Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Racebuss projekt Vovlo B10M70
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (16251 totalt)
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
Nu vet jag inte om det här hör hemma i "Våra race- och banåkabilar"?
Men det är ändå ett race relaterat projekt tycker jag?

Volvo B10M70
Säffle aluminiumkaross 14,6 x 2,6m
Turbodiesel 10Liters 6:a på 285hk och 1500nm från ca 1400rpm
Automat
Dubbla AC anläggningar, kyla i hela bussen
Luftfjädring
Boogie

Tanken är att få plats med 2 bilar, 6 fasta sovplatser, 8 sittplatser, köksdel samt toa.

Bakre delen ska eventuellt höjas om jag nu ska ha 2 bilar över varandra, det ger mycket extra plats till boytan. Samt att det ger en plan yta på taket 4m högt och 13kvadratmeter, så det finns planer på ett uppfällbart räcke runtom och sen får man en väldigt fin läktare me bra utsikt.

Elverk, kompressor, däckkrängare, verktyg, tv och diverse är sånt som kommer monteras med, men det ligger låååångt fram i tiden




Första problemet efter köpet, att få hem bussen, inte direkt så lätt, luftfjädringen i botten, inga bromsar, samt inte startbar.
Dessutom var den tvungen att dras rakt ut från tomten pga grindstolpar, och på en gata som bar är 14m bred så innebär det att baken går in en bit i grannens häck, sen var det bara att fästa wiren i bakaxeln och dra bussen i sidled för att räta upp den



Hit tog sig bärgaren, resten av vägen till mig är grusväg, som är väldigt ojämn och med bussen lyft i fronten så hade det aldrig gått i och med markfrigången i bakänden med fjädringen i botten samt det ganska enorma överhänget på ca 5 meter på denna bussen



Så det fick bli den här metoden, gafflar under rambalkarna på bussen och en wire under som drar, på det sättet går det att lyfta bussen över dom värsta kullarna på vägen, eftersom tråget på växellådan har ca 5cm markfrigång i nedsänkt läge.



När man ser det här i vanlig trafik så är det en DÅLIG bild =)



Nästan framme






Här vi ett av problemen =)







Här fick den tillfälliga parkeringen bil, om man tror att en 15m buss bara är att ställa nåntans på tomten så får man tänka om, det kräver en stor plan bara för att manövrera och vända, så det blir första steget















Ja, vad ska man säga? Fulla polare ger ibland ganska speciella "inflyttningspresenter" =)



Turbon kass, men det gör inget, det blir lite annorlunda specifikation här =)
Detta är den så kallade pannkaksmotorn, den ligger på sidan, med insuget ner mot backen, insuget är vattenkylt, alltså som intercooler har man en extra vattenkylare i fronten, Smidigt!



Här var markfrigången igen ja, något ojämt markunderlag, det som syns är oljetråget på automatlådan



Här är motorn innifrån sett, altlså genom golvet, med andra ord det man ser på bilden är sidan av motorblocket. AC pumparna överst en en massa slangar och grejer



Automatlådan ovanifrån sett



Här är då elcentralen, Hoppas allt fungerar! =)



Förarplatsen



Inredningen idag, någon som behöver stolar? 48 stycken ska ut



Här uppe sitter resten av AC anläggningen, med cellpaket och hela köret.
Bakom denna kommer höjningen/läktaren bli



Hela taket, här kommer antagligen däcktransporten vara till dom större träffarna



Sen var det dags att utöka grusplanen samt göra en parkeringsplats bakom garaget.
Här sticken en sten upp över den blivand marknivån



Det ordnar man genom att borra och spränga lite, detta är ROLIGT!! =)
Skopan står där som skydd för bilarna i närheten, den fyttar sig visserligen, men det kommer inte förbi några stenbitar i alla fall



Här var en stor sten som blev några mer lätthanterliga stenar efter sprängningen



Sen gäller det bar att pussla ihop dom så dom inte tar någon plats på höjden

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Häftigt!
Äntligen lite manliga grejer på rejsa!
När var denna buss i trafik senast? Ser reklam för Ericsson T28, som ju var skithäftig runt 98 skulle jag tro.
Nästan så man vill åka förbi o spana in detta hiskliga bygge! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
Den är bromstestad senast 2002 står det, så den har inte stått så hemskt länge.

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Vilket projekt!! thumbs up thumbs up Min smärtgräns är överskriden med 14,6 * 2,6 meter. Mycket impad av att du tar dig an detta. Ska bli kul att följa. Lycka till.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



dannej> Ska du få in 745an och en till bil i denna buss? Coolt projekt och verkligen en STOR utmaning. Lycka till!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



Dragspelsbuss hade varit lite värre men du kanske får dra en kärra efter denna också (för bil 3 och 4)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
robber skrev:
dannej> Ska du få in 745an och en till bil i denna buss? Coolt projekt och verkligen en STOR utmaning. Lycka till!


ja det är tanken.

utmaningen är inga problem i sig, allt som går att tänka ut är genomförbart, den stora utmaningen är bara att få tiden att räcka till.

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858



Vad för bilar har du som ska in i denna buss?
Är det mittmotor på en sådan här buss?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Dragspelsbuss hade varit lite värre men du kanske får dra en kärra efter denna också (för bil 3 och 4)


ja det hade itne varit fel, men framkomligheten i en depå med dragspelsbuss är nog något jobbigt, jag får dra biltrailer efter ja, men tyvärr kan jag inte ha en trailer som tar 2 bilar, finns en lag här i sverige som säger max 24m, och en dubbel biltrailer skulle innebära ca 25m om man bygger det maximalt kompakt.

Sen är det en stor fördel att slippa släp, kan jag regga den som husbuss så får jag köra i 110km/h istället för 80km/h.

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Vad för bilar har du som ska in i denna buss?
Är det mittmotor på en sådan här buss?

Mvh, Per


Ja det är mittmotor, därav pannkansmotorn som ligger ner för att få plats under golvet.

Bilarna som ska med är framförellt min egen driftingkärra, och sen är det alltid någon polare som också ska köra när man sk långt iväg, om inte annat så tar jag med min vinterdrifting bil somr reserv, ifall den orinarie skulle krångla, så man inte missa nått körande

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



dannej skrev:
Niklas Falk skrev:
Dragspelsbuss hade varit lite värre men du kanske får dra en kärra efter denna också (för bil 3 och 4)
ja det hade itne varit fel, men framkomligheten i en depå med dragspelsbuss är nog något jobbigt, jag får dra biltrailer efter ja, men tyvärr kan jag inte ha en trailer som tar 2 bilar, finns en lag här i sverige som säger max 24m, och en dubbel biltrailer skulle innebära ca 25m om man bygger det maximalt kompakt.

Sen är det en stor fördel att slippa släp, kan jag regga den som husbuss så får jag köra i 110km/h istället för 80km/h.
Tvåvåningsläp

Det är gott om svängrum i depån om man är först. Men det är svårare att stuva undan alla metrarna så att man inte är ivägen för alla andra (det problemet får du med denna också).

Campingbuss är väl det det ska bli, bara plats för två shoppingbilar där bak?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Tvåvåningsläp


Tanken har slagit mig, jag har bara aldrig sett det, så jag vet inte om det är lagligt

Något som jag med funderar på är om det ställer till bekymmer att höja?
Tillexempel Knutstorp, det var längesen jag var där så jag kommer inte alls ihåg hur stor tunneln in till banan är?

Någon som vet max bredd och höjd?

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



dannej skrev:
Något som jag med funderar på är om det ställer till bekymmer att höja?
Tillexempel Knutstorp, det var längesen jag var där så jag kommer inte alls ihåg hur stor tunneln in till banan är?

Någon som vet max bredd och höjd?
Du åker över banan vid "Ambulansen" istället (efter överenskommelse naturligtvis).
Tom vanliga husbilar brukar ta den vägen.

Det går att ta in en fullstor långtradare i samtliga depåer så bry dig inte om det.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



dannej skrev:
Niklas Falk skrev:
Tvåvåningsläp


Tanken har slagit mig, jag har bara aldrig sett det, så jag vet inte om det är lagligt

Något som jag med funderar på är om det ställer till bekymmer att höja?
Tillexempel Knutstorp, det var längesen jag var där så jag kommer inte alls ihåg hur stor tunneln in till banan är?

Någon som vet max bredd och höjd?


Bussarna kör inte genom tunneln, dom får köra ut på banan och upp.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
Låter bra det, då är det bara att bygga på höjden, i alla fall upp till fri höjd.

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



ojoj det var en redigt projekt.hoppas det går bra för dig och att allt godkänns sen! cool idee.

_________________
Philipp Klement
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Kul projekt! Kul att se hur en buss ser ut.

Jag har en sprillans ny Garrett GT40 dieselaggregat med intern wastegate som jag inte har någon nytta av. Den ska tydligen sitta på vissa lastbilar. Hojta till ifall du inte hittar någon snurrbo till motorn.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
beepbeep skrev:
Kul projekt! Kul att se hur en buss ser ut.

Jag har en sprillans ny Garrett GT40 dieselaggregat med intern wastegate som jag inte har någon nytta av. Den ska tydligen sitta på vissa lastbilar. Hojta till ifall du inte hittar någon snurrbo till motorn.


letade faktiskt efter gt40 med wg innan, men fick tag i en k29 istället..
k29 och gt40 är visserligen ganska mycket mindre än det som sitter där, men original finns ingen wastegate, alltså överdimensionerad avgasdel, alltså ett mindre aggregat bör ge tidigare ladd och mer framförallt, samt wastegaten ser till att det itne blir för mycket på toppen, ska nog bli bra det där.

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



dannej skrev:
beepbeep skrev:
Kul projekt! Kul att se hur en buss ser ut.

Jag har en sprillans ny Garrett GT40 dieselaggregat med intern wastegate som jag inte har någon nytta av. Den ska tydligen sitta på vissa lastbilar. Hojta till ifall du inte hittar någon snurrbo till motorn.


letade faktiskt efter gt40 med wg innan, men fick tag i en k29 istället..
k29 och gt40 är visserligen ganska mycket mindre än det som sitter där, men original finns ingen wastegate, alltså överdimensionerad avgasdel, alltså ett mindre aggregat bör ge tidigare ladd och mer framförallt, samt wastegaten ser till att det itne blir för mycket på toppen, ska nog bli bra det där.


Jag vet inte riktigt hur lastbilsinstallationer funkar men vad jag har hört laddar dessa aggregat ganska mycket. Typ 1.2 bar eller mer. Hur funkade det utan wastegate? Körde dom med pop-off ventil eller fick den bara blåsa för fullt och man reglerade effekten med mängd soppa? Snurrig lösning... GT40 satt annars på Scania 9L dieselsexor, så det är inte så stor skillnad volymmässigt. Vilken turbo satt där orginal?

Häftigt med luft/vatten intercooler också. Om du ökar laddet och kranar på mer diesel borde det bli mer effekt också? Hehe...kul med lastbilsmotortrim

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Kan inte viktfördelningen bli lite jobbig om du har två bilar långt bak och om du har dom ovanpå varandra så blir ju tyngdpunkten långt bak och högt upp? Det är ju två ton extra långt bak och högt.

Men du ska kanske inte köra när det är halt ute för då är det väl inte rejssässong ändå?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Prova att räkna på vad människor väger.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Racebuss projekt Vovlo B10M70
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (16251 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande