Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Matra Murena -81 motorn på plats
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (21447 totalt)
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655


Trådstartare


Simca Matra murena

Bilen köptes den 29 dec 2007. Jag har länge velat ha en riktig räser, mittmotor/motorn bak med glasfiberdetaljer och låg vikt gärna rostfri. En 911 tänker säkert många då och det är rätt men jag är student med csn... när jag slutar plugget...
Denna raritet hittade jag på blocket och tog genast kontakt med ägaren. Jag åkte upp med min far som är ganska intresserad av bilar. Det slutade med en provkörning och väldigt mycket prat om värmepumpar?!
veckan därpå åte vi upp och körde den hem! underbart! styrningen är så exakt den kan bli. Ljudet är otroligt högt (som det ska va). Den 97hk starka 1.6an puttar på bra och responsen är grym.
Bromsarna tar kanon och flippljusen funkar.
Det tråkiga inträffar när jag en vecka senare får brev från vägverket att ägarbytet inte gått igenom! (fan)
Vi har i all hast skickat in för gamla regbevis.
nu är man ägare och söker försäkring som entusiastbil (1400/år helförsäkring)

själva bilen:
chassiet doppat i zinkbad (ej rost)
kaross i glasfiber
vikt=1ton

Motor:
mittmotor
1.6liter 97hk

fjädring:
Dubbla A-armar fram med längsgående torsionstavar
Semi trailing bärarmar bak

bromsar:
oventilerade fram och bak
enkolvsok
ska försöka hitta lösningar men inte så enkelt. Fler kör med dessa på bana och det fungerar.
bakbromsarna bromsar lika hårt som fram så det är en klar fördel trots oventilerade skivor

övrigt:
viktförhållandet är 40%fram detta med den tunga 1.6liters motorn. Gjord i gjutjärn.
den något starkare motorn som är på gång väger ungefär samma.
motorn kommer från en citroen bx16v (samma som peugeot 405 mi16)
XU9J4 på 1.9liter oc 148hk orginal.

Nya motorn:
nya ram+vevlager
ventiltätningar
inslipade ventiler
planad topp
svarvade och smidda kolvar


lite blandade bilder om bilen:






bilder på nya motorn



_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5094



Underbart oskar!

Men den här har ju franska bitar den också, vad får dig att tro att den kommer fungera?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655


Trådstartare
fungerar gör den redan! thumbs up

sedan kommer Matras racinghistorik se till att den fungerar i grymt på banorna i framtiden

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



fridh skrev:
kaross:
varmförzinkad i zinkbad (ej rost)
glasfiberkaross


känns onödigt att varmförzinka glasfiber?



cool bil. ge mig!

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
patlar
Uppsala
Här sen Mar 2007
Inlägg: 4



Blir nog kanon, jag är avundsjuk. thumbs up
Ang 405 motorn, kan du göra ett enkelt byte eller blir du tvungen att göra en adapterplatta?
Har sett nånstans att växellådan är samma som i Citroen CX, nån som vet?
Besiktning, hur ska du göra med det?

_________________
Patrik Larsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



oh jävlar vad ball!

thumbs up

Rullar den så att man kanske råkar se den en dag? thumbs up
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



oooh, detta har jag missat, Loffas goes Murena

Lycka till. thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
ESCoRTMK2MANNEN
Bromma
Här sen Apr 2007
Inlägg: 944



Mycket skum bil men cool med 3 sätten bredvid varandra

_________________
BJÖRN PALMQVIST

Tack till:SDV,NIKABmotor,
RAIDOPOWER.COM,Do88.se
Kudoz.se,Mocomp.se m.m.
Jag kommer blåsa i från er alla!!
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655


Trådstartare
lite nyheter:
har renoverat stolsfästet så det går att justera stolen. Det blev en elektrolyt (är smått kär i det) och det gjorde susen. Nu glider båda skenorna som om de vore nya. Hammarlack har åkt på!

Bilen är import så effekten är endast angiven på regbeviset! Det är tyvärr felstavat i regbeviset, nu heter den Matra Morena istället för Murena

Lådan är en citroenlåda men nya motorn och låda (en pugglåda BE1/5 eller 3/5 kräver inga direkta adaptrar) bara att ndre motorfäste görs om.

Bara installationen är snyggt gjord är bes med annan motor inget problem. (håll tummarna thumbs up )

och 3 säten är grymt! ett för tjejen och sista för katten
Mittensätet går att fälla själva ryggen på så det blir som ett armstöd för förare och passagerare, himla praktiskt!

lite renoveringsbilder på skenorna.

besiktning ska snart ske (kommer bes med orginalmotorn då nya motorn inte är klar på långa vägar)




nymålade skenor

lägger upp nya bilder imorgon när sätet åkt i!

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Murena?
Jag är inte avundsjuk.













thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
länkarmar bak mcperson


Hmm av bilden att dömma är det väll semiträlarm eller vad fa.. det nu heter
Snett bakåtrikad bärarm tror jag också man kan kalla prinsipen för.
Porche och BMW, på vissa modeller, åker väll med samma prinsp.
Med en ciol over dämpare.

Ja ett MacÄckel ben är en ciol over med där sitter spinden ihopp med fjäderbenet.

Nu är det färig gnält

Ball bil thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655


Trådstartare
sakta men säkert rullar det framåt...

precis fått igång peugeoten i avataren efter 1,5års vila och motorbyte och el (brand i elsystem)

åter till murenan..
bilen ska snart skos med nya sulor och fräshas till lite.

Just nu trilskas jag med förgasarproblem. Det sitter dubbel weber 36 och den är grymt svårstartad men går fint när den väl är varm. Den startar inte enklare för jag chokar eller har fullgas

på besiktningen hade jag endast 0.2 i Co. går den möjligne väldigt magert, kanske vacumläcka?


insuget ska modifieras en aning då det inuläget nästan är helt öppen förgasare. Det är rejält öronbedövande i 100knyck (3000rpm). Innan dess är det ljuvlig musik sen blir det to much

ska ordna lite fler bilder i veckan

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
finstad e36 v8
Borås
Här sen Feb 2008
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Har själv haft en murena S för 20 årsedan men i den var det standard med 2,2 L motor (simca) 140 hk tror jag det var. Kul och anorlunda bil men lite orolig i hög fart.

_________________
Patric Finstad
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655


Trådstartare

3 säten och lite 80tal...orginal stereo



föräldrarnas granne bygger en westfield på sierradelar


bilderna ljuger lite då lacken ser ovanligt bra ut (på bilderna )

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Ola E
Limhamn
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47



Du har väl inte tid med sånt här när du ska rita leksaker?

_________________
Ola Ekström, Skåne
Citera
Ad@m
Bjärred
Här sen Okt 2003
Inlägg: 60



oskar:Varför har inte jag fått åka i din nya pärla?

Är det samma Mi16 motorn som vi renoverade i mitt garage som ska i?

Bygger grannen en Westfield? Inte en sådan till, börjar ju lika vanlig som en Volvo

_________________
Adam Eliasson
Westfield SpeedSport 2000
Mini Cooper 1275
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655


Trådstartare
ola, jag behöver inspiration

Ad@m skrev:
oskar:Varför har inte jag fått åka i din nya pärla?

Är det samma Mi16 motorn som vi renoverade i mitt garage som ska i?

Bygger grannen en Westfield? Inte en sådan till, börjar ju lika vanlig som en Volvo


bilen går inte alltid men när den går ska du få åka med

motorn är den samma. Nu är det svarvade och smidda kolvar, planad topp, nya ventiltätningar och inslipade ventiler. Rubbet
grenröret ska snart börjas på. Måste få nytta av GT17aggregatet

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Ad@m
Bjärred
Här sen Okt 2003
Inlägg: 60



fridh skrev:
ola, jag behöver inspiration

Ad@m skrev:
oskar:Varför har inte jag fått åka i din nya pärla?

Är det samma Mi16 motorn som vi renoverade i mitt garage som ska i?

Bygger grannen en Westfield? Inte en sådan till, börjar ju lika vanlig som en Volvo


bilen går inte alltid men när den går ska du få åka med

motorn är den samma. Nu är det svarvade och smidda kolvar, planad topp, nya ventiltätningar och inslipade ventiler. Rubbet
grenröret ska snart börjas på. Måste få nytta av GT17aggregatet


Tycker jag! Det börjar väl bli dammigt

_________________
Adam Eliasson
Westfield SpeedSport 2000
Mini Cooper 1275
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655


Trådstartare
Har fått en del gjort i det fina vädret.

bakbromsarna låg an pga en jäkligt dum konstruktion.
oken är i aluminium och stål...
själva huset som håller kolven är i alu som i sin tur är klämt ner i stålramen som håller beläggen.
Allt eftersom tiden går så korroderar det och stålramen klämmer än mer på huset som i sin tur klämmer på kolven så den inte går tillbaka. GEnialt! men de spar kanske 1kg? fransmän...

lite pics så ni tror på att jag jobbat. det tog nästan 5h med pauser..

nu rullar bilen väldigt lätt och jag spar bensin, bromsdamm och belägg




_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655


Trådstartare
har fått ett stort hål samt en spricka i lådan. Startmotorn viker sig så bilen får anses vara tillfälligt död
fick iaf kört något denna sommaren. suck världen är emot mig!


_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Cool bil ju

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Matra Murena -81 motorn på plats
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (21447 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande