Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Matra Murena -81 motorn på plats | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (21447 totalt) |
Simca Matra murena Bilen köptes den 29 dec 2007. Jag har länge velat ha en riktig räser, mittmotor/motorn bak med glasfiberdetaljer och låg vikt gärna rostfri. En 911 tänker säkert många då och det är rätt men jag är student med csn... när jag slutar plugget... Denna raritet hittade jag på blocket och tog genast kontakt med ägaren. Jag åkte upp med min far som är ganska intresserad av bilar. Det slutade med en provkörning och väldigt mycket prat om värmepumpar?! veckan därpå åte vi upp och körde den hem! underbart! styrningen är så exakt den kan bli. Ljudet är otroligt högt (som det ska va). Den 97hk starka 1.6an puttar på bra och responsen är grym. Bromsarna tar kanon och flippljusen funkar. Det tråkiga inträffar när jag en vecka senare får brev från vägverket att ägarbytet inte gått igenom! (fan) Vi har i all hast skickat in för gamla regbevis. nu är man ägare och söker försäkring som entusiastbil (1400/år helförsäkring) själva bilen: chassiet doppat i zinkbad (ej rost) kaross i glasfiber vikt=1ton Motor: mittmotor 1.6liter 97hk fjädring: Dubbla A-armar fram med längsgående torsionstavar Semi trailing bärarmar bak bromsar: oventilerade fram och bak enkolvsok ska försöka hitta lösningar men inte så enkelt. Fler kör med dessa på bana och det fungerar. bakbromsarna bromsar lika hårt som fram så det är en klar fördel trots oventilerade skivor övrigt: viktförhållandet är 40%fram detta med den tunga 1.6liters motorn. Gjord i gjutjärn. den något starkare motorn som är på gång väger ungefär samma. motorn kommer från en citroen bx16v (samma som peugeot 405 mi16) XU9J4 på 1.9liter oc 148hk orginal. Nya motorn: nya ram+vevlager ventiltätningar inslipade ventiler planad topp svarvade och smidda kolvar lite blandade bilder om bilen: bilder på nya motorn _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||||
Blir nog kanon, jag är avundsjuk.
Ang 405 motorn, kan du göra ett enkelt byte eller blir du tvungen att göra en adapterplatta? Har sett nånstans att växellådan är samma som i Citroen CX, nån som vet? Besiktning, hur ska du göra med det? _________________ Patrik Larsson |
||||
|
||||
lite nyheter:
har renoverat stolsfästet så det går att justera stolen. Det blev en elektrolyt (är smått kär i det) och det gjorde susen. Nu glider båda skenorna som om de vore nya. Hammarlack har åkt på! Bilen är import så effekten är endast angiven på regbeviset! Det är tyvärr felstavat i regbeviset, nu heter den Matra Morena istället för Murena Lådan är en citroenlåda men nya motorn och låda (en pugglåda BE1/5 eller 3/5 kräver inga direkta adaptrar) bara att ndre motorfäste görs om. Bara installationen är snyggt gjord är bes med annan motor inget problem. (håll tummarna ) och 3 säten är grymt! ett för tjejen och sista för katten Mittensätet går att fälla själva ryggen på så det blir som ett armstöd för förare och passagerare, himla praktiskt! lite renoveringsbilder på skenorna. besiktning ska snart ske (kommer bes med orginalmotorn då nya motorn inte är klar på långa vägar) nymålade skenor lägger upp nya bilder imorgon när sätet åkt i! _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||||
|
||||
Hmm av bilden att dömma är det väll semiträlarm eller vad fa.. det nu heter Snett bakåtrikad bärarm tror jag också man kan kalla prinsipen för. Porche och BMW, på vissa modeller, åker väll med samma prinsp. Med en ciol over dämpare. Ja ett MacÄckel ben är en ciol over med där sitter spinden ihopp med fjäderbenet. Nu är det färig gnält Ball bil _________________ Johan Sjölinder |
||||
sakta men säkert rullar det framåt...
precis fått igång peugeoten i avataren efter 1,5års vila och motorbyte och el (brand i elsystem) åter till murenan.. bilen ska snart skos med nya sulor och fräshas till lite. Just nu trilskas jag med förgasarproblem. Det sitter dubbel weber 36 och den är grymt svårstartad men går fint när den väl är varm. Den startar inte enklare för jag chokar eller har fullgas på besiktningen hade jag endast 0.2 i Co. går den möjligne väldigt magert, kanske vacumläcka? insuget ska modifieras en aning då det inuläget nästan är helt öppen förgasare. Det är rejält öronbedövande i 100knyck (3000rpm). Innan dess är det ljuvlig musik sen blir det to much ska ordna lite fler bilder i veckan _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||||
oskar:Varför har inte jag fått åka i din nya pärla?
Är det samma Mi16 motorn som vi renoverade i mitt garage som ska i? Bygger grannen en Westfield? Inte en sådan till, börjar ju lika vanlig som en Volvo _________________ Adam Eliasson Westfield SpeedSport 2000 Mini Cooper 1275 |
||||
ola, jag behöver inspiration
bilen går inte alltid men när den går ska du få åka med motorn är den samma. Nu är det svarvade och smidda kolvar, planad topp, nya ventiltätningar och inslipade ventiler. Rubbet grenröret ska snart börjas på. Måste få nytta av GT17aggregatet _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||||
Tycker jag! Det börjar väl bli dammigt _________________ Adam Eliasson Westfield SpeedSport 2000 Mini Cooper 1275 |
||||
Har fått en del gjort i det fina vädret.
bakbromsarna låg an pga en jäkligt dum konstruktion. oken är i aluminium och stål... själva huset som håller kolven är i alu som i sin tur är klämt ner i stålramen som håller beläggen. Allt eftersom tiden går så korroderar det och stålramen klämmer än mer på huset som i sin tur klämmer på kolven så den inte går tillbaka. GEnialt! men de spar kanske 1kg? fransmän... lite pics så ni tror på att jag jobbat. det tog nästan 5h med pauser.. nu rullar bilen väldigt lätt och jag spar bensin, bromsdamm och belägg _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Våra race- och banåkarbilar Matra Murena -81 motorn på plats | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (21447 totalt) |