Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A 1975 Banprojekt!
1 besök senaste veckan (4117 totalt)
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Tänkte dela med mig lite av ett av mina långtidsprojekt som jag håller på med nu!

Tanken med denna bilen var egentligen mycket åka och inget skruva Vid köpet förra våren 06 så hade jag hållt på med en ascona b ett tag men ledsnat helt på att skruva pga av att jag blev lurad när jag köpte delar över internet som resulterade i några ras och förlorade tusenlappar >

I allafall så hittade jag denna bilen uppe i Gävle och lurade med mig en kompis på roadtrip dit upp ca 52mil enkel väg! Väl framme blev det affär på både bil och en CIH2,4 som kan vara bra att ha!
Den motorn i sig blev ett riktigt äventyr då jag fraktade hem den i bagagen på min Kadett gsi

Resan hem vill jag aldrig igen göra om, sträckan blev ca 60 mil pga av en felkörning någonstans i Borlänge trakterna och detta i helt rensad bil med rallystolar som ej gick att justera
Kände mig lagom "mör" i kroppen när jag kom hem!

Här följer lite bilder dagen efter köpet!






Så här såg specen på bilen ut när jag hade köpt den:

Fullbur från Guss
Rallystolar
Rallyfjädrar runt om
Bilstein dämpare fram och decarbon bak
Rallytank
Batteri i bagagen

Jag var nöjd och glad och körde med bilen till jobbet i 4 dagar sen så kom min gamle vän Murphy och hälsade på igen thumbs down
Ett vevstakslager skärde så vevstaken gick av och slog sönder block, topplock, kolv och vevaxel!! Med andra ord ett riktigt generalras






Jag sörjde inte så mycket eftersom jag hade 2,4an liggandes i reserv!
Här har jag flyttat över vitala delar som tråg, oljepickup och motorfästen för att den ska trivas bättre i motorrummet i asconan! Fick även upp putsen på delarna!

Här är den nästan klar för start!



Men denna motorn ville inte vara med i leken och var tvär stendöd Lusten försvann helt och farsan flyttade så jag blev garagelös i några månader innan nya garaget var i ordning!

6 Månader senare är bilen inhyst i nya garaget och 2,4an har åkt ur igen!


När jag felsökte hittade jag felet och det var ett kamaxeln stod fel!
Motivationen försvann och jag körde cross och quadracer i några månader för att få lust igen!!

Framskärmen fanns det en del rost på och jag fick tag i en bra skärm av Ascona A Henrik från Vänersborg så då sattes det igång med lite rostlagning!
Lite bilder på diverse ytrost som upptäcktes!




Så kan det gå när man petar thumbs down


Nya skärmen!


Här är den monterad! Lagade även upp en hel del rost bakom som jag inte har bilder på!




I dagsläget så står bilen nerslipad, lite spackeljobb och lite rostlagning kvar inna lack, under huven sitter för tillfället en CIH 2,0 som jag inte har vågat provstarta ännu Hoppas Murphy håller sig borta nu

Det går sakta men säkert framåt i allafall, en sak som inte hjälpte upp mekarmotivationen var att jag gick och köpte mig en 325 e30, vilken underhållande bil

Nu ska jag inte tråka ut er mer Väl mött på banorna antingen i Opel Ascona eller 325 e30 för ut på banorna det ska jag

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



hallå!
kul o se lite mera bilder.
min ena motor som du va lite sugen på, är såld nu. kom en o hämtade den från boden t o r nonstop! 26 timmar bilresa...

fortsätt bygg, vi vill se mera ascona!

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Lycka till! thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 211



Helt rätt bil, Ascona A ska det va thumbs up

_________________
Richard Gustavsson

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Henrik Carlsson skrev:
hallå!
kul o se lite mera bilder.
min ena motor som du va lite sugen på, är såld nu. kom en o hämtade den från boden t o r nonstop! 26 timmar bilresa...

fortsätt bygg, vi vill se mera ascona!

Det var en entusiast
Ja vi får se vad som händer under vintern Har du dragit igång med tillverkning av delar för XE konvertering, alltid bra att veta


Anders Karlsson skrev:
Lycka till! thumbs up

Man tackar


Richard Gustavsson skrev:
Helt rätt bil, Ascona A ska det va thumbs up

Ja visst är det sköna bilar thumbs up

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Delar för xe konvertering är på gång. Har varit lite dåligt med tid över till det bara, hittills.
Det blir motorfästen för gamla o nya framvagnen ascona/manta a, ascona/manta b samt oljetråg. Skär förmodligen delar till fästena i nästa vecka, sen blir det oljetråg. Har börjat kika lite på flyttnings kit till fördelaren också. Så det kommer o finnas om du blir sugen!

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 211



Henrik Carlsson skrev:
Delar för xe konvertering är på gång. Har varit lite dåligt med tid över till det bara, hittills.
Det blir motorfästen för gamla o nya framvagnen ascona/manta a, ascona/manta b samt oljetråg. Skär förmodligen delar till fästena i nästa vecka, sen blir det oljetråg. Har börjat kika lite på flyttnings kit till fördelaren också. Så det kommer o finnas om du blir sugen!


Bra det, du kanske får sälja till mig med thumbs up

_________________
Richard Gustavsson

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Hängde på 17tummarna idag från e30n för skojs skull!! Med en sänkning fram sitter dom som en smäck







och en liten översiktsbild av garaget


Edit: Varför funkade det inte med bilderna nu då

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1699






Du har mellanslag i bildnamnen. Det förvirrar forumet (och är olämpligt i allmänhet),

Du kan också byta ut dina mellanslag mot %20 så slipper du ladda upp bilderna igen.

_________________
Markus Ålind
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Nu gick det bättre med bilderna

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677



Tjenare
Kul att du oxå har hittat hit
Härligt o se att gamla oplar tar över

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Nu har vi fått färg på det gamla skrället Det blev sketagrymt Det svider att den är såld faktiskt nu när den blev så fräck i utseendet > Men pengar, plats och tid räcker inte alltid


























Mvh

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Grymt med ny lack! Behåll den o skyll på ångervecka!

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342


Trådstartare
Henrik Carlsson skrev:
Grymt med ny lack! Behåll den o skyll på ångervecka!

Jo jag hade gärna behållt men jag har inte riktigt tid med den! Den har stått i 2 år nu och kommer nog stå i några år till i min ägo tyvärr
Bmw:n är ju raceready och det är på banan jag vill vara i nuläget och inte i garaget!

Men jag kommer sakna att ha asconan, det är en sak som är säker

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A 1975 Banprojekt!
1 besök senaste veckan (4117 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande