Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 2002 (SugTURBO) -75 SÅLD! | 1, 2, 3, 4 >> 11 besök senaste veckan (26421 totalt) |
Japp då var det dags att presentera mitt nya projekt Tanken var att inte lägga upp den här tråden förrän i vinter då mitt nya garage är klart och jag kan dra igång på riktigt men jag kan ju behöva samla på mig div tips och även lite delar så det är väl lika bra att lägga upp den nu.
Jag har ju två projekt till och som det ser ut så blir AC Cobran inte klar på länge och Porschen har jag inte kört någon bankörning med sedan den fick finlack så det var dags att skaffa något som jag kunde ut och bröta med på banan. Kravet var att den skulle vara bakhjulsdriven och jag har alltid gillat 2002:an så en sådan fick det bli Jag såg Davve's annons här på rejsa och jag tog en sväng ner till Växjö för att titta och det blev affär. David hade inte haft mycket tid att greja med den så den hade stått ett halvår i garaget. Tanken med detta projekt är att det ska bli mkt körning för lite pengar Har kommer lite fakta om bilen: * Reggad med E21 320i-motor 125hk och en passagerare. * Nu sitter en originalmotor i med en Weber 36/36 DCD med triminsug och extraktorgrenrör, följt av grovt avgassystem med Simonz-dämpare. * Elektrisk bränslepump och Filter King tryckregulator. * Batteri monterat i bagaget. * Huv monterad med fyra snabbfästen. * Cobra-racingstol förare med Sabelt 4-punktsbälte. * 7x15" ET12 MSW-fälgar. * Rensad inv, urkapade dörrsidor. Aluplåtar inv. * Plastbussningar i chassie och diff. * Bilstein-dämpare fram, röda Gabriel bak. JAMEX fjädrar. * Svetsad diffbroms sitter på... * Garagelack lila... Tanken är att pilla iordning den till nästa säsong men jag ska försöka få den genom besiktningen i höst. Jag ska fösöka att lägga energin på funktion men det brukar ju alltid bli lite "styling" när man är i farten Saker som planeras att göra är (i prioriteringsordning): *Få igång bilen, den startar inte och hela elsystemet är ett ormbo *Byte till icke AGA diffad bakaxelklump *Hitta lämpliga däck till alu-fälgarna *Fixa tag i grill och strålkastare, vilket saknas idag *Inhandla en racingstol till och montera *Få igång all el och besiktiga *Bygga bur (bra att göra detta när bilen är nybesiktigad så man har två år till man ska dit nästa gång ) *Skärmbreddare fram plus spoiler hade också suttit fint om det är så att någon har några delar som jag eftersöker åvan så hör gärna av er (eller om någon har något annat roligt som skulle passa in i detta budgetbygge). Här kommer lite bilder hur den såg ut vid leverans: Fram: Bak: Inredning (här ska det fixat så det blir lite mysigare): Motorrum: Bagage med lite överblivna delar... : Det enda titthålet som jag hittat på hela bilen var i bagaget annars är den väldigt skonad från rosten: _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
|
||
Lycka till med bilen och hoppas du får skoj med den Speedster!
Jag hörde att du redan fått igång den och att det var varvräknaren som var boven i dramat? Hade jag använt mina grå vänner(?) där uppe kanske jag kunde luskat ut det då inkopplandet av instrumenten var en av få grejer jag hann med och det skedde efter förgasarbytet. Men det är alltid lätt att vara efterklok! och jag hade ju inte haft mer tid för det... Som sagt, lycka till och mycket nöje! Blir kul att fortsätta följa bilens öde på håll. |
||
Jodå jag lyckades få igång den dagen efter att jag hämtade den, det var kopplat lite hej vilt med bla fel vid varvräknaren samt att vattentempen var kopplad till tändspolen
Jag fick även bygga om gasstaget när jag fick igång pga en tomgång på 5000 rpm Jag tog den på en sväng upp och ner på gatan idag och det är nästan olidligt att försöka köra den med AGA-diffen... Detta måste åtgärdas snarast Imorgon ska köpa nytt öppet filter samt inhandling av däck, jag tror det blir 195/50-15 som jag hittat till ok pris. _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
Det där felkopplandet får ju jag ta på mig, lite pinsamt men jag får skylla på ormboet till elsystemet... Ja, du vet ju hur det ser ut! |
||
Tack Första premiärturen igår blev ca 200 meter innan den dog och jag fick bogseras hem Något är fel med tändningen då den startar när man rullar igång den men inte på startmotorn. När jag tittade på brytarspettsarna efter att den dött så hade bakelitbiten som ligger mot "rotoraxeln" smällt och tändspolen vara väldigt varm... Jag monterade nya spettsar som jag hade liggandes och då upptäckte jag att vakumklockan och plattan som vrider sig i fördelaren inte gick att rubba utan hade låst sig i ett läge, detta åtgärdades med lite smörjande sedan giock den lätt och fint Jag måste ta en titt på förgasarinställning, brytaravstånd och tändinställningen. Är det någon som vet vad man ställer tändningen på? Hur mycket ska den ändras till när vakuumklockan slått till för fullt (så man kan testa att den fungerar)? Jag har beställt lite nya och gamla delar idag för att komma närmare besiktning, mer info kommer. Som det ser ut nu så samlar jag på mig delar för att kunna börja montera när garaget är klart _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
Nä men, en bil till! En nolltvåa dessutom, vem hade anat det.
Varför inte passa på och regga bilen med buren när du ändå ska besiktiga bilen. På polarens bil så löste dom det under den vanliga besiktningen till och med. _________________ Peter Karlsson |
||
Jag kanske kommer regga med buren, det beror på hur läget är men som det ser ut nu så kommer den besiktigas innan jag har tid med buren (eftersom jag inte skulle röra bilen innan vintern och garaget var klart... ). _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
Pga nederbörden i form av vatten så gick det inte att snickra på garaget igår så då fick BMW'n lite kärlek istället
När jag drog av huven igår så upptäckte jag att det luktade mkt bensin, det visade sig att innehållet i flotörhuset hade läkt ut Det ser ut som om det läcker vid axlarna till axpumpen under flotörhuset. Någon som har en sprängskiss på hur det ser ut, är det packningar/bussningar som man kan byte? Lite bilder också: Jag har funderat på hur jag skulle lösa luftfilterfrågan då det ska monteras fjäderbensstag och det är väldigt trångt mellan toppen på förgasaren och huven (7 cm...). Jag ville inte ha ngt klassiskt platt filter med kromad överdel så lösningen fick bli att göra ett eget rör. Halsen ur förgasaren är oval och bygger ca 5,5 cm över förgasaren, halsen går sedan över i ett 3" rör. Röret är ej färdigsvettsat än men här kommer bilder från provmontering. Den blir nog bra med lite färg på Lyxade även till det lite och investerade i ett nytt emblem...: Köpte också däck till mina fälgar, det fick bli Kumho KU31 då jag fick bra pris på dessa. Tack till Jonas på Gummigubben i Tagene. Fälgarna var rengjorda från den värsta skavankerna av tidigare ägare, jag slipade dom med 600, 800, 1200 papper och sedan avslutade jag med polertrissa och autosol. Det blev inte perfekt men tillräckligt bra (bara tre kvar ): Det var allt för idag _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
Jag har tittat lite på elsystemet och undrar ett par saker om ngn 02 ägare läser här. Jag hittar inget fökopplingsmotstånd till tändspolen, har 02:orna inget sådant? Var sitter det i så fall? Jag funderar på om det är detta som gör att tändspolen blir så varm!?
om det nu är så att det saknas på min bil så tänkte jag inhandla en ny tändspole med motstånd, vart kopplar jag kabeln som ger 12v till spolen under start? Kopplar man denna via relä? _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
original har jag inte sett något förkopplingsmotstånd (kanske tii och turbo har?) men det kan vara idé att byta tändspolen och sätta dit en med förkopplingsmotstånd. Köpte själv en på mekonomen till en av mina f.d. 02-or och den fungerar klanderfritt fortfarande (efter 7 år).
Hoppas att det löser sig! Mvh |
||
okej, jag såg nämligen ett kopplingschema på en 02:a där det fans förkopplingsmotstånd så någon modell har det Blir till att investera i en från Biltema för 149:- riksdaler Jag ska bara kolla lite hur man gör med överkopplingen vid start!?
Monterade två fälgar på bilen idag , oj vad mkt roligare den blev Två kvar att polera... _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
brukar det inte vara så att det är en kabel från startmotorn som går till tändspolen?
så när startmotorn snurrar får spolen 12V (nu är det ju inte 12V egentligen men skit samma).. sprängskiss på bäver 36'an: http://www.misab.se/dcd.htm _________________ //Johan Karlsson |
||
Jag matar tändspolen via ett relä som jag matar direkt från huvudströmbrytaren och sedan tar jag styrström till reläet från startknappen, det borde ju fungera.
Tack för sprängskissen, jag får åka ner till Misab och kolla vad jag behöver för att få den tät. _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
Jag bytte diffen igår för att äntligen bli av med AGA-diffen, det var skönt att se att hela bakvagnen har varit nerplockad för blästring och lackering samt att dom har förstärkt länkarmarna (plus plastbussningar rakt igenom som jag skrivit tidigare).
Jag tittade även över alla jordpunkter samt röjde upp lite i elsystemet, bytte tändspole till en blingbling från Biltema Jag justerade brytarna och bilen startade nästan direkt! Jag felsökte lite till i elsystemet och fick igång vattentempmäteran och varvräknaren sedan var det dags för en provsväng, denna gången kom jag hem utan bogsering Motorn lät bra och bilen kändes ganska pigg på den lilla provkörningen som jag han göra. Det negativa var att det inte bara var förgasaren som läcker utan det läcker även glykol ganska kraftigt under insuget... Imorgon ska jag till Bussgods och hämta upp bakre stötfångare, en strålkastare och vä grillhalva som jag köpt av en kille på blocket (hoppas det är i ok skick). Här kommer ett par bilder också: Diffen fick snyggas till lite med en målning innan den åkte på plats. Jag öppnade också upp den och tittade så det inte fans några synliga fel. Så här blev luftfilterröret när det blev klart: _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
Jättekul att se hur mycket fint jobb du redan hunnit med! och att bil och motor känns piggt och bra. jag hann ju som sagt bara med två varv runt kvarteret med defekt originalförgasare och utan instrument. Känns dock lite trist att förgasaren och insuget läcker...
Lite off-topic, men slipade du fälgarna för hand alt. med något bra handverktyg? Har fått en uppsättning Rondell 58 (som på din Cobra) att fräscha upp på mitt nyförvärv. Vill inte kränga av däcken för att spänna upp i svarv... Vi kan ta det via PM så vi inte fördärvar din tråd. |
||
Jodå Davve jag har hunnit med lite mer än vad det var tänkt men det är ju svårt att låta bli Jag har PM:at dig ang. slipningen.
I helgen har den mesta tiden gått åt till att lägga tak på garaget som numera är vädertätat Lite uppdateringar hur dock gjorts så här kommer fler bilder (börjar bli mkt bilder i denna tråden nu men jag gillar när andra lägger in bilder så då gör jag det med ) Fälgarna har monterats på ena sidan av bilen: Fram så breddade dom ganska bra Det kan nog behövas breddare fram med om man ska sänka mer... Jag var på Bussgods idag och hämtade delarna som jag beställt och gubben som skickade dom sa att stötfångarna var i bra skick, det är konstigt hur olika man kan tycka om vad som är bra skick och inte... Jag slipade av den invändigt och målade den samt putsade och putsade och putsade på den utvändigt så blev den riktigt bra. Knackade också ut lite bucklor som blivit med åren. Jag kommer nog att köra utan listen som var lite småsunkig (tycker den funkar utan list): Jag saknade även glaset till en av strålkastarna så jag köpte en komplett strålkastare till en Bubbla på Biltema som jag försiktigt bände loss glaset ifrån och limmade fast detta på BMW insatsen vilket blev riktigt bra: _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
Ser ruskigt bra ut! Smart att använda glas från en bubbla
Jag ångrar att jag sålde en av mina 02:or med den korta stötfångaren .. som för övrigt är i riktigt bra skick. Hoppas att man får se bilen på träffar framöver! Jag ska till Anderstorp om jag hinner hem. Får antagligen bli utan någon 02:a då min vita sedan inte är helt klar och min touring ryker betänkligt. Eldade på lite för bra häromdagen för att se vad den gick för och då kom det lite blårök och sen gick den dåligt på tomgång och till slut så dog den. Går att starta och köra den men på låga varv så vill den dö. Verkar som om den inte går på alla cylindrar då. Får ta ett tokmek när jag kommer hem .. kan vara något litet fel ju Hur som helst, lycka till med den blå! |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 2002 (SugTURBO) -75 SÅLD! | 1, 2, 3, 4 >> 11 besök senaste veckan (26421 totalt) |