Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda CRX -85 - Nu med motorras... SÅLD
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (10530 totalt)
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
Jaha, råkade impulshandla en liten bil!
Var tvungen att rädda den undan en viss Östlund och tog därför flyget till Bromma!
Skitskojjigt på fyra hjul får man väl kalla den här åttitalsräsern:


Digitalklocka såklart! Notera märket, inte vilken skit som helst i den här kärran!

Specialdetaljer såsom kurvhandtag!

Du tror det kanske inte, men den går nästan mätaren ut...


Den dricker vid rätt frisk motorvägskörning 0,62!!!
Positivt överraskad av detta, med tanke på hur jag körde!!

Tänkte att denna bil skulle få ställa upp på diverse bankörning under tiden som det jobbas med Escorten.
Men innan den tas ut på bana måste något göras åt chassiet! Det är INTE bra nu.
Tips på var man köper nya friska bussninga, nya (eller ersättning till) torsionsstag och nya stötdämpare runt om tas tacksamt emot.
Ja, jag avskyr att söka på Google...

Update 20071027: Rostskyddsbehandlad
Justerat torsionsstag fram
Bytt fjäderbenslager v fram

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Kul att det gick bra hem

Inte utan att jag saknar den lite redan...

Bussningar har bland annat Summit Racing i USA:
http://store.summitracing.com/egnsearch.asp?N=700+400008+4294865789+42 . . . .

Nya torstionstavar finns här:
http://www.upgrademotoring.com/clearance/suspension.htm

Å ett kul forum:
www.redpepperracing.com

Lycka till, ska bli kul att följa bilens kommande äventyr

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
rylander skrev:
Kul att det gick bra hem

Inte utan att jag saknar den lite redan...

Bussningar har bland annat Summit Racing i USA:
http://store.summitracing.com/egnsearch.asp?N=700+400008+4294865789+42 . . . .

Nya torstionstavar finns här:
http://www.upgrademotoring.com/clearance/suspension.htm

Å ett kul forum:
www.redpepperracing.com

Lycka till, ska bli kul att följa bilens kommande äventyr


Tackar!
Jag ska vårda den efter bästa förmåga!
Extractor och lite biffigare bromsar är redan beställda!
Man blir ju onekligen sugen på nya torsionsstavar. Och bussningskitet ska beställas omgående! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
ESCoRTMK2MANNEN
Bromma
Här sen Apr 2007
Inlägg: 944



trevligt att du kikade in idag.

_________________
BJÖRN PALMQVIST

Tack till:SDV,NIKABmotor,
RAIDOPOWER.COM,Do88.se
Kudoz.se,Mocomp.se m.m.
Jag kommer blåsa i från er alla!!
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
Kom att tänka på en sak; Kamrem? Skall den bytas och när isåfall?
Jag letade i servicebok och instruktionsbok men det nämns inte någonstans.
Men den måste väl ha någon bytesintervall?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Grattis till riskokaren!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



sådana har jag haft ........... :-)

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



PS : akta så inte framskärmarna börjar rosta - DÅ HAR DU PROBLEM.....

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
PS : akta så inte framskärmarna börjar rosta - DÅ HAR DU PROBLEM.....


Eh... va? De är väl i plast?

Du har väl inte lite godsaker kvar från din CRX väl?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
F*n va nöjd jag är med min Honda!!!
Ute o nöjeskör bara sådär! o inte behöver man oroa sig för bränsleförbrukning heller! thumbs up

Jag satt o funderade, fick brev från MGCC idag. Klubbtidningen.
OM man skulle ta o köra nåt rejs med denna bil så behöver jag följande: Båge, Stol, 4-punktsbälte, bogseröglor och en huvudbrytare för att bli godkänd i Roadsport C? om jag räknat rätt ska jag hamna i RS-C med 74kw och 820 kg

Är det korrekt uppfattat?

Bara kanske OM alltså...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Roger Gustafsson skrev:
F*n va nöjd jag är med min Honda!!!
Ute o nöjeskör bara sådär! o inte behöver man oroa sig för bränsleförbrukning heller! thumbs up

Jag satt o funderade, fick brev från MGCC idag. Klubbtidningen.
OM man skulle ta o köra nåt rejs med denna bil så behöver jag följande: Båge, Stol, 4-punktsbälte, bogseröglor och en huvudbrytare för att bli godkänd i Roadsport C? om jag räknat rätt ska jag hamna i RS-C med 74kw och 820 kg

Är det korrekt uppfattat?

Bara kanske OM alltså...
CRXerna härjade ju i Roadpsort C på 80-talet, men vilka vikt/effekt-gränser det var då kan jag inte.
omoddad motor, 5% extra om det är en dator inblandad i insprutningen.
Så 100hk DIN ger antingen 700 eller 740 kg som lägsta tävlingsvikt (över mållinjen med förare och allt) för Roadsport C.

Så i med en halvbur, stol, bälte, brytare och öglor och visa vägen för andra CRXer. Billigare utgångsobjekt får du som sagt leta efter (Miatorna börjar ju på 2500Euro ungefär). Det kan vara skoj med lite fler varianter av bilar på MGCC's KM.

Konverterar man till Coilover eller fortsätter man med torsionsfjädrarna (combo kanske) när man vill tuna lite mera?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Roger Gustafsson skrev:
F*n va nöjd jag är med min Honda!!!
Ute o nöjeskör bara sådär! o inte behöver man oroa sig för bränsleförbrukning heller! thumbs up

Jag satt o funderade, fick brev från MGCC idag. Klubbtidningen.
OM man skulle ta o köra nåt rejs med denna bil så behöver jag följande: Båge, Stol, 4-punktsbälte, bogseröglor och en huvudbrytare för att bli godkänd i Roadsport C? om jag räknat rätt ska jag hamna i RS-C med 74kw och 820 kg

Är det korrekt uppfattat?

Bara kanske OM alltså...
CRXerna härjade ju i Roadpsort C på 80-talet, men vilka vikt/effekt-gränser det var då kan jag inte.
omoddad motor, 5% extra om det är en dator inblandad i insprutningen.
Så 100hk DIN ger antingen 700 eller 740 kg som lägsta tävlingsvikt (över mållinjen med förare och allt) för Roadsport C.

Så i med en halvbur, stol, bälte, brytare och öglor och visa vägen för andra CRXer. Billigare utgångsobjekt får du som sagt leta efter (Miatorna börjar ju på 2500Euro ungefär). Det kan vara skoj med lite fler varianter av bilar på MGCC's KM.

Konverterar man till Coilover eller fortsätter man med torsionsfjädrarna (combo kanske) när man vill tuna lite mera?


Dator inblandad? Tja, det står PGM-FI som var skithipt -85, det står för "Programmable Fuel Injection"
Låter som om en dator är inblandad. Har alla Miator tillägg för det med då? Låter ju som om alla bilar med insprutning som inte är mekanisk får det tillägget?

Det verkar poppis att byta till torsionsstavar från Integra.
Har funderat på att byta till coilovers. Finns ju en del som är lätt att modda om till. Men med torsionsstavarna får man ju en låg tyngdpunkt, plus att det är rålätt att justera höjden på bilen fram. (om det nu kan vara en fördel.)

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Citat:
Det verkar poppis att byta till torsionsstavar från Integra.
Har funderat på att byta till coilovers. Finns ju en del som är lätt att modda om till. Men med torsionsstavarna får man ju en låg tyngdpunkt, plus att det är rålätt att justera höjden på bilen fram. (om det nu kan vara en fördel.)


Glöm Integra! Det är i det här fallet modell som bara såldes i USA på 80-talet. Om du vill hitta billiga stavar tar du från en Civic Shuttle 4x4 från 80-talet. Men bäst är att beställa nya och betydligt grövre stavar från USA. Höjdjusteringen görs med skruv vilket ju är ljusår bättre än Porsche/Alfa lösningarna där man måste indexera om stavarna för att justera höjden

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
rylander skrev:
Citat:
Det verkar poppis att byta till torsionsstavar från Integra.
Har funderat på att byta till coilovers. Finns ju en del som är lätt att modda om till. Men med torsionsstavarna får man ju en låg tyngdpunkt, plus att det är rålätt att justera höjden på bilen fram. (om det nu kan vara en fördel.)


Glöm Integra! Det är i det här fallet modell som bara såldes i USA på 80-talet. Om du vill hitta billiga stavar tar du från en Civic Shuttle 4x4 från 80-talet. Men bäst är att beställa nya och betydligt grövre stavar från USA. Höjdjusteringen görs med skruv vilket ju är ljusår bättre än Porsche/Alfa lösningarna där man måste indexera om stavarna för att justera höjden

Aha! Då hoppar vi det.
Får se hur seriöst det blir. Ska först försöka få ordning på chassiet. Den har lite konstiga grejer för sig ibland vid fjädring i högre hastighet.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
Takluckan är helt slut. Har skaffat glasfiber för att gjuta igen hålet. Men kanske man ska svetsa igen det istället?

Fördel glasfiber: Rosten finns endast på luckan. Svetsar jag kanske rosten sprider sig. Med glasfiber sprider det sig ju inte.

Nackdel glasfiber: kladdigt!! Aldrig gjort så stora delar innan.

Fördel plåt: kan svetsa det snyggt. Minimerar risken för sprickor i fogen. (Helsvetsar man?)

Nackdel plåt: rosten kanske sprider sig?
Väger mer, inte mycket men ändå.

Sista alternativet är förstås att laga luckan eller göra en ny.
Rätt gött med lucka och tidsenligt inte minst!

Hjälp mig i min beslutsångest!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Svetsa - ger bäst styvhet i förhållande till vikten.

Trevlig bil för övrigt. Jag har konsumenttestat under några varma sensommardagar!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8053



Jag skulle lagat luckan och haft den kvar, gött med lucka på varma dagar och dessutom helrätt på en 80-talsracer.
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
Minsann, finns det en Kramiel Konsument-test på min bil? thumbs up

Jaa, vad ska man göra? Svetsa eller laga?

Jag får väl hem o bedöma skicket ytterligare när jag skruvat ur den.
Just nu ser den mest ynklig ut.
Svullen av rost runt hela gummilisten.
Men som sagt, klart skön känsla med elektrisk (minsann!) lucka.
Några tidstypiska biltidningar i bakrutan med så är man ju hemma.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Jag hittade faktiskt en rostfri lucka i Göteborg men kom mig aldrig för att köpa den. Ska kolla på jobbet i morgon om jag har kvar mailet till säljaren!

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Schysst bil, Roger!
Undrar hur länge det dröjer innan det blir prioriteringsproblem mellan denna och Fårrrden?
Kul om du kommer med i MGCC KM till våren! thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
Dennis Kullman skrev:
Schysst bil, Roger!
Undrar hur länge det dröjer innan det blir prioriteringsproblem mellan denna och Fårrrden?
Kul om du kommer med i MGCC KM till våren! thumbs up


Ja, hrm...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda CRX -85 - Nu med motorras... SÅLD
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (10530 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande