Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1600-2 -71 M60 V8
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
15 besök senaste veckan (60685 totalt)
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Efter att några visat intresse samt påtryckningar har jag beslutat mig för att försöka presentera mitt bilprojekt i en tråd här. Kan ju även vara kul att få lite hjälpsamma kommentarer

Basen i projektet är alltså en BMW 1600-2 som jag köpte runt 1990 och har använt som bruksbil under många år tidigare.
Tanken är att det ska vara en bus, ban, dragracing bil, och den blir väll antaglingen inte bra på nått av det är jag rädd. Har ju hållt på med bilen i många år nu, och var från början endast tänkt som en snabb rostlagning, men som sedan spårade ut totalt Är säkert många som känner igen sig.

Kaross:
BMW 1600-2 -71
Rostlagad, kompletteringssvetsad
Svets och smide bur
Upphöjt golv i baksäte för ljuddämpare och avgastunnlar
Breddad/höjd kardantunnel
Breddade hjulhus bak

Drivlina:
BMW M60 V8 (ev. med kompressor senare)
BMW 530 V8 5-växlad låda
Bakvagn 325i E36
Diffbroms

Framvagn:
E34 540 fjäderben med ombyggda rör från E28
2.5" coilovers
Groundcontrol Camber/caster lagringar
Egensvetsade A-armar

Kommer säkert på mer senare

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



BILDER!!!!???

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Från början....









Sådär då har man en början iallafall.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Lite mer på blästrad kaross och början på rostlagning....







Alpina breddare jag tänkte använda




_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



oj, härligt med fler 02:or! Det verkar vara poppis med V8 i 02:or. Finns en Sthlm oxå som under uppbyggnad.

Välkommen!

//Micke

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5599



FSRacing skrev:
BMW M60 V8 (ev. med kompressor senare)

Vi får väl se vem som monterar dit den först

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Haha ja inte blir det ju du Nisse

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Här kommer lite fortsättning på bygget.


Ett försök till att hitta en bra position för E36 bärarmen.


Här blir det nog bra




Nytt bagagerumsgolv och infästningsbalk för bakaxelkorg.




Bakaxelkorg på plats.


Rostlagat och klart att lappa ihop.




och sen nästa sida också *suck*


5,5 hästars brutalt BRÖÖÖL!!

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Var lite jobb det här mad att lägga in bilder, men det brukar ju va poppis så här kommer lite mer

En del saker på bilderna kommer nog att byggas om eller modifieras fortfarande, men i stort blir det ungefär såhär.
Tex. ska växelspakshålet flyttas 3 cm framåt, fotutrymmet på förarsidan ska byggas om lite, pedalställ med bromsvåg ska på plats. Framvagnsbalkarna ska modifieras lite, innerskärmar ska breddas utåt i framkant, fjäderbenstornen fram ska flyttas bakåt och göras om till E30 bultmönster. Eventuellt ska även bågrören ansluta till fjäderbenstornen.
Nog snackat...lite bilder.




Växellådstunnel och avgastunnlar.


Kraftverket, BMW M60 V8


Ungefär såhär blir det med motorn på plats.


Från sidan med hjulaxeln ungefärligt markerad. Blir kanske inte sååå illa med viktfördelningen.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Framvagns bygge


A-arm fram.


Ungefär såhär blir det med fjäderbenet i rideheight.


Groundcontrol camber/caster lagringar.


Fjädersäten av samma fabrikat. eloxerat och dant i värsta USA stil


Ett fjäderben ihoploppat för att testa med. E34 underdel med 540 bromsar, E28 fjäderbensrör, E30 Bilstein sprint dämpare och groundcontrol fjäderbenslagring.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



FSRacing skrev:

Från sidan med hjulaxeln ugefärlig markerad. Blir kanske inte sååå illa med viktfördelningen.


Denna motor är ju mkt lätt för att vara en v8.. 207kg har jag för mig
Ballt bygge.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Tar aldrig slut det här, jag bygger i rekordfart
Kanske borde nämna att jag började för många år sedan...

Bakvagnen från E36 325i med hemmapulade stag och 540 bakbromsar. Däcket jag testar med är 205/65-15 och får lätt plats i hjulhuset.










Såhär såg det ut i garaget igår

Nu är det rätt så up to date med statusen, nu är det fritt fram för nån att hitta fadäser jag kan rätta till thumbs up

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Jim Profit
STHLM
Här sen Nov 2003
Inlägg: 179



Grymt bygge !!

_________________
Jimmy Pedersen
Citera
dejv
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 23



Herregud säger jag! Det här kommer att bli UNDERBART!

_________________
David

-BMW 320iA -85
-MGB Roadster -63
Citera
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319



Tänk att vi blev rejsadebutanter ungefär samtidigt, både med gamla projekt...

Ser trevligt ut på bilderna, men vad säger Bosse om att du överger M10-himlen?

Hittade en 02-relaterad bild med dig på hårddisken:

_________________
Fredrik Westin
Ingegnere motorista
Citera
magnusharling
Årsta, Stockholms län, Sverige
Här sen Okt 2005
Inlägg: 142



oh, yes! För stor motor i liten bil! Det gillar vi. thumbs up
Mkt snyggt arbete!

_________________
Magnus Harling
Citera
j-fransson
Arvika
Här sen Okt 2005
Inlägg: 95



Vilket snyggt plåtjobb thumbs up
Fränt projekt

_________________
Johan Fransson
http://www.franssonsracing.zoomin.se
Citera
MikaelH
Högsby
Här sen Okt 2004
Inlägg: 20



Fina jobb du gjort Fredrik, bra jobbat
/ Mikael

_________________
Mikael Hägglund
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Tack för alla fina kommentarer, det värmer thumbs up


Westin:
Jaaa nu såg jag att du öppnat en tråd med, kul
Man skämms nästan vad lång tid man hållit på nu, dax at lägga på ett kol.
Hur går det med M10 konverteringen? Hmm ja det känns inte bra att överge M10, så jag ska nog göra fästen för det med och bygga ihop en turbo spis så småningom, så kan man byta lite nu och då

Haha härliga tider det där, det var en kul kväll. Var har ni gjort av den sköna bakdelen? Den hänger väl nånstans där den syns hoppas jag

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Ja M60 V8an är väldigt lätt för storleken, den är bra mycket lättare än tex M5 S38. Genom att man sen tar bort allt onödigt som servopump, mindre generator, ac-pump så blir nog tyngden förhoppningsvis inte ett allt för stort handikapp. Jag har flyttat motorn så långt bak det bara gått utan att offra värmepaketet, som enligt mig är väldigt viktigt att ha kvar om man ska kunna bruka bilen på gatan (dessutom ett krav har jag för mig). Skulle tro att ca 70% av motorns vikt hamnar bakom hjulaxeln.

Angående Kuggstång så hade jag tänkt att använda en E21, men den är inte optimal, den är något för lång och har kanske något för många rattvarv :/.
Har dock hört att Golf I ska ha en mer passande men jag saknar mått på en sådan. Ifall någon ligger inne med information om en sådan så dela gärna med er. Eller andra förslag??
Den måste vara gjord för att sitta bakom hjulaxeln och vara smalare än 60cm för att va intressant.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5307



Skoj projekt! Vad är det för M60? M60B40?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1600-2 -71 M60 V8
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
15 besök senaste veckan (60685 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande