Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 3.0 -93 Premiär BMW-Cup!
1, 2, 3 ... 15, 16, 17   >>
42 besök senaste veckan (77242 totalt)
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Hej!

Tänkte prova att lägga upp en projekttråd för min e36:a som jag har kämpat med hela vintern.

Blev i fjol sugen på att testa bankörning med bil efter att jag lagt av med tvåhjulingar.
Har tävlat i Roadracing ett par år men det tog för mycket tid och energi så jag ville hitta på nåt annat.
Givetvis tar en sån här bil också en massa energi men nu kan jag ju hålla på när jag har lust och inte för att jag måste!

Detta är vad jag börjat med


Köpte den sommaren -06 och då hade den stått still några år pga att motorn gått för varm.
Köpte en M50 turbomotor som jag satte i och det var skitkul att åka runt och spinna men tanken med det hela var ju att köra bana och till det kändes den inte speciellt praktisk. All effekt kom på en gång!
Bilen kördes bara några mil den sommaren då den var rejält sliten i allt och en rejäl genomgång nödvändig bara för att klara bes.
Under vintern har jag bytt alla bussningar och leder, lackerat hela bakvagnen, monterat nya fjädrar och stötdämpare, uppgraderat bromsarna, rensat det mesta invändigt, monterat bur, racingstolar, bälten, bytt motor och låda.

Nu är bilen bes och körklar och mitt livs första bankörning med bil avklarad.
Detta i BMWSC regi på gelleråsen. Hade vanliga landsvägsdäck så det hasade och sladdade en del men jag hade jättekul iaf! thumbs up

Återkommer givetvis med mer bilder och mera utförlig info om vad jag gjort.
Tacksam för alla tips och råd då jag är som sagt "grön" på detta område!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Hoppas vi får se dig på Ring Knutstorp 4-5/8 också

_________________
BMW MC-klubben
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



Citat:
BMW e36 325 3.0 -93


En S50B30 kommer att hitta ned under huven mao?

Kul projekt då E36in är en riktigt fin och rolig bil.


Lycka till!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



Citat:
BMW e36 325 3.0 -93


En M50B30 kommer att hitta ned under huven map?

Kul projekt då E36in är en riktigt fin och rolig bil.


Lycka till!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5304



Citat:
BMW e36 325 3.0 -93


En M50B30 kommer att hitta ned under huven map?

Kul projekt då E36in är en riktigt fin och rolig bil.


Lycka till!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Motor: S50B30 standard 12600mil Egentillverkat avgas 2x2" utan kat.

Vxl låda: M3 ZF 5vxl

Bakvagn: 325 med diffbroms, om jag minns rätt är utv ungefär 3,2:1
Powerflex bussningar där det är möjligt, övriga bussningar bytta, allt blästrat och
Lackat, undre tvärstag förlängda 10mm/sida för mer camber, 2,3gr camber toe 0,03gr vettigt?
M3 bromsar med slitsade skivor.


Stötdämpare och fjädrar: Spax PSX serien. Ej höjdjusterbara, dock justerbar kompressionsdämpning.
Krängningshämmare H&R

Framvagn: Allt nytt och bytt, Har fixat ca-2,5grcamber med hjälp av brickor mellan spindel och fjäderben. Verkar inte va många som använder denna modell, varför? Vad är negativt?
M3 hjulspindlar för bromsuppgraderingen, Stop Tech 4-kolvs ok med 335mmskivor.

Kaross: standard med glasfiber motorhuv, bagagelucka och framstötfångare.
Har m3 glasfiber kjolar som ska dit framöver.

Interiör: Sparco ratt, Sparco Sprint stolar, Sparco 4punkt bälten. Baksäte, sidostycke och hatthylla borttaget och ersatt med släta kolfiberskivor, Golvmattan är i nuläget sönderskuren så det är bara matta på kardantunneln. (Tyckte det blev trevligare så men den åker nog snart den också ) Asfaltmatta bortskrapad, Safety Device skruvbur

Bagage: Reshjuls och batteribalja urkapat och ersatt med 1mm slätplåt. För att få plats med ljuddämpare under till mitt egentillverkade avgas plus att jag sparade 4,5kg.

Klämmer in några bilder också...















_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Hobbe skrev:
Hoppas vi får se dig på Ring Knutstorp 4-5/8 också


Vi får se om jag och bilen överlever nordslingan under sommaren!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Lägger upp lite fler bilder...

Svetsar i lådorna vid burmonteringen.


Det nya bagagegolvet skymtar i överkant, gjorde några veck för stadgan och utseendets skull.


Kollade runt på sportsystem till M3 och höll nästan på att svimma när jag fick priserna... Fick bygga eget istället och klarade mig på 2000kr i material.


Fick köpa nya (beg) fälgar för de gamla gick inte på med Stop Tech bromsarna.
Nokian däcken ska dock bytas ut mot Dunlop SuperSport 225/45-17.


Kolfibermys...

De fjolliga rosetterna på bältet är för att de är avsedda för att fästa i hatthyllan men sen blev det bältesstag i buren och det bar emot att kapa det överblivna.

Sparco Sprint


Smygprovade bilen lite på licensuppkörningen på Mantorp med BMWSC men det var först på Gelleråsträffen som jag fick prova den på riktigt.

Bilen funkade bra hela dagen men däcken var kanske inte de bästa. Men eftersom jag är varvtidsskadad från mc-tävlingarna var jag ju tvungen att klocka. Kom runt på 1.22 som bäst och det får man nog vara nöjd med. Visst bromsade man för tidigt mm men tror inte de däcken klarar så jättemycket lägre tider.
Dock måste jag som nybörjare säga att det var förvånansvärt lättkört. Misstänker att det är just för däckens skull då de släpper väldigt kontrollerat. Misstänker vidare att det blir jobbigare med mera bananpassade däck???

Passar också på att efterlysa bilder och kanske även filmer från träffen då det skulle vara oerhört intressant att se hur bilen ter sig utifrån!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
De tidigare inläggen har varit mest historia för att komma ikapp men nu har jag lite veckofärsk info.

Hade av bakre stötfångaren för att laga rost och passade på att lätta lite.
Höll på ett bra tag och förstörde ett par (billiga) hålsågshållare och tjänade bara 1,8kg...


Ska lackera om bilen så jag har slipat ner.


Tycker det är lite märkligt att en bakskärm kan va så dålig när bilen i övrigt är hel.


En del underarbete.


Kl 8 på fredag kväll hade jag lagt på slipgrund. Kändes som man uppnått ett delmål.

Idag sön ska jag förhoppningsvis om vädret tillåter matta ner slipgrunden.
Skulle tro att det blir färg på tis el. Ons. Ska bli spännande!
En parantes är att jag under veckan bokade biljetter för Gbg-Kiel... Here I come!!!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Dåligt med kommentarer i tråden. Är det för att man är ny? ointressant bil? Borde det ju inte va när det är så många som kör e36...
Men om jag ställer en rak fråga kanske man får svar...?

Vad ska jag ha för färg?

Funderar på vit...kanske med lite M-ränder...???

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Jag gillar denna färgen...


_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Markus97 skrev:
Dåligt med kommentarer i tråden. Är det för att man är ny? ointressant bil? Borde det ju inte va när det är så många som kör e36...
Men om jag ställer en rak fråga kanske man får svar...?

Vad ska jag ha för färg?

Funderar på vit...kanske med lite M-ränder...???


Vitt är helrätt !! Kommer nog bli en kanonbil....

Folk blir nog trötta av att bara titta i din tråd, det går ju så fort framåt....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
[quote="Jesper L"]Jag gillar denna färgen...

Egentligen jag också men jag vill nog ha lite rejsigare stuk. Vore ju skillnad om man skulle ha en "snygg-bil". Tack för din röst!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Bistec skrev:
Markus97 skrev:
Dåligt med kommentarer i tråden. Är det för att man är ny? ointressant bil? Borde det ju inte va när det är så många som kör e36...
Men om jag ställer en rak fråga kanske man får svar...?

Vad ska jag ha för färg?

Funderar på vit...kanske med lite M-ränder...???


Vitt är helrätt !! Kommer nog bli en kanonbil....

Folk blir nog trötta av att bara titta i din tråd, det går ju så fort framåt....


Hej Martin!
Tack för din åsikt! Blir ju lite löjligt när man snabbvisar hela senvinterns jobb på en gång men nu är jag som sagt ikapp. Kommer precis från garaget där jag lade grund på stötfångarna. Känslan av att spruta färg är ju berusande!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1865



Vitt tycker jag är rejsigt men gråmetallic är snyggare. Finns en som sitter på skyline som är snygg som f*n. Wärhner har en på sin skyline

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Bistec skrev:
Vitt är helrätt !! Kommer nog bli en kanonbil....


En till här på vitt!

Tycker det är störtkul att glira lite på trådar med "vanliga" E36:or som rullar på bana. M3:or finns det ju gott om. Däremot är man ju sämre på att kommentera. Kanske är det svenskheten som lyser igenom?

Men, keep up the good work! thumbs up thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Tycker oxå den mörkgrå silveraktiga som finns på en del nyare bmws audis osv vore riktigt niiice

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Tackar för åsikter!
Verkar inte som jag är snett ute med vitt... Gråmet tror jag också vore snyggt, kanske med vitlackade fälgar till... MEN, jag ska lackera bilen själv och har aldrig gjort det förut. Känns lite tufft att ge sig på en sådan färg, och framförallt metallic. Eller? Kanske inte är svårare, jag vet inte...?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
jimm_y
klippan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 62



det är lite svårare med metallic så lätt attman sprutar på ojämnt så det blir flamigt . vitt låter fint annars thumbs up

_________________
Jimmy Friberg

bmw 320is-89
bmw 318 touring-96
bmw 325 cab-93(sommaren)
bmw 325 m50 kompressor (TURBO)-88
bmw 325 TURBO -89
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158



Tänk på att man inte lägger färgen "tjockt" när man lackar metallic, den skall bara dimmas. Klarlacken läggs som "vanlig" färg.

Annars tycker jag vitt är helt rätt på en tysk räser, I euro STC fanns det en orangeaktig som såg helfrän ut.

_________________
Erik Anterow
E36
Citera
overdrift-johan

Här sen Dec 2006
Inlägg: 44



gryyym bil! och fart verkar det vara på bygget!

effektkåt som man är så undrar ju jag givetvis varför man väljer en NA 3.0 istället för en turbomotor?

ang skärmkanten så undrar jag om inte det kan vara så att tidigare ägare kört med för feta sulor och ev. en dålig dämpare bak som gjort att däcket tagit i skärmkanten och börjat rosta..

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 3.0 -93 Premiär BMW-Cup!
1, 2, 3 ... 15, 16, 17   >>
42 besök senaste veckan (77242 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande