Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 1998 | 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 35 besök senaste veckan (58552 totalt) |
Äntligen hemkommen med den nya lekbilen
Köpte bilen i Essex, England i onsdags och kom hem igårkväll 160 mil senare. Underbar bil att köra men lite för bullrig för att vara skön att köra på Autobahn Ska lägga upp lite bilder från resan sen. Bilen: Lotus Elise S1 Titanium Silver. Motor 1,8l K-motor med rostfritt sportavgas, nybytt toppackning och kamrem. Ställbara Spax stötdämpare. Resten är orginal. Nu ska bilen putsas upp ordentligt och R-däck ska beställas. Bild tagen på Brands Hatch där vi tog en paus på väg mot Eurotunnel. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Jajamän! Jag köpte bilen privat i Essex öster om London, bara 30min taxifärd från Stansted. Vi åkte till killens bank och lät dom räkna pengarna där (ganska många £50 sedlar) Sen var det bara att riva loss punkt nummer 11 från det engelska regbeviset (obs måste vara det nyare V5C som kom 2005) och skicka in till DVLA. Detta fixade han. Läs här för mer info: http://www.direct.gov.uk/en/Motoring Resten av regbeviset tog jag med mig hem. Har ju inte varit hos Bilprovningen än men det ska inte vara några problem. Tydligen kontaktar sedan VV sin engelska motsvarighet och meddelar att bilen är här. Trygg-Hansa fixade en helförsäkring som kallades importförsäkring kort och gott. Det kostade mig ca 500-600kr och gäller i 30 dagar. De räknar bara ut årskostnaden och delar med 12. Elisen var billig tycker jag. De frågade efter vikt och effekt också och 720kg och 120hk är nog ingen nackdel i det fallet... Åkte kanaltunneln och sedan genom Frankrike-Belgien-Nedeländerna-Tyskland-Danmark hem. Blev ca 1000miles totalt hem till Ljungby. Ska lägga upp mer info och bilder senare _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Tackar! Jag är mycket nöjd med färgen faktiskt. Diskret men ändå snygg _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Grattis till en riktigt kul bil, Patrik!
Se bara upp för överstyrningen på kalla R-däck... Fråga mig, jag vet! Fast jag hade ju diffbroms i min, det lär nog ha bidragit en del kanske... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Överstyrning på dåliga vanliga däck i regn har jag provat _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
|
||||
Här kommer lite bilder från resan:
Det började med Ryan Air från Sturup till Stansted Sedan Taxi till Tom i Boreham, Essex. Jag till vänster. Typiskt brittiskt hus Snabbt stopp på Brands Hatch. Ganska hyggliga faciliteter.. Vi sov på Black Bull Pub i Folkestone, Ganska bra ställe och £40 för ett dubbelrum Eurotunnel Folkestone I Belgien hängde vi på en ny Europa. Sen började det regna och läcka in lite grann Vi var en sväng på Ringen på vägen hem, planen var att titta på turistkörningen på torsdag kväll och lite av oldtimers GP på fredag men vädret var kass så efter ett kort besök åkte vi vidare norrut. Bilen uppe vid Hohe Acht Utanför Remscheid började det regna rejält så vi letade upp ett hotell inne i stan. Trots att lastförmågan är begränsad lyckades vi köpa 2 flak cider, 10 flaskor vin och sprit och några bag-in-box på Calles Åse packar Sen blev det färja Rödby-Puttgarden och Öresundsbron för att hämta bruks-Audin i Åkarp. Summa summarum, 16o mil totalt _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Tackar! Ska ta lite fler bilder på bilen när jag tvättat och polerat den lite. Just nu känner man mest för att _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Tog lite bilder på bilen utan tygtaket
och en bild på vad vi gjort resten av semestern eftersom garagetrådar brukar vara populära. Renoverat garage med tillhörande uthus med vedbod mm. Renoveringen bestod av nya brädor på gamla delen, nya (begagnade) fönster, nya dörrar på gamla delen, bytt syll mm och nya färg på alltihop. Totalt ca 100kvm att ha prylar på _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Tackar! Vet inte än hur det blir med tävlandet med denna. Tanken med detta köpet var att det skulle åkas lite mer på gata än tidigare. Men konbanor och bankörningar kommer det helt klart bli! Antar att bilen är 100-150kg för lätt för C? Viktade Hofverbergs sin när han körde i C? Får väl köra B annars. Garaget är rätt gött att ha nu.. Ska köpa såna där Gojacks så att jag kan putta runt Lotusen inne i garaget. Man kan ha en bil på tvären längst in och två utanför _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Grattis till en fin bil.
Lotus är ju alltid nummer 1! Nu vet vi var höstens garageträff skall vara. Komer du till Anderstorp nästa helg? Jag kör dit på söndagen om det är uppehållsväder och om jag får bilen klar. Håller på att byta motor eftersom den gamla pajade förra veckan. _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||||
Tackar! Jo jag har ju tänkt att ha en garageträff men inte haft tid än, det måste vi defenitivt styra upp! Ska se om jag kan komma upp till A-torp nån av dagarna _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Grattis Patrik, den där ser giftig ut!
Får väl ta en närmare titt på den när man är hemma någon gång. Hur känns det att köra högerstyrt då? Själv hade jag väldigt svårt att hamna rätt på vägen. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Tackar! Du är välkommen för en provkörning! Precis som de flesta säger så vänjer man ju sig fort vid att köra högerstyrt. Vänstertrafiken gick jättebra faktiskt. Men du har väl kört några mil i England så det vet du ju Det svåra med att köra högerstyst i högertrafik är som sagt att placera bilen. Jag har en tendens till att köra lite för nära mitten. Man får titta på linjerna till höger om bilen istället och kolla i vänster backspegel om man ligger rätt. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Känner igen det där. Just placeringen av bilen efter många mil med vänsterstyrda bilar är nog svårt att lära bort. Men det kommer nog. Sen blir det ju perfekt på banan och då är ju allt förlåtet!! _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Välkommen i Elise åkandet. Bilen är std något för lätt för C och ca 200 kg för tung i B. 750-760 är normal vikt på en S1. Jag har A frame i min som väger något extra och på SBP vägde min 760. Jag tyngde sedan ner den med eldsläckningssystem, stång till A frame och tunga fälgar. För säkerhets skull hade jag 10 kg extra vikt. Trots att jag var van vid biltypen sedan tidigare tog det ett par KM innan jag kunde hänga av Miatorna. Det är lite tillvänjning vid snabbväxling speciellt på banor man inte hittar runt på så bra. _________________ Anders Hofverberg |
||||
ok, så det blir till att vikta lite eller att nöja sig med att inte ligga på gränsen och köra i B istället. Har du några tips på vad man ska börja med för att få bilen snabb? Kör du med Racestolar eller standard? Har sett att man sätter ett stag bakom stolarna för 4-punktsbälte men tycker det ser ut som om axelremmarna kommer långt ut om man har 4-punktsbälte ihop med orginalstolar? Kan du inte lägga upp en tråd eller lite bilder på din bil? Kollade lite på den på SSM men ägaren var inte i närheten då _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
ombyggt fordon med en Honda K 160hk... Spot on för B.
Nackdel, byta bromssystem (förutom allt annat meck). Fördel, slippa Rovermotorn. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 1998 | 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 35 besök senaste veckan (58552 totalt) |