Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -90 - Vipparmar
1, 2, 3 ... 21, 22, 23   >>
29 besök idag (105025 totalt)
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
Tänkte skriva och berätta om mitt projekt. Som många andra har jag fastnat i e30-träsket. Till en början var den tänkt enbart som en busbil, men det urartade och antog en helt annan form än vad som var tänkt från början.

Bilen är importerad från Tyskland. Den ägdes där av en kvinna och togs hem till Sverige och Helsingborg av dennes bror. Brodern tröttnade på de eviga bilinbrotten och sålde bilen till Prütz bilförsäljning. Där stod den tills att en kompis till mig köpte den.

Dock blev bensinräkningarna dyrare än vad han hade tänkt sig och bilen såldes vidare till Blekinge. Ett halvår senare fick vi se bilen till försäljning igen. Bensinräkningarna hade knäckt ännu en mans drömmar. Suget på en e30 växte sig stort. 325'an hade alltid varit lite av en drömbil för mig. Det blev köp.

Efter några månaders ägande krockades bilen lätt av kompisen som ägt bilen innan den såldes till Blekinge.

Här spårade det ur...

Efter att ha fått tillbaka bilen från BMW i Helsingborg, revs och renoverades motorn. Efter motorrenoveringen ville jag plötsligt att övrigt på bilen skulle matcha.

Det spårade ur ytterligare...

Se själv här under;

*MOTOR*

Vevlager
Vevstakslager
Kolvringar
Packningar
Packboxar
Kamaxel (Dr. Schrick 284 graders)
Vipparmar
Ventilstyrningar
Ventiltätningar
Kamrem
Kamremsspännare
Tändspole (MSD)
Tändkablar
Tändstift
Fördelarlock
Rotor
Impulsgivare
Renoverad lmm
Slangar
Topplocksbultar
Motorolja (Castrol RS 10-40)
oljefilter
oljerör
oljetrycksgivare (VDo)
oljetemperaturgivare (VDo)
Termokontakt 91 grader (BMW)
Elfläkt (Davies Craig)
Termostat
Temperaturgivare kylvatten *2
Kylvatten med tillsats (Redline water wetter)
Luftfilter med box och aluminiumtratt (Sandtler B2 system)
Bensinslang
Bränsletrycksregulator justerbar (Malpassi)
Bränslepump 255l/h (Walbro)
Lambdasond
Trimchip (Turbocenter Stockholm)
Renoverad generator med svarvad kollektor och ny spänningsregulator
Renoverad lmm med tvättade kolbanor och pålödd kabel mellan "pickup" och axel
Planat topplock
Mirafrästa ventilsäten
Inslipade och polerade ventiler
Blästrade förbränningsrum
Honade cylinderlopp
Platåhenat block
Polerad vevaxel
Ultraljudsrengjorda och flödestestade spridare med nya o-ringar och vingar

Allting uppmätt och inom toleranser

Insug, ventilkåpa och motorutrymme lackerat i BMW's diamantsvarta kulör (181)
Blocket och lmm lackerat i Volvos titangråa kulör (932)

*TRANSMISSION*

Växellåda (Dogleglåda från 323i e21)
Svänghjul (original lättat)
Koppling (Sachs 618)
Urtrampningslager
Kopplingscylinder
Z3 växelspak
Hardy-skiva
Mellanlager
Bultar och muttrar
Renoverad 3.73 lamelldiff med nya packningar, packboxar, samt lameller
Powerflex diffkåpsbussning
Drivknutsfett
Målade drivaxlar

*AVGASSYSTEM*

Extraktorgrenrör
Avgassystem i rostfritt med DTM-ändrör (Ferrita)
Kat-ersättare (Ferrita)
Upphängningar

*HJULUPPHÄNGNING FRAM*

Fjäderben med racingfjädrar och dämpare. Justerbar höjd (H&R)
Topplagringar med justerbar camber och caster (Millway)
Hjullager
Nav
Länkarmar
Länkarmsbussningar för ökad caster (Powerflex)
Krängningshämmare (H&R)
Krängningshämmarbussningar (H&R) med övre och nedre hållare
Pendelstag justerbara (Egengjorda med SKF-länkhuvuden)
Fjäderbensstag i aluminium
Hjulbultar
Styrleder yttre och inre

*HJULUPPHÄNGNING BAK*

Fjädrar och dämpare (H&R)
Topplagringar justerbara (Millway)
Hjullager
Nav
Bakvagnsbussningar (Powerflex)
Krängningshämmare (H&R)
Krängningshämmarbussningar (H&R) med övre och nedre hållare
Pendelstag justerbara (Egengjorda med SKF-länkhuvuden)
Bärarmsbussningar (Powerflex)
Fjäderbensstag i aluminium
Hjulbultar

Bakvagnsbalk och bärarmar blästrade och pulverlackerade

*BROMSAR *

Fyrkolvsok fram (Brembo)
Bromsbelägg fram (Brembo)
Skivor fram 302*28mm (Brembo)
Bromsok bak (original)
Bromsbelägg bak (Ferodo DS 2500)
Skivor bak slitsade (Sandtler)
Mässingsbussningar till glidpinnarna på bromsoken bak (Spetz Motorsport)
Stålompspunna slangar (Millway)
Bromsvätska (Castrol SRF)
Renoverad ABS-hydraulik
Bromsrör bärarmar
Handbromsbackar
Bromssköldar fram och bak

*INREDNING*

Racingstolar (Sabelt Racer)
Stolsfästen i stål (Sabelt)
6-punktsbälten (Sabelt)
Burbåge bultad (OMP)
Ratt i mocka treekrad (Sparco R333)
oljetrycksmätare (VDo)
oljetemperaturmätare (VDo)
Växelspaksknopp mocka M3e30
Bortplockad inredning förutom instrumentbrädan. Även all inredning i bagageutrymmet bortplockad.

Jaaa, det var det... Givetvis är man inte helt nöjd än, utan det finns även en...

*ÖNSKELISTAN*

R-däck (Toyo R888), sitter Toyo Proxes T1S på idag - Inhandlat
Förstärkning av bakvagn
Extraktorgrenör i rostfritt
Frontspoiler (Alpina)
Blästring och pulverlackering av framvagnsbalk
Bakvagnsjusteringskit (Millway) - Inhandlat, men ej monterat.
Fotstöd till föraren och passageraren - Inhandlat
Andra 17"-fälgar
Ny framruta - Monterad
Solida motorfästen - Tillverkat och monterat
Solida växellådsfästen - Tillverkat och monterat
Växellåda i BRA skick - Inhandlad och monterad, men i behov av nya lager till bottenstocken.
Hjälm - Öppen Sparco inhandlad
Handskar - Sabelthandskar inhandlade

Bilen är tänkt som en klubbracer, men även för den där soliga lördagen och söndagen på små slingriga landsvägar. Nürburgring lockar enormt. Både jag och bilen vill andas Eifelbergsluft.
För stunden lever vi båda för detta, men får antagligen lugna oss till sommaren 2008. Skynda långsamt!

När jag nu själv läser allt jag skrivit här ovan, börjar jag undra om jag är riktigt vid mina sinnes fulla bruk.
Ingen sansad person skulle lägga ut alla dessa pengar, tid, ork, blod, svett och tårar på en gammal häck till bil.

Men det är väl kanske detta som ger oss rätten till att kalla oss för entusiaster!?
Eller kanske "rätten" till att bära tycka-om-sig-själv-tröja (läs tvångströja).

SPÄRRA IN MIG!























_________________
L-P Johnsson
Citera
Stoltan
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 382



elpe300 skrev:

Men det är väl kanske detta som ger oss rätten till att kalla oss för entusiaster!?
Eller kanske "rätten" till att bära tycka-om-sig-själv-tröja (läs tvångströja).

SPÄRRA IN MIG!


Så sant så sant!

Mera bilder på renovering och färdigt resultat.

Bilen ser kanon ut på bilden och specen. thumbs up thumbs up

_________________
Niclas Stolt
Banbil: BMW 318IS -90 *såld*
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655




dig vill jag ha i garaget

grymt fint

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Fantastiskt, alldeles underbart!!!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



ser ut att vara en riktigt fin e30 325a
en bil i detta skick får en att vilja äga en e30 igen

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
Tack för era trevliga svar. Man blir nöjd och glad. Ska försöka hålla tråden uppdaterad så gott det går. Det händer ju trots allt något hela tiden. Man blir ju som ni säkert redan vet aldrig riktigt klar.

Stoltan: Är det något särskilt du vill se? Har mycket bilder på bygget, ca: 600 stycken.

_________________
L-P Johnsson
Citera
Stoltan
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 382



elpe300 skrev:
Tack för era trevliga svar. Man blir nöjd och glad. Ska försöka hålla tråden uppdaterad så gott det går. Det händer ju trots allt något hela tiden. Man blir ju som ni säkert redan vet aldrig riktigt klar.

Stoltan: Är det något särskilt du vill se? Har mycket bilder på bygget, ca: 600 stycken.


När jag skrev inlägget så fanns bara en bild på bilen men nu har du lagt till några fler ser jag.
Det är alltid trevligt med bilder på fina byggen.

I mina ögon så har du en drömkärra just nu.

_________________
Niclas Stolt
Banbil: BMW 318IS -90 *såld*
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



OAH!!

Grymt fin E30!

thumbs up

_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



Japp, du är skadad...

Jag vill också vara så skadad

Grymt fin bil!

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Gurra G
Ljungby
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79



Grymt fint jobb där Vem säljer H&R coilovers o hur pass bra e de?
Mvh

_________________
Anders Nilsson
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 363



otrolig finish...

Kan man tigga till sig en åktur i sommar kanske?

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Vilket sjukt fint skick den verkar vara i nu

Den hade gärna fått stå i mitt garage

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



grymt fin 325a


vad blir det för kommande uppgraderingar eller är du "klar" med den här nu?

hoppas du får åka till eifelbergen med e30in i vår, det är en dröm jag har att göra nångång att ta klubbräsern ner till nordslingan och smiska en helg och åka hem...

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



imponerande!

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Snyggt jobbat Elpe. En kompis i närområdet. Vi är ganska många inom inte allför långt avstånd. Kanske läge att samlas vid något tillfälle och se vem som ljuger bäst med eller utan öl? Eller turas om att ta med termos och kanelbullar till Knutstorpåkningarna.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Misano
Karlstad
Här sen Dec 2005
Inlägg: 112



Ruskigt fin 325! Roligt att se thumbs up

_________________
Mikael Grindvall
------------------
BMW SC #612
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



En fröjd för ögat thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
Johan Tryggvesson skrev:
otrolig finish...

Kan man tigga till sig en åktur i sommar kanske?


Åktur??? Nä, ni kan väl själva köra den, du och din bror!? Jag har fått många goda råd av er och dessutom har ni ju hjälpt mig med mycket delar, så det vore ju det minsta jag kan göra för er.



Åter igen, tack för alla trevliga svar. Det är ju nästan så att man rodnar.

_________________
L-P Johnsson
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
Gurra G skrev:
Grymt fint jobb där Vem säljer H&R coilovers o hur pass bra e de?
Mvh



Tack, tack! H&R är det väl ganska många som säljer. Själv köpte jag mina genom www.sandtler.se

Allt passar som handsken. Jag är helnöjd med dom. Enda man kunde gnälla över var kanske leveranstiden (H&R har tydligen ingen lagerhållning, utan gör på beställning), men den som väntar på något gott...

_________________
L-P Johnsson
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
Stingray skrev:
grymt fin 325a


vad blir det för kommande uppgraderingar eller är du "klar" med den här nu?

hoppas du får åka till eifelbergen med e30in i vår, det är en dröm jag har att göra nångång att ta klubbräsern ner till nordslingan och smiska en helg och åka hem...



Uppgraderingar är väl i stort sett det som står på min önskelista.
Blev faktiskt kontaktad av en vänlig själ här på forumet som ville sälja en dogleg sportlåda till mig. Är mycket sugen och det lutar starkt åt att köpa. Den var i det skicket jag önskar mig.
Enda funderingen jag egentligen har är, hur det går med växlingarna? Måste man tänka efter före (usch! ) växling för att det inte ska bli fel? Man vänjer sig kanske fort och kan utan vidare alternera mellan dogleg och vanlig utan att ens fundera? Ni som har dogleg får gärna skriva och berätta.

Har även börjat fundera på att bygga en ny motor till -09. Har fått lite tips om motorgodis. Vi får se!

_________________
L-P Johnsson
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566


Trådstartare
PeOR skrev:
Snyggt jobbat Elpe. En kompis i närområdet. Vi är ganska många inom inte allför långt avstånd. Kanske läge att samlas vid något tillfälle och se vem som ljuger bäst med eller utan öl? Eller turas om att ta med termos och kanelbullar till Knutstorpåkningarna.

Peo.


Ahh, en granne! Öl och BMW är fint! Jag är med!

_________________
L-P Johnsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -90 - Vipparmar
1, 2, 3 ... 21, 22, 23   >>
29 besök idag (105025 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande