Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 CS -93
1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (21218 totalt)
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652


Trådstartare
Då har man äntligen köpt sin första porsche lägger upp en tråd om bilen som jag kommer åka med så mycket jag hinner och vad bilen orkar med. tänkte börja med att se över bromsarna och göra en almmän översyn på bilen och byta samtliga vätskor

Fälgar och däck
orginal 17 tums fälgar
toyo r888 r-däck

Väghållning
H&R fjädrar fram med orginal toritions stavar bak och gula koni

Broms
nya skivor och belägg av pean sweden e på gång

Drivlina
3.0 liter 4:a på 240hk 305nm
och så luftbox moddad av någon tidigare ägare
6 växlad låda med 40% diffbroms

Inredning
orginal recaro skal stolar
sparco ratt
heigo halv bur

Uppgraderingar som står på önskelistan
Mer väghållning den e på tok för mjuk just nu
full bur








_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



mmmmmm ge mig!

Mycket fin bil! Grattis!

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Ghost Rider
Göteborg
Här sen Sep 2007
Inlägg: 42



asså det blev en bil till

_________________
Christer Andreasson
BMW 123 D Coupe
285Hk 560 Nm
POWERed by V-Tech
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Trevlig kärra med snygg färg !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652


Trådstartare
Har varit och skruvat lite med bilen nu i helgen. Började med att riva ner framvagnen tänkte ta och blästra över bärarmarna och dom främre naven så det ser fräscht ut och sen byta ut bussningarna till jeracings framvagns kitt i delrin www.jerd.se





I fredags så va jag och hämtade ut ett paket på posten från pean sweden med lite broms godis tyvärr hade han inte stålomspunna broms slangar hemma så det kommer ett paket till snart. blev nya zimmerman släta skivor fram med pfc 97 belägg runt om och superblue broms vätska hoppas det kommer funka fint. vet sen tidigare att pfc beläggen e grymma


_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
habeon
Bara
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7



Härlig bil, tänkte bara passa på att tipsa om att du måste ha någon typ av smörjning på dessa bussningar. Har själv monterat dessa på min bil och fick riva ner allting igen efter ett par veckor då de började gnissla. Upptäckte då att det såg ut som att metallen börjat rosta, så jag fick slipa ytorna och satte på kopparpasta. Nu har det varit tyst ett par månader, men jag tror ändå inte att denna typ av bussningar har Porschekvalité.

När det börjar gnissla igen kommer jag att byta mina mot "tätade ledlager" i stället även om det kostar lite mer.

Lycka till med bilen

Håkan

944T -86

_________________
Håkan Bengtsson
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652


Trådstartare
Intresant trodde stålhyllsorna va gjrda i alu och rostfritt stål. Om då säger att bussningarna inte håller så hög kvalite så kanske man ska kolla vidare för inget är beställt ännu. men man skall fäll alltid fetta in bussningarna innan man monterar dom?

Har kollat på lite andra bussningar men dom har ju helt hutlösa priser här kommer några exempel. några som ligger bra till prismässigt är ju powerflex men e inte dom ganska mjuka?

http://www.lindseyracing.com/mm5/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Co . . . .

http://www.elephantracing.com/suspension/monoballs/944weathersealedmon . . . .

http://www.rsbarn.com/docs/racersedge.pdf

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Trevlig bil du köpt,, den har varit med i en tråd innan här på forumet då ägd av min kompis Mats
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25095&highlight=

Att Poly bussningar gnisslar är ju helt normal och det enda som behövs är lite fett för att få bort gnisslet, skall man köra fort får man lida pin

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652


Trådstartare
Magnus Svensson skrev:
Trevlig bil du köpt,, den har varit med i en tråd innan här på forumet då ägd av min kompis Mats
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25095&highlight=

Att Poly bussningar gnisslar är ju helt normal och det enda som behövs är lite fett för att få bort gnisslet, skall man köra fort får man lida pin


Tack ska du ha jag tycker att bilen känns otroligt fräsh för att ha gått 17000mil hoppas den går många mil till. då kanske du har koll på om vario cam kjedjan e bytt nån gån annars så behöver jag nog se över den?

jag tror jag provar bussningarna från jeracing endå känns ju ruggit prisvärda. åker ju med uniballs på långlopps bilen och den går ju inte direkt ljudlöst som du säger man får ju offra komforten om det ska gå fort hittade lite bilder på min bil från en träff på mantorp trodde inte den gick och köra på bana med dett mjuka chassit :P

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Bilen har ju haft en tråd här på rejsa tidigare. Men det kanske du redan hade koll på.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25095

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Jag kommer inte ihåg om Mats bytte varicam kjedjan men jag kommer ihåg att det var en som ville se hur kammarna såg ut när han sålde den och då såg det i alla fall bra ut men det är nog en bra idé att byta kjedjan och plastbitarna..

Tycker också att priset på Jerds grejjer är bra och dom bilar som jag åkt med som har de kittet har riktigt grym styrning och att lägga 10-12 på bussningar från USA vet jag inte om jag skulle göra..

Går det inte att skruva på dämparna så att dom blir hårdare för dom byttes ju nyligen

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652


Trådstartare
tänkte jag skulle åka upp med bilen till sanden innan jag tar ut den till våren så han får ta och byta kjedjan så man e på den säkra sidan. har faktist beställt jerds grejer nu tog några bussningar till bakvagnen också så den kommer nog bli hård och fin i chassit. det där med att skruva på dämparna gör ju inte bilen hårdare för det e bara retur dämpningen som ändras jag tror kanske till och med att dom kanske e för hårt ställda bak för när man växlar så rent sätter sig bilen i baken och går sakta tillbaka känns det som. det kommer iallafall bli ett H&R Nürburgring kit med bort monterade stavar så den kommer nog bli lite hårdare sen hoppas bara att ballansen är bra i det chassit för man har ju inga justerings möjligheter men i så fall får man ju labborera lite med hård heter på fjädrar kanske.

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Mats N.
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 53



Den känner man igen. Fin bil det där, hoppas du blir nöjd

_________________
Mats Norlander
-------------------
BMW 335 IM
-------------------
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



jonaslarsson skrev:
tänkte jag skulle åka upp med bilen till sanden innan jag tar ut den till våren så han får ta och byta kjedjan så man e på den säkra sidan. har faktist beställt jerds grejer nu tog några bussningar till bakvagnen också så den kommer nog bli hård och fin i chassit. det där med att skruva på dämparna gör ju inte bilen hårdare för det e bara retur dämpningen som ändras jag tror kanske till och med att dom kanske e för hårt ställda bak för när man växlar så rent sätter sig bilen i baken och går sakta tillbaka känns det som. det kommer iallafall bli ett H&R Nürburgring kit med bort monterade stavar så den kommer nog bli lite hårdare sen hoppas bara att ballansen är bra i det chassit för man har ju inga justerings möjligheter men i så fall får man ju labborera lite med hård heter på fjädrar kanske.


Grattis till köpet av en mkt fin 968:a!!

JERDs bussningar monterade jag på min förra 968:a, och de funkar väldigt bra fortfarande. Kan rekommenderas varmt!!
Köper du H&R kitet av Sandén?

Varför inte KW Competion 2, med NS setting?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652


Trådstartare
Nej H&R kittet köper jag genom en annan vill inte nämna något namn men priset hamnar på 15500kr inkusive moms låter det bra? håller desutom på att kollar lite med oclbrorssons ang kw fjäderben som e mer anpassade för bankörning än variant 3 som är ett gata anpassat kitt. desutom så har jag lite kontakt med intrax får se vad dom har att erbjuda för någolunda vettiga pengar

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



jonaslarsson skrev:
desutom så har jag lite kontakt med intrax får se vad dom har att erbjuda för någolunda vettiga pengar


Har Intrax något som kostar vettiga pengar

_________________
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652


Trådstartare
Då dök det upp ett nytt paket på posten med som innehöll en del nya bussningar
finns några kvar som jag måste hitta på något annan ställe för www.jerd.se hade inte alla jag behövde
tänkte byta ut samtliga bussningar på bilen så att alllt e nytt och fräscht till våren så det kan bli åka av



2st Casterblock
4st bärarmsbussningar
4st Droplinkbussningar
2st Torsionsstavsfäste
2st Fäste för ändplattan
1st Växelkors

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847



Man bör undvika att ha droplinksbussningarna i Delrin på båda sidor av länkarmen, den ena bör vara i gummi för att tillåta den rörelse som uppstår här. Risken är annars att staget går sönder.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652


Trådstartare
Dea skrev:
Man bör undvika att ha droplinksbussningarna i Delrin på båda sidor av länkarmen, den ena bör vara i gummi för att tillåta den rörelse som uppstår här. Risken är annars att staget går sönder.

/Dea


det låter konstigt på dom flesta bilar så sitter de ju stumt monterat i fjäderbenet direkt så varför skulle inte dettas funka? hade tänkt att byta de staget till ett justerbart med uniball så man kan väga in bilen

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847



Det är inte stumheten som är problemet utan delrinbussningarna hindrar rörelsen, staget och länkarmen rör sig nog inte i riktigt samma rörelsebana och då måste droplinkstaget kunna vinkla sig http://www.racersedge-inc.com/racersedge/rehome.nsf//0/FEAE9A11EFD570598525718E0047B5F2?open&id=2.2.3

Kolla öven sista sidan i denna tråden http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6098&start=345

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Räcker det kanske att förstärka krängninshämmrafästet som hänger 1 dm rakt ner från sin infästning?
Ett stag från framvagnsbalken som sitter med skruvar till krängninshämmarstaget känns som en enkel lösning som lär göra mycket.
(Ja, mitt ena stag har gått av, med allt original utan däck och bromsar)

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 CS -93
1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (21218 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande