Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang -67
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (20623 totalt)
hgz
Gnarp
Här sen Maj 2007
Inlägg: 49


Trådstartare
om du gillar originalbilar, sluta läs nu..


Bilen är en -67:a Ford Mustang som lider av en alltför vrickad ägare. Har fått för mej att få den att bete sej bra både på vanlig väg och att inte skämma ut sej på bana. Har aldrig testat bankörning, men det kommer att bli!
Vad som hitills är gjort på bilen:

Renoverat växellådan, en C4 automat
Bytt motor från original 289 cui till 351 cui Cleveland
Bytt bakaxel från original odiffad 8" till diffad 9", nya lameller, nya drev, 3.00 utv. med egenkomponerad K-länk med coilovers
Bytt orig.stolar mot kanske inte optimala för banåka, men bättre än orig, stolar från en Audi S2
Bytt instrument från orig. till Autometer, allt huserat i orig. panel
Bytt matta och dörrsidor till nytt reproducerat (det är ju trots allt i grund och botten en gatbil)

Just nu pågår ett byte till en (hoppas jag) bättre framvagn från en -86 C4 Corvette

Mvh Herman Gräntz





_________________
Herman Gräntz
Citera
[MAnge]
Västerås
Här sen Mar 2005
Inlägg: 12



Intressant projekt, posta mycket bilder på framvagnsbytet,
jag är för feg för att byta just nu vill ut och igen.
vad har du för låda ?

_________________
Magnus Hägg
Citera
hgz
Gnarp
Här sen Maj 2007
Inlägg: 49


Trådstartare
är en C4, egenhändigt renoverad för ett antal år sen. Borde kanske skrivit det på en gång.. Ska genast ändra det!

Hej, förresten!
Jo, jag vill också ut och åka lite, men som det ser ut just nu så är det en bit kvar.. haha..




Mvh Herman

_________________
Herman Gräntz
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Sjysst bil, den ser ondskefull ut
En så vill jag också ha.

Härligt framvagnsjobb. Visa gärna en massa bilder.
Citera
hgz
Gnarp
Här sen Maj 2007
Inlägg: 49


Trådstartare
kommer lite nya bilder på projektet.. Lite före/efter-bilder, och bilder på ungefärligen hur det kommer att bli, bortsett från fälgarna då, som är heelt fel..

Här en före-bild på spindeln, innan tvätt..


Efter tvätt.. aluminium är vackert..


Här syns navet efter jag vänt på hjullagerhuset, för att flytta in medbringaren ca 20 mm, eller ja, 32 egentligen, men eftersom allt bottnar i spindeln, så har jag blivit tvungen att flytta ut allt en bit, så 20 mm blev nettot, så att säga..


Här syns lite av hur långt ut navet ligger normalt sett..


och här hur det hamnade efter modden.. (muttrarna är provisoriska, inte den slutliga lösningen) Var dock tvungen att flytta ut navet en bit från spindeln, pga det tog i i botten annars.. Man ser på första bilden hur det som är kvar av ABS-trissan sticker ut genom spindelns baksida..


Där ung. kommer hjulen att hamna i främre hjulhusen, måste nog göra om skärmen lite.. Alternativt låta bilen bli lite högre, men då hamnar nedre bärarmarna lite för långt ifrån ramen, (i mitt tycke iaf) så det vill jag gärna undvika..


och ungefär där vill jag ha hjulen i sidled..


och slutligen, för denna gång, ungefär där kommer bärarmarna att hamna, fast lite längre ut pga att fälgarna jag använt på bilderna har heelt fel ET..


Återkommer med mer bilder allteftersom bygget fortskrider..

Mvh Herman

_________________
Herman Gräntz
Citera
Loqqamid

Här sen Nov 2005
Inlägg: 64



Trevligt bygge och kul att du skall bygga den delvis för bana

Bra med mycket bilder också, alltid intressant och fylla ut arbetstimmarna med något sådant.
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Glädjer mig att se att det finns folk som kör Cleveland! Windsor är för mesar. thumbs up

Är det en 2v eller 4v toppar?
om det är 4V, har du fixat till flödet på avgassidan nåt?
Övrigt motorfix?

67an är ju inte lika rymlig som 68orna och framåt, kul med en Cleveland inklämd.
Kan bli ett heldagsjobb med tändstiftsbyte vid stötdämpartornen, hoppas du har små händer...

Saknar min -70 Mach 1 Mustang.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
hgz
Gnarp
Här sen Maj 2007
Inlägg: 49


Trådstartare
Tjena!

Just nu sitter det 4V-toppar på, en nödlösning pga hål i en avgasport på 2V-topparna..
Inget fixat på 4V-topparna, helt orörda men planer finns på större ventil på avgassidan för att se hur pass bra de kan flöda. Just nu så flödar de lika bra (dåligt?) som 2V, just pga storleken på avgasventilen. I övrigt så är det väl bara en lite värre kam, Performer 4V-insug, headers och en 750DP som är gjort just nu.. 2V-topparna var även planade 1.5 mm, portade och större avgasventil.

Jo, tändstiftsbyte var inte så kul nej.. Men det blir inget problem nu, tornen kommer att ersättas av en slät plåt i samband med framvagnsbytet. Trodde 67 & 68 var lika stora, men det kanske de inte är? 67:an kom ju iofs aldrig med BB.. så det stämmer nog..

Mvh Herman

_________________
Herman Gräntz
Citera
hgz
Gnarp
Här sen Maj 2007
Inlägg: 49


Trådstartare
Här kommer då lite nya bilder på de små framsteg som hänt, mest rörande bromsar. Pga att jag flyttade in naven, så funkade det inte med orig.bromsarna längre. Så efter mycket letande, bläddrande i kataloger och spanande på olika bilar efter lämpliga skivor, hittade jag till slut en skiva, dessutom mycket närmare än jag trott, nämligen från en C5 Corvette.. (Framvagnen kommer från C4).

Här syns hur den gamla skivan hamnar väl långt in mot styrarmen..


En viss storleks- & tjockleksskillnad också, 325*32 mot orig. 298*22..



och där hamnar den nya skivan..


Bromsok fram kommer att komma från Porsche 928 GTS, kommer bli svarta med fina Fordloggor istället för Porsche på bara för att retas..


och så här ser fälgarna ut som kommer att hamna på bilen så småningom, 8*17 fram & 9*17 bak..


Har även gjort lite "förstärkningsarbeten" på bilens framände genom att helsvetsa alla skarvar.. Vet inte om det gör nån nytta, men för my peace of mind är det bra.. Tänker inte visa några bilder på det, kan ju inte svetsa nåt vidare..

Finns massor av grejer kvar att lösa, t ex dämpare, fjädrar, fästen o dyl, men skam den som ger sej!

Ha det gott alla!

Mvh Herman

_________________
Herman Gräntz
Citera
cobragt
Helsingborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 130



Hej Herman.

Gillar ditt "retrobygge" på en Mustang! Det du defenitivt ska göra för att förstärka en Mustang. Se till så att främre rambalken har förbindelse med bakre rambalken. Mustangen flexar något alldeles otroligt på mitten!! Det finns färdiga så kallade "subframe connectors" att köpa, men jag tror att du är rätt man att göra dom själv...
Vidare är viktfördelningen mellan bak och fram helt tokig. Se till så att du är så "lätt" som möjligt fram.


Mvh Lars Palmkvist

Ps. Vill du ha mer info om Mustang, so kom igen.... Ds.

_________________
Lars Palmkvist
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140



oj oj...

Nog för att jag inte är en original fanatiker men du tar verkligen i ordentligt.

Mustangernas framvagn är inte helt skit från början, med boxade länkarmar, hårda bussninar och ev byta styrsnäckan mot styrväxel så är de rätt håriga vid bankörning. Sedan e ju jag iofs allergisk mot GM så det kan ju svida lite.

Resten har jag dock inget att invända emot, verkligen nice projekt. Spanade lite på mustangklubben med och så att du ställt lite frågor där med. Hoppas verkligen få se bilen irl på någon av klubbens träffar! Alltid kul att se resultatet av andras idéer och slit i garaget! Kämpa på!

Vart har du köpt panelen med mätarna? En sådan vill ju verkligen jag ha, dock inte i vitt utan svart. Riktigt bra jämnfört med original ju!

Sedan vill jag bara hålla med om att "subframe connectors" är mycket nödvändigt. Jag bättrade på alla skarvarna mellan karossbitarna förra vintern och tänker även montera "subframe connectors" sedan.

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
hgz
Gnarp
Här sen Maj 2007
Inlägg: 49


Trådstartare
Själva instrumenten kommer från Autometer, sen tillbringade jag några kvällar med att modda original instrumenthus för att få dom på plats.. Det finns färdiga att köpa i USA, http://www.jmeenterprises.com/67dash.shtml , och med dagens dollarkurs så känns det faktiskt som ett vettigt alternativ.. Största anledningen till att jag gjorde det själv var just för att få göra det själv..
om du känner att du vill köpa mätarna lösa, och sen modda ditt eget hus, så ta gärna kontakt med mej så kan jag tala om storlek, var och hur mycket du ska kapa för att få dit dom..

Sen valet av framvagn var väl inte helt & hållet en slump, hade länge varit inne på att göra en helt egen av samma typ, men så dök ju den här som jag nu använt upp som ett brev på posten (eller rättare sagt som en annons på blocket), så då löste sej ju det mesta.. Eller.. ja.. Åtminstone själva framvagnen löste sej då..

Hade också hellre sett att det faktiskt stått Ford på grejerna, men ibland så får man nog bita i det sura äpplet, och titta lite åt sidorna efter nåt vettigt även fast det står GM på delarna..

Närmast i planeringen står att tillverka adaptrar för bromsoken, från sidomonterat till radiellt, tillverka spacers mellan bromsskiva & fälg, sen ska allt passas in i hjulhus, bilens höjd ska bestämmas, sen kommer hästjobbet med att klura ut, rita upp och skära ut alla fästen.. Sen ska det beställas fjädrar & dämpare, SFRo-besiktas en första gång, göra om alltihopa så det blir rätt, sen en andra SFRo-bes, sen om några år eller så, kan man göra den riktiga reg-besiktningen..

Mvh Herman

_________________
Herman Gräntz
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



Mumsig tråd!

En fråga;

Är det här navet isärtagbart eller är det av cartridgetypen (dvs när det blir utslitet får man slänga det)?
Jag har också en uppsättning corvettespindlar liggandes, men där ser hjullagret ut på lite annorlunda sätt. Det sitter en kontakt i bakkanten av det (där du har någon form av styrning eller liknande).
Vet du vilken årsmodell dina spindlar kommer ifrån?

Jag har också ett par C4 spindlar liggandes, men de är nog äldre än dina eftersom de inte har något uttag för ABSsensorn. Har ritat en komplett framvagn till dessa spindlar med en någorlunda vettig geometri (tror jag).

Sök i forumet lite, C4spindlarna har diskuterats på ett par olika ställen.
Citera
hgz
Gnarp
Här sen Maj 2007
Inlägg: 49


Trådstartare
Navet är isärtagbart, men det är nog av den typen att man byter ut alltihop när det är slut, eftersom det man ser på bilden är yttre lagerbana.. Jag har ju vänt på alltihop, och det var min smala lycka att det var samma dimension på både yttre & inre lager..

Har för mej att framvagnen kommer från en -86:a, men när jag funderar lite extra så blir jag osäker och det kan tänkas det är från en -85:a.. Men nån av de årsmod. är det iaf.

Jo, jag har plöjt igenom forumet efter kommentarer & tips angående denna framvagn, och överlag får jag intrycket att det verkar vara en rätt vettig konstruktion, särskilt till det priset. Betalade 5k för en komplett framvagn, iofs så fick jag ju "nöjet" att skruva loss allt själv, men då vet jag ju iaf att det inte våldades bort..

Har kollat lite på ditt bygge, och jösses.. Känns som man ligger nåågra steg efter då, ja. Snyggt gjort och kul bil !

Mvh Herman

_________________
Herman Gräntz
Citera
hgz
Gnarp
Här sen Maj 2007
Inlägg: 49


Trådstartare
Tja, så då har man ju klurat lite med sammanfogandet av GM & Ford.. Det stora problemet har varit att kunna behålla orig. ram utan extrema ingrepp, och tror jag kommit på nåt.. Har inte velat bygga helt ny ram, lat som jag är, utan en lösning med befintliga omständigheter lockar mer. Så den enda lösning jag kommit på, med min tröga fantasi. är denna:

OBS! Det är inte rören på bilden som skrivit brevet (kommer nog inte att hålla), inte heller kommer de se ut så i slutänden, detta är en principskiss?





Nåt jag fortfarande undrar över är bromsarna.. Fick ett excelblad av ice (tackar hjärtligast) men.. vilka värden är lämpliga? Eller rättare sagt, vilka värden KAN vara vettiga? Har ju sett vad jag får ut, men .. Det säger inget om lämpligheten. Detta är ju en bil vars främsta syfte ska bli att kunna köras efter vanlig väg, men inte skämmas för sej på en bana.. Hur hårt mäktar man med att trampa, hur länge, hur ofta.. Har 0 erfarenhet av svängrejs, rakt fram däremot, där är det full broms, full gas, full broms..

Mvh Herman

Mvh Herman

_________________
Herman Gräntz
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vad har du för offset på fälgarna....har du kollat hur styrradien blir (den förlängda linien gemom kulbultarna..ner i marken.
Risken är ju att du får negativ styrradie med inflyttade hjulnav.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



ButterflyRacing skrev:
Vad har du för offset på fälgarna....har du kollat hur styrradien blir (den förlängda linien gemom kulbultarna..ner i marken.
Risken är ju att du får negativ styrradie med inflyttade hjulnav.


Nu skriver han iof inte ETn på fälgarna, men om det är en framfälg som ligger på bilden, så tror jag inte det är någon fara.

Herman, maila mig hur mycket du har flyttat in navet kontra original, vilken ET framfälgarna har resp höjden på däcken så kan jag mata in det (om du inte själv har tillgång till något smidigt ritprogram dvs).
Citera
hgz
Gnarp
Här sen Maj 2007
Inlägg: 49


Trådstartare
är väl samma som scrub, eller? Isåfall ligger jag på nånstans 25-28 mm.. ET på framfälgarna är 40 mm, sen en spacer på 23 mm (för att gå fritt från bromsoken, ena rackare att bygga utåt det där), tjänade 32 mm bara på att vända på naven.. Farbrorn från SFRo sa jag borde ligga mellan 20 & 40 mm i scrub, så det är det jag siktat efter.

Jeppsson, ska ta & måtta lite idag när jag masat mej iväg till garaget, har ju inte vare sej tillgång till eller kunskap att hantera ett ritprogram (alla beräkningar har skett antingen på garageväggen eller på en tom kartong), så drar jag iväg ett mail till dej så får du leka lite..

Mvh Herman

_________________
Herman Gräntz
Citera
hgz
Gnarp
Här sen Maj 2007
Inlägg: 49


Trådstartare
Hej folks!

Kände att jag helt enkelt bara var tvungen att visa ett par bilder på mina nylackade Brembo-ok, som kommer hamna på Mussen..


Fram:



Bak:



Alltid retar det nån..


Mvh Herman

_________________
Herman Gräntz
Citera
Roger D.
Hallandsåsen
Här sen Jan 2006
Inlägg: 86



ballt projekt!

åhh! mattgrå!

_________________
Roger Dahlén

Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn!
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230



Hur går det? Intressant projekt! Hur fungerar bakvagnen?

_________________
Christian Lindén
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang -67
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (20623 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande