Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic -92 K20 | 2 besök senaste veckan (3805 totalt) |
Tänkte presentera min leksak och dailydriver. Brukar träffa en del rejsa folk på olika körningar vi arangerat så det kan vara kul och presentara bilen här.
Bilen är inte tänkt och vara nån värsting, utan tänkt som en kul bil som man kan göra det mesta med. Har byggt en 3-4 olika Honder med olika motorer med och utan turbo, men denna är nog den roligaste hittils. Honda Civic VTi -92 orginal motor B16A2 samt Y21 odiffad v-låda Nuvarande vikt med nya motorn: Ca 1120kg halvtank ink 95kg förare, fullinredning, Stereo, och lite bra o ha skit. Motor: Nyligen (2 veckor sedan) utbytt till K20A2 ifrån Civic Type R 04 med tillhörande 6vxl låda 4.7 slutväxel kompletterad med Quife LSD. Konveterad till vajerstyrd växelföring med Honda RSX spakställ och vajrar. CNC frästa alu motorfästen ifrån Hasport. Kevlar koppling med tillhörande förstärkt tryckplatta. 4kg's cromoly svänghjul. RBC insug ifrån nyare Accord. Svarvad orginal spjällhus. DC grenrör. Tanabe 2.5" avgassystem. 19 raders mocal oljekyl. Motorstyrning: Hondata PRB Standalone ECU med online Datalogging och inbyggd Bredbandslambda. Chassi: omniPower Fulladjustable fjäderben, 12kg's fjädrar fram 10kg's bak. Energy Suspention bussningar i hela chassit. 23mm kränghämmare bak, orginal fram. Bromsar: Honda Prelude ok med 280mm skivor ifrån MG ZR. Axxis Ultimate bromsbelägg. Hjul: Åkt 205-50-15 Toyo R888 på Rota C8 men kommer åka gatdäck på Rota's samt kanske testa nästa sässong 215-45-50 eller 205-50-15 R-Däck på andra fälgar. Övrigt: Seibon kolfiberhuv, spoonstyle kolfiberspeglar, radiopower stol, Momo ratt, NRG Snap-off, Autometer oljetemp och oljetryckmätare. Föregående 1.8L VTEC motorn som den också var inte orginal i denna karossen Donator motorn K20A2 2.0L VTEC samt VTC, variabel lyft och kamtid upp till 50 grader på alla varv Spakstället med vajrarna, samt en special platta för att montera spakstället som orginal. Lite kapning i "kardantunneln" Lika snyggt som orginal. 6vx Civic-92 rätt ovanlig Färdigt i bil. [img] [/img] _________________ Yashar Maleky Borås M3 E46 |
||
Hade en annan lite lättare Civic -94 innan med denna motorn i. Här är en film på den.
Den hade lite kass inställd vajerföring ifrån accord -90 därav lite missväxlingar i filmen. http://www.youtube.com/watch?v=SH7qu _________________ Yashar Maleky Borås M3 E46 |
||
Nä, inte ny motor nu igen! Kommer ju bli ännu värre att ens försöka hänga med nu.
Den gick ju verkligen inte dåligt förut med den 'lilla' motorn, nu med 'bigblock', diff och grejer måste den ju gå ännu finare misstänker jag. Då får man se denna på lördag då antar jag. _________________ Peter Karlsson |
||
Coolt, hur mycket vägde den? |
||
k20 är motorn du hittar i honda civic type-R : ) 2liters v-tech maskin med grym potensial till sugtrim |
||
Jag har satt varvstopp till 8400varv. orginal varvar den 8200 i en Civic Type R. Denna motorn har så fin karatär iom VTEC och VTC dvs justerbar kamtid 0-50 grader på alla varvtal samt variabelt kamlyft så man har en mycket bred effektsområde. _________________ Yashar Maleky Borås M3 E46 |
||
Den karossen var en VEi med 1.5L 90Hk's orginal, den karossen saknar mycket av det som sitter i min så den vägde så lite som 1040kg med mig (90kg) om jag inte minns fel, på filmen har jag polaren med mig också som även han väger 90kg. _________________ Yashar Maleky Borås M3 E46 |
||
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic -92 K20 | 2 besök senaste veckan (3805 totalt) |