Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda CRX -85
1 besök senaste veckan (2417 totalt)
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628


Trådstartare
Japp, det blev en CRX till Efter att sommarbilen blivit vandaliserad i samband med ett stöldförsök så var jag tvungen att hitta nått annat att köra med på semestern. Div. billiga småbilar provkördes men mängden rost verkade vara direkt relaterat till hur bra säljarna tyckte att bilen var, ju mer lovord ju mer rost thumbs down Sen dök den här godbiten upp bara några kvarter hemifrån å vips så blev det både semesterbil och banbil i ett thumbs up

Nåväl, bilen är en CRX -85:a och alltså den första 100 hästars varianten. Den är i hyfsat skick och förhållandevis fri från rost och andra trista fel, det enda som egentligen är rostigt är takluckan och det skall väl inte vara omöjligt att hitta en fräsch. På sikt behövs det absolut nya dämpare/fjädrar och ett gäng bussningar lite här och där. Riktig stol ska ju också dit, trots den fina tidstypiska klädseln

Lite bilder, notera speciellt den BLÅ inredning.






Mycket fulare än så här blir ju inte fälgar så dom måste definitivt bytas!






Snygga? Nja... Tidstypiska? Definitivt! Bra sidostöd i kurvorna? Nä absolut inte!




Mmm...så här borde den ju se ut!




http://www.sportcompactcarweb.com/features/0705_sccp_mugen_honda_crx_dx/index.html


Nån som har nått bra tips på vad man ska ha för chassidelar till en sån här?

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Nej fy fan vad störtskönt. En precis likadan som jag hade. Min hade också rost på hjulhusen bak och luckan, till en början. Sen fick den stå en vinter i kallgarage och efter det så hade golvet rostat bort

Den var så jäkla rolig att köra. Hade gärna köpt en om jag hittat en vettig (= ej sönderrostad).

Lycka till med bilen!!

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Trevliga bilar dessa, men de borde ha bur som orginal ...... (tyvärr)



http://hem.passagen.se/supermotardracing

Min gamla :-)


Står nu sedan 4 år o bara rostar....

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
mbn
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 304



Inredningen ser ju ut "som ny"

Fiaten, vad har hänt med den

_________________
Magnus Bengtsson
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628


Trådstartare
Tackar för de glada tillropen

Å jo, inredningen är bra nära nyskick faktiskt. Kollade under bilen igår ordentligt också och kunde inte hitta någon rost alls, skönt som tusan.

Fiaten var det någon idiot bröt sig in i och försökte sno. Ovanligt korkat eftersom det är startspärr på den, följdaktligen kom dom inte iväg men lyckades förstöra dörrlås, tändningslås, knäcka rattstången och sno en del prylar > Så nu står den på verkstad och semestern närmar sig...

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

oj, den ser ju kanonfin ut!
När du tröttnat på den som bruksbil får vi väl göra långloppsräser av den.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628


Trådstartare
Kanonfin är nog att ta i lite men helt okej i alla fall

Å racer ska den ju bli på ett eller annat sätt.

Men varför har den torsionsstavar? Alla bilar jag bygger på har torsionsstavar någonstans Så mycket enklare det hade varit med vanliga fjädrar runt om.

_________________
/Patrik Rylander
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628


Trådstartare
Jaha då är man hemma igen efter tre veckor på västkusten, vädret kunde väl varit bättre men Hondan funkade som en klocka. Är fortfarande otroligt imponerad hur den kan vara så kul trots gamla standard grejor i chassiet och en prislapp en god bit under tio papp!!

Under semestern har den i alla fall hunnit få nya fälgar och däck (bara gatdäck än så länge):




Planerna börjar klarna också. Först skall en omgång nya bussningar inhandlas, blir Energy suspension, och sen blir det nya dämpare (Bilstein?) och fjädrar. Originaltorsionsstavarna på 19 mm skall bytas ut mot 27,5 mm och sedan blir det matchande fjädrar bak. Nytt panhardstag med justermöjlighet blir nog också nödvändigt. Sen vore det ju trevligt med "fjäderbensfästen" fram med justering för lite mer camber. Div. lättning/rensning blir det garanterat också. Nåväl, återkommer med mer info och bilder efter hand...

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



KristianAE86 skrev:
Trevliga bilar dessa, men de borde ha bur som orginal ...... (tyvärr)



http://hem.passagen.se/supermotardracing

Min gamla :-)


Står nu sedan 4 år o bara rostar....


Herrejösses Kristian! Du är en sjuk människa!!!

Snygg bil CRX:en.
Tycker inte originalfälgarna är så illa...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda CRX -85
1 besök senaste veckan (2417 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande