Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic -92 K20
2 besök senaste veckan (3805 totalt)
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197


Trådstartare
Tänkte presentera min leksak och dailydriver. Brukar träffa en del rejsa folk på olika körningar vi arangerat så det kan vara kul och presentara bilen här.
Bilen är inte tänkt och vara nån värsting, utan tänkt som en kul bil som man kan göra det mesta med.
Har byggt en 3-4 olika Honder med olika motorer med och utan turbo, men denna är nog den roligaste hittils.

Honda Civic VTi -92 orginal motor B16A2 samt Y21 odiffad v-låda
Nuvarande vikt med nya motorn: Ca 1120kg halvtank ink 95kg förare, fullinredning, Stereo, och lite bra o ha skit.

Motor:
Nyligen (2 veckor sedan) utbytt till K20A2 ifrån Civic Type R 04 med tillhörande 6vxl låda 4.7 slutväxel kompletterad med Quife LSD. Konveterad till vajerstyrd växelföring med Honda RSX spakställ och vajrar. CNC frästa alu motorfästen ifrån Hasport. Kevlar koppling med tillhörande förstärkt tryckplatta. 4kg's cromoly svänghjul. RBC insug ifrån nyare Accord. Svarvad orginal spjällhus. DC grenrör. Tanabe 2.5" avgassystem.
19 raders mocal oljekyl.

Motorstyrning:
Hondata PRB Standalone ECU med online Datalogging och inbyggd Bredbandslambda.

Chassi:
omniPower Fulladjustable fjäderben, 12kg's fjädrar fram 10kg's bak.
Energy Suspention bussningar i hela chassit.
23mm kränghämmare bak, orginal fram.

Bromsar: Honda Prelude ok med 280mm skivor ifrån MG ZR. Axxis Ultimate bromsbelägg.

Hjul: Åkt 205-50-15 Toyo R888 på Rota C8 men kommer åka gatdäck på Rota's samt kanske testa nästa sässong 215-45-50 eller 205-50-15 R-Däck på andra fälgar.

Övrigt: Seibon kolfiberhuv, spoonstyle kolfiberspeglar, radiopower stol, Momo ratt, NRG Snap-off, Autometer oljetemp och oljetryckmätare.


Föregående 1.8L VTEC motorn som den också var inte orginal i denna karossen


Donator motorn K20A2 2.0L VTEC samt VTC, variabel lyft och kamtid upp till 50 grader på alla varv


Spakstället med vajrarna, samt en special platta för att montera spakstället som orginal.



Lite kapning i "kardantunneln"


Lika snyggt som orginal.


6vx Civic-92 rätt ovanlig



Färdigt i bil.




[img] [/img]

_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197


Trådstartare
Hade en annan lite lättare Civic -94 innan med denna motorn i. Här är en film på den.
Den hade lite kass inställd vajerföring ifrån accord -90 därav lite missväxlingar i filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=SH7qu_3qBAY

_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Nä, inte ny motor nu igen! Kommer ju bli ännu värre att ens försöka hänga med nu.
Den gick ju verkligen inte dåligt förut med den 'lilla' motorn, nu med 'bigblock', diff och grejer måste den ju gå ännu finare misstänker jag.
Då får man se denna på lördag då antar jag. thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Onk
Västervik
Här sen Mar 2005
Inlägg: 83



Jäklar va den går

Hur mkt varvar den eg?
Man blir ju nästan sugen på att häda och testa nått japanskt

_________________
Tomas Frick


Mazda Miata '91
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Y-Maleky skrev:
Hade en annan lite lättare Civic -94 innan med denna motorn i. Här är en film på den.
Den hade lite kass inställd vajerföring ifrån accord -90 därav lite missväxlingar i filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=SH7qu_3qBAY


Coolt,
hur mycket vägde den?

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



De där hondorna går riktigt bra och är riktigt balla K20 vad är det för motor? Är oinvigd och vill gärna ha mer spec och info om den.

Mer bilder vore också trevligt. Lycka till!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 810



robber skrev:
De där hondorna går riktigt bra och är riktigt balla K20 vad är det för motor? Är oinvigd och vill gärna ha mer spec och info om den.

Mer bilder vore också trevligt. Lycka till!


k20 är motorn du hittar i honda civic type-R : ) 2liters v-tech maskin med grym potensial till sugtrim

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 513



Härligt Yash!
Ses på Gelleråsen hoppas jag.

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212



Riktigt nice Yashar.
Skulle vara kul att se bilen live.
Får väl bli till nästa sommar om man själv kommer ut med något skoj.

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197


Trådstartare
onk skrev:
Jäklar va den går

Hur mkt varvar den eg?
Man blir ju nästan sugen på att häda och testa nått japanskt


Jag har satt varvstopp till 8400varv. orginal varvar den 8200 i en Civic Type R.
Denna motorn har så fin karatär iom VTEC och VTC dvs justerbar kamtid 0-50 grader på alla varvtal samt variabelt kamlyft så man har en mycket bred effektsområde.

_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197


Trådstartare
bjorre82 skrev:

hur mycket vägde den?


Den karossen var en VEi med 1.5L 90Hk's orginal, den karossen saknar mycket av det som sitter i min så den vägde så lite som 1040kg med mig (90kg) om jag inte minns fel, på filmen har jag polaren med mig också som även han väger 90kg.

_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic -92 K20
2 besök senaste veckan (3805 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande