Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon -67
1 besök senaste veckan (11224 totalt)
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865


Trådstartare
Eftersom jag har flyttat in i garage så är det dags för mig att starta en garagetråd.

Bilen, en Amazon 67 inköptes för 7000 i September 2003, matt i lacken,sprucken framruta och med rost på klassiska ställen såsom i höger framskärm. Jag köpte bilen i Luleå och den verkar ha gått där uppe i norr under större delen av sin livstid. Bilen har även förflutet som rockstjärna i denna förstklassiga produktion från Umeå -> http://www.youtube.com/watch?v=wYUo1YWGUh4

Nyinköpt:


Inflyttning i garaget:


Bonusbild från sommarstugan:


Lite godis är inköpt såsom stötdämpare DeCarbon, aluminiumventilkåpa, en skog av förgasare (dubbla su, weber 32/36 och dubbla solex 40), steg 2 topplock, lättat svänghjul osv.

aluminiumkåpa:


SU-förgasare:


En målsättning med bilen är att våga ta med den ut på bana, tanken är att göra förändringar i små steg. För det första måste bilen rostlagas, en fräschare framskärm har införskaffats. En omlackering kommer näst på listan.

Att göra:
Rostlagning
-bagageutrymme
-ventilationsruta
-skärmkanter
-motorrum
-m.m.

omlackering i originalfärg

Bygga motor

Renovering av hjulupphängningar

Översyn av bromsar

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



PaZ skrev:
Bilen har även förflutet som rockstjärna i denna förstklassiga produktion från Umeå -> http://www.youtube.com/watch?v=wYUo1YWGUh4


Hahaaaaaa
Redigt gammal film.
Synd men den korvmojjen är borta.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79



Ser bra ut hoppas du håller oss updaterade...

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
Hasse63
Åskilje
Här sen Aug 2005
Inlägg: 55



thumbs up Håller med föregående talare

_________________
Hasse Högström
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865


Trådstartare
Det har hänt lite i garaget tyvärr går det otroligt långsamt. Ont om tid och pengar är de enda problemen


Lagat rost under ventilationsrutan bak


Bonusbild: E-topplock



over and out

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865


Trådstartare
Var en sväng till garaget ikväll, började montera loss dragkroken. Planen är att blästra och renovera i bagageutrymmet och då ska tanken bort och jag tyckte det var lika bra att ta dragkroken också har ägt bilen i fyra år och aldrig dragit något så om nån vill köpa så lägg ett bud. För övrigt goda nyheter: Min investeringsförfrågan på en garagekompressor har beviljats. Förhoppningsvis införskaffas den i veckan. Har fått tips om att CoOP säljer en 3 hästars V-twin med 50 l tank, nån som vet om den finns på CoOP haninge?

/ P

Edit: språk

_________________
/Pär Nyman
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Hur kan jag missat detta projek

Trevligt att det finns fler amazoner som lever på forumet

Lycka till!

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865


Trådstartare
Kom precis tillbaka från garaget, blev bara en kortis hann med att börja tömma och lossa tanken, måste låna hem en pump från jobbet så att jag kan få den helt tom. Inga bilder idag heller tyvärr.

Har varit och inhandlat diverse bra å ha grejer bl annat verktygskrokar, slippapper och arbetshandskar. Tyvärr ingen kompressor än, har kollat CoOP Haninge men de hade inte den jag letade efter. Några tips? Jag söker nått i stil med 2-4 hk 50-100l tank och ska leverera tillräckligt mycket luft för de vanligaste vektygen.

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865


Trådstartare
Jag har hittat kompressorn på Coop i Rotebro, räcker denna för blästring, målning och slipning m.m. vad bör jag tänka på?

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



PaZ skrev:
Jag har hittat kompressorn på Coop i Rotebro, räcker denna för blästring, målning och slipning m.m. vad bör jag tänka på?

/ P


Det du igentligen behöver tänka på är luftmängden kompressorn orkar leverera i minuten. Den du har länkat till levererar 180 liter/min. Så har du verktyg som drar under 180liter / min så räcker den. Och så tankstorleken ger bara kompressorn ett "försprång". Men sen beror det lite på hur långa stunder man skall använda verktygen, excenterslipen är ett av verktygen som drar en heldel luft.

Lite överskit på luftförbrukning (biltemas verktyg)

Färgspruta art nr 15-453 100-200 liter/min
Excenterslip art nr 15-1825 ca 450 liter/min
Punktbläster art nr 15-1934 ca 115 liter/min
mutterdragare art nr 15-581 ca 230 lite/min

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865


Trådstartare
Tackar för info, jag har varit på Cooooop och klämt på en dylik kompressor, tyvärr hade de bara demoexet kvar så jag få vänta någon vecka till. På kompressorn stod det skrivet 200l/min vid 6 bar, det känns som en vettig kompromiss mellan pris, prestanda och utrymme. Jag har redan skaffat en punktbläster, nu är det bara kompressorns som fattas.


Tanken har lämnat bilen. The Draghook likaså.






men ligger det inte nått på botten??



Jodå, en bättre begagnad del av en tumstock. Undrar hur länge den har guppat omkring hög på bensinångor.

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865


Trådstartare
Långt mellan uppdateringar

I påsk har det investerats både tid och pengar i projektet slipat och målat tanken. Kompressorn är köpt en svets likaså.

Målsättningen för året har ändrats. Bilen ska köras på bana i sommar det betyder:

renoverat bagageutrymme
och så mycket rostlagning som hinns med
ny chassisats (dämpare finns, fjädrar köps och krängare??)
översyn av bromsar
lite enklare motorfix/trim

Borde man skaffa en ordentlig stol också? Vad passar för en 190cm kropp som släpar på ~90kg

svets och kompressor


slipad tank


målad tank


Hittade ett par små rosthål så svetsen kommer väl till pass


/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865


Trådstartare
Långsamt framåt. Fast nu under semestern har jag varit flitigt i garaget.

Har fyndat ett ny (nåja) b20-motor till pärlan. Köpte den lite på chans, den visade sig innhålla en hel del godbitar. Bl a en Timo 818 kamaxel, portad och planad topp, dubbla ventilfjädrar, kamdrev i stål. thumbs up



Fö rullar bagagerenoveringen på. Hälften är svetsat och tanken har fått färg. Jag börjar få ordning på svetsarna nu också. Det är dags att besikta så man får väl ta sig i kragen och göra färdigt.









/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865


Trådstartare
Bagaget är klart efter flera års lågintensiv lättja+diverse fusklagningar från tidigare ägare/klåpare så blev jag tvungen att byta garage och har lagt en hel del tid i garaget på sistone. Bilen står på alla fyra igen efter att ha varit uppallad de senaste åren. Startade även motorn och körde en dm. Bilder kommer så fort jag lokaliserat kamerasladden. Är riktigt nöjd med slutresultatet även om tidsplanen sprack. Har inte riktigt bestämt mig om bilen får vara kvar eller ej.

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865


Trådstartare
och bilder som utlovat



/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon -67
1 besök senaste veckan (11224 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande