Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum El-bilar! Banracingens framtid? | << 1, 2, 3, 4 ... 17, 18, 19 >> 47 besök senaste veckan (66702 totalt) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Precis, om man ens ska kunna hålla kvar vid de få asfaltsfläckar till banor som finns eller kunna få tillstånd för nya banor så tror jag grundkravet är en icke miljöförstörande och tyst motor. Motorljud kommer vara ett minne blott. Att envist kämpa emot lönar sig inte, då försvinner motorsporten helt. Det som säkerligen kommer att störa fler är hur elmotorn påverkar resten av körningen; växlar, koppling, tå-häl etc _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Men effektpådragskontroller finns väl redan inom RC-hobbyn, det är väl "bara" att skala upp. Vilka erfarenheter har de som kört elhyrkart? Var det totalt själlöst jämfört med vanlig hyrkart (som ju inte har mer än ljudet från motorn som skillnad egenterligen)? |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Hörrni!
Jag tycker detta är hur rätt som helst Kan det inte vara så att det blir tyst på Herr/Fru miljövän/räserbana-motstånds typen. Stadslopp, nya banor närmare bebyggelse, ny publik, en helt ny värld kan ju öppna sig, vem vet var det kan sluta. Tävlingsmomentet finns ju i.a.f. kvar med det sköna accet o g-krafterna....eller va? å sen ska ju hjulvinklarna å allt de andra fixas i alla fall ...... _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Jag har också blivit heltänd på detta . |
|||||||||||||||||||||||||||||||
HUR KUL SOM HELST!!
Det tråkigaste lär väl vara att man inte kan växla motorbromsa(för det går väl ej med elbilar, sorry håller på att lära mej). Ljudet från en el motor som är "vass" är ju helt ok! Någon här som skulle vilja försöka bygga någon elbil?? Ja kan fixa med kaross + lite design!! Men behöver hjälp med motorer mm!! Min bror och ja vill gärna dra igång något seriöst!! Tänk vad skönt att inte behöva in till macken minst 1 gång per vecka !! Mvh Johan |
|||||||||||||||||||||||||||||||
om motorstyrelektroniken är dyr och komplex på tävlingsbilar idag så är det nog inget mot när det är elenergiflöden som skall skötas på effektivaste möjliga sätt. Kanske blir det mindre magiskt efter några år men till att börja med kommer alla att vara nybörjare. Drar man iväg med en motor per hjul så finns ju alla möjligheter i världen att göra hur avancerade hjälpmedel som helst (och de behöver inte sno energi som bromsande anti-sladd utan kan se till att alla energi som finns skickar fordonet i rätt riktning). |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Jag kan bara dra en parallell:
På modellflygsidan började man se elflyg bryta fram på 80-talet (det fanns tidigare men väldigt nischat). Traditionalisterna klagade på att de var slöa, tunga, dyra och dåliga, men det fanns entusiaster som kämpade på. En bieffekt av det hela var att man tvingades göra effektivare plan med slankare kroppar, bättre vingprofiler, prOpellrar, frontareor etc. NiCd ackarna pressades bortom vansinnets gräns. Traditionalisterna gnällde då på planens utseende och att det inte var nån sport att motorn var lättstartad. 90-tal - exotiska material (kevlar, kolfiber) träder in samtidigt som NiMh började matcha NiCd i effekttålighet och planen fick närmast hysteriska prestanda (vertikal take-off osv) . Då gnällde traditionalistrna på att de var livsfarliga spjut. Sekelskiftet: Borstlös slår igenom brett tillsammans med LiPo, sedermera LiIon och de vanliga planen fick också hysteriska prestanda Nu dominerar elmotorplanen hela inomhus, park och leksaksmarknaden och tar stora tuggor i marknaden för de lite större sportmodellerna. Traditionalisterna flyger också eldrivet.... Så helrätt med el, ge det tid och kraft. Vi behöver eldragracing som tänjer gränserna för prylarna på ena sättet och distanslopp åt det andra. Etc. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Gå in och kolla på www.proev.com/P1Spec.htm sedan är det bara att beställa de prylarna som dom kör med. verkar ju funka hyffsat! http://www.youtube.com/watch?v=RXJWN _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Här finns det en hel del intressant läsning:
www.nedra.com (National Electric Drag Racing Association) _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
|||||||||||||||||||||||||||||||
http://www.vroombox.com/vroombox/ Vore det förövrigt tekniskt möjligt att slopa bromsarna helt och hållet och backa motorn istället? Borde inte vara energieffektivt för fem öre, men minska denna älskade ofjädrade vikt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Det är det man gör vid regenerativ bromsning. Bromsar och laddar batterierna samtidigt. Effektivt som tusan. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Sedan har vi ju "fördelen" att bilarna kan ligga på minimumvikt (+ att vikten är fast ist för flytande) loppet igenom och inte göra loppet tråkigt på det sättet att några lättare bilar drar ifrån, bara för att bli tyngre sen. Dessutom slipper man själva brandfaran vid tankningen.
_________________ Andreas Robertsson |
|||||||||||||||||||||||||||||||
En fråga som alltid kommer upp när man nämner Elbilar i ett större perspektiv är:
"hur ska elektriciteten räcka, ska vi importera kolkrafts el från öst eller?" Skulle inte tro att det behövs, om man får tro Johan Tolin på Vattenfall. Givetvis produceras det inte mer el än det behövs för tillfället, men ökar efterfrågan så ökas givetvis produktionen i samma takt. Det här är vad han sa på Energitinget om Elbil/plug in hybrider: 75% av personbilars körsträckor skulle kunna köras på el - Mer än 70% av privata personbilars körstäckor är kortare än 30km - 2 kWh per mil i eldrift - ca 2000 kWh/år per hushåll vid 75% eldrift (mindre än hälften av ett vanligt hushålls årliga hushållsel) - En 3MW vindkraftsreaktor (finns på Gotland) skulle kunna förse 5000 fordon med el - Sverige har 4 miljoner personbilar => 5% av all elanvändning - Vid 5MW vindkraft behövs 400 vindkraftverk (drygt 3 vindkraftparker av den storleken som Vattenfall planerar) - 16 kW laddning varje kväll kan klaras av befintligt nät, men laddning efter kl 19 önskvärt - Utmaning: Behöver ca 100 kg batteri per bil som ska klara upp- och urladdningar under hela bilens livslängd. Mycket kvar på batterifrågan. Kostnad och prestanda. Så varför inte slänga upp vindkraftverk vid våra banor, där det är möjligt. Kanske skulle det vara möjligt att accumelera el för snabbtankning och Sedan skicka ut överskottet på marknaden (merparten) så blir det klirr i kassan med _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
och stora snurror kommer det fler av snart
Min morbror har en bunt gamla eltruckar stående. Undrar hur de motorerna är kopplade där? Kanske slita ut bensinaren på en vanlig bil o koppla på elmotor där? Batteripacket bakom stolarna för bästa viktfördelning. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Tyvär är det ganska dyrt att bygga en elbil idag
Någon som håller på att bygga Mvh Johan |
|||||||||||||||||||||||||||||||
July 17 2007: Toyota Hybrid Race Car Wins Tokachi 24-Hour Race! The car, which is based on the Supra GT used in Super GT races in Japan, uses a four-wheel energy regeneration and drive system which includes 10 kW in-wheel motors in the front wheels in addition to one 150 kW rear-axle mounted electric motor. A quick-charging supercapacitor system provides energy storage for the vehicle. The car completed 616 laps in the 24 hours-19 more than the second place finisher. In 2006, Toyota was the first car manufacturer to enter a hybrid vehicle into the Tokachi 24-Hour race-a Lexus GS450h which finished 17th overall. By entering hybrid systems into racing events, Toyota engineers hope to discover ways to make hybrid systems more efficient and lighter. http://www.greencarcongress.com/2007 Teamet: http://gazoo.com/racing/live/tokachi _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Passade på att mentalt förbereda mig på elbilsracing nu i helgen..
se länk http://events.redrc.net/ Ni hittar mig i J-finalen i stock klassen, det blev en femteplats till slut Gossarna i A-finalerna bjöd på en suverän racing, man satt som på nålar hela tiden _________________ Johnny Karlsson Opel Speedster N/A |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Med alla retroklasser o med tanke på hur rumsren motorsporten är idag kommer förbränningsmotorn säkert finnas kvar på banorna. Några varv runt en bana är ju inte lika förödande för miljön som ett års pendlande till jobbet om man säger så. Dessutom kan man ju med fördel köra på alkohol i svängarna
Men jag välkomnar gärna elmotorerna som ett kul komplement, men ingen ersättare. Detta tyckte jag både lät o såg ballt ut http://youtube.com/watch?v=fHtAkM3CYLA Fanns det ett både-och alternativ hade jag röstat på det _________________ Johan Nilsson |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Hej
Lösningen finns ju redan som sagts i tidigare inlägg är problemet förlängningssladden Eller varför inte denna lösning Trådbuss / Trådbil Den slutliga lösningen är väl vätgasbilar med bränsleceller http://www.automotorsport.se/nyhetsm / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Allmänt banåkaforum El-bilar! Banracingens framtid? | << 1, 2, 3, 4 ... 17, 18, 19 >> 47 besök senaste veckan (66702 totalt) |