Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 855 TURBO - 1994
2 besök senaste veckan (5401 totalt)
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Har ju projekttråd på alla andra forum så får väl ha en här också. Kopierar in ifrån en annan tråd.


Målet är 500hk sleeper. Bygger 2st motorer, en brukis på 500 och en racemotor som hamnar på 700+, vi får se om den motorn hamnar i denna karossen troligtvis rakställd till 2009 isåfall.

Bruksmotorn:
orginalkolvar med nya kolvringar
Fulhonat block
Smidda Motornordstakar
Planad topp med nya org. Ventilfjädrar och ventiltätningar.
GLT-kammar
Sachs 707 tryckplatta med 6-puckad sinterlamell
Lättat och balanserat svänghjul
GLT-spjäll + portat insug
orginal vevaxel (uppmätt och polerad)
Nya orginal ram och vevlager
HX40 med #16 avgashus. In: 58 Ut: 65
Extern wastegate (HKS kopia 60mm)
630cc Siemens spridare, högohmiga
Stor intercooler (600x300x75)
HKS SSQV dumpventil
3" Rostfria tryckrör
Diverse siliconslangar
40L fuelcell

Racemotorn:
Uppborrat B5234FT-block (81.5) och förstärkt (stiftat & schimsat)
JE kolvar
Smidda stakar (LGspeed.se)
Fräst vevhusventilation
Toppdeckat block
orginal vevaxel (uppmätt och polerad)
Nya orginal ram och D5 vevlager (sputtrade)
25-radig oljekyl
HX52
Egenbyggt grenrör
HKS wastegate (Kopia)

Övriga tillbehör:
Greddy profec e-01 boostcontroller
Shiftlight med digital varvräknare

Soppasystem
Aeromotive BTR, linjär
Aeromotive A1000 soppapump
Aeromotive 100micron bränslefilter
Earl's blå/röd anoxiderade kopplingar
Earl's AN8 matning samt AN6 retur stålomspunnenslang
Nukeperformance fuelrail

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Projektet har fortlöpt sen 1a Maj, bilder hittar du på www.sjukast.com/tomuch

Idag startade jag bilen, med en liten provisorisk setup. Ska tokmecka iveckan och har beställt besiktningstid nästa onsdag och min plan är att åka in med allt godis på, bära eller brista (det brukar inte va så noga på landet

Här är en film ifrån uppstarten tidigare ikväll!
http://www.garaget.org/video/y7bxvkjp09qo

_________________
Björn, A
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Det var inte jättemånga chassieuppdateringar jämfört med motoruppdateringar för en banbil.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Det var inte jättemånga chassieuppdateringar jämfört med motoruppdateringar för en banbil.


Det är ingen banbil, det är en bruksbil som även skall åka lite snabba tiden på strippen. Självklart ska jag tukta den lite på bana men inget "seriöst" mest för att det är kul.

_________________
Björn, A
Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 521



phonic skrev:
Claes Haglund skrev:
Det var inte jättemånga chassieuppdateringar jämfört med motoruppdateringar för en banbil.


Det är ingen banbil, det är en bruksbil som även skall åka lite snabba tiden på strippen. Självklart ska jag tukta den lite på bana men inget "seriöst" mest för att det är kul.


Anledning till den kommentaren beror nog på att du har lagt upp tråden i ett banåkar forum

_________________
Fredrik Thörn, Lidköping

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
thoern skrev:
phonic skrev:
Claes Haglund skrev:
Det var inte jättemånga chassieuppdateringar jämfört med motoruppdateringar för en banbil.


Det är ingen banbil, det är en bruksbil som även skall åka lite snabba tiden på strippen. Självklart ska jag tukta den lite på bana men inget "seriöst" mest för att det är kul.


Anledning till den kommentaren beror nog på att du har lagt upp tråden i ett banåkar forum


"Våra race- och banåkarbilar" Race är jag med på

Men som sagt, ska även krypa runt på bana i sommar, dock inte jaga några tider. Har planer på att rakställa motorn och då blir det ju en ny rör-ram och då kommer jag givetvis bygga så det går att åka fort även när det svänger

_________________
Björn, A
Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 521



phonic skrev:
thoern skrev:
phonic skrev:
Claes Haglund skrev:
Det var inte jättemånga chassieuppdateringar jämfört med motoruppdateringar för en banbil.


Det är ingen banbil, det är en bruksbil som även skall åka lite snabba tiden på strippen. Självklart ska jag tukta den lite på bana men inget "seriöst" mest för att det är kul.


Anledning till den kommentaren beror nog på att du har lagt upp tråden i ett banåkar forum


"Våra race- och banåkarbilar" Race är jag med på

Men som sagt, ska även krypa runt på bana i sommar, dock inte jaga några tider. Har planer på att rakställa motorn och då blir det ju en ny rör-ram och då kommer jag givetvis bygga så det går att åka fort även när det svänger


när du bygger rör-ram ska du platta till den där toppen som kallas "kombi" då?

_________________
Fredrik Thörn, Lidköping

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thoern skrev:


Men som sagt, ska även krypa runt på bana i sommar, dock inte jaga några tider. Har planer på att rakställa motorn och då blir det ju en ny rör-ram och då kommer jag givetvis bygga så det går att åka fort även när det svänger


när du bygger rör-ram ska du platta till den där toppen som kallas "kombi" då? [/quote]

Kombin har bättre aerodynamik än sedanen, kom ihåg Volvoskåpet som Rickard Rydell körde i BTCC innan det blev ok med aerodynamiska hjälpmedel (läs vinge).

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 521



steffe skrev:
thoern skrev:


Men som sagt, ska även krypa runt på bana i sommar, dock inte jaga några tider. Har planer på att rakställa motorn och då blir det ju en ny rör-ram och då kommer jag givetvis bygga så det går att åka fort även när det svänger


när du bygger rör-ram ska du platta till den där toppen som kallas "kombi" då?


Kombin har bättre aerodynamik än sedanen, kom ihåg Volvoskåpet som Rickard Rydell körde i BTCC innan det blev ok med aerodynamiska hjälpmedel (läs vinge).[/quote]

att tiga är guld

tänkte inte så långt

_________________
Fredrik Thörn, Lidköping

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



thoern skrev:
steffe skrev:
thoern skrev:


Men som sagt, ska även krypa runt på bana i sommar, dock inte jaga några tider. Har planer på att rakställa motorn och då blir det ju en ny rör-ram och då kommer jag givetvis bygga så det går att åka fort även när det svänger


när du bygger rör-ram ska du platta till den där toppen som kallas "kombi" då?


Kombin har bättre aerodynamik än sedanen, kom ihåg Volvoskåpet som Rickard Rydell körde i BTCC innan det blev ok med aerodynamiska hjälpmedel (läs vinge).


att tiga är guld

tänkte inte så långt [/quote]

och hur många här inne har igentligen banbil (läs racing bil) dom flesta pillar på någon typ av hobby/bruksbil/busbil dvs gatbil

_________________
Pelle Persson
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



Över 500hk och framhjulsdrivet....hur bra funkar det?

_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
bertil1 skrev:
Över 500hk och framhjulsdrivet....hur bra funkar det?


Med en diff så fungerar det okej, nu kommer det bara speka.. Men 150-300 blir ju lite kul iaf

_________________
Björn, A
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



en stilla undran: hur får du det där godkänt? Trimmad motor, inga uppgraderingar av hjulupphängning eller broms-system (som du nämner här iaf)...

fast du tänkte kanske inte säga något till myndigheterna om motor-trimningen? Verkar ju finnas en hel del som struntar i den biten (och applåderas av motorpressen), så du vore ju inte den förste.

*edit* kul förresten med en race-kombi

frågan är om inte Volvo tänkte ganska mycket på PR också när de valde kombin

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Ikväll har jag varmkört motorn, gick illa som fan ibörjan. När den började bli varm så fanns där mer eller mindre tomgång. Bubblade endel i expantionskärlet så man vart lite nervös men det var nog bara luft i systemet som trycktes ut.
Efter filmen nedan så upptäckte Mac att jag glömt plugga vacuumträdet så den hade dragit tjuvluft och voila så var det hur fin tomgång som helst!
Riktigt gött ljud när man vrider av bilen, låter som ett boeing 747 som varvar upp fast åt andra hållet :P

Här finner ni film på varmkörningen iallafall. Kameran kan bara recorda 6minuter så tyvärr är inte början med.. Det var mest rök ändå i garaget haha, såg inte ett skvatt Halvt förgiftad av alla avgaser..

http://www.sjukast.info/player/?4477 varmkörningen..

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
PerKr skrev:
en stilla undran: hur får du det där godkänt? Trimmad motor, inga uppgraderingar av hjulupphängning eller broms-system (som du nämner här iaf)...

fast du tänkte kanske inte säga något till myndigheterna om motor-trimningen? Verkar ju finnas en hel del som struntar i den biten (och applåderas av motorpressen), så du vore ju inte den förste.

*edit* kul förresten med en race-kombi

frågan är om inte Volvo tänkte ganska mycket på PR också när de valde kombin


Här på landet är besiktning slarviga. Jag var på SBF idag och snackade med en vän som jobbar där och han sa typ såhär.. "Vi letar inte regbes, är det seriöst gjort så klarar du dig.. Har du maximal otur och någon är på dåligt humör får du regbes med alternativt återställande till orginalskick vilket betyder att man inte behöver regbes utan bara åka in och visa upp den i orginalskick"...

_________________
Björn, A
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733



phonic skrev:
Jag var på SBF idag och snackade med en vän som jobbar där och han sa typ såhär.. "Vi letar inte regbes, är det seriöst gjort så klarar du dig.. Har du maximal otur och någon är på dåligt humör får du regbes med alternativt återställande till orginalskick vilket betyder att man inte behöver regbes utan bara åka in och visa upp den i orginalskick"...


Ska givetvis stå SBP,Björn har lite för mkt avgaser i kroppen just nu..
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



phonic skrev:
PerKr skrev:
en stilla undran: hur får du det där godkänt? Trimmad motor, inga uppgraderingar av hjulupphängning eller broms-system (som du nämner här iaf)...

fast du tänkte kanske inte säga något till myndigheterna om motor-trimningen? Verkar ju finnas en hel del som struntar i den biten (och applåderas av motorpressen), så du vore ju inte den förste.

*edit* kul förresten med en race-kombi

frågan är om inte Volvo tänkte ganska mycket på PR också när de valde kombin


Här på landet är besiktning slarviga. Jag var på SBF idag och snackade med en vän som jobbar där och han sa typ såhär.. "Vi letar inte regbes, är det seriöst gjort så klarar du dig.. Har du maximal otur och någon är på dåligt humör får du regbes med alternativt återställande till orginalskick vilket betyder att man inte behöver regbes utan bara åka in och visa upp den i orginalskick"...


Att diskutera sånt här så öppet är ju som att be om regelåtstramningar, tycker jag.
Annars kul med volvo kombi! thumbs up

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Det är kul när det svänger

_________________

--VVTS--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Markus97 skrev:
Att diskutera sånt här så öppet är ju som att be om regelåtstramningar, tycker jag.
Reglerna är hårda så det räcker, men vi vill ju inte att nån skall hitta anledningar att se över tillämpningen, shhh.

Det finns ju några 855or som går på ringen med rätt rensad inredning och bur om jag minns rätt (nåt svagt bildminne).
Med så många hästar på framhjulen blir det ju jobbigt att hålla undan (tom Maciek flåsar ju förbi numera ).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 855 TURBO - 1994
2 besök senaste veckan (5401 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande