ Gör objektet att gjuta av, dvs. måste vara någorlunda "smooth" yta.
2/ Följ instruktioner för påläggning av släppmedel enligt burken
3/ Blanda nylonplasten enligt instruktionerna
4/ Lägg på
5/ Rulla
6/ Vänta
7/ Vänta lite till (kanske ett par dagar)
8/ Klart

Då kommer några dumma frågor:
- hur lägger man på plasten? Har man nån sorts spade/sked, hur stryker man ut det, eller löser sig detta med aluminiumrollern?

lite enkelt och snabbt.

gjuta pluggen:

gjutpluggen (dvs den del du vill göra en form av) skall vara slät som en bebisrumpa. sprutspackel/slipa/slipa/sprutspackel/slipa/slipa. sen en 2-k lack.
pensla pluggen med gelcoat (låt torka). pensla sedan ett lager med polyester och lägg på glasfibermatta (ej väv). ta dina rollers och börja bearbeta ur luften i mattan/poly. lägg på mer poly om väven ej blir mättad.
fortsätt sedan att lägga på den mängd matta/poly om vartannat som krävs för att formen skall bli stadig ( ca 3-4 lager ). lägg till sist lite förstärkningar i kryss tvärs över formen (vp-rör eller klegecell funkar bra. annars kan man nästan använda vad som helst som tål poly:n ) och avsluta med lite matta över förstärkningarna.

gjutning i formen:

pensla polyester på den släppmedelsbearbetade formen.
lägg i matta alt. väv och börja rolla ur luften i och under mattan.
lägg nästa lager matta/väv och polyester. med matta räcker det nog med 2 lager och väv kräver ca 4 lager. matta är mkt mer lättjobbad.
materialpris för färdig del ligger på ca 70-80:-/kg. en stol bör hamna på ca 3-4kg färdig utan klädsel.

Den jag köpt är liksom räfflad, så den kan ju inte användas för att jämna ut plasten?
- Hur mkt plast behövs?
- Hur många "lager" väv lägger man i ett svep?

/Nybörjaren


ps. göran kommer ner på lördag med material och håller en liten utbildning för dig. kostnaden för utbildningen är att du gör en bra form som han får använda .ds

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Hmm, jag har skrivit en lång instruktion nånstans här på rejsa men jag kan sammanfatta lite.

Nylonplast? Polyester menar du va?
Prova att göra några blandningar med plast innan du "skjuter skarpt", det kan vara lurigt att få en känsla för hur mycket härdare man skall ha i, det är mycket lättare om man har mått av typen en hatt härdare till en bunke plast än 1% härdare... Prova att plasta lite på nåt, vadsomhelst, innan du gör den riktiga biten. En plywoodskiva eller nåt funkar.

Jag brukar göra så här:
Man väljer verktyg efter grejen man skall göra, en huv kanske man vill använda en roller till (liten lackroller med ganska hårig rulle) men en mindre bit som är vinklad och har massa hörn så är det enklare att använda pensel. Och då pratar jag om den billigaste sämsta pensel som finns, ju styvare borst desto bättre, bara den inte släpper hår.
Använd oriktad pulverbunden matta, inte roving. En 300g matta brukar funka, man kan nämligen dela dom "på tjockleken" man kan göra en 300 till två 150 alltså och ju mindre och komplexare bitar man skall göra desto tunnare matta skall man ha annars blir det bara veckigt och knöligt i hörnen.
Lägg på rikligt med plast INNAN första lagret matta, det är MYCKET lättare att väta uppåt än neråt, detta märks verkligen när man plastar Kevlar t ex. lägg på mer plast och ett nytt lager matta, gör detta tills du har så mycket som du vill ha, avsluta alltså med matta och inte med ett lager plast.
Man behöver inte vara fruktansvärt nogrann när man lägger ut plasten men pensla på rätt ordentligt för det är lättare att ta bort plast än att lägga dit efter man rollat. På stora ytor kan man ofta hälla ut en stor blobba som man rullar ut med rollern.
Man bör jobba rätt effektivt när man lägger ut plast och matta, förbered allt i förväg så inte plasten börjar gella när du är halvvägs, då är du R-Ö-K-T...

När all plast och matta är på plats kan man börja rolla med alurollern eller "dutta" med penseln om det är en mindre bit. jobba med detaljen tills allt är genomvätt men inte mer, ser allt mörkt ut men man fortfarande ser fibrerna i plasten så gör man bäst i att bara vänta ett tag och se, fibrerna brukar "försvinna" efter ett tag och då är man färdig, bara att vänta tills det härdat. Eller så kan man nu när att luft är borta göra eventuella ändringar om man vill, mattan är nu helt obunden och kan flyttas runt rätt mycket om man "målar" hårt med penseln eller "duttar" plasten dit man vill ha den, man kan även lägga på mer matta och rolla ner den i plasten.

Det där med härdning är rätt olika, jag brukar bygga ett "härdningstält" med träläkt, en japanpress och en kupevärmare om det är kallare än 20 grader i lokalen, risk för att man tokhärdar då iof och det är inte bra men det där får man prova sig fram till. Plasten bör vara härdad efter ca 20-30 min iaf. Sen tar det väl ytterligare nån dag i rätt temp innan den är riktigt hård men man kan med fördel ta loss detaljen från formen när man känner att den är hård och inte varm längre, det går snabbare då.

om det blir brunt och härdar tokfort så har du haft i för mycket härdare. Härdar det inte på 45min-1 timme så har du haft i lite för lite. Ryker det om plasten och man bränner sig när man tar i den så har du haft i alldeles för mycket härdare...

hmm, det var väl lite tips iaf

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
ok, jag börjar känna mig lite lugnare nu. Ska nämnligen "bygga om" formen lite ikväll tänkte jag och då är det lite smidigare om man har lite idéer om hur man går tillväga i alla fall.

Formen jag har är ju en gammal stol med hål för bältena. Hur sätter jag igen dessa hål? Jag har nu bara "tejpat" över dem med lite maskeringstejp, räcker detta eller måste jag fylla i dem med lite "starkare" materal?

Dude - ok, så han vill ha formen efter att jag är klar hm...ok...men jag stod idag och höll i ett stycke kevlar/kolfiber matta som såg väldigt trevligt ut, fint mönster. hint hint

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Sparade trådar/FAQ
Glasfiberteknik
1, 2, 3, 4   >>
22 besök senaste veckan (57393 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande