Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1600-2 -71 M60 V8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 15 besök senaste veckan (60685 totalt) |
Efter att några visat intresse samt påtryckningar har jag beslutat mig för att försöka presentera mitt bilprojekt i en tråd här. Kan ju även vara kul att få lite hjälpsamma kommentarer
Basen i projektet är alltså en BMW 1600-2 som jag köpte runt 1990 och har använt som bruksbil under många år tidigare. Tanken är att det ska vara en bus, ban, dragracing bil, och den blir väll antaglingen inte bra på nått av det är jag rädd. Har ju hållt på med bilen i många år nu, och var från början endast tänkt som en snabb rostlagning, men som sedan spårade ut totalt Är säkert många som känner igen sig. Kaross: BMW 1600-2 -71 Rostlagad, kompletteringssvetsad Svets och smide bur Upphöjt golv i baksäte för ljuddämpare och avgastunnlar Breddad/höjd kardantunnel Breddade hjulhus bak Drivlina: BMW M60 V8 (ev. med kompressor senare) BMW 530 V8 5-växlad låda Bakvagn 325i E36 Diffbroms Framvagn: E34 540 fjäderben med ombyggda rör från E28 2.5" coilovers Groundcontrol Camber/caster lagringar Egensvetsade A-armar Kommer säkert på mer senare _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
oj, härligt med fler 02:or! Det verkar vara poppis med V8 i 02:or. Finns en Sthlm oxå som under uppbyggnad.
Välkommen! //Micke |
||
Här kommer lite fortsättning på bygget.
Ett försök till att hitta en bra position för E36 bärarmen. Här blir det nog bra Nytt bagagerumsgolv och infästningsbalk för bakaxelkorg. Bakaxelkorg på plats. Rostlagat och klart att lappa ihop. och sen nästa sida också *suck* 5,5 hästars brutalt BRÖÖÖL!! _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Var lite jobb det här mad att lägga in bilder, men det brukar ju va poppis så här kommer lite mer
En del saker på bilderna kommer nog att byggas om eller modifieras fortfarande, men i stort blir det ungefär såhär. Tex. ska växelspakshålet flyttas 3 cm framåt, fotutrymmet på förarsidan ska byggas om lite, pedalställ med bromsvåg ska på plats. Framvagnsbalkarna ska modifieras lite, innerskärmar ska breddas utåt i framkant, fjäderbenstornen fram ska flyttas bakåt och göras om till E30 bultmönster. Eventuellt ska även bågrören ansluta till fjäderbenstornen. Nog snackat...lite bilder. Växellådstunnel och avgastunnlar. Kraftverket, BMW M60 V8 Ungefär såhär blir det med motorn på plats. Från sidan med hjulaxeln ungefärligt markerad. Blir kanske inte sååå illa med viktfördelningen. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Framvagns bygge
A-arm fram. Ungefär såhär blir det med fjäderbenet i rideheight. Groundcontrol camber/caster lagringar. Fjädersäten av samma fabrikat. eloxerat och dant i värsta USA stil Ett fjäderben ihoploppat för att testa med. E34 underdel med 540 bromsar, E28 fjäderbensrör, E30 Bilstein sprint dämpare och groundcontrol fjäderbenslagring. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Denna motor är ju mkt lätt för att vara en v8.. 207kg har jag för mig Ballt bygge. |
||
Tar aldrig slut det här, jag bygger i rekordfart
Kanske borde nämna att jag började för många år sedan... Bakvagnen från E36 325i med hemmapulade stag och 540 bakbromsar. Däcket jag testar med är 205/65-15 och får lätt plats i hjulhuset. Såhär såg det ut i garaget igår Nu är det rätt så up to date med statusen, nu är det fritt fram för nån att hitta fadäser jag kan rätta till _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Tänk att vi blev rejsadebutanter ungefär samtidigt, både med gamla projekt...
Ser trevligt ut på bilderna, men vad säger Bosse om att du överger M10-himlen? Hittade en 02-relaterad bild med dig på hårddisken: _________________ Fredrik Westin Ingegnere motorista |
||
|
||
Tack för alla fina kommentarer, det värmer
Westin: Jaaa nu såg jag att du öppnat en tråd med, kul Man skämms nästan vad lång tid man hållit på nu, dax at lägga på ett kol. Hur går det med M10 konverteringen? Hmm ja det känns inte bra att överge M10, så jag ska nog göra fästen för det med och bygga ihop en turbo spis så småningom, så kan man byta lite nu och då Haha härliga tider det där, det var en kul kväll. Var har ni gjort av den sköna bakdelen? Den hänger väl nånstans där den syns hoppas jag _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Ja M60 V8an är väldigt lätt för storleken, den är bra mycket lättare än tex M5 S38. Genom att man sen tar bort allt onödigt som servopump, mindre generator, ac-pump så blir nog tyngden förhoppningsvis inte ett allt för stort handikapp. Jag har flyttat motorn så långt bak det bara gått utan att offra värmepaketet, som enligt mig är väldigt viktigt att ha kvar om man ska kunna bruka bilen på gatan (dessutom ett krav har jag för mig). Skulle tro att ca 70% av motorns vikt hamnar bakom hjulaxeln.
Angående Kuggstång så hade jag tänkt att använda en E21, men den är inte optimal, den är något för lång och har kanske något för många rattvarv :/. Har dock hört att Golf I ska ha en mer passande men jag saknar mått på en sådan. Ifall någon ligger inne med information om en sådan så dela gärna med er. Eller andra förslag?? Den måste vara gjord för att sitta bakom hjulaxeln och vara smalare än 60cm för att va intressant. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 1600-2 -71 M60 V8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 15 besök senaste veckan (60685 totalt) |