Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 E30 Mtech1 -86 Banbil Mot 2,8liter! Ljudklipp sida35
1, 2, 3 ... 34, 35, 36   >>
11 besök idag (121722 totalt)
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Hallå

Tanken var att jag inte skulle röra en skruv på denna bilen men det sprack radikalt så här kommer även en projekttråd!! Frågorna kommer säkert hagla här så lika bra att jag slänger in en tråd direkt

Här är en tråd med lite info jag startade precis när jag hade köpt bilen:
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=301217

Sommaren gick och jag avverkade över 1000mil och njöt varenda sekund av motorljudet som ni kan lyssna på i den här filmen på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=psBGIEzr6wQ

Här kommer det lite stillastående bilder!









Det sitter ett mycket trevligt extraktorrör på bilen som ska lindas i avgasbandage i vinter!





Det dröjde inte länge innan tanken om bankörning med bilen föddes så jag startade några trådar här på rejsa.nu och fick reda på mycket nyttig info!
Här är länkarna till dom trådarna:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=39188&highlight=

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41701&highlight=

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41459&highlight=

Spec på bilen i dagsläget:
*Bilstein dämpare
*H&R sänkfjädrar
*Fjäderbenstag fram och bak
*Chip (säljaren hävdade det)
*Vassare kamaxel (säljaren hävdade det)
*Extraktor och 2,5tums avgas

Jag ska bromsa bilen på Autotech till våren så jag får papper på effekten!

Efter att övervägt fram och tillbaka så bestämde jag mig för att inte snåla på chassisidan så specen för 08 ser ut så här:

*Gula justerbara koni
*Millway Coilovers med racefjädrar, fjäderkonstant på 80n/mm fram och 120n/mm bak
*Justerbara topplager för camber och caster
*Justerbart stötdämparlager bak från Millway
*ombyggnadsats för racefjädrar bak

Bromsspecen ser ut så här:
*Zimmermanskivor
*Carbotech XP10 belägg
*Stålomspunna slangar
*Bromsvätska med 280graders kokpunkt

Jag har även en uppsättning R däck Yokohama Advan 032R som jag är supernöjd med, dom har gått 10mil på Rudskogen med min Gsi så dom ska nog räcka några turer nästa år också hoppas jag!



Mvh Jerry

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



welcome to the darkside..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Här om dagen fick jag ett trevligt paket från peansweden med mina bromsar
Jag tror detta ska bli en riktigt bra kombination, stacke menade på att flera som kör bmw cup har liknande setup thumbs up











Väntar otåligt tills jag får dom andra paketen

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Idag var det rena julafton! Jag fick paketen från både stötdämparexperten och millway

*4st Gula Koni Sport justerbara
*Coilover ombyggnadskit
*Ställbara topplagringar
*Förstärkta stötdämparlager bak
*4 stycken racefjädrar
*Monteringssats för racefjädrar bak




Dom här topplagringarna är ren porr:)


Coliloverombyggnadskitet





_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
igloo
Örebro
Här sen Jun 2006
Inlägg: 292



Rsjerry skrev:
Idag var det rena julafton! Jag fick paketen från både stötdämparexperten och millway

*4st Gula Koni Sport justerbara
*Coilover ombyggnadskit
*Ställbara topplagringar
*Förstärkta stötdämparlager bak
*4 stycken racefjädrar
*Monteringssats för racefjädrar bak


Var tusan är delrin-bussningarna då? Du tänker väl inte bygga om hela chassiet utan att byta bussningar?

_________________
Anders Igelström
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
igloo skrev:
Rsjerry skrev:
Idag var det rena julafton! Jag fick paketen från både stötdämparexperten och millway

*4st Gula Koni Sport justerbara
*Coilover ombyggnadskit
*Ställbara topplagringar
*Förstärkta stötdämparlager bak
*4 stycken racefjädrar
*Monteringssats för racefjädrar bak


Var tusan är delrin-bussningarna då? Du tänker väl inte bygga om hela chassiet utan att byta bussningar?


Dom kommer! Måste få in pengar först

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
En liten försmak på hur coilovers kommer se ut:) Dock kass mobilbild!


Slängde dit ett bling filter idag, får bli ett KN filter till sommaren men detta duger väl till att köra ut och in ur garaget iaf!




_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
igloo
Örebro
Här sen Jun 2006
Inlägg: 292



Rsjerry skrev:
igloo skrev:
Rsjerry skrev:
Idag var det rena julafton! Jag fick paketen från både stötdämparexperten och millway

*4st Gula Koni Sport justerbara
*Coilover ombyggnadskit
*Ställbara topplagringar
*Förstärkta stötdämparlager bak
*4 stycken racefjädrar
*Monteringssats för racefjädrar bak


Var tusan är delrin-bussningarna då? Du tänker väl inte bygga om hela chassiet utan att byta bussningar?


Dom kommer! Måste få in pengar först


thumbs up

_________________
Anders Igelström
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Kommer bli skoj med dessa sakerna på bilen Snyggt jobbat thumbs up

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Ja jag tror det kan bli riktigt kul med dom här prylarna, det är nog snarare jag bakom ratten som kommer göra att det kommer gå sakta

Jag har iaf beställt delrinbusningar till framvagen nu Sen så är det bara att fortsätta bakåt allt eftersom pengarna rullar in!

Jag har även slängt in en tråd i "skruva banåkabil" med lite frågor om mina dämpare! Här kommer länken iaf
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=596457#596457

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



oojoj, det var satsning direkt vad gäller hårdvaran! thumbs up
Som du säkert vet så finns utmärkta bankörningsmöjligheter hos www.bmwsc.com

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
BTG skrev:
oojoj, det var satsning direkt vad gäller hårdvaran! thumbs up
Som du säkert vet så finns utmärkta bankörningsmöjligheter hos www.bmwsc.com


Ja jag funderade ett tag på att bara köpa en vanlig väghållningsats men tänkte om och gick hela vägen direkt :woot:

Enda nackdelen är att jag vet inte vad jag ska skylla på när det inte går fort

Ingen som har tips angående justeringen av mina koni?? Länk till annan tråd finns ett inlägg upp

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Rsjerry skrev:
Ingen som har tips angående justeringen av mina koni?? Länk till annan tråd finns ett inlägg upp


Det vita bricka skall ta sbort, tror jag. Jag har ingen på mina gula konisar.

Distanserna till bakdämparna kan vara till för att dämparen skall hamna i rätt läge vid infästningen till bärarmen, dvs de kan behövas för att schimsas in?

Den vita plastringen vet jag inte vad det är. Den röda hatten är till för att vara som lock uppe i topplagringen. Dvs mellan stötdämpartopp och motorrum.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
BTG: Tackar så mycket thumbs up

Då är det lite klarare i skallen inför i morgon

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Hur skall jag ställa in dämparna om jag vill ha bilen neutral i uppförandet men överstyrd om jag provocerar??


_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Rsjerry skrev:
Hur skall jag ställa in dämparna om jag vill ha bilen neutral i uppförandet men överstyrd om jag provocerar??



48.000 kronorsfrågan!

Många fler saker än bara dämparna reglerar balansen i bilen. Hjulvinklar, däckstryck, krängningshämmare, corner-weight etc.
Men typiskt sett blir greppet bäst på den axel som lever ett mjukare liv än den axel som lever ett stumt liv... Jag är inget bra på chassie, det finns dock gott om trådar där människor som kan chassie uttalar sig.
Använd sök-funktionen och titta till att börja med här: https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
NickeD
Stockholm
Här sen Jun 2007
Inlägg: 162



grym bil! hoppas vi får se dig på träffarna i sommar!

och lycka till med de stål-omspunna slangarna.. jag fick på mina fram, men bak var det så rostigt att jag inte vågade försöka få loss slangarna från bromsrören. Har också bestämt mig för XP10 den här sesången. Körde pagid rs 4-4 innan men tyckte att det var lite svampigt.

meka mycke

_________________
Niklas Domeij
BMWSC
BMW Z3 3.0
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
BTG skrev:
Rsjerry skrev:
Hur skall jag ställa in dämparna om jag vill ha bilen neutral i uppförandet men överstyrd om jag provocerar??



48.000 kronorsfrågan!

Många fler saker än bara dämparna reglerar balansen i bilen. Hjulvinklar, däckstryck, krängningshämmare, corner-weight etc.
Men typiskt sett blir greppet bäst på den axel som lever ett mjukare liv än den axel som lever ett stumt liv... Jag är inget bra på chassie, det finns dock gott om trådar där människor som kan chassie uttalar sig.
Använd sök-funktionen och titta till att börja med här: https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp


Den tabellen var inte dum thumbs up Jag håller på och försöker ta mig igenom all fakta som finns här och det känns som att bilen kommer vara klar innan jag har plöjt igenom allt

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Nicke o skrev:
grym bil! hoppas vi får se dig på träffarna i sommar!

och lycka till med de stål-omspunna slangarna.. jag fick på mina fram, men bak var det så rostigt att jag inte vågade försöka få loss slangarna från bromsrören. Har också bestämt mig för XP10 den här sesången. Körde pagid rs 4-4 innan men tyckte att det var lite svampigt.

meka mycke


Man tackar Det är väldigt tråkigt att det inte är några körningar på kinnekulle och Rudskogen nästa säsong då är det dom banor som tilltalar mig mest avståndmässigt!

Jag är nervös angående slangarna men hoppas att det inte är så rostigt då övriga bilen klarat sig extremt bra, tyskland import som ej varit vinterkörd i sverige thumbs up

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Idag drog projektet igång på allvar när jag fick tillbaka garageplatsen thumbs up

Började med att riva ur mattor i bagagen och montera bort det här staget!



och efter en stunds mekande hade jag fått ner fjädrar och dämpare på båda sidor, gick smidigt utan problem och svordomar!





Ska jag fimpa dom här nu när jag har racefjädrar och monteringssats för det?? Spontana tanken är ju att det flexar en del med dom här



Ska bli intressant att se hur det går med demonteringen av bromsslangarna, det ser inte ut som att dom har rostat direkt men dom sitter säkert ändå! Jag smörjde in dom med något medel som skulle vara bra mot fastrostade bultar så vi får se nästa helg hur det går



Det var allt för idag

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Stoltan
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 382



Rsjerry skrev:

Ska bli intressant att se hur det går med demonteringen av bromsslangarna, det ser inte ut som att dom har rostat direkt men dom sitter säkert ändå!
Det var allt för idag


Värm upp godset ordentligt innan så är det inga problem, det gjorde jag och mitt var rostigt och lossnade lätt ändå. Man värmer det som är runtomkring det som skall lossas och om man har möjlighet och kommer åt kan man även knacka lite lätt innan man börjar dra.

Jag hade inte tillgång till gassvets så jag använde en billig brännare från biltema. Den har jag värmt mycket olika bultar mm som skall lossas. Skitbra helt enkelt. thumbs up thumbs up (art.nr 19-738, 199kr)


_________________
Niclas Stolt
Banbil: BMW 318IS -90 *såld*
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 E30 Mtech1 -86 Banbil Mot 2,8liter! Ljudklipp sida35
1, 2, 3 ... 34, 35, 36   >>
11 besök idag (121722 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande