Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Formula Student: LuRacing^2 - lunds universitet | 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (17359 totalt) |
Tja tänkte visa LUs pågående chassie bygge de intresserade!
kom gärna med ideer och synpunkter. Fakta om Bilen: Bilen är en sk. FSAE bil. dvs en Formula Student bil som byggs för internationella tävlingar främst i England och Tyskland. Dock så går denna tävlingen världen över även USA och diverse andra länder. Vår bil kommer att ha en HONDA CBR 600RR motor i sig som ger otrimmad ca 102hk (vid senaste bänkning). Chassiet kommet att vara byggt av mestadels 25mm's rör av kvalite DIN 2391 BK st35 (då st52 är svårt att berarbeta, dock att föredra ) Så följande inlägg kommer att behandla både Chassiebiten och motorbiten av det hela. Peace out// Philip _________________ Philip Andersson Toyota Corolla Ke20 -77 Volvo Amazon B18 -67 |
||||||
Vad använder ni för stötdämpare och vad är man generellt sett villiga att betala för dessa? I USA har vi en FSAE-anpassad dämpare som äter konkurrenterna till frukost men vi tvekar om att sälja den i Europa.
|
||||||
Vi kommer att köra med sk. CANE CREEK dämpare som använder sig av ÖHLINS komponenter Vad var det för dämpare som ni hade tänkt sälja. detta låter ju intressant inför kommande projekt! _________________ Philip Andersson Toyota Corolla Ke20 -77 Volvo Amazon B18 -67 |
||||||
Dvsf... det var just dem jag tänkte på. Kul! Var har ni fått tag på dem, får man fråga det? Skicka PM om det är känsligt. |
||||||
Nja känsligt är det väl inte. Men själv så har jag bara hand om Chassiebiten. Väghållningsgruppen har jobbat med dämpare och den biten. så jag vet faktiskt inte exakt var de har fått tag i dem. Det jag vet är dock att det är den FSAEanpassade modellen. som är lite hårdare. Vad jag har förstått så är de beställda direkt från Cane Creek i USA. mer än så vet jag inte. Men om man ska utvärdera dem lite så är de ju helt fantastiska. total längd ca 207mm väger ca 700g och har ÖHLINS 4vägs justering. kan det bli bättre Hur som helst . ska ta och ta lite nya bilder. har nämligen jobbat lite idag på chassiet! _________________ Philip Andersson Toyota Corolla Ke20 -77 Volvo Amazon B18 -67 |
||||||
http://www.motorsportsspares.com/ köpte vi dem från, så USA som gäller alltså, dollarn är ju billig Här är de små underverken: edit: ~600usd styck inkl fjädrar. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Jobbar för nuvarande på lite pappers mallar att klistra på rören så att man ser hur man ska kapa dem. Det är aningen tidsödande. men mans spar en hel del tid i verkstan genom att göra detta tråkiga förarbete.
Det som principen går ut på är att man delar ett rör i ena väggen med en delning på ca 0,1mm dvs praktiskt taget obefintligt lite. Sen så behandlar man denna biten som Sheetmetali Solid Works och får en Pappersmall då man senare skriver det som en detaljritning av ändarnai skala 1:1 _________________ Philip Andersson Toyota Corolla Ke20 -77 Volvo Amazon B18 -67 |
||||||
Det finns ett program på nätet som heter "tubemiter" som gör jobbet som du beskriver ovan. Sök på google så hittar du.... Det programmet ritar ut i skala och dessutom både innerkontur och ytterkontur (man skriver in rörets tjocklek). Kan nog spara tid. För övrigt är det ganska intressant att ni ritar i SolidWorks då LTH undervisar i Pro/E!! _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||
Haha . nja jag har ju jobbat jättemkt med Solid Works tidigare och det är det som jag behärskar best. Att LTH kör med PrOE är bara synd i mina ögon. Solid är ett mkt mer Versilt program. Enklare gränssnitt att jobba med dvs. Sen ang Tubeemitter, så har jag testat det och jag känner interiktigt att det klarar de modeller som jag vill ha det till. Om vi menar samma program så matar man in OD och vinkel som röret ska fogas i. Visst det funkar. men det är Lättare att bara göra ett MARCo i Solid så gör den ritningar på alla rör automatiskt. Bara lite enkel programering som krävs. Så fortfarande rekomenderar jag alla att testa detta i Solid. det är verkligen praktiskt ! Peace out// Philip _________________ Philip Andersson Toyota Corolla Ke20 -77 Volvo Amazon B18 -67 |
||||||
Hah, sjukt ironiskt men vi har en Kristoffer Mårtensson, som läser ett par kurser och annars jobbar som är med i projektet och gör ett bra jobb på motorsidan Vilken kurs som helst på unviersitetet fungerar rent regeltekniskt, genusvetenskap någon? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Dock så kan ju nämnas att majoriteten av oss som är med går Maskinteknik. om man ska efterlysa nån så ärdet väl Elektroteknik-folk. Ni är eftertraktade. // God fortsättning _________________ Philip Andersson Toyota Corolla Ke20 -77 Volvo Amazon B18 -67 |
||||||
Haha, ja, lite skoj ^^ Då kan jag kanske bli Kristoffer II
Mina planer har senaste tiden varit att läsa Maskinteknik på LTH, dock inte med början i år, utan nästa år då jag måste gå lumpen. Nu när jag ser vad trevligheter ni håller på med så kan jag garanterat säga att det känns som jag har gjort ett bra val! När har ni tid att bygga på denna vagnen? _________________ Christoffer Mårtensson |
||||||
Skoj att se att ni är igång!
Så ni sviker det gryma motorkonceptet från förra året? Grattis till en kommande grym erfarenhet! |
||||||
Bara för du har så snyggt namn får du vara med direkt. Dem flesta som är med i projektet lägger sin fritid på detta, alltså utanför vanlig kurstid. _________________ Kristoffer Mårtensson |
||||||
Najs Trevlig sak att lägga sin fritid på! _________________ Christoffer Mårtensson |
||||||
Ja. det känns skönt att vara på G meddet hela. Jag Personligen är Ny för i år men har hållt på med Motorsport i 9år nu. Om man räknar bort Gokarten och knatteCrossen. hursomhelst. detta är nytt och det är ju kul. men Byggesfärdigheterna från Crosskartbyggandet har ju behövts nu vid chassiebygget. Ganska så nöjd med det hitintills. Det är mycket smalare och smidigare än det förra somProjektet åstakommit. Och det är betydligt lättare. Nu har vi visserligen inte lagt till infpunkter. men många ligger nära rören och blir inte så tunga. Så det kommer inte öka mkt från de20kg som vi ligger på nu. Sen så är det kolfiberbärarmar på g och andra hjulcentra så nu är det ingen som vilar i projektet. då jagas de med Blåslampa till Pulsen har gått upp igen Jag gjorde en liten testkaross för att hjälpa mig med modelleringen av karossen. Mest bara för att få ner lite dimensioner på papper. Dock så är den ganska grovhuggen. men det är nyttigt. Då kan man lätt se om det är åt skogeninnan man ens lagt några mödosamma minuter i Solid Works _________________ Philip Andersson Toyota Corolla Ke20 -77 Volvo Amazon B18 -67 |
||||||
Visst är det Trevlig fritids sysselsättning. men man måste ha "mycket" fritid att lägga på det för att det ska bli bra. om du är duktig på hemsidor och diverse inom media. så är du också riktigt eftertraktad _________________ Philip Andersson Toyota Corolla Ke20 -77 Volvo Amazon B18 -67 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Formula Student: LuRacing^2 - lunds universitet | 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (17359 totalt) |