Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
1 besök senaste veckan (3681 totalt)
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006
Inlägg: 99


Trådstartare
Förra året påbörjades bygget på en orginal 318is som stått som reservdelsbil hos någon bilmek i Småland. Jag köpte den med tanken att göra några mindre modifieringar men det spårade ur efter att en vän köpt in sig på bilen.

En sammanfattning av vad som hände förra året:

Den första modifieringen var ett lufthål i oljtråget



Men där stod bilen nu med trasig tråg och droppandes av olja i mina föräldrars trånga garage.



Det räckte såklart inte med att den undre delen av tråget pajjade, utan även den större delen (ni som kan m40/m42) gick en bit ifrån



Det var sådär skoj att börja plocka ner delar för att komma åt att byta denna del.
Ett avgassystem från Simons inhandlades och hängdes på.

Tanken var att ta bort luftboxen och hänga dit något rör som passade på det öppna filtret och den kvadratiskt formade luftmassemätaren.
Detta fick byggas med ett VVS rör och glasfiberspackel, visade sig senare att detta spack och fick lagas med silvertejp.




På skroten hittade vi ett nytt övre tråg



Här är en bild på Simons systemet. Även bilens skick återspeglas på denna bild, men inte helt rättvist. Blixt ger inte bilens undersida sin rätta färg, ser väldigt rostigt ut.



Det fanns dock vissa behov av renovering



Nya skivor inhandlades av Bistec.



oken fick också en renovering.




Nya sulor på kryssekerfälgar.




Mer bromsprylar.




Nu kändes bilen ganska klar för att provas på någon tillställning. Det var konbana på ljungbyhed F5 där bilen fick visa vad den gick för. Hade en del problem med oljeläckage från tråget, men aluminiumtråget skulle bara efterspännas efter första långa färden.

Allt som allt gick det väl ganska bra, ser ju snabb ut på bilderna i alla fall!




Till sist fick vi tag i en vettigare stol med färdigt underrede till e30 samt fyrpunktsbälte. Som på bild fast svart.




Detta var sommaren 2006. Imorgon ska jag göra en sammanställning av vad som hänt hittils år 2007, med bland annat coiloverbygge, helrenovering av bakaxel med tillbehör och seriös lättning.

Tills dess, så vill vi gärna ha så mycket feedback som möjligt. Alltid kul med disskutioner.

_________________
Linus Frantzich - Olsson

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
Stoltan
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 382



Kul! Ser fram emot mer information och bilder.

infinity_ skrev:
Jag köpte den med tanken att göra några mindre modifieringar men det spårade ur efter att en vän köpt in sig på bilen.


Alltid lättare när man är 2 som mekar. Jag drar hela lasset själv med min bil vilket gör att det drar ut en hel del på tiden.

_________________
Niclas Stolt
Banbil: BMW 318IS -90 *såld*
Citera
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006
Inlägg: 99


Trådstartare
Stoltan skrev:
Alltid lättare när man är 2 som mekar. Jag drar hela lasset själv med min bil vilket gör att det drar ut en hel del på tiden.


Håller med, det underlättar jädrans massor. Sen att man får sitta brevid varannat körpass är inte så farligt, då får man tid att studera banan, annan körstil osv. thumbs up

_________________
Linus Frantzich - Olsson

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
stenben
teckomatorp sweden
Här sen Jun 2006
Inlägg: 63



Fint detta!

_________________
Alexander Viksten
Citera
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006
Inlägg: 99


Trådstartare
För att förbättra bilen ytterligare valdes bakaxel ut för renovering. Först skulle den plockas ned, vilket visade sig lättare sagt än gjort.



Diffen hade flera centimetertjockt rost/smuts lager som fick huggas bort. Innuti såg allt bra ut, oljan byttes.




Bakaxeln blästrades och alla gamla bussningar togs bort, in sattes vita nylonbussningar. Även diffen fick en ny bussning.





och allt tillsammans



Monterat




Hjulhusen och reservhjulsbaljan skrapades och målades vitt. Här blir det lätt att upptäcka läckor och annat.




M3-breddare och baklucka i glasfiber inhandlades via en galen tjeck. Dessa var billiga men passformen var inte helt 100. Vi hade bett om vanliga E30 skärmar i glasfiber och det var så annonsen sa, men väl med dessa i handen så fick det gå. Dessutom får bilen ett lite mer rått utseende även om det inte löper linan ut så att säga



Interiören behandlades, all inredning togs ur och alla asfaltmattor skrapades. Biltemas röda färg visade sig vara samma som brilliantrot, så denna valdes för att måla inredet. Detta var våldsamt mödosamt





Vi köpte ett coiloverkit via ebay.de som renoverades upp, då en av dämparna läckte (vilket de gör nu igen, se vår tråd i "Skruva banåkabil".


_________________
Linus Frantzich - Olsson

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006
Inlägg: 99


Trådstartare
Bilen fungerar nu väldigt bra förutom vissa mindre fel. Det estetiska är det som fattas, mycket rost och dålig lack. Likväl tog vi bilen till Sturup Raceway för att testa den.







Det är tydligt hur vår lättning gjort bilen obalanserad. Den har blivit framtung vilket gör den svårkörd. I kurvur tappar man baken väldigt lätt.

_________________
Linus Frantzich - Olsson

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Trevligt, hur många kilo tror du att du plockat ur? Kan tänka mig att en FR blir mer känslig, för viktminskningen.. När du målade plåten invändigt, slipade du rent, & grundade något innan röda färgen?

Står i samma jobb nämligen, har fått ur asfaltsmattan sen en tid tillbaka men allt vad finish heter saknas ju.. Så tänkte ta tag i det, och måla upp lite fram över..

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006
Inlägg: 99


Trådstartare
Hornlund skrev:
Trevligt, hur många kilo tror du att du plockat ur? Kan tänka mig att en FR blir mer känslig, för viktminskningen.. När du målade plåten invändigt, slipade du rent, & grundade något innan röda färgen?

Står i samma jobb nämligen, har fått ur asfaltsmattan sen en tid tillbaka men allt vad finish heter saknas ju.. Så tänkte ta tag i det, och måla upp lite fram över..


Jag vet faktiskt inte hur många kilo det kan röra sig om, uppskattningsvis kanske 100-110 kg.

FR?

Vi slipade relativt rent, ner så att man skymtade plåten. Vi grundade faktiskt med den röda färgen, dvs målade, slipade, målade. Bilderna togs innan färgen torkat så man kan se skillnad mellan den målade plåten och de omålade dörrarna. Nu när allt har torkat så smälter det in väldigt bra.. finished är väl helt ok om man jämnför med hur det såg ut efter att vi skrapat

Det är iaf skönt att ha det gjort..

Lycka till med målningen!

_________________
Linus Frantzich - Olsson

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



FR - Front engine Rear Drive, själv har jag ju en MR, då motorn sitter i mitten & driver bak.

Det är just den där känslan, att få det gjort jag är ute efter med. Sedan kommer det självklart bli mycket bättre än de ser ut just nu, jag har lite rester av mattan kvar som skymtar fram osv.

Får se om jag kör liknande, är ju inne i bilen, så det duger säkert bra som du gjort.

Tyvärr har jag ju 16mil till Biltema, så får nog åka till en dyrare färghandel för att köpa färg!

Ser ju klart mycket trevligare ut när de är gjort, som sagt

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
1 besök senaste veckan (3681 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande