Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 240 -88
1 besök senaste veckan (7152 totalt)
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984


Trådstartare
Den här ladugårdsväggen hör väl kanske inte riktigt hemma här bland alla trevliga gatbilar men jag lägger upp den ändå
Bilen är ganska gravt ombyggd för att kunna vara åtminstone lite konkurenskraftig i SLC klass 1.

Motor: En ganska ordinär Volvosnurra (B230) på 2.6l och ca 265 hk.

Växellåda: Sellholm dogbox med Sachs sinterkoppling.

Framvagn: McPhersson med rörbärarmar med uniballs och Sellholm fjäderben.

Bakvagn: Stel Volvokluns med lamelldiff och lite camber upphängd med fyrlänk/wattlänk.

Bromsar fram: AP 330x36 med Wilwood ok

Bromsar bak: Små

Bilen är faktiskt trots ursprunget ganska lätt (ca 950 kg) mest pga ganska stora mängder glasfiber i karossen (huv, högerdörr, bakskärmar, bakdörrar, baklucka, front)

I övrigt finns lite trevlig utrustning som: luftdomkrafter, komradio (för att undvika uttråkade förare ) bromsvåg mm...



Bilen på Mantorp för inte så länge sedan.


Samma bil, samma bana. Jag gömmer mig längst till vänster.

_________________
Karl Brag
Citera
Stefan Andersson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 9



Citat:

Framvagn: McPhersson med rörbärarmar med uniballs och Sellholm fjäderben.

Bakvagn: Stel Volvokluns med lamelldiff och lite camber upphängd med fyrlänk/wattlänk.


Hej!

Hur har du/ni kommit fram till val av hjulupphängning? Har ni mixtrat er fram till en egen lösning eller har ni köpt rubb&stubb från Sellholm. Sitter motorn på originalplats eller har ni passat på att flytta bak den?
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984


Trådstartare
Stefan Andersson skrev:
Hej!

Hur har du/ni kommit fram till val av hjulupphängning? Har ni mixtrat er fram till en egen lösning eller har ni köpt rubb&stubb från Sellholm. Sitter motorn på originalplats eller har ni passat på att flytta bak den?


Valet av bakhjulsupphängning kommer sig av att vi byggde bilen till rallycross från början och där funkar fyrlänk/wattlänksaxeln alldeles utmärkt. Till banåka är den väl inte helt idealisk, men ombyggnaden till något annat skulle innebära byte av ungefär halva golvet
Men själva konstruktionen är delvis Sellholmgrejor (fjäderben och topplagringar) en del IGMAB prylar och en hel del hempul som justeras med jämna mellanrum när man får för sig att man kommit med en ny revolutionerande lösning

Motorn sitter nästan på originalplats mest beroende på att det inte går att flytta bak den sådär vansinnigt mycket...

_________________
Karl Brag
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



Lyfter denna tråden lite

Finns det några fler bilder på bilen? thumbs up
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:

Finns det några fler bilder på bilen? thumbs up



Visst finns det bilder, fixa en mejladress så löser jag det...

_________________
Karl Brag
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Trevligt att se att det hittar hit lite riktiga bilar också! thumbs up thumbs up thumbs up

Jag är nyfiken på att se hur framvagnen ser ut. Är det Sellholms rörbärarmar eller annat?
Fjäderbenen?
Har har själv hemmabyggda rörbärarmar och håller på för fullt med att bygga om fjäderbenen till justerbara coilovers.

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



Karl B. skrev:
Anders Jeppsson skrev:

Finns det några fler bilder på bilen? thumbs up



Visst finns det bilder, fixa en mejladress så löser jag det...



admin (och sen ett snabel-a) propontiac (och sen en punkt!) com
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984


Trådstartare
Sorry, lite mejlstrul...
Pillar in ett par stycken här ist...Eller va de nån särskild sorts bild du tänkt dig?




_________________
Karl Brag
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984


Trådstartare
Patrik_Johansson skrev:
Trevligt att se att det hittar hit lite riktiga bilar också! thumbs up thumbs up thumbs up

Jag är nyfiken på att se hur framvagnen ser ut. Är det Sellholms rörbärarmar eller annat?
Fjäderbenen?
Har har själv hemmabyggda rörbärarmar och håller på för fullt med att bygga om fjäderbenen till justerbara coilovers.


Framvagnen är rätt mycket hempulade distanser och infästningar för att få den lite som man vill, men i grunden är det vanliga rörbärarmar med uniballs...fjäderbenen är dock Sellholms prylar...

_________________
Karl Brag
Citera
Roger Brorsson
Sollefteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544



Härlig bil Läste att du hade lite bilder på bilen, kanske du kan dela med dig lite? Nyfiken på framvagnen, tänkte ju bygga om lite på min bil oxå...

Minmail är rogga_b@hotmail.com

Gärna på Rörbärarmar och fjäderbenen..

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 240 -88
1 besök senaste veckan (7152 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande