Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata Roadsport C -93
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8421 totalt)
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162


Trådstartare
Jag funderade en del och kom fram till att en Miata nog är ett väldigt vettigt val om man vill köra på bana, för vettiga pengar. Det sägs ju att grejerna håller (det är väl sånt man inte ska säga ) och det ska vara hyfsat billigt att underhålla. Det verkade vara en bra idé att köpa en utsorterad bil, så att man kan lägga kraft på att bli bra på att köra () i en väl fungerande bil.




_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Så det var du som norpade Nambords gamla bil thumbs up .
Snabb sak det där och det vore skoj om du dyker upp på ett KM framöver .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Kanonkul med fler aktiva miator på banorna! thumbs up Ska bli kul att titta närmare på bilen och se om man kan hitta lite inspiration. De där plastrutorna ser intressanta ut m.m.

Grattis till en trevlig bil!

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Grattis! Finfin och snabb bil vad jag förstått av andra Miatägare. Lite avis man är.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Välkommen till Miata-träsket!
Magnus har ju åkt riktigt fort med den bilen så det är säkert ett bra val thumbs up
Hoppas du låter bilen "komma tillbaka" och slåss om i MGCC KM.
Vi är ju några Miator där redan

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162


Trådstartare
Tanken är ju naturligtvis att köra KM senare, det är ju ett starkt argument för att skaffa en Miata. Men jag tror att det får bli en del banmöten först, jag vill lära mig att köra innan jag börjar tävla. Just nu är jag nog inge vidare snabb. Man vill ju komma ut på bana och öva, det är väl ända lösningen. Det känns som mycket bang for the buck med Miata då.

Jag kommer nog att behöva en del tips och råd framöver, med en helt ny bil i garaget. Jag är inte hemma mer än till och med 15 augusti, sen ska jag utomlands och sedan börjar skolan igen. Min förhoppning är att jag ska hinna att besiktiga bilen innan dess och sedan småfixa på helgerna.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Hej Max, hur går det inför årets säsong? Några uppdateringar? Blir det KM i år?

Jag provmonterade en plastruta för några veckor sedan men den lämnar ett gap på några cm i bakkant. Ser att du har samma "problem" på din bil på en av bilderna. Har du någon lösning på det? Går det att köra med rutorna på det viset? Vad säger SBP om plastrutor m.m.?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162


Trådstartare
Cyberoid skrev:
Hej Max, hur går det inför årets säsong? Några uppdateringar? Blir det KM i år?

Jag provmonterade en plastruta för några veckor sedan men den lämnar ett gap på några cm i bakkant. Ser att du har samma "problem" på din bil på en av bilderna. Har du någon lösning på det? Går det att köra med rutorna på det viset? Vad säger SBP om plastrutor m.m.?

Jag har väl inte fått gjort sådär jättemycket produktivt. Jag har gjort en del för att få bilen i ett körbart skick. Och så har jag flyttat på stolen lite, för jag är lite längre än den tidigare ägaren. En OMP RS stol är väl inte den optimala modellen, då den är lite bred. En rattspacer är på g också, liknande din.

och så har jag i ett par vändor försökt att få omlackat fronten. Jag skulle bara ändra utseendet lite, så att det syns att bilen bytt ägare, men det har varit lite strul med lackerare till synes höga på thinner. Annars inget nytt.

Jag har ju inte ens licens, men jag är anmäld till kursen på Knutstorp i April. Och sen är det tänkt att jag ska åka KM också. Det verkar vara ett trevligt gäng som kör och i år kan jag tänka mig att det är ganska många Miator som är med, kanske någon som kört lika lite som jag.

om plastrutorna, ja. SBP har inte sagt något om dem, men det är möjligt att de kan göra det. De sitter väl sådär bra, kan jag tycka. Vänsterrutan sticker ut lite, som du sett. Jag har inte lagt någon tid på att få rutorna i schack än, men det ska inte vara omöjligt. Killen som kör Fieron i MGCC KM har ju en riktigt snygg lösning, som påpekats tidigare. Han har gjort en liten ram en bit in från rutkanten med tunna aluminiumrör, som han fäst i dörren och med små skruv genom rutan. Det såg väldigt snyggt ut, tycker jag. Annars går det väl att försöka värma till en form på rutan.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Max skrev:


Jag har ju inte ens licens, men jag är anmäld till kursen på Knutstorp i April. Och sen är det tänkt att jag ska åka KM också. Det verkar vara ett trevligt gäng som kör och i år kan jag tänka mig att det är ganska många Miator som är med, kanske någon som kört lika lite som jag.


Hoppas på fler nya ekipage i år och gärna lite fler Miator. Jag har själv bara kört ett KM hittills så du kommer vara i gott sällskap.

Max skrev:

om plastrutorna, ja. SBP har inte sagt något om dem, men det är möjligt att de kan göra det. De sitter väl sådär bra, kan jag tycka. Vänsterrutan sticker ut lite, som du sett. Jag har inte lagt någon tid på att få rutorna i schack än, men det ska inte vara omöjligt. Killen som kör Fieron i MGCC KM har ju en riktigt snygg lösning, som påpekats tidigare. Han har gjort en liten ram en bit in från rutkanten med tunna aluminiumrör, som han fäst i dörren och med små skruv genom rutan. Det såg väldigt snyggt ut, tycker jag. Annars går det väl att försöka värma till en form på rutan.


Jag har hört talas om hans lösning många ggr men har inte lyckats hitta någon bild på det. Han verkar inte finnas på forumet? Känner mig lite skeptisk till lösningen men kanske ändrar mig när jag får se den.

Men du har alltså besiktigat med dessa rutorna monterade?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162


Trådstartare
Cyberoid skrev:
Jag har hört talas om hans lösning många ggr men har inte lyckats hitta någon bild på det. Han verkar inte finnas på forumet? Känner mig lite skeptisk till lösningen men kanske ändrar mig när jag får se den.

Men du har alltså besiktigat med dessa rutorna monterade?

Nej, jag hittade inte heller någon bild, men såg dem på en tävling. Det låter sådär, det håller jag med om, men det såg faktiskt snyggt ut.

Det här kan knappast kallas närbilder, men det syns ju lite i alla fall.
http://hem.passagen.se/mx5racing/webgalleri_km2/images/100_0063.jpg
http://hem.passagen.se/mx5racing/webgalleri_km4/pages/100_0164.htm

Jag hade plastrutor på besiktningen.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Max skrev:
Cyberoid skrev:
Jag har hört talas om hans lösning många ggr men har inte lyckats hitta någon bild på det. Han verkar inte finnas på forumet? Känner mig lite skeptisk till lösningen men kanske ändrar mig när jag får se den.

Men du har alltså besiktigat med dessa rutorna monterade?

Nej, jag hittade inte heller någon bild, men såg dem på en tävling. Det låter sådär, det håller jag med om, men det såg faktiskt snyggt ut.

Det här kan knappast kallas närbilder, men det syns ju lite i alla fall.
http://hem.passagen.se/mx5racing/webgalleri_km2/images/100_0063.jpg
http://hem.passagen.se/mx5racing/webgalleri_km4/pages/100_0164.htm

Jag hade plastrutor på besiktningen.


Ja, det ser ju onekligen prydligt ut. Kanske kör en "CTRL C" på den lösningen om jag inte kommer på något bättre.

Kul att den gick igenom besiktningen utan problem med rutorna. Sa de något om bågen eller något annat? Ser att du inte har någon vaddering på den (på bilderna i alla fall). Finns den med i regbeviset kanske?

Lägg gärna in några bilder på inredningen också. Kanske kan man få lite ideer? thumbs up

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162


Trådstartare
Cyberoid skrev:
Ja, det ser ju onekligen prydligt ut. Kanske kör en "CTRL C" på den lösningen om jag inte kommer på något bättre.

Kul att den gick igenom besiktningen utan problem med rutorna. Sa de något om bågen eller något annat? Ser att du inte har någon vaddering på den (på bilderna i alla fall). Finns den med i regbeviset kanske?

Lägg gärna in några bilder på inredningen också. Kanske kan man få lite ideer? thumbs up

De funderade lite över bågen och kom fram till att så länge det inte var en bur, så var det ok. Jag kollade just runt lite och det verkar inte vara alla som har vaddering på bågen.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162


Trådstartare
Jag borde fixa lite nya bilder, framförallt byta ut dem som redan finns här, så jag slipper göra gratisreklam!

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Max skrev:
Jag kollade just runt lite och det verkar inte vara alla som har vaddering på bågen.


Kanske inte krävs? Men jag skulle nog vadderat den ändå med tanke på vad som skulle kunna hända om vid en avåkning. Eller än värre på gata då man inte har någon hjälm.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Cyberoid skrev:

Max skrev:

Killen som kör Fieron i MGCC KM har ju en riktigt snygg lösning, som påpekats tidigare. Han har gjort en liten ram en bit in från rutkanten med tunna aluminiumrör, som han fäst i dörren och med små skruv genom rutan. Det såg väldigt snyggt ut, tycker jag. Annars går det väl att försöka värma till en form på rutan.


Jag har hört talas om hans lösning många ggr men har inte lyckats hitta någon bild på det. Han verkar inte finnas på forumet? Känner mig lite skeptisk till lösningen men kanske ändrar mig när jag får se den.

Men du har alltså besiktigat med dessa rutorna monterade?


Klart han finns på forumet, han är bara för lat att skriva några inlägg!

Jag monterad plastrutor i dörrarna på Fieron hösten 2006 i samband med ett bantningsprojekt av dörrarna.
Då Fieron saknar rutram i dörrarna var jag först inne på att forma plastrutorna med hjälp av värme. Prövade med värmepistol på små provbitar med dåligt resultat. Hade t.o.m bokat upp den bilintresserade lokala pizzabagarens pizzaugn men till slut så blev det en rörram i stället.
Det är inte aluminiumrör utan helt vanliga hydraulrör (diameter 10mm) i stål, billigt och enkelt att forma, går dessutom perfekt att svetsa i med vanlig migsvets.
Jag gjorde först de skarpa bockarna med hjälp av en enkel handdriven rörbock avsedd för hydraulrör.
Därefter formade jag bågen på frihand med hjälp av några träreglar tigersågade till orginalrutans välvning invändigt. Jag sågade till klossarnas välvning något mer än rutans då rören fjädrar tillbaks lite när man släpper skruvtvingarna.
I bågens nedre kant svetsade jag dit ett liggande rör av samma storlek samt tre plattjärnsbitar med M6 popnuts för att fästa bågen i dörren. Fierodörren består av 1,5mm tjock plåt i överkant invändigt och därför behövde jag inte gå längre ner i dörren för att fästa rutbågen.
En mall tillverkades i papp för att överföra rutformen till plastskivan. (Gör plastrutan några millimeter förstor från början då det enkelt går att finjustera kanterna sedan den är monterad).
Plastrutan fäste jag i rörramen med hjälp av självborrande plåtskruv med stor skalle. Jag förborrade först genom både plast och rör med ett mindre borr på några få ställen och borrade sedan upp hålen i plasten till lite över skruvarnas ytterdiameter. Därefter förborrade jag resten av hålen.
Plastrutan är inte förbockad utan rörramen ger formen.

Jag är väldigt nöjd med resultatet. Rutan håller tätt t.o.m då man kör med högtryckstvätten.







Bilen finns i Trelleborg. Om studiebesök önskas är det bara att skicka ett PM.

Fredrik
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162


Trådstartare
Det här ska jag läsa genom noga. Intressant!

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Fredrik olsson skrev:


Klart han finns på forumet, han är bara för lat att skriva några inlägg!



Aha, så du finns här! En tråd om bilen vore trevligt att läsa. Speciellt om du har fler spännade lösningar.

Fredrik olsson skrev:

Jag monterad plastrutor i dörrarna på Fieron hösten 2006 i samband med ett bantningsprojekt av dörrarna.
Då Fieron saknar rutram i dörrarna var jag först inne på att forma plastrutorna med hjälp av värme. Prövade med värmepistol på små provbitar med dåligt resultat. Hade t.o.m bokat upp den bilintresserade lokala pizzabagarens pizzaugn men till slut så blev det en rörram i stället.


Haha, vi har haft EXAKT samma tankegång. Fast jag ligger några steg efter. Pizzabagarn har jag inte snackat med ännu men jag tror jag hoppar över den ideén.

Mycket snygg lösing måste jag säg. thumbs up Men är den besiktningsbar?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



titta där, nya bilder! Ska bli intressant att se ditt upppimpningsprojekt om det bli klart. Hoppas det blir bättre den här gången . Nu börjar det ju snart närma sig med körandet, hoppas det blir sviestad för dig i år, vore latjolajbans att köra lite! (om jag har något att köra med dvs! )

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Cyberoid skrev:
Fredrik olsson skrev:


Klart han finns på forumet, han är bara för lat att skriva några inlägg!



Aha, så du finns här! En tråd om bilen vore trevligt att läsa. Speciellt om du har fler spännade lösningar.

Fredrik olsson skrev:

Jag monterad plastrutor i dörrarna på Fieron hösten 2006 i samband med ett bantningsprojekt av dörrarna.
Då Fieron saknar rutram i dörrarna var jag först inne på att forma plastrutorna med hjälp av värme. Prövade med värmepistol på små provbitar med dåligt resultat. Hade t.o.m bokat upp den bilintresserade lokala pizzabagarens pizzaugn men till slut så blev det en rörram i stället.


Haha, vi har haft EXAKT samma tankegång. Fast jag ligger några steg efter. Pizzabagarn har jag inte snackat med ännu men jag tror jag hoppar över den ideén.

Mycket snygg lösing måste jag säg. thumbs up Men är den besiktningsbar?


Blir nog tyvärr ingen biltråd för tillfället då jag inte ens hinner/orkar uppdatera min hemsida (se länk under mitt förra inlägg).

Ang. besiktningsbarhet så har jag inte besiktigat sedan bytet till plastrutor....tror jag?
Det är tid nu i maj 08. Återkommer med resultatet.

Fredrik
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Välkommen i Roadsportgänget

Håll utkik på MGCCs hemsida mgcc.nu samt här på Rejsa

MGCC kan i år bjuda på rafflande KM på Knutstorp, Sturup "edit" 3 gånger Sturup

Start på Sturup raceway som är en tekniskt svår bana ca 1 sekund långsammare än Knutstorp

MGCC kommer att erbjuda ett enhetspris för hela säsongen, kolla noga

Fixa din licens, ser att du redan är Medlem i MGCC, den bästa sportvagnsklubben i Söder

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Testade Max fina Miata på Knutan idag.

Max tyckte bilen betedde sig lite märkligt och ville ha lite feedback kring det.

Det här var min premiär i Miata. Modellen har ju verkligen fått en trogen beundrarskara och det snackas
massor om hur mycket körglädje man får för pengarna.

Så?

Motor, växellåda, styrning och bromsar gör sina jobb men inte mer. Ganska träig karaktär på hela paketet, faktiskt.

Men: Chassit, herregud... Max bil känns först lite underligt avstämd med en ganska struttig gång,
men det står snart klart att Mazda verkligen har gjort sitt jobb med hjulupphängningarna... Jag försökte
stressa chassit med curbs över NGK, gasuppsläpp in i Liton, brutala ingångar i Chikanen - Men bilen är ju
hela tiden fullständigt oberörd. Jag har nog aldrig varit med om maken..

Förstår att det blir så läckra fighter både i MGCC och i Miata Cup, det är ju som att köra hyrkart! Skitkul!

Max bil hade två punkter att förbättra:
1) Mer bromsverkan bak.
2) Mer krängare fram - för att minska hjulspinn ut ur kurvor.

Tack för provturen. En Miata med hundra hästar till och modern ABS skulle ju vara en killer...
Sa någon RX-8? Hjälp! Jag som köpte en veteranbil i stället...

_________________
--
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata Roadsport C -93
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8421 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande