Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEiW Zetec E -06-08
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5651 totalt)
Hampus
Sollentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
Det jag håller på att bygga är alltså en Westfield SEiW Zetec E. Det är en replika av en Lotus Super Seven. Kittet leverrerades i december 2006.

Det som har hänt hitils är följande:

Montering av aluminiumplåtar.
Montering av hjulupphägning.
Montering av styrning.
Montering av bromsar.
Dragning avbromsrör.
Dragning av kabel.
Rekonditionering av diff.
Motor införskaffad. Ny Ford (Focus) Zetec E.
Växellåda införskaffad. Ford typ 9 Rekonditionerad.

_________________
Hampus Bergman
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



thumbs up

Expertkunskap (been there done that) finns lokalt om du behöver

Men...Zetec

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Westfield skrev:
thumbs up

Expertkunskap (been there done that) finns lokalt om du behöver

Men...Zetec


Vad felas en Zetec? Är ju klockren! Eller? (Säger han som nyss skaffat Zetec... )

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Roger Gustafsson skrev:
Westfield skrev:
thumbs up

Expertkunskap (been there done that) finns lokalt om du behöver

Men...Zetec


Vad felas en Zetec? Är ju klockren! Eller? (Säger han som nyss skaffat Zetec... )


Han kastar sten i glashus dissar Ford när han själv kör Opel om jag inte missminner mig kör väl Michael iofs Ford, dock med Volvomotor, som kommer från Audi...

Edit: hur är Opels slogan? "skönhet kommer inifrån" ja man kan ju se på de flesta oplar att den i deras fall inte kommer utifrån.

Börjar bli dags för motormontage då snart antar jag?

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127



Håller med Martin... Zetecen sitter som smäck i Westfielden... litet tips: vänta med allt som heter trimning av motorn innan du gör slutbesiktning och framför allt bullerprov - inte helt lätt att få ner ljudnivån annars.

Mvh

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8054



offtopic

"Volvomotor, som kommer från Audi... "

Volvo's alu-femma är väl en helt egen konstruktion? Det var väl bara den gamla dieseln som köptes från Audi?

/offtopic
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Mats Karlsson skrev:
offtopic

"Volvomotor, som kommer från Audi... "

Volvo's alu-femma är väl en helt egen konstruktion? Det var väl bara den gamla dieseln som köptes från Audi?

/offtopic


Audi hjälpte väl volvo att utveckla deras femma. Det är vad jag har läst i alla fall.

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Hampus
Sollentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
Westfield skrev:
thumbs up

Expertkunskap (been there done that) finns lokalt om du behöver

Men...Zetec


Tackar.

Det skulle vara kul att se på din bil vid tillfälle.

mvh

_________________
Hampus Bergman
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Hampus skrev:
Westfield skrev:
thumbs up

Expertkunskap (been there done that) finns lokalt om du behöver

Men...Zetec


Tackar.

Det skulle vara kul att se på din bil vid tillfälle.

mvh


Det finns en del saker man kan "förbereda" tycker jag och tänka på innan man börjar skruva. En lista från huvudet utan någon större eftertanke:

- kardanringar (delbara, löstagbara)
- Förbered för krängningshämmare om du inte redan har det/tänkt på det/inte tänker anv. Westfields $$
- bränsle-catch tank för att slippa att den suger luft
- löstagbarhet på paneler och kaross (kanske inte alltid smartast att popnita saker och ting)
- flytta handbromsen
- fundera på höjd på stolen - svinjobbigt att sänka golvet i efterhand...
- markfrigång kontra väghållning kontra hjulstorlek (ex. 185/60/13 blir bilen typ 2-3cm lägre än 205/50/15...vilket gör att det blir bökigt med våtsumpat...)
- elsystem, bygga själv? Jag har lite erfarenhet att dela med...
- elektronisk instrumentpanel? Där har jag också testat en del vad som funkar och inte...
- lacka ramen själv? testat och lärt mig den hårda vägen

Det var väl lite sånt jag kunde komma på så här rakt av.

Hör av dig när du känner dig intresserad av att prata sånt här

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Våtsumpat

Det finns en utmärkt våtsump från Dunell, säljs av bla Roadster bil
Denna är knappt 160mm och ger tillräcklig frigång, den har även beprövad skvalpplåtning invändigt

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Bengt Metz skrev:
Våtsumpat

Det finns en utmärkt våtsump från Dunell, säljs av bla Roadster bil
Denna är knappt 160mm och ger tillräcklig frigång, den har även beprövad skvalpplåtning invändigt

/ Bengt Metz


Våtsumpens höjd spelar inte så stor roll om kombinationen motor+sump/vxllåda gör att det sticker ner. Nu vet jag inte hur Zetecen är i höjd och hur originalmonteringen i Westfield är (eftersom jag inte har Zetec), men om det sticker ner och man av olika skäl har en låg bil betyder det problem, inte för att den totala höjden är problem, men om man har nån ramp eller knäck ut från sitt garage etc. kan det bli problem, eftersom motorn sitter så långt bakom framhjulen (ett problem Caterham har mindre eftersom motorn sitter ofta längre fram).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



okidoki

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Det är inga frigångsproblem med Zetec i en Westfield, oavsett däcksdiameter, förutsatt att man kör eftermarknadsvåtsump.

Annars många bra tips från Michael,

Har ej varit med om "fuel starvation" ännu men kan tänka mig att det inte är omöjligt när nivån i tanken är låg.

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5599



Westfield skrev:
- bränsle-catch tank för att slippa att den suger luft

Bygger man en egen tank så gör man en liten fördjupning där man ansluter bränslepumen.
Då klarar man sig utan catch tank. thumbs up

Tror jag i alla fall har då inte märkt nått på min sjua att pumpen suger luft i svängarna.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127



super7 skrev:
Westfield skrev:
- bränsle-catch tank för att slippa att den suger luft

Bygger man en egen tank så gör man en liten fördjupning där man ansluter bränslepumen.
Då klarar man sig utan catch tank. thumbs up

Tror jag i alla fall har då inte märkt nått på min sjua att pumpen suger luft i svängarna.


Hmm... precis som Nisse säger, men på WF:s originaltank sitter ju denna lilla låda som har den funktionen... se bild nedan:



Mvh

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Christian Hammer skrev:
super7 skrev:
Westfield skrev:
- bränsle-catch tank för att slippa att den suger luft

Bygger man en egen tank så gör man en liten fördjupning där man ansluter bränslepumen.
Då klarar man sig utan catch tank. thumbs up

Tror jag i alla fall har då inte märkt nått på min sjua att pumpen suger luft i svängarna.


Hmm... precis som Nisse säger, men på WF:s originaltank sitter ju denna lilla låda som har den funktionen... se bild nedan:



Mvh


Svar ja, men ofta räcker den inte till. Problemet är att volymflödet är så stort eftersom returen inte går till den lilla nersänkningen, plus att det måste finnas ett "tak" på nersänkningen, annars är den infångade volymen pytteliten. Jag vet inte om det finns ett sånt tak. Vad jag förstått är det inte ovanligt att det suger luft i originalinstallation. Jag skulle antingen modda originaltanken, eller göra en separat, som jag har gjort.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127



Westfield skrev:
Christian Hammer skrev:
super7 skrev:
Westfield skrev:
- bränsle-catch tank för att slippa att den suger luft

Bygger man en egen tank så gör man en liten fördjupning där man ansluter bränslepumen.
Då klarar man sig utan catch tank. thumbs up

Tror jag i alla fall har då inte märkt nått på min sjua att pumpen suger luft i svängarna.


Hmm... precis som Nisse säger, men på WF:s originaltank sitter ju denna lilla låda som har den funktionen... se bild nedan:



Mvh


Svar ja, men ofta räcker den inte till. Problemet är att volymflödet är så stort eftersom returen inte går till den lilla nersänkningen, plus att det måste finnas ett "tak" på nersänkningen, annars är den infångade volymen pytteliten. Jag vet inte om det finns ett sånt tak. Vad jag förstått är det inte ovanligt att det suger luft i originalinstallation. Jag skulle antingen modda originaltanken, eller göra en separat, som jag har gjort.


Vet inte om det finns ett tak - försökte stoppa ner huvudet i tankpåfyllningshålet för att kolla men jag såg inget - bra vakum var det iallafall i tanken!



Som sagt - däremot är det som du säger Mikael att returen går ju in i övre delan av tanken och det är ju inte bra... jag har dock aldrig fått fuel starvation men å andra sidan har ju inte bilen (ännu) smiskats på bana!

Mvh

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
Hampus
Sollentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
Tackar för alla tipps. Jo jag har nog tänkt något om punkterna där.

Kardanringar tänkte jag tillverka av avgasklammer med någon platta. Eftersom kardanen ännu inte är där så får jag se hur det görs bäst.

Krängningshämmare har jag inte börjat fundera på än, men antar att libell eventuellt kan ha en bra leverantör där.

Catchtank har jag funderat på. Beslutet blev att prova först.

Tanken med alla paneler över kardantunneln är att de ska vara löstagbara med mutternitar. Är der bra att sätta karossen med mutternit? Funderat på det.

Handbromsen är monterad förskjutet åt höger.

Golvets höjd får vara som det är. Jag tänkte använda Cobra stolarna. Jag får se om det blir några skenor eller ej. De bygger ju lite.

Jag har 15*7" fälgar jag ska använda. Jag tror det blir 205*50 15". Eventuellt blir det andra om det blir mycket .

Elsystemet är monterat WFs egna.

Instrument är beställt Analoga. Jag tycker det är snyggast.

Ramen är lackad från fabrik.

mvh Hampus

_________________
Hampus Bergman
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Ang catchtank så säger dom (åtminstånde Engelsmännen) att det kan bli problem med bränsle tillförseln om man använder original catchtank (lilla lådan på tanken) när man kör lite inspirerat på bana.

Så bara för att vara säker så gjorde jag så här.






Sedan har jag dom flesta plåtar monterad med mutternit och karossen skruvad i ramen (har gängat m4 i ramen enligt recept från Kallerman).
När du monterar övre bärarmar bak, skjut i bultarna så att du kan ta lös dom med tanken kvar. Underlättar vid montering av den bakre krängaren thumbs up

Christian du måste fixa en avluftning på tanken

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Hampus skrev:

Tanken med alla paneler över kardantunneln är att de ska vara löstagbara med mutternitar. Är der bra att sätta karossen med mutternit? Funderat på det.


Borde väl funka, men mutterniten bygger lite höjd så plåten ligger inte dikt an mot ramen då. Jag har gängat och skruvat i m4 i ALLA plåtar och kaross samt limmat med Sikaflex. Förmodligen kan jag ta bort skruvarna nu det sitter som attans. Inte en enda skruv har lossnat vilket jag trodde, även karossens skruvar har hållt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Hampus
Sollentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
På tal om bränsle. Jag blir inte riktigt klok på om bränsleslangen här på bilden ska tryckas på längre, över flänsen på filtret. Flänsen sitter mitt på röret. Någon som vet hur det brukar se ut? Det är nämligen ordentligt knepigt att trycka slangen över flänsen.

mvh


_________________
Hampus Bergman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEiW Zetec E -06-08
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5651 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande