Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX5 Miata -93 (TURBO)
1, 2   >>
13355 besök totalt
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179


Trådstartare
tänkte att det var dags för en tråd om min andra hobby bil

bilen är en mazda miata le -93a.
le står så klart för limited edition.
vilket gör den till den tyngsta miata som såldes iaf av na modellen.




den är utrustad med läder klädsel, abs, bromsad diff, elbackspeglar, elhissar, AC (numera borttagen), servostyrning, mm, mm.

jag har ägt bilen i snart två år. Och fixat till den för att passa min smak lite bättre.
har monterat båge i den.


bytt dämpare (ställbara koni) och fjädrar (flyin miata).

sitta still stol och 6 punkts bälte.
monteras bara i inför banträffar.


i år har den gått några banträffar samt sprint på parkbanan i gbg.

tyckte det saknades lite effekt i den bara.
det e ju iofs allmänt kännt när det gäller miata

i sommras bestämde jag mig för att hjälpa motorn lite på traven med en respirator (turbo).
bygget stod klart för en vecka sedan
nu blev det ju en betydligt roligare bil

byggde ett enkelt lågtrycks bygge utan ic.
bränsletrycks regulator AFPR. som höjer bränsle trycket.
styrenhet för sänkning av tändningen (bipes).
samt en liten styrenhet som kopplar förbi lambda vid låga varv och laddtryck (o2 clamp).



men nu när man fick smak på det här med överladdad miata vill man ju ha mer

så AFPR, Bipes och o2clampen ska säljas till förmån för ett nytt sprut
får nog bli ett megasquirt och fetare spridare 400cc-600cc.
och även en IC får nog monteras.
hmm sen kommer väl inte kopplingen palla heller

ska bli intresant å se vad den förvandlats till när den kommer ur vinterdvalan till våren

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Härligt att se att turboprojektet redan har spårat ur, snart kommer antagligen du och jag diskutera smidda stakar+kolvar, infrästa pyramidringar, sinterlammeller......

Lite synd dock att man inte längre kan kalla den: "Världens långsammaste sportbil"

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Hur löser du besiktningen, besiktningsmotor?
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179


Trådstartare
jo besiktnigs motorn e den som sitter i

nä de e la bara å skruva av grejerna inför besiktningen
den dagen den sorgen.

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Nej men oj va fint det blev med b.p.u. Miatatrimmet! Kan nog bli en (ännu mer) trevlig bil det här!

_________________
Peter Karlsson
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179


Trådstartare
b.p.u.

rördragningen innan turbon e ju iofs kattastrofal thumbs down
men det blir ändring i vinter thumbs up

slipper mängd mätaren helt å hållet med megasquirtet
tänkte flytta på spolvätske behållaren i vä hörne fram.
och placera luft filtret där ist.

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



1275GT skrev:
b.p.u.

Basic performace upgrade.
Jo rördragningen såg ju lite tight ut, men så mycket annat vis verkar man ju inte heller kunna göra det på nu heller för stunden.
Megasquirt och grejer sen då, det här blir nog bra detta!
Men 323 turbomaskin, passade det rätt av i en sån här bil sa du, inte hittat några lämpliga objekt i så fall?

_________________
Peter Karlsson
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



nja den passar väl inte rakt av ... 323 motorn är ju inte gjort för rak montering...så där behöver man ju ändra lite här och där.

vet kanske nån som har en 323 motor plus låda liggandes ifall det behövs

_________________
Philipp Klement
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Barbapappa skrev:
Men 323 turbomaskin, passade det rätt av i en sån här bil sa du, inte hittat några lämpliga objekt i så fall?
Det är ju det han har
Det skiljer inte mycket på 323GTX och Miatans 1,6a. Komp och stakar, vev behöver du inte bry dig om såp mycket förrän du närmar dig 220-240hk på veven (eller var det bakhjulen). 250 på bakhjulen har jag förmig brukar nämnas som en gräns där sker börjar gå sönder oftare (speciellt vid rakt kortköra med snabba starter).

Med MS/WB och lite tuning så har du att leka med. Det är ju inte första turbomontaget så de flesta sätt att lösa problemen har gjorts minst ett antal gånger förr.
http://www.miataturbo.net/ regga dig (vilket 1275GT redan gjort sen länge) så kommer du åt MegaSquirtforumet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179


Trådstartare
en värmesköld över turbon har tillverkats idag

kändes lite olustigt när luften dallrade ovanför huven vid rödljusen


_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Ser bra ut!

har du tittat hur spridarna ser ut ännu?

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179


Trådstartare
nepp inte kollat. tar det när jag ställt in den för vintern.
har ställt frågan här på forumet men inte fått några svar änn.

va fin du är på din nya bild

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179


Trådstartare
dags för lite uppdatering i den här tråden också
fullt upp i garaget nu

har inhandlats en del saker för att ytterliggare förädla mazda spisen i vinter.
kändes ju som att bilen va som klippt å skuren för den ökade effekten i å med turbo bygget
så mycket ska ju ha mer

här är lite av sakerna som har kommit.

intercooler, ett nytt luftfilter, nytt sprut, nya spridare 440cc. har även fått svänghjulet svarvat för att den nya koppling ska få en plan yta å greppa.


å här har vi kopplingen. ska klara 280nm enl spec.
borde ju räcka.

hade tyvär ett misslud i drivlinan i sommras som ja aldrig lyckades lockalisera var exakt det kom ifrån >
så vi får väl se vad som rasar nu till våren
ljudet kom bara vid motorbroms å desto mer ju varmare/längre man kört.
bakaxel kanske ska ju va en öm punkt.

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
Landen
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 50



Se där ja... Träffade din farsa för ett bra tag sen, han nämde då något om en "lättare" snurrbokonvertering..
Ser kul ut det där..

Jag skulle behöva din hjälp (om du fortfarande kan ta in kundbilar på jobbet).. du kan höra av dig på pm om du kan..

_________________
Henrik Landén

Vw caddy tdi 06:a
Vw Polo 82:a AKA dödspolon
VW jetta mk:1 84:a
Renault clio rt 91:a
Volvo s40 97:a
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179


Trådstartare
dags för lite uppdatering här.

miatan e nu nere på golvet igen efter några månaders hård meckande.
uppstartad med nytt sprut å spridare å lite annat.
dags för mappning.
väntar in en bredbands lambda å lite bättre väder bara
kan ju dröja ett tag

nya spridare hittade hem tillslut


nya tryckrör för den front monterade intercoolern fick tillverkas.


här hamnade intercoolern.


luftfiltret blev förpassat till hörnet av stötfångaren. förhoppningsvis kallare luft än jämte grenrör/turbo.


så här ser det ut i pannrummet numera.


å nu står han på egna ben igen.


dags för den andre å få lite TLC nu

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



1275GT skrev:
så här ser det ut i pannrummet numera.
Prydligt thumbs up
Med svarta slangar istället för blå kan du lura ganska många vid en snabbtitt.

Har du farthållare förresten (grunkan framför stötdämparfästet på förarsidan)? Jag som tänkte föreslå det som ett sätt att få det ännu mer knökat under huven

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2913



Ett Td04L-12t/14t ifrån Volvo x40 2.0t eller T4 är vad varje miata behöver på grenröret thumbs up

Vore kul att se vad ett grenrör med 1-4 och 2-3 parade skulle göra för responsen, lite synd att inte utnyttja avgashuset du har fullt ut.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Andreas Millbro skrev:
Ett Td04L-12t/14t ifrån Volvo x40 2.0t eller T4 är vad varje miata behöver på grenröret thumbs up

Vore kul att se vad ett grenrör med 1-4 och 2-3 parade skulle göra för responsen, lite synd att inte utnyttja avgashuset du har fullt ut.
Jag tror det är få turbokombinationer som inte suttit på ett Miatablock vid nåt tillfälle. T2554, T2560 och T2860 är rätt vanliga, T3071 förkommer bland kitten (men det finns byggen hela vägen upp till 600+ också naturligtvis),
Visst är egensnickrat ett hantverk och en skön bedrift när det puffrar igång men det är lite svårt att motivera konstruktionsjobbet (för oss lata) när de färdiga, testade lösningarna inte kostar så mycket längre:
http://www.bellengineering.net/Pages/products_miataturbosystems_BEGiS. . . . .

Men installationen som Per gjort är ju lika snygg som reklambilderna på kitten så sträck på dig

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1963



Stekig bil Pör! Riktigt mustig...

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179


Trådstartare
jepp det är farthållare på den.
va lite orolig att den inte skulle funka när ja överladdade. men den funkar bra ändå.
jäkligt gött på långresor då vinkeln på gasfoten inte direkt e optimal i miatan thumbs down

å ja det hadde vart intresant å se vad ett pulsat grenrör hadde gjort för responsen.
men som vanligt måste man börja på en någorlunda genomförbar bygg nivå. kan ju alltid bygga ett nytt senare.
har gjort det felet förut å tänkt att man ska göra allt opptimalt från början, men tycker då att det är lätt att ta sig vatten över huvudet. å så blir projektet stående för att man inte orkar slutföra det >

tack för komplimangen niklas.
ska bli intressant å se vad den kan prästera också

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
hade tyvär ett misslud i drivlinan i sommras som ja aldrig lyckades lockalisera var exakt det kom ifrån
så vi får väl se vad som rasar nu till våren
ljudet kom bara vid motorbroms å desto mer ju varmare/längre man kört.
bakaxel kanske ska ju va en öm punkt.


om man har lättat svänghjulet får man på den del bilar ett rassel/vinnande ljud vid de-acc. Kan också uppstå om kopplingen inte är standard. Specade toleranser på sync-ringar är tydligen för stora från Mazda.

Vilken koppling sätter du i nu ?

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX5 Miata -93 (TURBO)
1, 2   >>
13355 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande