Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Nissan Cefiro A31 1990, Team M-D-S Driftspec | 2 besök senaste veckan (3196 totalt) |
Jaha, då var det dags att skriva en presentation av min nya drifting skuta.
Jag är då Henrik som utgör ena halvan av Team M-D-S(Team Mad Drifting Skillz). Ni som har hängt med lite har säkert sett min blåa 242:a hasa runt på tvären i ett antal år nu, den har gått i pension och ersatts av en bil jag velat ha sedan jag började med drifting. Detta handlar alltså om en Nissan Cefiro A31, 1990. Bilen jag fått tag på importerades redan 1999 som flyttgods. Jag bytte till mig den i höstas i Västerås. Den var vid inköp i bedrövligt skick och långt ifrån driftbar. Maskinen var en RB20E, en rak sexa med enkel kam på 2 liter, den hängde ihop med en trött automatlåda. Numera agerar dessa prylar dammsamlare i verkstan. Men nu kör på vi på med vad som hänt istället. Specen 2007 ser/såg ut som följande: Motor: RB25DET 1996 från en R33GTS-2.5T Portat topplock, gulmetall ventilstyrningar, Cometic ståltopplockspackning, RB26 vevstakar, modifierat std grenrör, Tial 38mm wastegate, 40mm screamer pipe. Hempulad Garret turbo, 3" Dp, 3" avgas med en rostfri ljuddämpare. R32GTR intercooler, hempulade 2.5" Ic rör m. Revotec slangar, Mocal oljekylsdapter, Setrab oljekylare, R32GTR kylare, ökat spel på vevlager. Apex'i SAFC-2 till soppan, Walbro soppapump Bromsade fram 396HK och 422NM på vevaxeln. Transmission: 5 pet manuell från R33GTS-2.5T 1996. 6 pucks sinterlamell, R33/A31 kardan. Stålomspunnen kopplingsslang, bluebird huvudcylinder, R33 slavcylinder. Chassie: D2 fullt justerbara fjäderben, modellen för drifting. 11kg fjäder fram, 9kg bak. D2 justerbara topplagringar fram, fasta bak. Driftworks caster stag fram, Driftworks stumma bussningshållare till bakvagnsbryggan. Kaaz 2 vägs diffbroms, R200 diffhus. Bromsar: R32GTR skivor och aluminium ok runt om, stålomspunna bromslangar, R32GTR pedalställ, R32GTR handbromsspak/spakkonsoll. Kaross: Riktad och omlackad i en snarlik röd färg, dock var org. pearl och nu är det brilliant för mer gnister. Org. bajsvinge borttagen. Moddad kofångare fram för Ic:n. Inredning: Nästan original. S13 ratt, modifierade paneler för växelspak och handbromsspak. Utrustning: Elhiss, elspeglar(vikbara), c-lås, ställbar ratt, A/C(skuren kompressor, skall bytas i vinter), larm, farthållare, mm. mm. Detta var lite kort om vad som gjorts, typ allt löst är nytt/renoverat. Vikt med kvarts tank och allt ovanstående, 1280KG. Ett stort tack till några företag som gör det möjligt för mig att hålla på med detta: -Engson Motor AB, Västerås -Autodäck AB, Eskilstuna -Streetperformance, Göteborg Tack som fan! Inför 2008 skall följande göras: Motor: -Insprutning -Kammar -Spridare + lite småplock Hoppas på 450HK Transmission: -Kraftigare koppling Chassie: -Driftworks stag till bakvagnen Inredning: -Ut med det mesta, dock skall allt lull lull vara kvar, jag gillar sånt -Fullbur -Riktiga stolar -4p bälten om det finns tid och pengar: -Komplett kjolpaket modell Workshop X -omlackering i två färger, rött/silver Filmer Bromsning: http://www.youtube.com/watch?v=vwPEk Testkörning: http://www.youtube.com/watch?v=f4wkB Träning: http://www.youtube.com/watch?v=Yxy1Y Uppvisning: http://www.youtube.com/watch?v=fuNgQ Ett axplock av bilder från året. MVH /Henrik Dirtrider Carlsson |
||
Tjenare Henke!
Så du har bytt ut Volvon Bytte du den mot denna kärra eller har du kvar den? Det är en riktigt smutt kärra du har byggt dig Hoppas det går bra för dig med tävlandet. Mvh /Tim BTW. Jag tror jag såg dig vid däckfirman vid Nordstjärnan härom dagen. Jag kom harvande i min gammel-saab. _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Pimplaren: Tackar.
Jurkko: Hej på dig, Volvon står och vilar hemma i garaget, blir en ny maskin till den i vinter. Kommer ha båda bilarna på Micro Tunapark den 29/9. Jo, utav någon anledning så är jag ofta på däckfirman, vet inte varför |
||
Hehehe... trodde nästan att du hade avyttrat Volvon, men det vore väl som att svära i kyrkan med tanke på hur länge du skruvat på den Jag kommer nog ner och tar mig en titt på åken den 29:e. Hojtar till om jag ser dig så får vi snackas vlid lite. So long... _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Första inlägget uppdaterat med fungerande bilder, filmer och lite ändrad text.
MVH /Henrik |
||
Cool bil det här, och va gött den låter.
MEN, kan du inte ladda upp bilderna här på rejsas bildserver istället? Det tar ju en evighet att få upp bilderna i tråden ibland. https://rejsa.nu/forum/_upload.php _________________ Peter Karlsson |
||
Jaha, då har garage perioden dragit igång.
Hade upp bilen till GUSS i veckan och fick en bur tillbockad. Har bara hunnit titta som hastigast på det, förhoppningen är att ha buren klar om en vecka. Hittade även på ett par kjolar från 740 i garaget, dom passar rakt av ,behöver endast kortas en decimeter så dom åker på i brist på annat. Har även ordnat två Momo stolar, skall hämta dom på tisdag. |
||
Våra race- och banåkarbilar Nissan Cefiro A31 1990, Team M-D-S Driftspec | 2 besök senaste veckan (3196 totalt) |