Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX5 Miata -93 (TURBO) | 1, 2 >> 13355 besök totalt |
tänkte att det var dags för en tråd om min andra hobby bil
bilen är en mazda miata le -93a. le står så klart för limited edition. vilket gör den till den tyngsta miata som såldes iaf av na modellen. den är utrustad med läder klädsel, abs, bromsad diff, elbackspeglar, elhissar, AC (numera borttagen), servostyrning, mm, mm. jag har ägt bilen i snart två år. Och fixat till den för att passa min smak lite bättre. har monterat båge i den. bytt dämpare (ställbara koni) och fjädrar (flyin miata). sitta still stol och 6 punkts bälte. monteras bara i inför banträffar. i år har den gått några banträffar samt sprint på parkbanan i gbg. tyckte det saknades lite effekt i den bara. det e ju iofs allmänt kännt när det gäller miata i sommras bestämde jag mig för att hjälpa motorn lite på traven med en respirator (turbo). bygget stod klart för en vecka sedan nu blev det ju en betydligt roligare bil byggde ett enkelt lågtrycks bygge utan ic. bränsletrycks regulator AFPR. som höjer bränsle trycket. styrenhet för sänkning av tändningen (bipes). samt en liten styrenhet som kopplar förbi lambda vid låga varv och laddtryck (o2 clamp). men nu när man fick smak på det här med överladdad miata vill man ju ha mer så AFPR, Bipes och o2clampen ska säljas till förmån för ett nytt sprut får nog bli ett megasquirt och fetare spridare 400cc-600cc. och även en IC får nog monteras. hmm sen kommer väl inte kopplingen palla heller ska bli intresant å se vad den förvandlats till när den kommer ur vinterdvalan till våren _________________ per nilsson BMW M3 97 mazda mx5 93le (TURBO) |
||
Härligt att se att turboprojektet redan har spårat ur, snart kommer antagligen du och jag diskutera smidda stakar+kolvar, infrästa pyramidringar, sinterlammeller......
Lite synd dock att man inte längre kan kalla den: "Världens långsammaste sportbil" _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
b.p.u.
rördragningen innan turbon e ju iofs kattastrofal men det blir ändring i vinter slipper mängd mätaren helt å hållet med megasquirtet tänkte flytta på spolvätske behållaren i vä hörne fram. och placera luft filtret där ist. _________________ per nilsson BMW M3 97 mazda mx5 93le (TURBO) |
||
Basic performace upgrade. Jo rördragningen såg ju lite tight ut, men så mycket annat vis verkar man ju inte heller kunna göra det på nu heller för stunden. Megasquirt och grejer sen då, det här blir nog bra detta! Men 323 turbomaskin, passade det rätt av i en sån här bil sa du, inte hittat några lämpliga objekt i så fall? _________________ Peter Karlsson |
||
Det skiljer inte mycket på 323GTX och Miatans 1,6a. Komp och stakar, vev behöver du inte bry dig om såp mycket förrän du närmar dig 220-240hk på veven (eller var det bakhjulen). 250 på bakhjulen har jag förmig brukar nämnas som en gräns där sker börjar gå sönder oftare (speciellt vid rakt kortköra med snabba starter). Med MS/WB och lite tuning så har du att leka med. Det är ju inte första turbomontaget så de flesta sätt att lösa problemen har gjorts minst ett antal gånger förr. http://www.miataturbo.net/ regga dig (vilket 1275GT redan gjort sen länge) så kommer du åt MegaSquirtforumet. |
||
dags för lite uppdatering i den här tråden också
fullt upp i garaget nu har inhandlats en del saker för att ytterliggare förädla mazda spisen i vinter. kändes ju som att bilen va som klippt å skuren för den ökade effekten i å med turbo bygget så mycket ska ju ha mer här är lite av sakerna som har kommit. intercooler, ett nytt luftfilter, nytt sprut, nya spridare 440cc. har även fått svänghjulet svarvat för att den nya koppling ska få en plan yta å greppa. å här har vi kopplingen. ska klara 280nm enl spec. borde ju räcka. hade tyvär ett misslud i drivlinan i sommras som ja aldrig lyckades lockalisera var exakt det kom ifrån > så vi får väl se vad som rasar nu till våren ljudet kom bara vid motorbroms å desto mer ju varmare/längre man kört. bakaxel kanske ska ju va en öm punkt. _________________ per nilsson BMW M3 97 mazda mx5 93le (TURBO) |
||
Se där ja... Träffade din farsa för ett bra tag sen, han nämde då något om en "lättare" snurrbokonvertering..
Ser kul ut det där.. Jag skulle behöva din hjälp (om du fortfarande kan ta in kundbilar på jobbet).. du kan höra av dig på pm om du kan.. _________________ Henrik Landén Vw caddy tdi 06:a Vw Polo 82:a AKA dödspolon VW jetta mk:1 84:a Renault clio rt 91:a Volvo s40 97:a |
||
dags för lite uppdatering här.
miatan e nu nere på golvet igen efter några månaders hård meckande. uppstartad med nytt sprut å spridare å lite annat. dags för mappning. väntar in en bredbands lambda å lite bättre väder bara kan ju dröja ett tag nya spridare hittade hem tillslut nya tryckrör för den front monterade intercoolern fick tillverkas. här hamnade intercoolern. luftfiltret blev förpassat till hörnet av stötfångaren. förhoppningsvis kallare luft än jämte grenrör/turbo. så här ser det ut i pannrummet numera. å nu står han på egna ben igen. dags för den andre å få lite TLC nu _________________ per nilsson BMW M3 97 mazda mx5 93le (TURBO) |
||
Med svarta slangar istället för blå kan du lura ganska många vid en snabbtitt. Har du farthållare förresten (grunkan framför stötdämparfästet på förarsidan)? Jag som tänkte föreslå det som ett sätt att få det ännu mer knökat under huven |
||
Ett Td04L-12t/14t ifrån Volvo x40 2.0t eller T4 är vad varje miata behöver på grenröret
Vore kul att se vad ett grenrör med 1-4 och 2-3 parade skulle göra för responsen, lite synd att inte utnyttja avgashuset du har fullt ut. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Visst är egensnickrat ett hantverk och en skön bedrift när det puffrar igång men det är lite svårt att motivera konstruktionsjobbet (för oss lata) när de färdiga, testade lösningarna inte kostar så mycket längre: http://www.bellengineering.net/Pages Men installationen som Per gjort är ju lika snygg som reklambilderna på kitten så sträck på dig |
||
jepp det är farthållare på den.
va lite orolig att den inte skulle funka när ja överladdade. men den funkar bra ändå. jäkligt gött på långresor då vinkeln på gasfoten inte direkt e optimal i miatan å ja det hadde vart intresant å se vad ett pulsat grenrör hadde gjort för responsen. men som vanligt måste man börja på en någorlunda genomförbar bygg nivå. kan ju alltid bygga ett nytt senare. har gjort det felet förut å tänkt att man ska göra allt opptimalt från början, men tycker då att det är lätt att ta sig vatten över huvudet. å så blir projektet stående för att man inte orkar slutföra det > tack för komplimangen niklas. ska bli intressant å se vad den kan prästera också _________________ per nilsson BMW M3 97 mazda mx5 93le (TURBO) |
||
om man har lättat svänghjulet får man på den del bilar ett rassel/vinnande ljud vid de-acc. Kan också uppstå om kopplingen inte är standard. Specade toleranser på sync-ringar är tydligen för stora från Mazda. Vilken koppling sätter du i nu ? /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX5 Miata -93 (TURBO) | 1, 2 >> 13355 besök totalt |