Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320iM -85 - - - Lagt på is ett par år - - -
3 besök senaste veckan (6601 totalt)
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447


Trådstartare
Ja då var det väl dags för en projekttråd till min e30, jo den var till salu för jag tyckte den var för fin för att bygga om,
men eftersom det inte var speciellt många som var intresserade så blir det bygge på den i alla fall..

Det som har högst prioritet den här gången, är att kunna få prova på att få bygga om fram och bakvagnen, samt ha lite kul på bana..

sen är detta ett långtids budgetprojekt, MEN den ska rulla merdelen av tiden är det tänkt..


utgångsobjektet är:


det har väl inte hänt så mycket pga flytt osv. men tanken är att den ska bli besiktad snart sen börjas det snikras lite på framvagnen.


Tanken med framvagnen är att kopiera en M3 DTM framvagn men med små modifieringar som tex att matrialet blir i vanligt svartstål (undra vad för tjocklek man ska använda på stålröret bara?) samt att jag kommer köra med vanliga spindelleder av den enkla anledningen att dom är pressbara samt kostar 99kr/st på biltema till e30...

ska försöka rita hur jag tänkt så får vi se om det finns några som har lite input på mina tankar..

bakvagnen blir ett problem senare, och motor tar jag när jag har alla delar..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447


Trådstartare
lite tankar om hur framvagnen skulle se ut, modellerat lite snabbt i 3dmax.. inte så detaljerat men man förstår iaf principen förhoppningsvis






tanken är väl att ta tag i framvagnen nu till efter nyår i januari

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447


Trådstartare
jaha update är väl på plats då..

bilen flyttar garage till ett lite närmare hemma (inte för att de andra var spec. långt borta men låg lite avsides, nu ligger det på väg hem ifrån jobbet med bara en liten avstickare )

har börjat rota i kulleder, pratat med lev. på jobbet och han skulle fixa fram som var ämnade till motorsport..

sedan har jag kapat till lite 4kantsprofiler som är början till mina länkarmar..

nu ska allt bara svetsas ihop, och fixas länklager (tvivlar på att dom e allt för billiga.. så kanske blir att köpa dom i mars.. )


sedan är det tänkt att ja ska antingen åka en SBF licenskurs alt. Om SMA har någon vettig körning närmaste månaderna (runt april) så ja får köra iaf en banträff innan ja plockar ner bilen.. vill ju se hur den beter sig nu och hur den senare beter sig efter all ombyggnad så man har något att referera till..

ska försöka ta lite bilder oxå..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Det kanske går att fresta med en helg på Mantorp 2-3/5, vilken inkluderar licensutbildning, och banträff med BMW Sport Club (www.bmwsc.com) ?
Din E30 kommer ju att smälta in bra

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447


Trådstartare
Hobbe skrev:
Det kanske går att fresta med en helg på Mantorp 2-3/5, vilken inkluderar licensutbildning, och banträff med BMW Sport Club (www.bmwsc.com) ?
Din E30 kommer ju att smälta in bra



års avgift på 350kr för att va med i bmwsc.. Och då är BMWSC ansluten till SBF? (så man kan ha licenserna i BMWSC? eller måste man vara med i en till klubb?)

helst skulle ja vilja stödja SMA.. mest för ja inte gillar SBF.. men vafan..

det står deltävling 1-2 på BMWSC.SE.. ja vill ju inte köra racing.. inte för att de inte skulle va kul men inte direkt anpassad bil för det.. hehe vill åka gatbils evenemang för amatörer som gillar att nöta däck och bromsar..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Har du ngn koll vad det är för frontspoiler på din bmw och var man får tag på den?

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 810



bulldog skrev:
Har du ngn koll vad det är för frontspoiler på din bmw och var man får tag på den?

de är ett m-tech1 paket på den, så de är en front på bmw, så bara gå till din åf o beställa.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447


Trådstartare
bulldog skrev:
Har du ngn koll vad det är för frontspoiler på din bmw och var man får tag på den?



det är M-tech 1 (org spoiler då min bil kom med hela m-technic paketet..)

finns dyrt på bmw samt billigare på typ http://www.schmiedmann.com/

Mtech 1 = fram till 87 och Mtech 2 är facelift dvs 88-91

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Stingray skrev:
Hobbe skrev:
Det kanske går att fresta med en helg på Mantorp 2-3/5, vilken inkluderar licensutbildning, och banträff med BMW Sport Club (www.bmwsc.com) ?
Din E30 kommer ju att smälta in bra



års avgift på 350kr för att va med i bmwsc.. Och då är BMWSC ansluten till SBF? (så man kan ha licenserna i BMWSC? eller måste man vara med i en till klubb?)

helst skulle ja vilja stödja SMA.. mest för ja inte gillar SBF.. men vafan..

det står deltävling 1-2 på BMWSC.SE.. ja vill ju inte köra racing.. inte för att de inte skulle va kul men inte direkt anpassad bil för det.. hehe vill åka gatbils evenemang för amatörer som gillar att nöta däck och bromsar..


Årsavgift 350 Kr, ansluten till SBF, licensen knuten till BMWSC.
Du stödjer givetvis vem du vill, jag ville bara ge dig ett alternativ.
Gatbilskörning erbjuds (500 kr/banträff). Vi har både gatbilsverksamhet och tävlingskörning.
Inget tävlingstvång alltså

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447


Trådstartare
Fick hjälp av en av svetsarna på jobbet att påbörja länkarmarna iaf..
det som saknas nu är leverans av 4st M14 uniballs och 4st M10 Uniballs (dom senare till casterstaget) funderar dock på om man ska köra M14 där oxå bara för att vara på säkra sidan..

sen ska de väl måttas en massa på bilen.. så det blir rätt längder men de börjar närma sig nu.. att det faktiskt blir av..



_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447


Trådstartare
dags för update igen..

det har tagit en hel del tid, mest pga leveransproblem till ledlager samt ekonomiska problem..

men nu är det spikat med motorvalet iaf. det blir en kompressormatad M20B27 (strokad M20B25) med remdriven överladdning.. men motorn lär inte vara klar förns nästa sommar tidigast..

ska köpa en till framvagnsbalk av Cammo här på forumet oxå, efter det ska det börja byggas klart på länkarmarna när man ser hur längder på allt blir..

utöver detta ska bilen besiktas på onsdag lutar det åt, sen ska det ut och åkas lite när det är fint väder och fortsätta bygga på sidan om och kasta på sakerna när det är klart

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Stingray skrev:

men nu är det spikat med motorvalet iaf. det blir en kompressormatad M20B27 (strokad M20B25) med remdriven överladdning.. men motorn lär inte vara klar förns nästa sommar tidigast..

Hej!

Ser att du siktar på M20B27 med kompressor Vad blir det för kompressortyp? Roots, skruv eller centrifugal?


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447


Trådstartare
Nisse977 skrev:
Stingray skrev:

men nu är det spikat med motorvalet iaf. det blir en kompressormatad M20B27 (strokad M20B25) med remdriven överladdning.. men motorn lär inte vara klar förns nästa sommar tidigast..

Hej!

Ser att du siktar på M20B27 med kompressor Vad blir det för kompressortyp? Roots, skruv eller centrifugal?



just nu ligger allt utom just köra bilen ~ orginal på is..

jag och tjejen kollar runt på hus, typ precis efter jag hade spikat vad jag ville göra, samt att blocket ligger i källaren och väntade, blev man sambo och fick andra prioriteringar.. så det får väl vänta några år.. :| men det finns ju mer i livet än att plöjja pengar i bilar... för jag räknar kallt på att motorn inte blir billigare än 60-70 loppor, ska ju byggas för att hålla..

hade tänkt åka roots med låga ladd och högt komp, för att få mer sugmotorkänsla. en annan tanke innan kompressormotorn var saab 2,3l turbo och en Opel rwd låda jag har liggandes som passar ihop så man får rwd saabmotor.. men det föll på att bilen inte går att återställa till orginal efter man regbesiktar med annan motor, då tyckte jag att jag kunde hällre åka kompressor 6cyl..

som det ser ut nu blir det väl på sin höjd en uppsättning toyo r888 till nästa år och normal service och försöka komma ut på någon bana sommaren 2009.

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Jo prioriteringarna blir lätt ändrade med tiden

Ang pris på att fixa upp bilen med 2,7 smidd motor + diverse annat som följer med, så jag har väl en liten aning om det...

14000kr Smidda CP-kolvar
7000kr Smidda Eagle-stakar
4000kr Smidd dieselvev från M21 för strokning
4000kr Uppborrning,deckning och o-ringning av blocket
4000kr Enem Z45 överladdningskam
1500kr Ställbart kamdrev
2000kr Svetsning av kylkanaler i toppen
3000kr Fräsning av fullradiesäten + byte av ventilstyrningar inkl material
1850kr Sotningssats + kamremssats
2200kr Ram och vevlager
1600kr Högflödes oljepump
3200kr Förstärkta vipparmar för lite högre varv
2800kr Ventilfjäderkit inkl CrMo retainers som tål 8500rpm
2000kr Stödgördelkit med 12.9 bult (om du skulle ha uppåt 500hk)
2100kr ARP topplock pinnbultar
1000kr Balansering av vev, svänghjul och tryckplatta
-----------------------------------------------------------
56250kr


2000kr Lättat svänghjul, om du inte gör ett själv
4500kr Koppling (Sachs 618 + 6-pucks sinter)
3500kr ZF-låda från 328/M3 E36 som är modernare och tåligare
1700kr Passande kardanaxel från 328/M3 E36
4000kr Stora E30 diffen med passande utväxling
1000kr 325i/M3 drivaxlar
-----------------------------------------------------------
16700kr


12000kr Vipec V44 motorstyrning inkl sensorer mm (jag hade dock redan DTA motorstyrning i min bil så jag behövde inte köpa detta)
2200kr Bosch 044 bränslepump (jag har 2 st Bosch 984 istället)
3500kr 846cc spridare
1400kr MDS tändsteg för bättre gnista
-----------------------------------------------------------
19100kr


Sen ska man ha lite intercooler, slangar, kopplingar, större kylare, oljekylare mm mm, så det blir nog lätt ytterligare några lappar tyvärr.
Priserna är hämtade från PPFs webshop. En del av dessa delar har fått högre pris sen jag köpte, vissa delar kanske du kan få billigare. Typ begagnad motorstyrning mm.
Fy fan vad dyrt det blev!!!!!!

Men du som kanske inte ska köra så hög effekt (inte över 400hk) kan komma undan med originalkolvar och stakar, så har du sparat 21000kr

Något jag skulle rekommendera om du ändå ska bygga motor om några år, det är att köpa PPFs 3-Liters kit till M20. Det hade jag gjort om jag skulle köpt idag
Du får 3013cc och paketet innehåller följande:

Ny vevaxel med 89.6mm slag, inkl ram och vevlager.
H-profil stakar samt smidda CP pistons kolvar med 9.0 komp.
Allt passar i blocket utan modifiering fast man borra blocket 0,5mm för de nya 84,5mm kolvarna.
Skulle du välja 86mm kolvar blir det 3121cc alltså 3,1 liter, coolt med 3 liters M20 hehe!

30000kr kostar 3 liters kittet i alla fall.
Det måste vara ett bra pris! För kolvar, stakar och vev + lager landar annars på ca 27200kr med den vanliga 2,7 liters varianten som jag har.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447


Trådstartare
jo jag funderade på 3l kittet precis när det lancerades tycker oxå det verkar jävligt bra pris ligger dock på 32k nu pga dyrare matreal..

men det är tyvärr bara inse att med den där uppradningen av priser hade jag inte fel ang. 60-70k. hade jag börjat hade/kommer jag bli tvungen att sälja bil/delar när det blir dags för att köpa hus..

har rätt många polare som tycker jag är idiot som lägger bilbyggandet på is för att köpa hus, men jag tror det är nu man ska börja se till att få ihop cash så man kan köpa något när priserna rasat.. när huspriserna sticker iväg uppåt igen så blir det bättre då kan man lägga pengar på lek igen.. men då är man väl högst troligen familjefar osv

i sthlm tror mäklarna att priserna kommer rasa 11% till, nu ligger dom runt -4% så dom förespår -15% på huspriser inom något år eller två om det fortsätter.

sen kommer högst troligen kronolle aktionera ut ett par hus inom dom närmaste åren...

sen kommer det säkerligen bli något litet snikbygge på vinterhäcken om jag har den kvar.. då kan man ju få säkert 300hk turbomotor för samma pris som stötdämparna kostar på den här bmwn..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Ja jag hoppas att jag inte skrämde dig med de där priserna... men du hade ju rätt bra koll redan från början, så det blev nog ingen överraskning.

Visst kan man bygga snik om man bara håller sig under 400hk så ska det funka bra säger de... En vanlig gammal 325i som du svarvar av kolvarna på, fixar förbränningsrummen och på med ny toppackning, sen dit med nån billig liten snurra från nån Saab eller Volvo. Borde inte bli så dyrt? Visst är det inte lika kul som att göra det "riktigt" med en massa smidda saker, men det är i alla fall LITE billigare

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447


Trådstartare
nä då du skrämde inte mig..


det gjorde jag själv lååångt innan när jag räknade på vad en lysholm 1600AX kostar..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320iM -85 - - - Lagt på is ett par år - - -
3 besök senaste veckan (6601 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande