Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Historisk Golf GTI
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (9682 totalt)
FormelDan
Örebro
Här sen Okt 2006
Inlägg: 18


Trådstartare
Tjena, har kollat runt lite på forumet och hittat en del golfar så ja tänkte varför inte bidra med min.

Bakgrund:
Jag var i behov av en tävlingsbil. Kollade runt lite och fann en i klubben som hade en avåkt mk1 långloppsbil ståendes i garaget. Vi åkte dit och synade bilen. Han hade förlorat broms och åkt av under en onsdagsträning på Gälleråsen och slagit upp fronten.
Vi tog hem den och renoveringen började. Under tiden den var på rikt så spånade vi i historien om bilen. Och högerstyrd med chassi nr 13 som den är så kunde vi ganska enkelt konstatera att detta var den bilen som gått i grp A och 1+. Om ni har några resultat eller historier att dela med er så skriv gärna! Allt för att underlätta htp besiktningen.

Update: Har kollat igenom lite gamla tidningar och kommit fram till att det inte fanns så mycket färg på den tiden... ne men Tomas åkte den högerstyrda -81 i grp 1+ (även kallad Trans-Nordic).
Källa: Illustrerad motorsport nr10 -81 samt nr5 -81





Nuvarande Spec:
1800cc standard enligt långloppsserien
020-låda med 1:1 på 4:an
extrakrorgrenrör
Bilstein fjäderben runt om
Bromsskivor runt om
plast rutor bak
Båge och stol
bromsservo

En bild på motorrumet när vi fick hem den.


Framtida spec(för ssk):
1600 grp A motor
5vxl diffad 020 låda
grupp 2 spoiler
Få en tidsenlig lack.

om någon vet nått så hör gärna av er då vi vill få bilen så lik orginalet som möjligt!

Mer bilder på bilen hur den ser ut nu kommer efter helgen.

_________________
Dan Pettersson Berg
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Hej och välkommen till forumet Dan. Verkar ju vara en kul bil det här, börjar ju bli några gammelGolfar här nu, väldigt trevligt!

Men tror du du att du skulle kunna ladda upp bilderna du vill ha i din biltråd på rejsas bildserver istället för den thumbs up
Eller så klickar du på denna länken--> https://rejsa.nu/forum/_upload.php

_________________
Peter Karlsson
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 377



Hej

Kolla lite med Anders Dahlgren som åker Scirocco i RHK cupen han borde ju iaf ha koll på motorbiten

Henrik

_________________
Henrik Hansson
Citera
FormelDan
Örebro
Här sen Okt 2006
Inlägg: 18


Trådstartare
Tack för välkomnandet

Vi har haft en dialog med honom så det ska nog orda sig till slut!

Ingen som har något kort från grp A tiden?

_________________
Dan Pettersson Berg
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1929



Är den höger styrd så kan det vara den som Leif Lindstöm byggde, Picko har oxå hatt den jag var nära att köpa den av Picko men köpte en annan racer då. Om det är den så var den röd med Jaktundmotor.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
FormelDan
Örebro
Här sen Okt 2006
Inlägg: 18


Trådstartare
Tack för informationen! Har också hört något liknande. Har du något kort eller något som visar hur lacken såg ut?

//mvh

_________________
Dan Pettersson Berg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Är det den där som har bromcylindern/cylindrarna på fel sida torpedväggen vända bakåt??

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
FormelDan
Örebro
Här sen Okt 2006
Inlägg: 18


Trådstartare
bildupdate:

När vi fick hem den.


Nya fronten.


Dags att byta nav, glappa som stryk.


Insidan med den udda placerade bromsservon


Motorrum lite uppdaterat

_________________
Dan Pettersson Berg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Lillen skrev:
Är det den där som har bromcylindern/cylindrarna på fel sida torpedväggen vända bakåt??


Som jag misstänkte.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
FormelDan
Örebro
Här sen Okt 2006
Inlägg: 18


Trådstartare
Nu har det gått ett tag och jag har fått lite gjort: Nya drivknutar + nav som inte glappar Kanske kmr få broms nu. En ny framskärm och så har växelreglaget fått sig en omgång med nya uniballs och stålombunden bromsslang fram.

Nästa kmr bli bakljus, montera stötfångare, flytta bak bränslepump, flytta batteri, montera tillbaks servon på orginalplats. Bilder kmr efter helgen.

//Dan

_________________
Dan Pettersson Berg
Citera
FormelDan
Örebro
Här sen Okt 2006
Inlägg: 18


Trådstartare
Projektet är inte dött, har bara vart dålig på att updatera (har inte haft internet på 3 månader).
Tanken är att få bilen klar tills april då föralicensen är i karlskoga. Men saknar fortfarande dom små baklysena.

Det som har gjorts sen sist är:
Dragit ny el till bakljus och pumpar, köpt ett par fälgar och tät 020 vxllåda med diff.
Lite bilder:



Batterit är på plats:


Fixade till bromsvågen
Före:

Efter:

Har placerat om bränslepumpar, catchtank och filter:


och gjort en lucka i alu:


Det som ska göras är få dit bromsslang och behållare. Montera stol, bälte och huv samt hitta ett par bakljus (dom små) så om något vet nått om vart det kan finnas så skicka ett pm!

_________________
Dan Pettersson Berg
Citera
H C Lund
Örebro
Här sen Nov 2004
Inlägg: 105



Woao Kul att se den här bilen på Rejsa! Jag hade förmånen att köra den på Mantorp, SLC Race weekend, för ett par år sen. Superkul bil, som att köra gocart! Speciellt kul var det att fräsa runt bland alla SLC bilar Den här tråden skall följas! Lycka till


_________________
Christian Lund
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Intressant thumbs up
Man kan ju se bromsvågen men var har ni gömt resten och hur?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
FormelDan
Örebro
Här sen Okt 2006
Inlägg: 18


Trådstartare
Kul med en bild på bilen! har du fler? Jo man har ju sett att den har gått långlopp. Ska bygga om/tillbaks som den va under grupp A tiden.

Lillen skrev:
Intressant thumbs up
Man kan ju se bromsvågen men var har ni gömt resten och hur?


Sitter under handsfacket. Bilen gick med bromsvåg i Lilla grp A så den fanns när jag köpte bilen.

_________________
Dan Pettersson Berg
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8053



Lägg ut en fråga på GTI klubbens forum så finns det säkert nån som har baklampor. thumbs up
Citera
H C Lund
Örebro
Här sen Nov 2004
Inlägg: 105



Jag har en till, ingen höjdare men.. Kent var flitig och körde bilen på bandagar samt onsdagsträningar på Gelleråsen. Och så på SLC Race Weekend 2006. Även om många var där och tog bilder, så var konkurrensen stor, så jag vet inte om bilen kom med i någon av trådarna här.


_________________
Christian Lund
Citera
FormelDan
Örebro
Här sen Okt 2006
Inlägg: 18


Trådstartare
*Update*

Nu har det hänt lite mer i garaget och kanske är det möjligt att bli klar tills April!

Nu har bromsvågen, behållarna och slang kommit på plats.
Baklysen damp ner i postlådan + lite annat.
Vattensystemet är lite modifierat då bilen gått långlopp men det är fixat nu.

Kvar att göra är:
*Sista på bromsystemet
*Montera skärmar, stol och huv
*Få lite enhetlig färg?
*Kränga på slicks och hitta rätt spacers
*Dra sista elen till baklysena

Bilder:

Äntligen hittade jag ett par! och på GTI-formumet också.. tack för tipset Mats.


Nya hjulmuttrar i alu (sparar 1/2 vikten):


Behållarna + konsol:


Nytt system för vatten (väger 20% av det befintliga):


Motorn idag:


Det är inte de bästa bilderna men de syns iaf. Ingen som vet något om hur bilen såg ut på 80-talet?

_________________
Dan Pettersson Berg
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



om det den rhd som Picko hade var jag oskå lite spekulant på den, men fick inte min dåvarande racer, såld så både pengar och plats satte P för inköpet. Den gick jäkligt fint provade den på Kinnekulle, kan ha varit 1985.

I Pickos skrud var den lackad klarröd, i en ganska ljus kulör, med Adena.Pickos loggor på sidorna, några vita dekorstripes i naslutnign till loggorna också om jag mins rätt. Ska se om jag kan hitta någon bildp å den. (har lbivit av med 90% av mina bilder från 60-80 talets racing)

Thomas Lindströms bil var Svart med röda och guldförgade fält och reklam för Cirkel-Kaffe.
(har ingen anining om det vara samma bil, eller två olika rhd)

Varför inte kolla med Thoms och Picko direkt, dom har säkert någon bild iaf.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Dahlgren i Ulricehamn körde en högerstyrd etta i Castrol Cup och kanske även i Pirelli Cup, minns inte riktigt. Det ligger ju iallafall en omgång gathjul bakom trädgårdsstolen.
Är detta en av de två nämnda eller är det en tredje?

Hittade denna bilden i mina gömmor... Från 1988? oj vad tuff den var, jag ville gärna ha den... Det skulle jag förresten fortfarande vilja.


_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
FormelDan
Örebro
Här sen Okt 2006
Inlägg: 18


Trådstartare
okey tack för svaren! Kul att se bilen från 80-talet. Nu börjar det närma sig kinnekulles testhelg och jag kommer vara där med bilen. Får hoppas att allt lirar. Bilen är nästan klar, ska bara lackera fronten och ena skärmen och sedan vikta in den. Någon som vet vad en golf etta ska väga utan innredning?

Bilen idag kl 12.15

_________________
Dan Pettersson Berg
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Jag ser du har satt behållare för bromsvätska inne i kupén. När vi skaffade vagnbok på en porsche 944a för ett par år sedan med samma lösning så var vi tvugna att bygga om det. De gilllade inte att de var inne i kupén.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Historisk Golf GTI
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (9682 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande