Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formula Student: LuRacing^2 - lunds universitet
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (17359 totalt)
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007
Inlägg: 59


Trådstartare
Tja tänkte visa LUs pågående chassie bygge de intresserade!

kom gärna med ideer och synpunkter.



Fakta om Bilen:

Bilen är en sk. FSAE bil. dvs en Formula Student bil som byggs för internationella tävlingar främst i England och Tyskland. Dock så går denna tävlingen världen över även USA och diverse andra länder.

Vår bil kommer att ha en HONDA CBR 600RR motor i sig som ger otrimmad ca 102hk (vid senaste bänkning).

Chassiet kommet att vara byggt av mestadels 25mm's rör av kvalite DIN 2391 BK st35 (då st52 är svårt att berarbeta, dock att föredra )


Så följande inlägg kommer att behandla både Chassiebiten och motorbiten av det hela.






Peace out// Philip

_________________
Philip Andersson

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vad använder ni för stötdämpare och vad är man generellt sett villiga att betala för dessa? I USA har vi en FSAE-anpassad dämpare som äter konkurrenterna till frukost men vi tvekar om att sälja den i Europa.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007
Inlägg: 59


Trådstartare
Fixade en liten bild av CAD modellen så att ni kan se hur det är tänkt att det ska se ut sen


_________________
Philip Andersson

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007
Inlägg: 59


Trådstartare
Kraniel skrev:
Vad använder ni för stötdämpare och vad är man generellt sett villiga att betala för dessa? I USA har vi en FSAE-anpassad dämpare som äter konkurrenterna till frukost men vi tvekar om att sälja den i Europa.


Vi kommer att köra med sk. CANE CREEK dämpare som använder sig av ÖHLINS komponenter

Vad var det för dämpare som ni hade tänkt sälja. detta låter ju intressant inför kommande projekt!

_________________
Philip Andersson

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

zonander skrev:
Kraniel skrev:
Vad använder ni för stötdämpare och vad är man generellt sett villiga att betala för dessa? I USA har vi en FSAE-anpassad dämpare som äter konkurrenterna till frukost men vi tvekar om att sälja den i Europa.


Vi kommer att köra med sk. CANE CREEK dämpare som använder sig av ÖHLINS komponenter

Vad var det för dämpare som ni hade tänkt sälja. detta låter ju intressant inför kommande projekt!


Dvsf... det var just dem jag tänkte på. Kul! Var har ni fått tag på dem, får man fråga det? Skicka PM om det är känsligt.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007
Inlägg: 59


Trådstartare
Kraniel skrev:
zonander skrev:
Kraniel skrev:
Vad använder ni för stötdämpare och vad är man generellt sett villiga att betala för dessa? I USA har vi en FSAE-anpassad dämpare som äter konkurrenterna till frukost men vi tvekar om att sälja den i Europa.


Vi kommer att köra med sk. CANE CREEK dämpare som använder sig av ÖHLINS komponenter

Vad var det för dämpare som ni hade tänkt sälja. detta låter ju intressant inför kommande projekt!


Dvsf... det var just dem jag tänkte på. Kul! Var har ni fått tag på dem, får man fråga det? Skicka PM om det är känsligt.



Nja känsligt är det väl inte. Men själv så har jag bara hand om Chassiebiten. Väghållningsgruppen har jobbat med dämpare och den biten. så jag vet faktiskt inte exakt var de har fått tag i dem. Det jag vet är dock att det är den FSAEanpassade modellen. som är lite hårdare.
Vad jag har förstått så är de beställda direkt från Cane Creek i USA. mer än så vet jag inte.

Men om man ska utvärdera dem lite så är de ju helt fantastiska. total längd ca 207mm väger ca 700g och har ÖHLINS 4vägs justering. kan det bli bättre

Hur som helst . ska ta och ta lite nya bilder. har nämligen jobbat lite idag på chassiet!

_________________
Philip Andersson

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5094



Kraniel skrev:
zonander skrev:
Kraniel skrev:
Vad använder ni för stötdämpare och vad är man generellt sett villiga att betala för dessa? I USA har vi en FSAE-anpassad dämpare som äter konkurrenterna till frukost men vi tvekar om att sälja den i Europa.


Vi kommer att köra med sk. CANE CREEK dämpare som använder sig av ÖHLINS komponenter

Vad var det för dämpare som ni hade tänkt sälja. detta låter ju intressant inför kommande projekt!


Dvsf... det var just dem jag tänkte på. Kul! Var har ni fått tag på dem, får man fråga det? Skicka PM om det är känsligt.


http://www.motorsportsspares.com/ köpte vi dem från, så USA som gäller alltså, dollarn är ju billig

Här är de små underverken:


edit: ~600usd styck inkl fjädrar.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007
Inlägg: 59


Trådstartare
Lite nya verkstads bilder.





_________________
Philip Andersson

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007
Inlägg: 59


Trådstartare
Jobbar för nuvarande på lite pappers mallar att klistra på rören så att man ser hur man ska kapa dem. Det är aningen tidsödande. men mans spar en hel del tid i verkstan genom att göra detta tråkiga förarbete.

Det som principen går ut på är att man delar ett rör i ena väggen med en delning på ca 0,1mm dvs praktiskt taget obefintligt lite. Sen så behandlar man denna biten som Sheetmetali Solid Works och får en Pappersmall då man senare skriver det som en detaljritning av ändarnai skala 1:1


_________________
Philip Andersson

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



zonander skrev:
Jobbar för nuvarande på lite pappers mallar att klistra på rören så att man ser hur man ska kapa dem. Det är aningen tidsödande. men mans spar en hel del tid i verkstan genom att göra detta tråkiga förarbete.

Det som principen går ut på är att man delar ett rör i ena väggen med en delning på ca 0,1mm dvs praktiskt taget obefintligt lite. Sen så behandlar man denna biten som Sheetmetali Solid Works och får en Pappersmall då man senare skriver det som en detaljritning av ändarnai skala 1:1

"edit" borttagen bild


Det finns ett program på nätet som heter "tubemiter" som gör jobbet som du beskriver ovan. Sök på google så hittar du.... thumbs up
Det programmet ritar ut i skala och dessutom både innerkontur och ytterkontur (man skriver in rörets tjocklek). Kan nog spara tid.

För övrigt är det ganska intressant att ni ritar i SolidWorks då LTH undervisar i Pro/E!!

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007
Inlägg: 59


Trådstartare
Staffan Lindén skrev:
zonander skrev:
Jobbar för nuvarande på lite pappers mallar att klistra på rören så att man ser hur man ska kapa dem. Det är aningen tidsödande. men mans spar en hel del tid i verkstan genom att göra detta tråkiga förarbete.

Det som principen går ut på är att man delar ett rör i ena väggen med en delning på ca 0,1mm dvs praktiskt taget obefintligt lite. Sen så behandlar man denna biten som Sheetmetali Solid Works och får en Pappersmall då man senare skriver det som en detaljritning av ändarnai skala 1:1

"edit" borttagen bild


Det finns ett program på nätet som heter "tubemiter" som gör jobbet som du beskriver ovan. Sök på google så hittar du.... thumbs up
Det programmet ritar ut i skala och dessutom både innerkontur och ytterkontur (man skriver in rörets tjocklek). Kan nog spara tid.

För övrigt är det ganska intressant att ni ritar i SolidWorks då LTH undervisar i Pro/E!!


Haha . nja jag har ju jobbat jättemkt med Solid Works tidigare och det är det som jag behärskar best. Att LTH kör med PrOE är bara synd i mina ögon. Solid är ett mkt mer Versilt program. Enklare gränssnitt att jobba med dvs.

Sen ang Tubeemitter, så har jag testat det och jag känner interiktigt att det klarar de modeller som jag vill ha det till. Om vi menar samma program så matar man in OD och vinkel som röret ska fogas i. Visst det funkar. men det är Lättare att bara göra ett MARCo i Solid så gör den ritningar på alla rör automatiskt. Bara lite enkel programering som krävs.
Så fortfarande rekomenderar jag alla att testa detta i Solid. det är verkligen praktiskt !


Peace out// Philip

_________________
Philip Andersson

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007
Inlägg: 59


Trådstartare
Så nu börjar det gå undan i verstan ... börjar bli klart för att intruducera chassiet medmotorn och se hur de passar ihop




_________________
Philip Andersson

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
Chrippa
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 91



Intressant!

Men vad ska man läsa för att få pyssla med sånthära på LTH? (alla kan svara )

_________________
Christoffer Mårtensson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5094



Chrippa skrev:
Intressant!

Men vad ska man läsa för att få pyssla med sånthära på LTH? (alla kan svara )


Hah, sjukt ironiskt men vi har en Kristoffer Mårtensson, som läser ett par kurser och annars jobbar som är med i projektet och gör ett bra jobb på motorsidan

Vilken kurs som helst på unviersitetet fungerar rent regeltekniskt, genusvetenskap någon?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007
Inlägg: 59


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Chrippa skrev:
Intressant!

Men vad ska man läsa för att få pyssla med sånthära på LTH? (alla kan svara )


Hah, sjukt ironiskt men vi har en Kristoffer Mårtensson, som läser ett par kurser och annars jobbar som är med i projektet och gör ett bra jobb på motorsidan

Vilken kurs som helst på unviersitetet fungerar rent regeltekniskt, genusvetenskap någon?



Dock så kan ju nämnas att majoriteten av oss som är med går Maskinteknik.
om man ska efterlysa nån så ärdet väl Elektroteknik-folk. Ni är eftertraktade.


// God fortsättning

_________________
Philip Andersson

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
Chrippa
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 91



Haha, ja, lite skoj ^^ Då kan jag kanske bli Kristoffer II
Mina planer har senaste tiden varit att läsa Maskinteknik på LTH, dock inte med början i år, utan nästa år då jag måste gå lumpen.

Nu när jag ser vad trevligheter ni håller på med så kan jag garanterat säga att det känns som jag har gjort ett bra val!

När har ni tid att bygga på denna vagnen?

_________________
Christoffer Mårtensson
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Skoj att se att ni är igång!
Så ni sviker det gryma motorkonceptet från förra året?

Grattis till en kommande grym erfarenhet!

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Kristoffer
Vallåkra
Här sen Aug 2005
Inlägg: 25



Chrippa skrev:
Haha, ja, lite skoj ^^ Då kan jag kanske bli Kristoffer II
Mina planer har senaste tiden varit att läsa Maskinteknik på LTH, dock inte med början i år, utan nästa år då jag måste gå lumpen.

Nu när jag ser vad trevligheter ni håller på med så kan jag garanterat säga att det känns som jag har gjort ett bra val!

När har ni tid att bygga på denna vagnen?


Bara för du har så snyggt namn får du vara med direkt.
Dem flesta som är med i projektet lägger sin fritid på detta, alltså utanför vanlig kurstid.

_________________
Kristoffer Mårtensson
Citera
Chrippa
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 91



Kristoffer skrev:
Chrippa skrev:
Haha, ja, lite skoj ^^ Då kan jag kanske bli Kristoffer II
Mina planer har senaste tiden varit att läsa Maskinteknik på LTH, dock inte med början i år, utan nästa år då jag måste gå lumpen.

Nu när jag ser vad trevligheter ni håller på med så kan jag garanterat säga att det känns som jag har gjort ett bra val!

När har ni tid att bygga på denna vagnen?


Bara för du har så snyggt namn får du vara med direkt.
Dem flesta som är med i projektet lägger sin fritid på detta, alltså utanför vanlig kurstid.


Najs
Trevlig sak att lägga sin fritid på!

_________________
Christoffer Mårtensson
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007
Inlägg: 59


Trådstartare
David Berglund skrev:
Skoj att se att ni är igång!
Så ni sviker det gryma motorkonceptet från förra året?

Grattis till en kommande grym erfarenhet!


Ja. det känns skönt att vara på G meddet hela. Jag Personligen är Ny för i år men har hållt på med Motorsport i 9år nu. Om man räknar bort Gokarten och knatteCrossen.

hursomhelst. detta är nytt och det är ju kul. men Byggesfärdigheterna från Crosskartbyggandet har ju behövts nu vid chassiebygget.




Ganska så nöjd med det hitintills. Det är mycket smalare och smidigare än det förra somProjektet åstakommit. Och det är betydligt lättare. Nu har vi visserligen inte lagt till infpunkter. men många ligger nära rören och blir inte så tunga. Så det kommer inte öka mkt från de20kg som vi ligger på nu.

Sen så är det kolfiberbärarmar på g och andra hjulcentra så nu är det ingen som vilar i projektet. då jagas de med Blåslampa till Pulsen har gått upp igen




Jag gjorde en liten testkaross för att hjälpa mig med modelleringen av karossen. Mest bara för att få ner lite dimensioner på papper. Dock så är den ganska grovhuggen. men det är nyttigt. Då kan man lätt se om det är åt skogeninnan man ens lagt några mödosamma minuter i Solid Works

_________________
Philip Andersson

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007
Inlägg: 59


Trådstartare
Chrippa skrev:
Kristoffer skrev:
Chrippa skrev:
Haha, ja, lite skoj ^^ Då kan jag kanske bli Kristoffer II
Mina planer har senaste tiden varit att läsa Maskinteknik på LTH, dock inte med början i år, utan nästa år då jag måste gå lumpen.

Nu när jag ser vad trevligheter ni håller på med så kan jag garanterat säga att det känns som jag har gjort ett bra val!

När har ni tid att bygga på denna vagnen?


Bara för du har så snyggt namn får du vara med direkt.
Dem flesta som är med i projektet lägger sin fritid på detta, alltså utanför vanlig kurstid.


Najs
Trevlig sak att lägga sin fritid på!


Visst är det Trevlig fritids sysselsättning. men man måste ha "mycket" fritid att lägga på det för att det ska bli bra.

om du är duktig på hemsidor och diverse inom media. så är du också riktigt eftertraktad

_________________
Philip Andersson

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Formula Student: LuRacing^2 - lunds universitet
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (17359 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande