Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Birel 04 F-Mini
6 besök senaste veckan (5661 totalt)
Unitarded
Tyresö
Här sen Aug 2007
Inlägg: 69


Trådstartare
Birel 04 Formel Mini

Det nya tillskottet i våran "Bilsammling", den enda riktiga bilen till skillnad från pappas (Bo Lindman) gamla SAAB:ar!! Nå ja... ..åter till ämnet.

Karten är gjord efter formel mini, en enhetsklass där varken trimning eller byte av avgas system är tillåtet.
Motorn är en 85cc 2 takt, kedjedriven, ydraliskskivbroms bak osv.
När vi köpte den av Raymond från Rasbo Mk gjorde vi ett riktigt kap. Broms, drev & kedja, bakaxel, fästen för koritionsstag, hasplåt var helt nytt! om vi ska räkna upp allt skulle ni nog tröttna på att läsa det här.
Det satt även på Bridgestone slicks från början, vi skulle nog dock behöva en uppsättning regndäck. Men det blir ett senare problem..

Än så länge körs bara träningsdagar för mig.
Här kommer någrabilder på karten:


Den är röd, den är Italiensk, kan det bli bättre??


<<<[url]http://e-racing.dinstudio.se[/url]>>> Besök Gärna Min Hemsida!
(ursäkta troliga stavfel)

_________________
//Erik Lindman
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4031



Gissar på att den är något billigare än andra röda italienska bilar...
Hur många hästkrafter har den ungefär?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



thumbs up
Hur stor är en sådan?
Är grymt sugen på att skaffa en kart, men har dålig koll på vilken man ska leta efter..
Mini låter inte som det skulle passa mig, jag brukar alltid gå på xl.
S2000 (tror jag det heter) verkar bra. T.o.m elstart, om jag inte är fel på det?

Verkar jäkligt kul iaf!
Lycka till!!




och tips på var jag kan hitta en kart till bra pris mottages gärna.

_________________
Håkan Persson
Citera
Unitarded
Tyresö
Här sen Aug 2007
Inlägg: 69


Trådstartare
Nillet skrev:
Gissar på att den är något billigare än andra röda italienska bilar...
Hur många hästkrafter har den ungefär?
Hehe joo det är vell "något" billigare än andra röda italenska... Vad kan den ha? ca 6-8 hk eller så..

old blue oval: Ja det är nog elstart på s2000, i övrigt vet jag inte så mycket om den typen...

Tack för lyckatillet

_________________
//Erik Lindman
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



MKT trevligt med gokart tycker jag !

& ännu roligare med "yngre" folk på rejsa.nu.


Lycka till i tävlingarna i framtiden

Hojta gärna till om du sklal köra i skåne på Östra Ljungbybanan.

Kart Ring Klippan / Bolestad, då jag bor bara några km därifrån.

Gokart är alltid kul att se på.


Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Unitarded
Tyresö
Här sen Aug 2007
Inlägg: 69


Trådstartare
Tackar så mycket, ja jag ska höra av mig om det blir av

_________________
//Erik Lindman
Citera
Unitarded
Tyresö
Här sen Aug 2007
Inlägg: 69


Trådstartare
Hej, det slog mig att jag inte lagt upp några mekbilder. Så här kommer det några Notera också det trevliga sällskapet i bakgrunden (Skulle vara kul om någon kunde säga mig vad den exakta årsmodellen är, om det går att urskilja på bilderna.)






_________________
//Erik Lindman
Citera
Johan Östensson
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 374



Vägverket säger 1974 och utan att på något sätt vara Porsche-expert tycker jag väl iaf att det inte ser helt orimligt ut.
Citera
Unitarded
Tyresö
Här sen Aug 2007
Inlägg: 69


Trådstartare
opse, snacka om snabba svar!! thumbs up tack så mycket

_________________
//Erik Lindman
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



E Lindman skrev:
Nillet skrev:
Hur många hästkrafter har den ungefär?
Hehe joo det är vell "något" billigare än andra röda italenska... Vad kan den ha? ca 6-8 hk eller så..


Nu var det ju "några år sedan" man åkte såndär, men jag har för mig att det är lite mer än så. 7-8 i micro (cadetti numer?) och 10-11 i mini. Samma motor, men strypbricka, annat luftfilter och annat avgas har jag för mig (förmodligen något jag glömt också).

Som sagt, inte 100% på detdär. Det var ju några år sedan... (12-18 år sedan...).

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Som sagt, kul med fler "yngre" medlemmar på Rejsa.

Jag såg att du var intresserad av flygplan också. Som jag när jag var tretton, synd att man inte kunde köra kart då bara. Om du börjar segelflyga när du är femton lyckas du slå mig med nästan tio år på båda grejerna.

Lycka till med körningen!

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Unitarded
Tyresö
Här sen Aug 2007
Inlägg: 69


Trådstartare
haha, ja det skulle ju vara kul att testa lite segelflyg också! Det värkar J**ligt kul

Claes Haglund skrev:
E Lindman skrev:
Nillet skrev:
Hur många hästkrafter har den ungefär?
Hehe joo det är väl "något" billigare än andra röda italienska... Vad kan den ha? ca 6-8 hk eller så..


Nu var det ju "några år sedan" man åkte sån där, men jag har för mig att det är lite mer än så. 7-8 i micro (cadetti numer?) och 10-11 i mini. Samma motor, men strypbricka, annat luftfilter och annat avgas har jag för mig (förmodligen något jag glömt också).

Som sagt, inte 100% på detdär. Det var ju några år sedan... (12-18 år sedan...).


Ja, jag har checkat nu och det är ca 10-11hk (8 kw) vid 9000 rpm i "minimotorn". Max rpm går vid 1300 rpm. Du har helt rätt angående avgassystem och (troligen) strypbricka på micron. Sedan kör man på smalare däck i micro också. Nej, cadetti är egen klass, däremot tävlar man inte i cadetti. Cadetti är första steget, sedan får man börja tävla i micro (10 år).

_________________
//Erik Lindman
Citera
Unitarded
Tyresö
Här sen Aug 2007
Inlägg: 69


Trådstartare
Här kommer lite ny fräscha bilder på karten..! Vi har nu satt på den fula, opraktiska men ändå nödvändiga plastboxen som ska förhindra att kartarna klättrar över varandra vid krockar och som ska fungera som stötfångare.
Det mest smidiga var nog att avgassystemet ligger emot boxen och avgaserna har smält boxen (i plast), det ser nu ut som en schweizerost, en svart schweizerost..




om man tittar riktigt noga i det inringade området ser man att plasten är deformerad (Hitta ingen bättre bild)
Dock var vi inte ensamma om att göra den tabben..

_________________
//Erik Lindman
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425



trevligt med fler kartare på rejsa, desutom lite yngre rejsare välkommen hit.

Är själv gammal kart förare, hur är de nuförtiden, har även mini hydralbromsar nu? Trevligt att bakskyddet som du skrev att du demolerat lite är regewlstyrt numera, var med om endel otrevliga olyckor på grund av att dessa inte fanns på min tid, så nu äre bara att köra å lycka till i framtiden!!

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Unitarded
Tyresö
Här sen Aug 2007
Inlägg: 69


Trådstartare
TeamFMS skrev:
trevligt med fler kartare på rejsa, desutom lite yngre rejsare välkommen hit.

Är själv gammal kart förare, hur är de nuförtiden, har även mini hydralbromsar nu? Trevligt att bakskyddet som du skrev att du demolerat lite är regewlstyrt numera, var med om endel otrevliga olyckor på grund av att dessa inte fanns på min tid, så nu äre bara att köra å lycka till i framtiden!!


Ja då, nu e det hydrauliska bromsar på (så vitt jag vet) alla kartar. ja absolut, på körningsskyddet e bra - om det var bättre konstruerat. Finns även ett alternativ där man sätter på "rullar" vid hjulen som tar upp rörelseenergin, så man inte klättrar. Dock blir detta system som är mycket smartare förbjudet nästa år . fördelen med plastboxen är ju att den funkar som stötfångare också.

_________________
//Erik Lindman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Birel 04 F-Mini
6 besök senaste veckan (5661 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande