Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 TURBO Roadsport B -79 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 19 besök senaste veckan (66926 totalt) |
Ca 10 års tävlingshistorik, förare Krister Andersson, Henrik Roos, Lennart&Mikael Söderström och i år undertecknad gröngöling.
Lite småskrynklig här och där i skärmarna men jag inte inte hittat några spår av reperationer efter hårda närkamper med murar och dylikt. Bilen har Carrera GT-skärmbreddare bak. Carrera GT(S/R) var 924-värstingen innan 944 kom. Likadant med framskärmar som är 944:ans / Carrera GT. En glasfiberfront ("dansken") med stort intag för vattenkyl och intag för bromskylning. Flipp-flopp-stråkastarna är utbytta mot lättare fasta. Har det ökända sk Porschelådan med 1:an ner till vänster, (ökänd för att den dom flesta är raspiga vid växling). 3:an och 4:an nerväxlade och rakskurna drev. Vid accelrationet 2-3-4an är det tätstegat. Varvar ut på 4:an före NGK på knutan. LSD har det oxo. Har gröna stötdämpare, sannolikt Bilstein som tyvärr inte är justerbara. Framfjädrar troligten från 944 turbo S. Torsionsstavar bak 944 turbOS. Ställbara krängningshämmare fram och bak, fabrikat troligen Weltmeister. Alla bussningar i framvagnen röda och hårda, troligen PUR. Bakvagnen okänt. Sanden ställbara fjäderbenslagringar i framvagnen. orginal bromsok med blå Pagid, framskivor är ventilerade och samma som 944 samt 911 SC. Teflonslangar och bromskraftreducering till bakhjulen m h a en lastkännande ventil från Golf eller Audi, justerbar från förarplats. En mkt kort styväxel från Opel Kadett - 2,25 varv mellan fulla rattutslag. 225 resp 245 R-däck på 7,5 resp 9x16" tillsammans med korta styrväxeln gör det tungstyrt. Bilen har ingen underredsmassa och har nästan inga textelier i inredningen, 2 st glasfiberstolar och orginal fula dörrsidor är det enda. Plastrutor. Batteriet är tillbakaflyttat i skuffen för att flytta bak tyngdpunkten. Har inte hittat något i bilen som inte har någon funktion. Väger ca 1000 kg med lite soppa. Ungefär som andra race 9x4:or alltså, dock rätt mycket tyngre än den allra lättaste Motorn är sorgebarnet, har så varit och är för närvarande, ringbalksbrott på 2 kolvar igen. I övrigt ser motorn trevlig ut, vev och vevstakar är slipade/polerade, svänghjulet är lättat litegrann. Gamla blocket som pensioneras nu var o-ringat eftersom det var kört med högt turbotryck tidigare. Nytt block är inhandlat och allt är översflyttat till det och nya kolvar är på g. Motorn har en laddluftkylare, inte ovanligt men det ovanliga är placeringen ovanför ventilkåpan. Ett stort manligt scoop som jag hoppas skrämmer alla som ligger före mig *gapflabb* sitter på glasfiberhuven ovanför motorn och IC:n. Avgastsystemet är ett hemmatillverkat i 2,5" och hade vid köpet inget annat än just rör, SBP hade dock synpunkter på det så nu hänger det en ljuddämpare från 944 turbo längst bak. Jag uppfattar den som relativt lättkörd (förutom tungstyrd....) har kommit ner i tider betydligt fortare än jag hade satt upp som mål. Banrekordet på Knutstorp i RoadsportB är 1:09,40 tror jag. Jag hade i våras satt 1:15 som mål. Åkte 1:18 på första träningen och kom ner till 1:12,01 som bäst i juni före motorraset . 1:10-tider så är man med bra i toppen i RoadsportB för närvarande. Det lär det inte bli i år men målet är att köra ett antal 1:11-tider under hösten. Enstaka 1:10 tider nästa år hade varit trevligt. Bilder kommer snart.... Edit, ny rubrik _________________ Pär Hylander |
||
Postar gammal skåpmat:
Här ser man skärmbreddningen från 924 Carrare GT, man kan säga att detta var delvis föregångaren till 944. Här ser man det högteknologiska systemet för kylning av chaffisen. PVC-rör av ungeför samma dimension som avloppet från handfatet på toa. Backspeglen trodde jag var något från Biltema, men det lär vara äkta superlätta TurbOCup-speglar! Chaffiskylning från insidan, justerbart i höjdled! Ännu ett högteknologisk ventilationssystem! Glasfiberhuv med luftintag till laddluftkylaren Här ser man motorutrymmet, notera den ovanliga placeringen av laddluftkylaren ovanpå motorn. Ett experiment från Porsche på Carrera GT med syfte att minimera turbofördröjning. Skulle 924:an vägraratt samarbeta och det är dags för banmöte kan bilen nedan få tjänstgöra istället. Även till slalom _________________ Pär Hylander |
||
Har byggt en "ny" motor under augusti på JE-kolvar och ett nytt stressborrat block. Vev, topp och allt det andra från den gamla motorn Här är jag lyckligt ovetande om vilka små komponenter som saknas i motorn.... ...nämligen 2 st sådana här små söta lock för 3,5 kr/st. Utan dom inget oljetryck och istället en massa olja innuti kopplingshuset Men tillslut blev det ut på bana igen, en dimmig morgon på Knutan när det var Höstracet. Till höger ses FSN's 924:a Här ligger "fel" 924:a först.... _________________ Pär Hylander |
||
Tror inte det är "orginal", eftersom den ser hemmagjord ut. Däremot så hade Carrera GT IC enligt det konceptet. Kör på orginal tillsvidare, 0.65 bar (vilket betyder så länge som osäkerheten för nya ras är större än längtan för kortare varvtider). Har inte mätt temp, men det är ju rätt lätt att sätta en logger där och mäta upp det. _________________ Pär Hylander |
||
Pär, vid vilket varvtal växlar du? När jag åkte med dig reagerade jag dels på att det var väldigt tätt (i tid) mellan växlingarna, men också på att varvtalet verkade förhållandevis lågt (jag såg inte varvräknaren...) - var det en ljudillusion?
Mvh Dennis _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Växlingslamporna är ställda så att den första gröna tänds vid ca 5500 och den sista (röd) tänds vid ca 6300. Så det blir väl normalt strax efter 6000 rpm.
2-3-4:an är mkt tätstegade (sen är det tyvärr ett rätt stort hopp till 5:an) och dessutom rakskurna vilket är orsaken till att det viner så mycket. 4:an varvar ut vid ca 145 km/h. Vid Hansenkurvan (vänstern före karusellen) "shortshiftar" (vad heter det på svenska?) jag för att få en lugnare gång igenom kurvan, kan det vara det du tänker på? _________________ Pär Hylander |
||
Snyggt jobbat med nya motorn Pär!
Ser MYCKET bra ut måste jag säga. Kul om du skulle kunna få visa bilens riktiga potential nästa säsong. |
||
Nja, det är nog mer det att 2-3-4 går så snabbt, och i allmän jämförelse med min bil; jag kör ju i registret drygt 5000 till knappt 7500 och har så lite effekt att det tar en stund mellan varje växling _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Var har du fåt tag på de fasta strålkastarna?
Jag överväger nämligen att bytta mina Flipp-flopp-strålkastare till någonting liknade du har på din bil då jag behöver mer plats till luftfiltret. MVH Uffe K _________________ / Ulf Krahn BMW 525 Touring 04 BMW 325 Cupé 08 Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil) |
||
Vet ej eftersom jag har köpt en "välanvänd" färdig räserbil. FSN här har däremot en egenhändigt byggs räser, med liknande strålkastare. Vill minnas strålkastera från typ Amerikansk Van, tydligen lite halvstandard. Upphängning och transparant täckglas är säkert hemmabygge. _________________ Pär Hylander |
||
Kolla på http://www.gt-racing.com/. Dom har massor av karrossesistoffer, bla. täckglas o lampor om man vill byta bort grodögonen. |
||
Pär Hylander>>> Hej! Häftig bil du har där! Undrar bara vad det är som sitter på lmm:n? Ser onekeligen ut som ett luftfilter, fast då sitter den på fel håll... Hur får bilen tillräckligt med bränsle?? Tilläggssprut?? Anledningen till att jag undrar är att jag också kör med K-jetronik (fast i en Saab) och funderar på lite olika sätt att få lite mer bränsle. Ett tilläggssprut verkar vettigast just nu men det hade varit kul att höra vad som är gjort med din. Vilken effekt är det i bilen, förresten (om man får fråga???)?
Mvh Nino _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||
Joo, det stämmer luftfilter (ska flyttas i vinter, det suger ju varmluft nu.... ) K-jetten till 931 är uppochned jämfört med K-jet till till de flesta andra bilar, luftströmmen tvingar ner vågplattan istället för att lyfta den. Turbon sitter näraoch strax under, bara ca 2 dm slang mellan K-jetten och turbon. Har idag nära orginal effektuttag, runt 180 hk (orginal 170 hk) så behovet att tilläggssoppa är väl inte så stort. Tidigarare ägare körde i vörjan med högre effektuttag också det utan tillskott, vilket inte gick bra.... Dock har jag en annan "kommerinteihågnamnetpåprylen" som istället för att bara justera systemtrycket vid kallstart även justerar det i förhållande till turbotrycket, alltså fetar upp vid tryck. Den lär komma från en Audi 200. _________________ Pär Hylander |
||
Du menar kanske en "uppvärmningsregulator" fast den modellen som har en vacumanslutning? Den sänker systemtrycket vid fullast, det går även att modifiera den så att man själv kan justera systemtrycket men det räcker nog inte över 200hk.
"Uppochned"! Det visste jag inte att det fanns, det förklarar varför det såg så konstigt ut Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||
Japp så heter den nog! Stämmer väl, jag kan justera vid vilket tryck den börjar feta upp! Vet ej var gränsen går för just den K-jetten som sitter på 931, men betänk att den har 177 hk orginal. Vore väl lite väl tight om gränsen skulle gå så nära orginaluttaget.... Gränsen K-jet till en tidig Saab T8 kan väl mycket väl gå vid 200 hk, då den har 145 hk orginal. Porsche 928 (första modellen) har K-jet och 240 hk orginal, fast den är definitivt "större" För övrigt så finns det en vedbotrimmad 931-räser i skåne som sannolikt har över 230 hk, och den ryker svart så det verkar inte fattas soppa Hade det inte varit för att man åker på 15% straffvikt i Roadsport så hade K-jetten åkt ut tilll förmån för något modernare system som kan prata med en PC... Edit: Vid närmare eftertanke så kanske inte en tidig 900 T8 alls har K-jet!? Men 99 turbo har det väl ivarjefall?! _________________ Pär Hylander |
||
[quote="Pär Hylander"]
Jag kan inte justera min så att den fetar upp vid ett visst tryck. Hur är din uppvärmningsregulator modifierad?? Jag har bara en liten insexskruv som jag kan sänka/höja trycket på... Det är aldrig fel med ett system som pratar Min är en 900 T8 -89 och jag hade KE-jetronik på den innan men har bytt till K-jetronik. _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||
Dett är borrat ett hål på undersidan av huset, så att det är helt centrerat mot membranet. Sen är där en insexskruv som man kan ändra förspänningen på membranet via en fjäder. Lämpligen monterar man hela regulatorn uppochned så att det är enkelt att justera. _________________ Pär Hylander |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 TURBO Roadsport B -79 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 19 besök senaste veckan (66926 totalt) |