Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Memphis 16v
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
33 besök senaste veckan (92725 totalt)
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346


Trådstartare
Jaha då var det dags för en till Golf på forumet, nämnligen min. En Memphis -88.

Jag har haft den i över två år nu och har gjort en hel del med den innan jag hitta hit. Målet med bilen har varit att äga den tuffaste golfen på öjn (ojojoj ), men har, efter några varv på Ringen*, blivit till ett drömprojekt med burbygge och allt vad som kan räknas in till en riktigt banåkarbil.

*Ni får ursäkta om jag inte riktigt än associerar ringen med Nür, utan den som ligger betydligt närmare, Gotland Ring!

Jag köpte den av en gammal tant på norra Gotland för en mycket billig peng. Vilken pärla alltså, bilen! inte tanten, ensam ägare sedan den såldes i början 1989 och med hela serviceboken nästan fulproppad.

Så här såg hon ut när jag köpte henne:


och så här såg hon ut för inte så länge sen:


Men fälgarna var för stora . Kunde ju inte köra snabbt i rondellen direkt. Hur gör ni andra som kör golf på 17", kör ni bara rakt fram eller är det något jag glömt? Med hjälp från en mycket god vän så håller den lilla fadäsen på att lösas också med ett par nygammla skärmar som breddats ca 30 mm. Hehe. I övrigt jättenöjd med helheten på henne nu.


En annan del av bilen som jag är hypernöjd med är lysena, FK 3D Black eller vad dom kallas. Har sett flera namn på dom. Kämpa ett tag för att få tag på dom bara, men det var det värt. Och sen fram, Angel Eye's! Det ser ut ungefär så här:

och


Som ni ser så har det blivit en del pill och mekande. Jag summerar; lättmetallfälgar, sänkningssats 30 eller 40mm, nya baklysen, mörkaste fönstertoningen, nya sidospeglar, nya sidoblinkers, ny grill med spoiler och klarglaslyktor och ett nytt avgasrör från Simons. Mycket nöjd måste jag säga, och lite stålt också . Men såkalrt en del "vanliga" reparationer också, typ som bromssystemet luftades och byttes olja på, vilken skillnad, och jag hade även problem med en fönsterhiss.

Invändigt har det inte hunnits med och/eller brytts om så mycket. Men en stereo som klarar MP3 är ju ett måste med tankte på alla bra radiokanaler som finns på Gotland . Och en baslåda som jag fick köpa av en kompis för en överkommlig summa, helt underbart ljud från den alltså. Och bra låter det också i bilen, trots att det "bara" är 4x50W från stereon. Svårt att få folk att tro på det när man låter dom lyssna.
Instrumenthuset har bytts också. En kompis reflekterade över hur långsamt varvräknaren gick, det var klockan! Bort bort. Hitta en på skroten som gick till 220 km/h och 7k rpm. Jag lyckades behålla den gammla kilometerräknaren, vilket blev riktigt bra.

Ja iochmed det så var första målet uppnått (det kanske inte jag skall avgöra), i stort sätt, bortsett från fälgarna då. Så nu närmast ska en 16v ner i bilen och en skålad stol skall införskaffas få att kunna komma närmare nästa mål . En RingenRacer!

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
P.Hagel
Växjö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 579



Välkommen till ett bra bilval.

Jag har mycket 16v specifika delar om du är i nöd av något.
Efter 37!!! Golfar och 6år på VAG,sätter det sig sina bromsspår i fillingen.

Så erfarenhet finnes.

_________________
Patrik Hagel

Åker
Volvo XC60-D4-2015
Glider Volvo C70 2.4T Cab.2004
Skruvar Golf GTi 1983
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Övningskörde (och kuggades) i en Golf Memphis på nittitalet...
Körde sen upp i en Merca o blev godkänd... Men Gloffen var otroligt bra o skön att köra.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
P Kiiskilä
Vara:
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



om du ska köra med 17" så får du satsa på skruvben och rätt hårda fjädrar för att det ska funka bra
men det är ju inte fel för du ska ju ha bilen till att harva runt på bana med.

_________________
Pekka Kiiskilä.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Roger Gustafsson skrev:
Övningskörde (och kuggades) i en Golf Memphis på nittitalet...

Hehehe, jag gjorde detsamma men klarade uppköringen. Suverän bil med 1,8 litersmotorn.

Det finns förstås flera Golfar här på rejsa men jag tänker omedelbart på en särskild: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4205
För visst var/är det också en Memphis Nisse?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346


Trådstartare
P.Hagel skrev:
Välkommen till ett bra bilval.

Jag har mycket 16v specifika delar om du är i nöd av något.
Efter 37!!! Golfar och 6år på VAG,sätter det sig sina bromsspår i fillingen.

Så erfarenhet finnes.


Perfekt, man har ju en del tankar och funderingar. Så jag hugger dej med en gång.
När jag körde på ringen med min GTI, mer om det i ett annat inlägg, och jag var nära eller på rött, runt 6,5 eller 7,0k varv, började den typ hacka eller gå ojämt. Det jämna motorbrummet försvann. Varvstoppet! tänkte jag då, men sen av någon anledning komm jag och tänka på om bränslepumpen kanske inte klarade att leverera. Är det något kännt problem på 16v eller är det så varvstoppet fungerar helt enkelt, att den stänger av bränslepumpen?

Roger Gustafsson skrev:

Övningskörde (och kuggades) i en Golf Memphis på nittitalet...
Körde sen upp i en Merca o blev godkänd... Men Gloffen var otroligt bra o skön att köra.

BTG skrev:
Hehehe, jag gjorde detsamma men klarade uppköringen


Häftigt med en Memphis med dubbelkommando, eller hade den det? Kanske man ska leta reda på/bygga själv, kan ju bli hur kul som hellst. Grattis till körkortet får man väll säga då .

P Kiiskilä skrev:
om du ska köra med 17" så får du satsa på skruvben och rätt hårda fjädrar för att det ska funka bra men det är ju inte fel för du ska ju ha bilen till att harva runt på bana med.


Skruvben och hårdare fjädrar, skall komma ihog det thumbs up. Tack så mycket.

BTG skrev:
Det finns förstås flera Golfar här på rejsa men jag tänker omedelbart på en särskild: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4205


Jo jag såg den, satt och titta på den läääänge. Extremt fin, helt klart.

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346


Trådstartare
GTI-konverteringen har jag kommit igång med nu runt jul och i mellandagarna. Men vilken soppa det har blivit. Det började med att jag köpte en motor från en kille i sthlm som precis hade köpt en gti men som krockat med en älg några dagar efter, stackars krake. Hela högersidan var skrot sa han.
Fick med växellådan som satt på och en massa andra prylar, men ingen kabelstamm. Jaja det kan ju inte vara så dyr, tänkte jag, men det var den. Så då började jag leta efter en sådan på blocket osv. Och efter ett tag blev man lite orolig att den inte skulle passa och bromsarna var fel och hela den biten. Så jag gjorde det lätt för mej och köpte en GTI till. En hel bil den här gången, en -87. Riktigt nergången måste jag säga att den var, inget att spara på egentligen, men jag har nu så jag kan se hur det ska se ut och hur det skall köras med en GTI. För det går att köra med den, på Gotland Ring bland annat . När jag köpte den bilen fick jag till en massa grejer också bland annat baklysen till en Golf 3 som jag inte har någon användning för, han var lite av en fantast på VW, och believe it or not, en motor och växellåda till! Så nu har jag tre motorer och växellådor totalt. Nästan som himmlen hehe. Och för inte allt för länge sen hittade pappa en kabelstamm åt mej som han köpte hyfsat billigt. Jag har gjort lumpen i 15 månader så det har inte blivit så mycket meckande senaste året. Men nu är jag civil igen, så nu j***ar!

Hur som hellst, hade då redan börjat plocka isär den första motorn, så det är den som jag jobbar på nu då. Skall renoveras och så, ni vet ju hur det är med Golf GTI, 20 år gammal, 40 olika ägare typ. Hur många gånger har det bytts olja på dom då . Och den ska ju bli lite fin också, så lite målade delar ska det bli med, och då började jag med insuget såklart. Ni vet ju hur det ser ut efter ett par decenier, grå oxiderad aluminium, men inte här inte:



Vitt och svart, precis som övriga färgen på Memphisen. Blev riktigt bra tycker jag. Den svarta färgen täkte lite dåligt bara men det var bara att måla flera gånger.

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
P.Hagel
Växjö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 579



BTG skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Övningskörde (och kuggades) i en Golf Memphis på nittitalet...

Hehehe, jag gjorde detsamma men klarade uppköringen. Suverän bil med 1,8 litersmotorn.

Det finns förstås flera Golfar här på rejsa men jag tänker omedelbart på en särskild: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4205
För visst var/är det också en Memphis Nisse?



Fy o skäms på dig.
Kalla Nisses Golf en Memphis ?????

Ungefär samma sak som att kalla en m3 för 318iS.

Klart Nisses bil är en GTi.
Skärpning.


_________________
Patrik Hagel

Åker
Volvo XC60-D4-2015
Glider Volvo C70 2.4T Cab.2004
Skruvar Golf GTi 1983
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



P.Hagel skrev:
BTG skrev:
.............Det finns förstås flera Golfar här på rejsa men jag tänker omedelbart på en särskild: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4205
För visst var/är det också en Memphis Nisse?



Fy o skäms på dig.
Kalla Nisses Golf en Memphis ?????

Ungefär samma sak som att kalla en m3 för 318iS.

Klart Nisses bil är en GTi.
Skärpning.



Ja nu har väl skam gått på torra land! Visserligen har jag ju kört med CL-look tidigare, vilket tydligen rört till det för en del icke troende.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Nisses Golf är grymt fin!
Tänk om alla banbilar var såna.. thumbs up Själv kör jag mer på ratracer...

Ska bli skoj att se hur denna bil blir. Det börjar ju bra dock! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Kul med fler Golfar här. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Nils Classon skrev:
Ja nu har väl skam gått på torra land! Visserligen har jag ju kört med CL-look tidigare, vilket tydligen rört till det för en del icke troende.


Ajajaj....jag ber om ursäkt!
Bikt o botgöring!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346


Trådstartare
Mer uppdateringar och mer målningar

Ventilkåpan ligger och gottar sig i dieselbadet avborstad men ska bli lite mer rengjord.



och efter första heltäckande färglagret ser det ut så här. Matt svart, trevligt .



Men jag kan ju inte nöjja mej med det, även fast det såg riktigt snyggt ut, så lite detaljer målades dit också.



Klart för mej, hej.

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Hur varm blir kåpan, går det att måla med vanlig färg?

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346


Trådstartare
Jag har målat med färg som klarar 650 grader, lite overkill kanske. Men jag hoppas det skall hålla. Färger härdnar först vid 250 grader dock så jag har kört den i ugnen en stund.


_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346


Trådstartare
Har haft lite mer garage-tjänst senaste veckan. Så äntligen har motorn fallit i fler bitar . Mer puttsjobb och rengöring/målning. Eftersom det här är första gången jag plockar isär en motor har jag fått en en stor förståelse för hur allt fungerar och hur exakt allt är. Provade att snurra på hela motorn när toppen var borta men när kolvarna forfarande satt kvar, filken känsla av precission med tanke på att det bara är metall mot metall över allt, jo och sen lite olja förståss .


Toppen fortfarande kvar på motorblocket.


Toppen borta, koppling borta.


Vänt på steken och tagit bort oljetråget och innanmätet synligt.


Första kolven borta, häftigt!


Alla borta.


Den här jag-gör-så-att-allt-går-runt-grejen bortplockad.


Blocket i princip helt renplockat.


Ingen motordemontering som medför lösa skruvar, putts och stutts så går det (förhoppningsvis) fortare att montera sen. Bara några av påsarna, har blivit några stycken nu faktist.


Typ världens bästa arbetsbänk, frysboxen . Arbete pågår inte.


Arbete pågår. Kolvar och kolvringar som ska bli fina.


En rengjord och en icke rengjord kolv, gissa vilken som är vilken .

Har även varit och beställt sotningssats, kompliteringssats och nya topplocksbultar (det är tydligen jätteviktigt ). Men dom skulle inte komma förens i mitten av nästa vecka, men det är lungt, jag har ju en del att göra innan dess. Ska blir riktigt kul att bygga ihop allt sen, som ett Lego av metall hehe . Är ju bara att, som det står i litteraturen, "Montera i omvänd ordning".

Hejs!

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Vad sitter det för insprut i den där maskinen, KE-Jetronik?
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346


Trådstartare
Skall jag vara helt ärlig så vet jag inte. Finns väll K-Jetronik och KE-Jetronik på 16v om jag inte har helt fel. Finns det något sätt man kan se på skillnad på dom i sånnafall. Vad är det för skillnad, mekaniskt eller elektriskt insprut?

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Gemensamt för K/KE är att dom är mekaniska insprut, soppamängden styrs mekaniskt av luftmängdsmätaren som sitter på luftfiltret. Från luftmängdsmätaren går det soppaslangar till resp. insprutare.
K är helmekaniskt medan KE är kombinerat med elektronisk styrning för lambda.

Ett helelektroniskt är t ex LH-Jetronik där luften mäts med glödtråd (den s.k. luftmassemätaren) och soppamängden styrs elektroniskt. Insprutarna är elektroniska och sitter på en gemensam soppaanslutning, alllmänt kallad fuel-rail.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



hehe.. väldigt kul läsning måste jag säga :P

fortsätt ladda upp bilder thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346


Trådstartare
poh99 skrev:
Gemensamt för K/KE är att dom är mekaniska insprut, soppamängden styrs mekaniskt av luftmängdsmätaren som sitter på luftfiltret. Från luftmängdsmätaren går det soppaslangar till resp. insprutare.
K är helmekaniskt medan KE är kombinerat med elektronisk styrning för lambda.


Skulle tro att det låter som jag har K-Jetronic då, har ingen Lambda heller så det verkar vara K-Jet. Motorn är från -87, kod KR.

Tack för förklaringen btw poh99, har man lärt sig något nytt igen thumbs up

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Memphis 16v
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
33 besök senaste veckan (92725 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande