Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEiW SuperSport med Zetec 2.0, reg.bes 2007
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (35474 totalt)
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127


Trådstartare
Hejsan Rejsare,

Nu är det dags för mig att presentera mig själv och mitt bygge (borde gjorts för drygt 3 år sedan när projektet påbörjades men bättre sent än aldrig!

Lite info om mig själv: 42 årig kontorsslav med familj, bor i Västra Frölunda, Göteborg, älskar snabba bilar och att skruva - världens bästa terapi! Har precis tagit tävlingslicens och hoppas få tid till banmöten i sommar.

Nu till bilen. Det är alltså en Westfield SEiW SuperSport köpt av Bosse på Roadster Bil för ca 3 år sedan. Nedan följer en liten bygg presentation:



Chassiet på plats i garaget ihop med en massa delar. Beställde det puderlackat från fabrik, man slipper då allt meck med blästring och lack. Bra och hållbar finnish dessutom på lacken.



Första byggmissen kom rätt omgående (undrade just när det skulle hända). Jag följde byggmanualen slaviskt och satte "fotstödet" i glasfiber på passagerarsidan. Mer om detta senare.



Eter att ha poppat fast aluplåtarna (som för övrigt var färdigborrade) var det dags för bakre och främre bärarmar. Varje bärarm har 2-3 s.k. Metalastic-bussningar som skall pressas i med avsevärd kraft. I chassiet sitter också dessa bussningar och dessa var förmonterade såg jag till min glädje: TACK WESTFIELD! Det är nämligen ett h:vete att pressa i dom i bärarmarna.



Efter att ha lånat en brotsch och tagit ut lite material i bärarmarna fick jag dock in tekniken någorlunda och det gick hyffsat smidigt att pressa in bussningarna med hjälp av skruvstycket. Här krävs ett par brickor eller en mutterhylsa så att den inre bussningen går fri.



Pedalställ monterat. Dessutom har jag börjat dra bromsrören i koppar (släng järnrören som följer med grundsatsen - svåra att böja samt rostar)!



Här kommer fortsättningen på första "missen". Eftersom jag redan hade poppat fast glasfiberfotsödet på passagerarsidan så fick jag göra en variant på förarsidan. Det är väldigt trångt vid gaspedalen och man behöver därför utnyttja hela chassiets bredd in mot kardantunneln. Fick därför göra en utskuren plåt som håller isoleringen, blir nog OK när det senare kläs in med tyg. Även rattstången har kommit på plats.



Ryggplåten på plats, min fru fick rycka in och hjälpa till att böja den på plats. Nackdelen är att hon nu kan hävda att hon har hjälpt till att bygga bilen...



Har även monterat en Wilwood bromsregulator, så att man kan ställa in hur mycket bromskraft som skall fördelas till bakhjulen.



Här kommer bromsröret ner från regulatorn och fortsätter in i kardantunnlen...



...vidare bak...



...och kommer ut under diffen.



Extra fäste av bromsröret ovan diffen. Får max vara 25 cm mellan varje fäste.



Monterad drivaxel på diff...



...andra sidan på upright. Även handbroms, bakre bromskivor och bromsok på plats.



Bild från annat håll.



och här är båda sidorna klara. Diffen (7,5" bred) är från en Sierra 2,8 med 3,62 i utväxling. Har även börjat med elsystemet.



Dags för framvagnen. Gick bra att sätta ihop när man väl hade fattat hur det skulle vara... AP racing ventilerade skivor.



Andra sidan.



Bromsoken är från AP Racing/Westfield. Passar direkt i uprightsen utan adapter. Mycket lätta och med en bra finnish!



Bromsok och bromslang (stålomspunna för fett bett)!



Fortsätter med elen. Här skall man tänka till. Att följa måtten i manualen är inte så bra. Säkringsdosorna hamnade lite för lång fram, borde suttit ca 5 cm längre bak... Elhärvan skall räcka både ut i motorrummet och åt andra hållet till instrumenten. Det blev bra till slut ändå.
Nere i vänstra hörnet på bilden skymtar det svarta fotstödet i glasfiber som antagligen skulle ha monterats på förarsidan istället, nu blev det ett fotstöd till frugan istället...



Handbromsspaken på plats...



...och inkopplad.



Givare till hastighetsmätaren. Fick tillverka ett shim för att få rätt avstånd till drivaxelskruvarna (avståndet skall vara 1,5-3 mm). Kändes inte rätt att böja fästet i ramen då det kanske flexar tillbaka...



Här har bränsletanken kommit på plats. Har även monterat en "bränslepump-nödavstängnings-kontakt-vid krock" (pust; engelsmännen säger kort och gott "intertia switch") - man ser den på bilden vid den gula klisterlappen. Jag monterade "switchen" för att det fanns färdigdragna kablar för detta ändmålet. Man kan ju inte ha två lösa tåtar hängades bak, eller...?



Bränsleledningar dragna. Har använt stålomspunnen (enkelspunnen) 8/15 mm bränsleslang som var otroligt lätt att jobba med (läs; böjbar). Den undre för trycksidan, den övre för returen. Den undre slangen är fäst i chassiet med rejäla gummiklammers. Den övre är buntad i den undre slangen. Blev kanonstabilt. Man får dock passa sig lite då den rostfria beklädnaden på slangen är stygg mot andra material - den skaver lätt bort t.ex. pulverlack.



Här har bränslefiltret kommit på plats under tanken. Detta är faktiskt det som har tagit absolut längst tid att klura ut. Jag grunnade säkert i en vecka (lite moms var det nog där...) innan jag bestämde mig för hur filtret och pumpen skulle sitta. Anledningen är att jag vill snabbt komma åt och byta/kontrollera filtret och det fanns ej heller någon annan logisk plats utan att dra bränsleslangarna i vida böjar. Dessutom ligger nu filtret fint i linje och i tryck under tanken. Bränslepumpen sitter väldigt nära monterad...



...här under drivknuten. Hela bränslearrangemanget ligger alltså nu under tryck "nästan under" tanken men ändå skyddat.



Filter sett från andra hållet.



Motorn har kommit. Det är en Zetec 2 liter från Ford Mondeo -93, totalrenoverad och dessutom något uppgraderad... Kylrailen och sumpen kommer från Raceline.



Ställbara kamdrev.



Dags att installera motorn. Växellåda mm är monterat. Sprängkåpan måste kapas ur för att paketet skall passa i bilen. Har även bytt packboxen till utgående axeln i växellådan.



Packboxen.



Hållare för batteri tillverkat av 2 mm aluplåt samt avslutningslist för laminatgolv! Blev väldigt lätt och starkt.



Monterat i bilen.



Minimal generator från Edge monterad. Fick tillverka ett litet alufäste så länge då W-fields inte passade...



Testmontering av kyl och kylslangar, verkar funka, får väl se när motorn snurrar igång.



Nu börjar det bli klart, inkoppling av ECU (omex) är nästa steg, kolla in kabelhärvan!



ECU:n monterad på passagerarsidan under "taket". Utgången för gränssnittskabeln sitter nu lätt åtkomlig för laptop datorn.



En kardanfångare måste monteras enligt SFRo. Har gjort den delbar för lättare montering.



SFRo godkände inte heller oskyddade uniballs som Westfield har i bakvagnen. Man måste därför montera någon form av dammskydd. Gummiskydden har en 1,2 mm kopparbricka som är vulkad. Detta betyder att man måste ta bort den 2,5 mm tjocka brickan innanför uniballen och ersätta den med 1,3 mm shims samt gummiskydden. Det finns andra lösningar på detta, t.ex. heltäckande skydd. Shimsen skall vara 22 mm x 1,3 mm, hålet skall vara 7/16 eller ca 11,5 mm.



Det är några kablar från omexen som skall kopplas in... På bilden syns även huvudströmbrytaren.



Nu börjar motorrummet fyllas upp...



otydlig bild men jag har satt en 10 mm tjock aludistans under det övre styrstångsfästet för att aligna stången. Detta avhjälpte bl.a. att stången satt i spänn och på så sätt löper styrningen betydligt lättare. Jag har sett på engelska byggsidor att man har gjort på samma sätt. Kan bli problem senare med instrument osv, men det är ju ett senare problem...



Lambdasond monterad, finns billiga på Biltema. Måste göra hål i karossen för kabeln.



Vattentempgivare för OMEX:en inkopplad.



Karossen på plats, mycket pill innan det blev bra, fy faen för glasfiberslipdamm... Provmonterade även dom nya hjulen från Image Wheels - satt som smäck över bromsoken.



Bak. Hjulen är 7" breda (samma som fram) men har ett annat ET för att fylla ut i skärmen.



Noskon och huv inpassat. Bra passform som utlovat. Är nöjd med W-fields kvalité när det gäller plasten och dess passform. Har även monterat instrumentpanel och mätare... kommer nog på sikt att byta panelen då den är lite väl "kit-car-ig"



Vindruteram, ruta, speglar osv monterade.



Snapp-off nav och 300 km/h mätare - hmmmm...



Motorrummet börjar fyllas upp, hemmabyggd catcholjetank med slutet system... För att byta oljefilter måste man riva ner generatorn och några fästen, smidigt!



Liten eftergift för bling-bling-tarmen, baklampor i kolfiberlook samt rumpspoiler! Väger dock lite så ingen skada skedd ännu... Någon sa dock att spoilern ökar luftmotståndet så jag stagade den ordentligt, vi får väl se hur länge den sitter kvar!



Vattenskuren ram i rostfritt för hålet i karossen där grenröret kommer ut. Ritade den i Illustrator och sedan skar en firma i Högsbo ut den.



Lindat grenrör. Här ser man även vattenkanalen från Raceline som flyttar termostathuset till framsidan av motorn. Detta underlättar/förbättrar dragningen av kylslang/rör.



Har Sikaflexat galler i hålen på huven, satte även samma galler i hålen i bling-bling-spoilern.



Provmontering av handbromsspakdamask - allvarligt talat - den var så ful så den åkte i soporna för att sedan hämtas upp igen... får hitta på något annat.



Luftburk för SBP. Tanken är att burken skall kläs med något ljuddämpande material på insidan och att sedan luften skall passera väggarna och dämpas.



Kardanfångare på plats. Blir även fästen på undersidan (bultas i golvet).



Stolar, båge och inredning på plats. Börjar bli klar nu. Detta var förra året (2006) på sommaren.



På grönbete. Har startat motorn och kört lite, gjort framvagnsinställning och tätat läckor, börjar dra ihop sig för SBP nu...



Besiktigad 2007-06-20 - klarade mig igenom på första försöket!



Annan vinkel. Lite hög bak, få se när man börjar labba med fjädringen vad som händer. Som den är nu så är den väldigt mjuk - faktiskt riktigt bekväm att åka i!



Från sidan. Har inte klätt kardantunneln ännu då jag inte har hittat någon ny damask till handbromsen... pust.



På plats i garaget, börjar bli trångt nu... svårt vilket bil man skall ta till träffarna, den vita till banorna och den röda till sprintarna och konbanorna? Porschen är en 997 GT3 Club Sport som jag fick häromdagen. Sanslöst rolig bil med en sanslös motor... varvar 8500 rpm... men - det får bli i en annan tråd.

Fakta om bilen:
Chassi: Westfield SEIW SuperSport
Färg: Post office Red
Motor: Ford Mondeo Zetec 2,0 totalrenoverad med nya Mahle-kolvar och vassare kammar (Kent Cams, Fast Road) samt ställbara kamdrev. Raceline oljesump och vattenkanal. Microgenerator från Edge.
Växellåda: Ford Sierra Typ 9
Bakaxel/differential: Ford Sierra 3,62
Insprut: OMEX
Bromsar: Fram: Westfield AP Racing 4-kolvsok med ventilerade skivor. Bak: Escort med solida skivor.
Fälgar: 15 "Image Wheels 3-delade splitfälgar "Extra Light" 7" breda. Bredare ET bak.
Däck: Yokohama Advan 048 205/50-15 fram och bak

Till sist. Måste även tacka ett antal personer på detta forumet för all hjälp och stöd man har fått genom åren - ett sådant här Westfield-projekt kräver i vissa fall tillgång till en mindre mekanisk verkstad och utan folk med know-how, kontakter och förutsättningar så kan det bli trixigt... Ingen Nämnd - Ingen Glömd thumbs up.

Mvh

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Snyggt thumbs up
Kul att se lite byggbilder, har bara sett den *halvfärdig* på Westfield clubens hemsida.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



länge sedan man dreglade så mycket

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Håller verkligen med föregående talare!

Lusten att köra en sådan här bara ökar!

Enormt bra jobbat!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Härliga bilder Christian! om det någonsin blir bra väder, får vi mötas upp och köra en sväng!

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Välkommen till rejsa (eller tja välkommen med biltråden)! thumbs up
Första bilden på ramen känner jag igen, var det 3 år sen vi sågs... tiden går fort!
Antar det blir shakedown/debut på nåt SVKG sprint i sommar?

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127


Trådstartare
Kristoffer R skrev:
Välkommen till rejsa (eller tja välkommen med biltråden)! thumbs up
Första bilden på ramen känner jag igen, var det 3 år sen vi sågs... tiden går fort!
Antar det blir shakedown/debut på nåt SVKG sprint i sommar?


Hej Kristoffer,

Tack - kommer ihåg att du var på besök med några andra "petrol heads", det var mycket snack om vikt och väghållning - en del av era tankar realiserades ju, bl.a. övergav jag tanken om för breda fälgar/däck av viktskäl. Ja, det blir säkert träffar med SVKG.

Vi hörs!

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5599



Christian Hammer skrev:
Ford Mondeo Zetec 2,0 totalrenoverad med nya Mahle-kolvar och vassare kammar (Kent Cams, Fast Road) samt ställbara kamdrev.


Hej Christian.

Vilken typ av kammar blev det?

Har själv en Zetec motor som jag håller på att
trimma lite....portat topp, ordning gjorda ventiler, kammar är
inte bestämt än vilka

// Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



super7 skrev:
Christian Hammer skrev:
Kent Cams, Fast Road


Hej Christian.

Vilken typ av kammar blev det?

// Nisse



_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127


Trådstartare
Hej Nisse,

precis som Martin säger - Kent Cams, tror det är 258 grader... kan det stämma? Har köpt dom av Roadster Bil, Bosse kallar dom för "Steg 1".

Mvh

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127


Trådstartare
Hej igen,

Då var det dags att börja pilla med spjällhusen. Martin har varit så snäll och hjälpt mig med detta och vi kom fram till att spjällhusen från en Suzuki GSXR 1000 -01 skulle kunna fungera.



Så här ser dom ut innan man delar på dom. Fuelrailen med spridare måste också byggas om (breddas) samt fixa en retur. Spjällhusen är 50 och 42 mm på insug resp. "utblås".



Här är spjällhusen delade och fuelrailen isärplockad. Nu skall grejorna monteras på ett DCOE insug från Jenvey med nya insugningsrör, originaltrattarna i gummi kommer att återanvändas med en backplate och filter.

Återkommer med mer info när DCOE insuget kommer på posten.

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5599



Christian Hammer skrev:
Hej Nisse,

precis som Martin säger - Kent Cams, tror det är 258 grader... kan det stämma? Har köpt dom av Roadster Bil, Bosse kallar dom för "Steg 1".

Mvh

Ganska snälla med andra ord
Hur är registret på motorn då?

Själv är jag inne på kring 300 grader..

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127


Trådstartare
Eller var det 276 grader...? Kommer inte ihåg, får fråga Bosse, det var ju som sagt några år sedan jag köpte grejorna!

Registret... varvar på bra till 4-4500, sedan klipper den till upp till ca 7500 - men det är/var med besiktningkittet (dubbla tri-flow ljuddämpare, originalinsug med kraftigt strypt luftbox osv). Jag måste mappa om den nu men väntar tills spjällhusen sitter på plats.

300 grader... trevligt... Jag kommer att skaffa en bra topp i vinter, någon här på forumet som kanske vet vem som portar Zetec-toppar i Göteborgs trakten?

Mvh

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Jäkligt snygg kärra thumbs up .
Vad kostar ett sånt här bygge?

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Tommy.S
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121



Fint bygge thumbs up.

_________________
Tommy Schmidt

M3 -87 2,4L Köhler
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Riktigt snygg sjua! Kanon läcker i rött thumbs up !

Påssen var inte heller så tokig..."Fick" jo ja tacka ja .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127


Trådstartare
Hej,

Pierre: Från 50 papp och uppåt kan man bygga en sjua, min gick på lite mer... Det är ju det som är det roliga med denna biltypen - den passar alla plånböcker!

Fredrik: Tack, "fick" kanske var fel ord - "levererad" är bättre..., hursomhellst - bilen är så mycket mer än vad jag någonsin kommer att kunna utnyttja till 100% - det är ju detta som är lite av charmen, att man hela tiden kör med en stor portion respekt för vad kärran klarar av... 415 hk i röven känns...

Höres!

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5599



Christian Hammer skrev:
Registret... varvar på bra till 4-4500, sedan klipper den till upp till ca 7500 - men det är/var med besiktningkittet

Stämmer nog bättre med 276 grader

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127


Trådstartare
Fråga: Får Michelin Pilot Sport Cup 305/30-19 plats i hjulhusen bak på en Westfield SEiW...?









Svar: Nej

Mvh

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Christian Hammer skrev:
Fråga: Får Michelin Pilot Sport Cup 305/30-19 plats i hjulhusen bak på en Westfield SEiW...?


Svar: Nej

Mvh


Joo, Våld, vilja, och vaselin thumbs up

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127


Trådstartare
Herre jeezzuus... hade helt glömt av att jag hade en tråd här... (visst...!)

Dags att uppdatera lite då!

Har kört ca 100 mil denna sommaren med karamellbilen, det mesta funkar bra. Men...

Frugan backade helt sonika över bilen häromdagen, tryckte in fronten (noskonen) rätt rejält och stukade till fästen som håller den underkant.



Rätt ordentligt spräckt blev den - dessutom blev bilen hon backade med rätt tilltuffsad i rumpen, en Ford Fiesta.

En bild till:



Så det bara att börja riva ner skiten och bygga ihop igen - en noskon beställdes av Bosse på Roadster:



Ny och fin - litet trevligt jobb kvällsjobb att sätta dit den:



Hann inte längre idag, får göra klart imorgon.

Skall desutom sätta på stenskottsskydd på bakskärmarna - någon som har tipps på fastsättningsmetod förutom borra och popnita?



Skall även ta tag i drivlinan denna vintern, bättre utväxling i växellådan, en riktigt diff (Quaife eller Elite) samt mer mos i motorn.

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEiW SuperSport med Zetec 2.0, reg.bes 2007
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (35474 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande