Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 2.7 1977 | 5 besök senaste veckan (8332 totalt) |
Kanske dags att lägga upp en tråd om mitt nioelva-projekt. Bilen är en 911 1977 med 2.7 liters motor på 165 hk som jag köpte i höstas. Den är importerad från Tyskland i slutet av 80-talet och miltalet är okänt. Originalfärgen är chokladbrun med gul-brun-orange inredning, dvs. sjuttiotal när det är som bäst (eller värst).
På plussidan: * Bra pris * Bra plåt * Kromade rutlister * Sista smala karossen * Femväxlad låda (inte standard på 2.7 1977) * Ingen taklucka (jag är 190+ lång) På riktigt lång sikt är planerna att bygga en bil som ser ut som 1969-73, men med lite modernare teknik och större motor. Med de planerna tycker jag att den här bilen är ett vettigt utgångsobjekt. Jag tittade på en del 1965-73 bilar, men de bilar som inte krävde en helrenovering var rätt dyra, samt att det är lite synd att bygga om en gammal bil. På minussidan: * obefintlig synkning på trean * Massivt sladdrigt växellänkage * Sunkig inredning * Tar in vatten Planerna för vintern är: * Skicka växellådan till Perry för renovering * Installera original "shortshift" och byta alla bussningar i växellänkaget * Fuchsfälgar med nya däck * Momo Prototipo ratt * Byta frontspoiler och vinge mot original * Nya gummilister till fram och bakruta * Nya dämpare runt om Det är planerna - vi får se vad verkligheten blir. Bilen ska i alla fall rulla i sommar är tänkt. _________________ Henrik Larsson 1977 Porsche 911 |
||
Urplockningen av motor och växellåda har nu påbörjats, men det går rätt sakta. Dels är det första gången jag gör något liknande på en nioelva och desutom sitter allting fast - ordentligt fast. Jag vet inte om Porsche fuskade med ytbehandlingen på skruvarna när bilen byggdes, eller om det bara är 30 år i sprutet från bakhjulen som är problemet.
Jag planerar i alla fall att ta ut motor och växellåda som en enhet. Därför har jag plockat av bakstötfångaren för att slippa hissa upp bilen en meter från golvet när paketet ska rullas ut från under bilen. Sedan har jag inhandlat en uppsättning Fuchsfälgar som ska renoveras. _________________ Henrik Larsson 1977 Porsche 911 |
||
Nu är motor och växellåda utplockat. Lite struligt så här första gången, men det löste sig till slut. Jag trodde att man kunde dra motor+växellåda rakt bakåt och sedan sänka ned hela paketet, men det gick inte alls. När fläkten var emot bakre balken hade ännu inte växelstången gått fri från karossen.
Några svordomar senare hissade jag upp bakändan på bilen jättehögt, vinklade ned motor+växellåda så att fläkten gick fri under bilen och då var det bara att dra tills växelstången gick fri. Nästa projekt blir att snygga till växellådan innan den skickas på renovering. _________________ Henrik Larsson 1977 Porsche 911 |
||
Trevlig bil i fint utförande.. skönt med lite jordnära projekt här på rejsa:) Att få till den äldre looken på denna bilen borde ju inte va omöjligt.
Förresten det sitter väl en liten lucka på kradantunneln där man kan lossa en insex som håller växelstången på dessa bilar.. men det gjorde du säkert också. |
||
Jaha, nu är vintern slut och det är dags att summera vad som blev gjort: * Skicka växellådan till Perry för renovering Klart. Det behövde bytas rätt mycket och sluträkningen blev rätt hög. Dessutom har Perry monterat en manick som gör att man får fjäderkänsla mellan 1-2 och 3-4 planen i växelspaken. * Installera original "shortshift" och byta alla bussningar i växellänkaget Nja, delarna är inköpta, men inte monterade. * Fuchsfälgar med nya däck Fälgarna är lackade i silver i dagsläget. De var för dåliga för att poleras, så jag har fått dem lackade i en matt silvermetallic som är tänkt att ligga nära original anodisering i nyans. Nu återstår maskering och lackering av det svarta mönstret. Sedan är det dags för däck... Pirelli P7 i 195/65-15 lutar det år. * Momo Prototipo ratt Köpt och monterad. Tyvärr så tar navet i plastkåpan på rattstången, så navet måste svarvas ned någon millimeter. * Byta frontspoiler och vinge mot original Jag har skaffat en vanlig baklucka och svetsat igen hålen från fronspoilern. * Nya gummilister till fram och bakruta Köpt men inte monterat. * Nya dämpare runt om Nix, inte köpt. Det som ska göra närmast är att byta ut alla torra gummislangar i insprutningen på motorn, samt byta värmekammare. _________________ Henrik Larsson 1977 Porsche 911 |
||
Världens långsammaste projekt har nu startat igen efter två års uppehåll. Motorn visade sig vara mindre kry, så den strippades till ett longblock och skickades till Perry för renovering. Motorn är nu klar, fakturan (gulp!) betald och motorn ska nu kläs på innan den monteras i bilen. Hindren på den vägen ser i nuläget ut att vara framför allt en risig motorkabelhärva och en K-jetronic full av muggiga slangar.
[/img] _________________ Henrik Larsson 1977 Porsche 911 |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 2.7 1977 | 5 besök senaste veckan (8332 totalt) |