Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (20323 totalt)
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Banbilen nr2 och bruksbilen
Nyligen köpt. Bilen är i mycket fint originalskick och ska förbli så är det tänkt.

Motor:
Lite väsad med EVOIII luftburk och chip.

Bromsar:
originalskivor med PFC97 belägg fram och original bak (änsålänge) ATEsuperblue racing bromsvätska.

Chassi:
Lite ändrade camber och caster vinklar och hårda bussningar annars helt original thumbs up

Fälgar och däck:
Bana: Är det tänkt jag ska ha original 15" men jag letar för tillfället tuffa däck.
Gata: TSW-R 8x17 med Hankook K102 (nä jag har inte satt på dom)

Inredning:
Svart skinn original i nyskick.

Övrigt: Stålomspunna bromslangar och en EvOIII läpp ligger i garaget. Ska montera Evo luftintag till bromsarna också sen får det va nog!!


_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Lägger väl också in en bild från kinnekulle 30aug.


_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Lite updates från kvällens mekande

Hittade en låda i garaget med ett grupp-n chassikit!


Fet upsidedownkolv för mindre ofjädrad vikt. thumbs up


Grupp-n fjäder som är 120nm fram och 180nm bak = hårt


Nya bromsskivor (dom gamla sprack) nylackade fälgar och nya däck.


MPSC


Färdigt



Fälgar plus däck blev 3.6kg lättare per hjul, vilket blir 14,4kg total ofjädrad vikt. thumbs up


Fjädrarna kunde jag inte byta för det fattades 2st >

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41618

Forumägare
Forumägare

Du laddar för kullen ser jag

Hur fick du Michelinarna på bimmern.... Javisst ja, du är ju Porscheklubbsmedlem

_________________
Magnus Thomé
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Hur fick du Michelinarna på bimmern.... Javisst ja, du är ju Porscheklubbsmedlem


hehe... att man måste sätta dom på en porsche sa dom inget om

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Provade grannens "schnitzer" fälgar på M3:an förra vecka. 10" fälgar bak med 265/30 19" och 9"fram med 235/35 19"
Blev rätt tajt.
Tur att man har 3,2 graders camber fram och 2grader bak annars hade det inte fått plats.






_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Hallå Samuel,

Som "gammal" M3E30-tok inne på min andra diamantsvarta och med funderingar på att köpa en vit kan jag inte låta bli att komma med ett par frågor.

Handlade du grupp N-kittet från BMW?
(Vet att jag har haft en grupp N katalog men kan inte hitta den, har du artikelnumret?)

Vad ligger priset på idag?

//Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Grupp N-kittet heter 06 10 2 221 907 har dock inget pris på det.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Hej, köper man grupp-n kittet som sats blir det svindyrt av nån anledning. Köper man grejerna löst blir det billigare. Jag återkommer med artikelnr och vad man behöver.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Anders Åberg
Örebro
Här sen Dec 2002
Inlägg: 27



Nu blev jag nyfiken. Hur har du gjort för att få så mycket camber? Tar inte fjädrarna i tornen fram?

_________________
///Anders Åberg
BMWCS/SC
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Verkar finnas olika stötdämpare om man köper dom lösa.

31 32 2 221 922 shock absorber FA 235/270
31 32 2 483 088 shock absorber FA 300/300

33 52 2 221 909 shock absorber RA 165/170
33 52 2 483 087 shock absorber RA 200/200

31 31 1 127 285* ring d = 51mm

31 33 2 221 861 coil spring FA 120 N
31 33 1 128 522* spring plate pad FA upper
31 33 1 128 523* spring plate pad FA upper

33 53 2 221 865 coil spring RA 180 N
33 53 1 136 385* spring plate pad lower
33 53 1 136 386* spring plate pad lower
33 53 1 136 387* spring plate pad lower
33 53 2 128 610* spring plate pad upper

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Anders Åberg skrev:
Nu blev jag nyfiken. Hur har du gjort för att få så mycket camber? Tar inte fjädrarna i tornen fram?


Jo 3.2 grader va max innan det tog i.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Anders Åberg skrev:
Nu blev jag nyfiken. Hur har du gjort för att få så mycket camber? Tar inte fjädrarna i tornen fram?


Hur mycket är det original i fram? Kommer inte ihåg vad jag har fram men bak vet jag att det hamnade på 3,2 grader efter att jag monterat excentriska bussningar för att minska cambern bak. Borde varit drugt 4 grader innan...

_________________
Jonas Edling
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Verkar finnas olika stötdämpare om man köper dom lösa.

31 32 2 221 922 shock absorber FA 235/270
31 32 2 483 088 shock absorber FA 300/300

33 52 2 221 909 shock absorber RA 165/170
33 52 2 483 087 shock absorber RA 200/200

31 31 1 127 285* ring d = 51mm

31 33 2 221 861 coil spring FA 120 N
31 33 1 128 522* spring plate pad FA upper
31 33 1 128 523* spring plate pad FA upper

33 53 2 221 865 coil spring RA 180 N
33 53 1 136 385* spring plate pad lower
33 53 1 136 386* spring plate pad lower
33 53 1 136 387* spring plate pad lower
33 53 2 128 610* spring plate pad upper


Dom hårda dämparna fanns inte med hos BMW när jag skulle beställa. Med tanke på hur hårt det är så ska man nog välja dom mjuka. Det kallas även "regnkittet" och det användes vid regn tydligen.

Man behöver 4st fjädrar, 4st dämparna och 2st ringar. "springplate pad" är mellanlägg mellan fjäder om man vill höja bilen lite eller om det nu är till cornerweight. Men dom behövs inte.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Jag håller på och funderar runt lite på nya sulor till nästa säsong och undrar därför om jag får fråga följande: Vad har du för däck och fälgar?
Fälg: dimension, sort/fabrikat och ET
Däck: Dimension och inköpsställe?


P.S. Har du fått fram någon "prislista" på de där grejorna vi bollade?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
BTG skrev:
Jag håller på och funderar runt lite på nya sulor till nästa säsong och undrar därför om jag får fråga följande: Vad har du för däck och fälgar?
Fälg: dimension, sort/fabrikat och ET
Däck: Dimension och inköpsställe?


P.S. Har du fått fram någon "prislista" på de där grejorna vi bollade?


oj. Det va inte igår någon skrev i denna tråden.

Fälg BBS RK 9x17" ET32
Däck V70A 235/40 17" Wheelbase

Prislista ja. de va det ju också ja....

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1963



Nu är det nog dags för en uppdatering i denna tråd med tanke på de tider som bil/förare uppnått. Fler M3e30 ägare än jag har nog stort intresse av att ta del av dina erfarenheter gällande bilen och vad du gjort med den. thumbs up

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Så det var denna best du rattade runt Mantorp på 1:27? -Trodde det var den gula. Nu när du har blivit far & allt så är det väl läge att börja köra BMW Cup

(väntar på mail från dig)

_________________
Patrik Skoog
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Putrix skrev:
Så det var denna best du rattade runt Mantorp på 1:27? -Trodde det var den gula. Nu när du har blivit far & allt så är det väl läge att börja köra BMW Cup

(väntar på mail från dig)


Jo det va denna jag körde. Kollade lite på reglementet (nä jag ska inte börja tävla) och jag halkar dit på däck storlek och volym så klart. Så jag får nog jaga lite specialbilar isället.

jag har ju en M3 karross stående så nästa år får ni kanske se upp i backspegeln.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Samuel Lindkvist skrev:
jag har ju en M3 karross stående så nästa år får ni kanske se upp i backspegeln.


Den skall du ju sälja till mig Samuel

_________________
Patrik Skoog
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Har nu börjar kika lite på vad man kan förbättra på denna bilen efter att ha haft den orörd i över ett år. Tyvärr finns inte så mycket tid för bilen längre. Men något nytt måste man ju hitta på.

Jag har i alla år åkt med originalbatteri på 16,65kg. Har nu fått hem ett nytt racingbatteri på endast 5,8kg. Där sparar jag drygt 10kg.

Har beställt en ny front också som är helt i kolfiber med inbyggda fästen. Hoppas jag får den innan Superstage i juli. Gissar att jag sparar cirka 10kg där också.

Ny huv är också på ingång. Viktbesparing cirka 10kg. (ni kanske trodde att jag redan optimerat bilen! Men icke. Jag har sparat dom enklaste bitarna till sist.)

Nu är vi uppe i 30kg och bilen ser fortfarande original ut. Nja.

Det kommer även blir en lite större läpp bak till vingen.

Baklucka har jag sedan tidigare en likadan som original med alla fästen fast som väger 2,5kg mindre. Fast jag är tveksam om jag ska lägga jobb och lacka den bara för dom kilona. Men vi får se.

Just det ja. Jag har även nya framskärmar på väg. Dom råkar va i kolfiber så det blir väl nåt kilo där också. Vad ska man tippa på? 2kg/skärm?

Sen är 2,7liters bottendelen klar också. Den är jag däremot tveksam till om jag hinner/bör byta denna säsong. Har även lite andra klurigheter och egna idéer om vad jag kan förbättra på motorn utan att det kostar mera. Men jag kan direkt säga att det blir 300hk+.

Nya belägg ska det bli också. Har faktiskt kört med brembo/seat originalbelägg bak. (jaha nu trodde ni att jag hade nåt exlusivt där också. Men icke.)

och till några viktiga frågor. Vilket däckmärke vill stoltsera med snabbast bil i superstage? Vilket företag vill leverera bromsbelägg till sveriges snabbaste bil på ringen? Hej Anders Fransson.

Det kanske kommer mera. Men jag är svensk så jag får inte sticka ut hakan mera nu på ett tag.

Föresten ska man plocka ut baksätet också kanske?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (20323 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande