Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 CS -93
5 besök senaste veckan (4628 totalt)
AndersGrahne
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 25


Trådstartare
Här kommer en tråd om min 968 CS.
Köptes in för snart ett år sedan, dvs maj 2007.
Har sneglat på lite race-anpassade 968:or ganska länge kände att det var dags.
Målet är att ha en driftsäker, snabb banbil utan att bli ruinerad.

Motorn är i stort sett original. Det enda som är gjort är att en tidigare ägare modifierade luftburken svagt med några extra hål efter recept från någon utländsk site. Tvivlar på ett det ger mer effekt om jag skall vara ärlig.

Bilen har rullat ung 14 500 mil. Vilka de flesta senaste mil är skötta till stor del av K3. De har även gjort en del av ombyggnationen, som GT3- bromsar, nya stötdämpare o fjädrar.

Invändigt är den urriven på allt onödigt, handskfack, mattor, vevmekanismer till sidorutor, ljudisolering, etc, etc.

Annars är spec:en följande:
Bilstein Coilovers med H&R- fjädrar fram, M030-chassit bak.
M030- kränghämmaren fram (tror jag)
GT3- bromsar fram orig CS bak.
Spacers gör att GT3- bromsarna får några mm spelrum till fälgarna.
orig CS skalstolar.
Schroth 6- punktsbälte
FIA- cert helbur byggd av Rally-produkter
Huvudströmbrytare i kupén.
Sidorutor i plast.
Baklucka i plast med GT2- vinge.
Motorhuv och framskärmar i glasfiber finns, men är ännu inte monterat.
Växelspak tillbakaflyttad.

Några bilder


Förarmiljön


Vinge och plastbakrutan

_________________
//Anders Grahne
Citera
EVO VI
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 43



Det där är mycket bil för pengarna!

Tack för hjälpen med allt Anders...

_________________
964 RS
Christian Sjögren
Citera
AndersGrahne
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 25


Trådstartare
Ja, den är fin!

Lycka till med gamle svarten!

_________________
//Anders Grahne
Citera
AndersGrahne
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 25


Trådstartare
Några tillägg:

Mocca-ratt OMP och en Presto brandsläckare monterades i somras.

Nya R-däck fick han i höstas. Toyo R888. 235/45-17 fram. 255/40-17 bak.

_________________
//Anders Grahne
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Kan du lägga upp fler bilder på huvudströmbrytaren, både inne och jag antar ute.
Du kan även PM:a mig.

Tack på förhand.

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
AndersGrahne
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 25


Trådstartare
Än så länge har jag bara en huvudströmbrytare inne i kupén.

Har inga bra bilder på den, de här är uppförstoringar från de högupplösta bilderna där kan man se den från två olika vinklar:

_________________
//Anders Grahne
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



AndersGrahne skrev:
Än så länge har jag bara en huvudströmbrytare inne i kupén.
Når du ända bort dit när du är bältad?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
AndersGrahne
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 25


Trådstartare
Ja, men det är precis!
Det var den tidigare ägaren som satte den där, skall flytta den lite närmare föraren i sommar.

_________________
//Anders Grahne
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Intressant, både placering och att en yttre saknas.
I rejs bilar brukar man ju börja med yttre, och i många fall räcker det för att rejsa.

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312



Grattis till en fin bil med rätt modifieringar thumbs up

Satt glasfibergrejorna på eller har du eftermonterat dessa ?

Vem säljer och till vilket pris ?

_________________
Thord Johnsson
Citera
AndersGrahne
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 25


Trådstartare
THORD skrev:
Grattis till en fin bil med rätt modifieringar thumbs up

Satt glasfibergrejorna på eller har du eftermonterat dessa ?

Vem säljer och till vilket pris ?


Tack!

Nja, inget av glasfibern satt på när jag köpte bilen, men det fanns löst som tillbehör mot en "liten" extrakostnad.
Än så länge är det bara plastbakrutan som blivit monterat av de tillbehören.
Motorhuven skall på i vinter.
Framskärmarna måste lackas blå först (måste och måste... men jag tycker det blir snyggare med skärmar i samma färg som bilen), de är vita idag, eller egentligen är de väl helt obehandlade.
Har planer på att köpa en frontspoiler också och lämna in allt samtidigt.

Har tyvärr ingen uppgift om leverantör av glasfibergrejer, men jag har för mig att jag sett någon tråd om det här på rejsa om jag inte missminner mig. Sök på rejsa (eller 944sverige.com)!

_________________
//Anders Grahne
Citera
Herman
Mjölby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 50



Möjligtvis inte plast från Morgan ?:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25556

_________________
Fredrik Hermansson--

Porsche 968CS-93
VW typ 1-50
Citera
AndersGrahne
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 25


Trådstartare
Det är möjligt. Han verkar väldigt duktig, men gör han även framskärmar till 968:or?

Hämtade ut kärran från K3 häromdagen.
De satte på ett Techart fjäderbensstag fram, gjorde årsservice samt bytte bägge bärarmslagringarna fram (bakre, inre) där den ena var helt slut.
Sedan gjorde de en hjulinställning eftersom mina gamla framdäck hade slitits nästan enbart på ytterkanterna. Inga extrema hjulvinklar utan lite "lagom" med en camber på 2,35' fram och 2.10 bak och nästan neutral Toe in. Castern sattes till ung 3'.
Tror det blir bra. Bra mycket bättre än innan iaf med nästan 0' camber fram!

Fjäderbensstaget

_________________
//Anders Grahne
Citera
AndersGrahne
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 25


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering efter första banmötet för säsongen.

Hjulvinklar och nya R-däck gjorde stor skillnad.
Bilen känns neutral och mycket förtroendeingivande i kurvor. Även vid kraftiga inbromsningar uppträdde den fint, kändes som man kunde bromsa ikapp varenda bil efter långa rakan på Mantorp.

Efter Mantorp


Glasfiberhuven har blivit monterad. Exklusiv motorhuvshållare a la kvastskaft för minimal vikt


Passform och finish är suverän och byggkonstruktionen verkar genomtänkt. Den som gjorde den kunde sin sak.

Imorse lämnades resten av glasfibergrejerna in för lackering; framskärmar, frontläpp samt samt även bakvingen som fått ett skrapmärke. Blir ett lagom sommarprojekt att byta framskärmar

_________________
//Anders Grahne
Citera
CK
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 68



THORD skrev:
Grattis till en fin bil med rätt modifieringar thumbs up

Satt glasfibergrejorna på eller har du eftermonterat dessa ?

Vem säljer och till vilket pris ?


Hej Thord!

Har du sålt min gamla bil nu?

om inte så har Magnus "Plastis" Andersson delar till 968.
Jag har hans tel nr om du vill ha.

MVH Christopher

_________________
Christopher Kent

BMW 1M -12
Citera
AndersGrahne
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 25


Trådstartare
Efter att ha besökt Mantorp igen med PCS var det äntligen dags för att åka till landet och skruva lite Där har vi en ordentligt verkstad där man kan breda ut sig.
Hade ju samlat på mig några smågrejer under vintern/våren.

Ett nytt fäste för centralströmbrytaren tillverkad av 4 mm aluminium.
Sitter nu precis framför växelspaken där man når den utan problem när man sitter bältad.

Passade på att montera frontläppen. Passade perfekt.

Förstärkte fästet för bakvingen mot bakrutan. I höga hastigheter sviktade infästningen uppåt på ett ställe. Borrade helt enkelt hål genom glasfibern och plastrutan och satte en bult med stora formade brickor med ordentliga packningar och silikonlim. Sviktet borta.




_________________
//Anders Grahne
Citera
AndersGrahne
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 25


Trådstartare
Sen var det ju det här med byte av framskärmarna.
Började med vänster. Bort med bultar, innerskärmar och plastbitar.
Efter mycket slit med mattknivar av olika modeller gav den med sig och lossnade.


Men tyvärr uppdagades det då att jag saknar infästningarna i de nya glasfiberskärmarna. De är helt "rena" på baksidan. Borde jag ju förstått
Får altså tillverka egna sådana här.


Först mall i papp och sedan skära ut infästningar i 2,5 mm alu. Bockade sedan till kontaktyta mot insidan av skärmen. Det är sedan tänkt att jag skall limma på den stora infästningen från insidan med epoxi/glasfiber (skärmen är redan lackad).


Jag kanske inte borde gjort det, men jag vägde den gamla och den nya skärmen för att få reda på hur mycket jag tjänar i vikt.
Viktbesparingen blir ung 7 kg. För BÅDA framskärmarna!
Betydligt mindre än vad jag trodde... Mycket slit för få kg...
Ja, ja, nu är man iaf en god bit på väg.

_________________
//Anders Grahne
Citera
AndersGrahne
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 25


Trådstartare
Lite uppdateringar.
Nya bromsbelägg monterades medans man hade bilen uppallad. Den här gången blev det PFC01.
Har otroligt bra erfarenhet av Performance Frictions PFC97 sedan tidigare.

PCS på Gelleråsen skulle visa hur bra de var
och klotsarna tog bra. Så bra att bromsvätskan kokade...
Mycket obehagligt.
Har funderat på vad skillnaden var mot Mantorp några veckor tidigare och kommer inte på något annat än att de nya beläggen utvecklar mer värme samtidigt som frontläppen ev styr bort lite kylluft (kom gärna med input!)

Super Blue Racing med högre kokpunkt inhandlades och var tänkt att jag skulle byta själv. Men eftersom jag ändå skulle åka med bilen till K3 för att byta kamrem (och alla rullar och andra remmar som man gör i samband med ett kamremsbyte) fick de även byta bromsvätskan.

Sagt och gjort. Fattig men glad körde jag ut bilen till landet igen med nya remmar och vätskor så att den fick gå i ide.

_________________
//Anders Grahne
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 CS -93
5 besök senaste veckan (4628 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande