Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 FB 1983.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6194 totalt)
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Sedan många år så äger jag en RX-4 coupé ifrån 1976. Tyvärr står bilen alltför långt bort för att bli ihopmonterad, så igår FULADE jag.

Köpte en hjälpligt fungerande svart RX-7 av 1983 års tillverkning med en 12A wankelmotor. Karossen förefaller vara skapligt fräsch, lite småskavanker som jag dock kan leva med. En snabb krypning under bilen gav indikationer om att den är fri från rost och väl rostskyddsbehandlad.

Rx-7: an har en karossform som är betydligt snällare mot bränslekontot än RX-4: an som jag vill likna vid en tegelsten i jämförelse.

Tillgången till reservdelar är betydligt bättre och till humanare priser jämfört med gammelbilen. Just reservdelar är något som kommer behövas. Kopplingen är hydraulisk, denna hydraulik mår inte bra.
Avgassystemet är att likna vid en silhuett, det sitter där och syns men består mest av stora hål.
Startmotorn är förmodligen redo för skroten.
Inredningen är svårt sargad av solen.
Motorn då? Det pluddrar och smäller och går inte på tomgång om choken inte är utdragen. Kan vara kromsläpp i rotorhusen alternativt illa underhållet tändsystem eller mögig förgasare. Fast en provkörning visade på att motorn går rent vid gaspådrag och skickar upp bilen i farter där man blir orolig för körkortet så helt hopplöst verkar det inte vara.

Så hur mycket pengar ska jag lägga på reservdelar?
Knappt något.
Har sedan ett par år en röd inredning som ligger och väntar på ett nytt liv.
Därtill finns det ett antal karosser i Skurup som säkert gladeligen släpper ifrån sig diverse delar.

Så jag hoppas att denna bil ska gå att fixa till utan alltför stora kostnader, kvinnan i hushållet gillar LÅGA KOSTNADER.

MÅL.
Få till en fräsch bil som kanske kan hitta ut på någon bana 2008 och fungera som rundningsmärke;)

Bilder kommer väl så småningom.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Grattis !! Äntligen har du något att göra på din lediga tid. thumbs up När nu den är.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ser fram mot att få titta på nyförvärvet. Jag kollade in bilden i annonsen (den var inte borta än). Ser ju bra ut!
Hör av dig om/när du vill ha assistans.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Litta billldorrrr.



Aktivitetsutrymmet som ska ersätta mitt datamissbruk. Som ni ser så har den förra ägaren trimmat bilen med en doftgran.


Edit: Bilderna jag laddat upp på Rejsa funkade ej, så jag länkade till de på min hemsida.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 211



Dom är så härligt fulsnygga:)
Kommer ihåg en söndag för många år sen på Lunda Flygfält när en svart och mycket trimmad rx7 körde skiten ur många bilar.
När den väl gick som den skulle d.v.s. Det var nåt strul med motorn, vet inte vad, den gick iallafall inte som den skulle.
Mvh Jon

_________________
Jon Lund
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Hehe, fulsnygg. Fälgarna gör ju inte bilen läckrare direkt, sen spelar det ingen roll att de ska likna motorns rotorer.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Som ni ser så har den förra ägaren trimmat bilen med en doftgran.

Jag har letat genom "vikipeda" för att få reda på hur mycket "doftgranstrimningen" ger i hk men inte hittat någon siffra. Du kan inte PM;a mig adressen så kan jag kolla upp hur många hk "Racecaren" får med doftgran.
Tack på förhand. thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Lennart skrev:
Som ni ser så har den förra ägaren trimmat bilen med en doftgran.

Jag har letat genom "vikipeda" för att få reda på hur mycket "doftgranstrimningen" ger i hk men inte hittat någon siffra. Du kan inte PM;a mig adressen så kan jag kolla upp hur många hk "Racecaren" får med doftgran.
Tack på förhand. thumbs up


Haha, nu är doftgranstrimmet bortplockat. Slet väck den igår kväll i samband med provtur.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Såg det i filmen. Va sakta den gick efter det.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Lennart skrev:
Såg det i filmen. Va sakta den gick efter det.


Wankelsport a.k.a Hackman tyckte den gick bra i filmen oavsett doftgrans närvaro. Acceleration med doftgran skedde i nerförsbacke, utan doftgran i uppförsbacke så skillnaden är nog försumbar.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Titta nu kommer bortförklaringarna. Hade ni inte käkat en TUNG korv också.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Hinder nummer 1 är nu undanröjt, min 626 a har än en gång avlagt visit på Bilprovningen och blev nu godkänd. Då behöver jag inte bry mig om den bilen nåt mer och kan börja fokusera på sjuan.

Så vad har egentligen hänt sedan sist, inte speciellt mycket för nu har barnen i familjen bestämt sig för att bli sjuka vid vart tillfälle som skulle passa för wankelmeckande.

Fram tills nu har jag knappt vidrört bilen, startmotorn bråkar och i synnerhet vid de tillfällen då motorn kärvat. Bakre ljuddämparen är helt slut och vid flänsen var även röret av så avgaserna gick rakt ut med noll dämpning av ljudet. Jag har gjort en riktig fusklagning av ljuddämparen, bättre grejor ska på sedan. I söndags tog jag ner bilen till OKQ8: s "Gör Det Själv" hall i Partille. Avsikten var att ta upp bilen på lyften och förena de trasiga rörbitarna. Givetvis så var ingen lyft ledig då jag kom dit med det bullrande monstret. Tyckte att i väntans tider kan man ju spola av bilen med högtryckstvätten.

Bilen var ju inte speciellt skitig utvändigt och en tvätt med svamp och efterföljande vaxning vore nog mer lämpligt. Vid köp av bil noterade jag hur tråkigt det såg ut i motorrummet, så detta spolade jag med högtryckstvätten. Det var nog dagens mest korkade gärning, min 626 har inga problem med lite högtryck. Så av gammal vana körde jag på enligt gammalt känt mönster med följden att bilen inte gick att starta då lyften blev ledig.

Efter att ha knuffat upp bilen på lyften tog arbete med avgasrör vid, två genomgående hål borrades så jag kunde fästa ihop rörändarna med ett mindre rör som jag knackat in i båda rörhalvorna. Betalade för stunden i hallen och skulle göra nytt försök att starta motorn. Efter två kraftiga knallar som skrämde andra i hallen så att de tappade verktyg i golvet skämdes jag och rullade ut bilen ur hallen.

Lämpligtvis så var Hackman a.k.a Wankelsport intresserad av att komma och titta på bilen just i detta nu. Han gillade vad han såg, sedan fick han sätta sig bakom ratten i 626: an och bogsera igång sjuan som efter ytterligare knallar gick igång. Någon provtur fick Hackman inte denna dag, bilen gick fruktansvärt illa och den togs hem till garaget. Jag antog att min lilla fusklagning av avgassystemet nu var tillintetgjord av knallarna plus att nya hål med största sannolikhet uppstått.

Därefter gjordes ett par tafatta försök att starta motorn och i onsdags tog jag mig lite tid att vara seriös. Tog bort säkringen till bränslepumpen samt skruvade ur Leadingstiften och körde runt på starten en bra stund med full gas. Slutligen ansåg jag att förgasaren rimligtvis borde vara tömd på bensin och annan skit.

Monterade tillbaka tändstiften och satte i säkringen för soppapumpen. Tjoho, bilen gick igång och nu går den bättre än någon gång tidigare under mitt korta ägande. Varvräknaren har börjat muppa sig men det är i jämförelse med en bättre fungerande motor totalt ointressant. Nu går motorn nästan på tomgång och vid körning går det att köra snällt och utan att bilen skuttar fram. Går med andra ord åt rätt håll trots att jag knappt vidrört bilen. Bilen går jämfört med tidigare mycket tystare även om den fortfarande är lite högljudd, fast å andra sidan så tror jag inte att grannarna känner för att kasta sten på bilen nu;)

om en vecka så är den stora pilgrimsresan till Skurup (mitt privata wankel-Mecka) planerad, min farsa som jag talat med i telefon ett antal gånger verkar ovanligt samarbetsvillig och ifrågasätter för ovanlighetens skull inte mitt bilköp eller något annat som har med mig som person att göra. Jag har bokat ett släp över den helgen och med mig ner ska jag ha en gjutform för glasfiberhuv till just RX-7. Den har varit utlånad alltsedan Mikael Mohlin byggde sin röda Supercarvinnande RX-7. Ska även lasta in en oherrans massa fälgar i släpet, uppemot 16 stycken. De som sitter på bilen nu tänkte jag låta få smaka på lite vintergummi. Sedan ska jag försöka gama till mig lite fräschare sommardäck till de fräschare fälgarna. Sedan får vi se vad som ska hända eller kan göras med de andra fälgarna. Insåg att jag även borde ta med mig bilens förgasare ner för en seriös rengöring, vår verkstad med all tänkbar utrustning känns som ett lämpligare alternativ för att fixa med förgasare än det kalla garaget mer anpassat för MacGyverlösningar;)

Vid återresan till Göteborg ska släpet vara väl lastat med inredningsdetaljer och allehanda nödvändigheter som ett antal karosser ska få donera. Står typ 4 bilar därnere i vår lekstuga som inte gör något annat än står. De kan lika gärna få göra tjänst som donatorer till min lilla kärra. Hoppas starkt på att det finns ett original avgassystem som är värt namnet. Det skulle underlätta en hel del vid en besiktning av bilen om alla avgaser kom ut på rätt ställe;)

Min bil är av 1983 årsmodell och spinner på endast ett hjul, när jag har testat bilen så har jag insett att detta känns helt fel. De som är insatta i RX-7 SA/FB vet att senare årsmodeller har diff och kraftigare bromsar samt bultmönster som ger fler valmöjligheter om man vill hitta porrigare fälgar. Min farsa föreslog att jag borde skruva av fram och bakvagn ifrån någon av de nyare karosserna för att uppgradera min bil med enkla medel. Skönt att slippa ruinera sig på Ebay när det mesta godiset redan finns.

Visst är det lockande med fräschare/bättre fram- och bakvagnsdetaljer i synnerhet om man tänker på motorbanor och det ska förvisso bytas ut. Känner dock att det får bli till sommaren, perfekt och snabbt avklarat semesternöje. Nu vill jag främst göra bilen redo för besiktning, gamla besiktningspapper fanns i bilen så jag vet ju vilka bristerna var för 7-8 år sedan.

Då bilen går allt bättre vid testturerna blir mitt sug allt större. Har även fått intrycket att den går förhållandevis billigt, eller så är det bara jag som blivit gammal och är snällare mot gaspedalen nu än på den gamla tiden då jag körde RX-4

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Combat skrev:
Då bilen går allt bättre vid testturerna blir mitt sug allt större. Har även fått intrycket att den går förhållandevis billigt, eller så är det bara jag som blivit gammal och är snällare mot gaspedalen nu än på den gamla tiden då jag körde RX-4. "Slut citat."

Kul. thumbs up thumbs up
Du har väl äntligen fått av dig dykarskorna i bly!!

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



combat skrev:
Min bil är av 1983 årsmodell och spinner på endast ett hjul, när jag har testat bilen så har jag insett att detta känns helt fel. De som är insatta i RX-7 SA/FB vet att senare årsmodeller har diff och kraftigare bromsar samt bultmönster som ger fler valmöjligheter om man vill hitta porrigare fälgar. Min farsa föreslog att jag borde skruva av fram och bakvagn ifrån någon av de nyare karosserna för att uppgradera min bil med enkla medel. Skönt att slippa ruinera sig på Ebay när det mesta godiset redan finns.

Visst är det lockande med fräschare/bättre fram- och bakvagnsdetaljer i synnerhet om man tänker på motorbanor och det ska förvisso bytas ut. Känner dock att det får bli till sommaren, perfekt och snabbt avklarat semesternöje. Nu vill jag främst göra bilen redo för besiktning, gamla besiktningspapper fanns i bilen så jag vet ju vilka bristerna var för 7-8 år sedan.

Ja, det var ju det jag så också. När nu grejorna finns så använd dem! Fast allt har ju sin tid.
Skulle du vara stadd vid kassa när det blir dags för uppgradering så kan du ju passa på att shoppa nya bussningar också så blir den som ny!

Glöm inte att kolla efter nya tändningsdelar när du är i Skurup, de som sitter i din nu är ju inte direkt fräscha.

Min 84:a gick också ganska billigt om man klarade av att hålla igen lite med gasfoten. Fast det var svårt att låta bli. Landsväg gick den på ca 0,8 men i stan var det lätt att dubbla det.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Det klart det ska sitta en Blennow i en Mazda

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Pehr Johnsson skrev:
Det klart det ska sitta en Blennow i en Mazda


Haha, jo det känns som om det är ÖDET.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Wankelsport skrev:
combat skrev:
Min bil är av 1983 årsmodell och spinner på endast ett hjul, när jag har testat bilen så har jag insett att detta känns helt fel. De som är insatta i RX-7 SA/FB vet att senare årsmodeller har diff och kraftigare bromsar samt bultmönster som ger fler valmöjligheter om man vill hitta porrigare fälgar. Min farsa föreslog att jag borde skruva av fram och bakvagn ifrån någon av de nyare karosserna för att uppgradera min bil med enkla medel. Skönt att slippa ruinera sig på Ebay när det mesta godiset redan finns.

Visst är det lockande med fräschare/bättre fram- och bakvagnsdetaljer i synnerhet om man tänker på motorbanor och det ska förvisso bytas ut. Känner dock att det får bli till sommaren, perfekt och snabbt avklarat semesternöje. Nu vill jag främst göra bilen redo för besiktning, gamla besiktningspapper fanns i bilen så jag vet ju vilka bristerna var för 7-8 år sedan.

Ja, det var ju det jag så också. När nu grejorna finns så använd dem! Fast allt har ju sin tid.
Skulle du vara stadd vid kassa när det blir dags för uppgradering så kan du ju passa på att shoppa nya bussningar också så blir den som ny!

Glöm inte att kolla efter nya tändningsdelar när du är i Skurup, de som sitter i din nu är ju inte direkt fräscha.

Min 84:a gick också ganska billigt om man klarade av att hålla igen lite med gasfoten. Fast det var svårt att låta bli. Landsväg gick den på ca 0,8 men i stan var det lätt att dubbla det.


He he, som sagt ett täckt släp är bokat, rymmer väl en del. Jag ska nog dammsuga lekstugan på sånt som kan betecknas som intressant. Tänddetaljer är med i tankegången här. Fast jag tycker bilen går ovanligt bra trots de massiva gnistorna mellan tändkablarna och tändspolarna

Din diffklump, vad var det för en. En standard RX-7 diff eller något från staterna?

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Standard diffbroms. Dock har jag en Mazda original renoveringssats till den, den versionen som ger högre inspänningskraft.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Hej.

Nu har det hänt en massa positivt med bilen.

Fram och baksäte är utbytt mot något nyare modell som är enfärgad och har fler inställningsmöjligheter.

Startmotorn är utbytt, en enorm skillnad inget krävande/hängande, starten låter rapp precis som den vore trimmad;)

Avgassystemet är reparerat, farsan svetsade ihop diverse delar av rätt sort, endast bakre ljuddämparen är avsteg ifrån original då en dämpare ifrån 323F hamnat där.
Bilen går nu TYST!

Bilen går nu på tomgång och den ryckiga gången är som bortblåst. Den försvann tydligen vid Glumslövs backar.

Har satt på fälgar ifrån den ALLRA första versionen av RX-7, SA-modellen kallad. Gillar dessa bättre än de rotorinspirerade fälgarna. Visst finns det modernare fälgar men jag är väl konservativ, har inget emot att använda gamla pryttlar om de funkar.




Ett rosthål i karossen där länkarmsinfästningen sitter är fixad.

Jag har även varit och besiktigat bilen, jag visste innan att den inte skulle gå igenom. Jag ville med detta kolla om bilprovningen kunde hitta för mig dolda fel på bilen. Det gjorde de, handbromsen var tydligen för dålig i deras smak, numera fixat tror jag. Vid vanlig bromstest fick jag kanonfina jämna värden, inte illa för en bil som stått en massa år typ 7.

Ny besiktning med seriöst fokus är inbokad, hoppas på samma person som vid förra tillfället. Han trodde att jag skulle behöva lägga minst hundra timmar på bilen, så fel han hade.

Jag betraktar härmed bilen som körklar och det har blivit en del provturer hehe. Detta är en bil som SKA användas så ofta som möjligt. Någon kandidat för VM i pallbock är det inte tänkt att bli.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Kul att den kommer ut ur mörkret, den är ju fin. Grattis till 100 timmarsjobbet på 15 timmar.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175


Trådstartare

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 FB 1983.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6194 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande