Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 155 Challenge
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (12043 totalt)
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Idag blev det visst ännu en leksak i garaget! Jag har haft ett öga på en gammal annons här på rejsa sen den postades för ett halvår sen eller så... till slut tyckte jag att det var dags att handla (Martin, jag vet att jag är världens segaste bilköpare). Med tre timmar Kustpil i kroppen var det en befrielse att få köra bil hem, åtminstone de första milen tills det vard dags att tömma blåsan och vila öronen... Ingen ljudisolering, ingen stereo, r-däck och lite lagom styvt, I like it thumbs up Ännu mer förtjust blev grabben när jag kom hem, han ville åka med direkt "kör fort pappa!". Tre år gammal och redan så klok

Vad det blir av bilen är svårt att spika här och nu, en rolig sommar ska vi åtminstone ha. Sneglar lite på Alfa Challenge som verkar vara gladracing som passar både mina och bilens ambitioner. En vagnbok ska inte vara några större bekymmer att plocka ut med tanke på att de värsta redan är gjort (buren!).

Två bilder stulna ur annonsen:


_________________
/Kristian Elisson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Fyfan vad gött!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
alfasud_matte
Listerby
Här sen Apr 2005
Inlägg: 100



Vad trevligt att Luddes kärra ska komma till användning.

Hoppas du får mycke nöje av den...........


Mvh Mattias "alfasmittad"

_________________
Mattias Haag Hagforsen
Bana=
Bruks=Volvo V60 D5
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Kul och grattis till ytterligare ett rejsbils-projekt....... thumbs up


förresten hör av dig till mig..... har en liten grej så du kan få köra lite som omväxling

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Nämen!!!

Då blev vi två som sadlade om från BMW 02...fast en liten sak bara, vet inte om du reflekterade över det men alla röda alfor driver inte på bakhjulen

grattis!
/Habbe

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Mattias Habenicht (Habbe) skrev:
Nämen!!!

Då blev vi två som sadlade om från BMW 02...fast en liten sak bara, vet inte om du reflekterade över det men alla röda alfor driver inte på bakhjulen

grattis!
/Habbe

Tackar
Nu lär man väl bli slaktad... men jag gillar framhjulsdrift på bana

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Nu har bilen rullat några långsamma varv på Sviestad och fått bekanta sig med andra alfor i depån Måste vara rekord för mig, vissa bilar har jag ägt i många år utan att de fått lämna garaget

Polisens vågar visade prick 1100kg utan mig men med full tank. Finns dock fortfarande en del vikt att ta så målet får bli att bilen på sikt får hålla vikten men med mig i thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Gratulerar! Jag satt länge och lekte med tanken att köpa den och försöka köra i någon av Fredriks tamare klasser. Men nu kan ju du ordna vagnbok och sedan sälja den till mig!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Kraniel skrev:
Gratulerar! Jag satt länge och lekte med tanken att köpa den och försöka köra i någon av Fredriks tamare klasser. Men nu kan ju du ordna vagnbok och sedan sälja den till mig!

Vagnbok är på g, men till salu vete tusan...

Att göra innan det finns en vagnbok som räcker för att få köra bla CAR Challenge är:
* Huvudströmbrytare
* Vettiga bogseröglor
* Fönsternät
* Nya lås till huv och baklucka
* Skydd över batteripolerna
* Racekat, om nu inte orig duger åt SBF (länk till egen tråd)
* Betala i kassan...

För att i framtiden få ut en vagnbok som gör att bilen klassar in i alla möjliga klasser krävs något extra stag i buren. Men det får bli en framtida uppdatering.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2539



Kristian Larsson skrev:

Vagnbok är på g, men till salu vete tusan...

Att göra innan det finns en vagnbok som räcker för att få köra bla CAR Challenge är:
* Huvudströmbrytare
* Vettiga bogseröglor
* Fönsternät
* Nya lås till huv och baklucka
* Skydd över batteripolerna
* Racekat, om nu inte orig duger åt SBF (länk till egen tråd)
* Betala i kassan...

.


Man behöver inte riktigt allt det där för CAR challenge, fönsternät tex är optional. Batteripolerna tror jag inte heller behövs om man har orginalplaceringen kvar. Racekat kommer först 2008.

Så fixa huvudströmbrytare, bogseröglor (eller markera orginal) samt 2 huvlås framtill. Så kan du leka på Kinnekulle den 4/9 med oss andra :-)

Eller också kör du i någon av gatklasserna och satsar på racedebut på mantorp istället.

/benny (CAR challenge #58)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Benny Steen skrev:
Kristian Larsson skrev:

Vagnbok är på g, men till salu vete tusan...

Att göra innan det finns en vagnbok som räcker för att få köra bla CAR Challenge är:
* Huvudströmbrytare
* Vettiga bogseröglor
* Fönsternät
* Nya lås till huv och baklucka
* Skydd över batteripolerna
* Racekat, om nu inte orig duger åt SBF (länk till egen tråd)
* Betala i kassan...

.


Man behöver inte riktigt allt det där för CAR challenge, fönsternät tex är optional. Batteripolerna tror jag inte heller behövs om man har orginalplaceringen kvar. Racekat kommer först 2008.

Så fixa huvudströmbrytare, bogseröglor (eller markera orginal) samt 2 huvlås framtill. Så kan du leka på Kinnekulle den 4/9 med oss andra :-)

Eller också kör du i någon av gatklasserna och satsar på racedebut på mantorp istället.

/benny (CAR challenge #58)

Är det så? Jag hittar inget i Challenge-reglementet som kör över det som står i SBF TR1-6 gällande ovanstående? Dessutom är det väl vettigt att ha och inte hela världen att få dit (det sista lär man väl få ångra )

Kinnekulle är väl redan 4/8? Det är ett datum som både skriker upptaget och svårt att få ut vagnbok till Mantorp är målet, hemmaplan och allt. Om det nu inte krockar med en halvt-om-halvt inplanerad långloppskörning.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2539



Kristian Larsson skrev:
Benny Steen skrev:
Kristian Larsson skrev:

Vagnbok är på g, men till salu vete tusan...

Att göra innan det finns en vagnbok som räcker för att få köra bla CAR Challenge är:
* Huvudströmbrytare
* Vettiga bogseröglor
* Fönsternät
* Nya lås till huv och baklucka
* Skydd över batteripolerna
* Racekat, om nu inte orig duger åt SBF (länk till egen tråd)
* Betala i kassan...

.


Man behöver inte riktigt allt det där för CAR challenge, fönsternät tex är optional. Batteripolerna tror jag inte heller behövs om man har orginalplaceringen kvar. Racekat kommer först 2008.

Så fixa huvudströmbrytare, bogseröglor (eller markera orginal) samt 2 huvlås framtill. Så kan du leka på Kinnekulle den 4/9 med oss andra :-)

Eller också kör du i någon av gatklasserna och satsar på racedebut på mantorp istället.

/benny (CAR challenge #58)

Är det så? Jag hittar inget i Challenge-reglementet som kör över det som står i SBF TR1-6 gällande ovanstående? Dessutom är det väl vettigt att ha och inte hela världen att få dit (det sista lär man väl få ångra )

Kinnekulle är väl redan 4/8? Det är ett datum som både skriker upptaget och svårt att få ut vagnbok till Mantorp är målet, hemmaplan och allt. Om det nu inte krockar med en halvt-om-halvt inplanerad långloppskörning.



Challenge reglementer baseras ju på SSK Roadsport/modsport. Roadsportbilar behöver inte ha fönsternät. Du kan kan tom använda orginalstolen.

På challenge racet på Gelleråsen var det nästan bara jag och moberg som hade fönsternät vad jag hann med att notera.

Men egentligen är det nog vettigare att bekanta sig med bilen i klass A eller B än att delta i tävlingen . Jag misstänker tex att dina (orginal?)belägg inte kommer räcka till ett 15-20 minuters heat. När jag var på banmöte med min brors 155 (2.5liters ) förra året så var det just bromsarna som tog slut. Däcken tog en del stryk också minns jag.

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Benny Steen skrev:

Men egentligen är det nog vettigare att bekanta sig med bilen i klass A eller B än att delta i tävlingen . Jag misstänker tex att dina (orginal?)belägg inte kommer räcka till ett 15-20 minuters heat. När jag var på banmöte med min brors 155 (2.5liters ) förra året så var det just bromsarna som tog slut. Däcken tog en del stryk också minns jag.

Jo, nog är det väl egentligen bättre att bekanta sig med bilen i lugn och ro... men sen tänker man inte helt rationellt alla gånger...
Jag har ett par kvällsträningar på Mantorp innan 15/9 så jag hinner nog hitta bilens svagheter, kanske även rätta till några?
Bromsarna är original med Ferodo DS2500-belägg så de ska nog klara av den relativt lätta bilen ett tag om bromsarna brukas rätt och förses med rikligt med kylluft. 888-däcken likaså, de håller rätt bra så länge det inte rör sig om en allt för tung bil. Både däck och bromsar är ju dessutom enkelt att byta thumbs up

Så vi får se, går det så går det

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Där ser man, så det var anledningen till frågan om jag skulle till Sviestad. Grattis till köpet! Hoppas jag också lyckas ta mig till nån CAR-träff framöver så vi kan sparka däck och snacka sk-t igen!

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



Vi som är på behörigt avstånd väntar fortfarande på fler bilder!

Se så, skärpning!
Citera
Tersan
Tåby, Vikbolandet
Här sen Sep 2004
Inlägg: 43



Jag visste väl att Alfa-viruset skulle sprida sig över till garagegrannarna förr eller senare... Välkommen i gänget! Behöver du hjälp eller tips så vet du var vi finns...

_________________
Lars Tersmeden
Corvette C5 & C7
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
Vi som är på behörigt avstånd väntar fortfarande på fler bilder!

Se så, skärpning!

Kameran ligger framme så den inte blir kvarglömd hemma inför kvällens garagemek

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Tersan skrev:
Jag visste väl att Alfa-viruset skulle sprida sig över till garagegrannarna förr eller senare... Välkommen i gänget! Behöver du hjälp eller tips så vet du var vi finns...

En får tacke thumbs up Räkna med besök och tusen frågor...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Bilder efterfrågades











Mästerfotografen i farten...



_________________
/Kristian Elisson
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



Ser trevlig ut thumbs up

_________________
Martin Öberg
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13186

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Gillar oxå den där bilen. thumbs up
Känns rätt på nå't sätt.

_________________

Rice and shine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 155 Challenge
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (12043 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande