Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Fiero -85
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (31331 totalt)
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
En släkting snubblade över en annons för en Fiero -85 och ringde mig. "Visst" tänkte jag "ville ju ha en Fiero som projektbil länge, men jag har annat att tänka på. Dessutom har jag inga pengar". Sen fick farsan mig att ringa säljaren och det visade sig att det gällde en Fiero SC med 2.5L 4:a med automat som hade stått ett tag. Nå, nu hade jag ju bestämt mig för att jag inte hade råd. Sen börjar jag och farsan prata om V8-konverteringar och ny plast och sen var det kört. Vi hyrde ett släp och åkte upp till Karlstad och hämtade bilen som blev stående bredvid garaget till vintern kom.
Att ha en bil stående i garaget är inte nyttigt. Snubblade över en gammal Bilsport-tidning med en artikel om Diamond Automobiles och bilder på Koenig 328. Sen var det bestämt: 80-tals 16-tums 3-delade BBS-fälgar skulle ju bara vara sååå rätt. Fast det var ju förstås det där med priset... Slutade med att vi fick ett bra pris på ASA 17-tummare. Och här sitter jag nu. Har inte haft tid att göra något, men planerna är som följer:

* Digital hastighetsmätare ā la cykeldator (såg en tråd av en kille på Pennocks Fiero Forum (PFF) där detta hade gjorts och det blev riktigt snyggt)
* Nya (större) bromsar (ok och skivor) behövs runt om
* Nya bromsar kräver antingen nya hjul eller nya nav i fram.
* Bakvagnen ryktas lida av bump-steer. Det borde man ju göra något åt
* Motorbyte (men till vad? 4.9L Cadillac-V8?)

För framvagnen funderar jag just nu på spindel och bromsdetaljer från Corvette, men man vet aldrig från dag till dag.

Hoppas kunna köra bilen på bana, kinnekulle ligger ju ganska nära...

Min ekonomi tvingar mig att göra det här till ett långtidsprojekt, så är det bara.

Bilder dyker väl upp efter hand som jag tar dem. Bilen står rätt bra till för det just nu, så om jag nu bara kunde få tummen ur...

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Johnson
Götene
Här sen Jun 2005
Inlägg: 94



Trevligt projekt!
oxå vart sugen på fiero ett par omgångar, man får se i framtiden

Släng upp lite kort, alltid kul å se

_________________
Peter Johnson
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

PerKr skrev:
* Motorbyte (men till vad? 4.9L Cadillac-V8?)


Varför fega? Cadillac 502 cui är the way to go.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
Kraniel skrev:
PerKr skrev:
* Motorbyte (men till vad? 4.9L Cadillac-V8?)


Varför fega? Cadillac 502 cui är the way to go.


tja, så länge motorn har insprutning original GÅR den ju att få igenom reg-besiktning... 4.9:an används ju i FWD-konfigurationer och verkar vara den enklaste och minst kostsamma v8:an att få i där bak. Men vi får se vad det blir när det blir något om det blir något

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
en bild ska man ju ha...



skulle köra in bilen i garaget i förmiddags för att försöka få loss bakoken, men det verkar som att batteriet är helt dött. Startmotorn gick inte runt, inga lampor fungerade, fönsterhissarna var sega... Radion fungerade så länge jag lät bli allt annat. Batteriet hade ändå stått på laddning över natten. Trist att såna saker ska komma ivägen för mekandet, men sånt är livet

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
dags för en uppdatering. bromsarna luftades och ett nytt batteri inhandlades, bilen kördes ett varv runt kvarteret för att se om bromsarna skulle fungera nu men de är fortfarande lika dåliga. Bromspedalen går i bott men inbromsningen är långsammare än för en cykel med dåligt spända bromsvajrar i regnväder. Hissade upp bilen och gick några varv runt för att se om jag kunde hitta något och noterade att vänster bakhjul snurrade trögare än höger bakhjul samt att den skivan morgonen efter (i morse alltså) hade en del ytrost medans de övriga var blanka. dags att renovera bromsok?

en positiv notering är iaf att frugan inte verkade negativ till tanken att ta bort inredningsplasten och sätta in en bur

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Bara att riva inredningen. Lufta bromsarna och hälla i V8:an.
Fundera inte för mycket - då finns det risk att du inser hur mycket jobb du har framför dig!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
gav mig på bromsarna igen i fredags. tog bort skit o korrosion från fästen och ok med stålull. Hade jag nu varit riktigt klyftig hade jag inte gjort mer än så och sedan skruvat dit dem igen, men naturligtvis var jag ju tvungen att kolla att kolven rörde sig. Det gjorde den, och när den väl gjort det kunde jag inte få på oket igen och inte tusan gick det att pressa tillbaka kolven heller.
Efter en dykning ner i verkstadshandboken lärde jag mig att man måste demontera handbroms-armen från oket och sedan trycka på kolven. Sagt och gjort, handbromsarmen åkte av, kolven trycktes in, oket monterades ihop, skruvades fast på bilen och jag kunde kontrollera funktionen. Mekade tills det var frukostdags på lördagen innan jag gav upp och gick o la mig. Nå, efter sömnen lyckades jag iaf få ihop oken på båda sidorna bak och allt fungerade.

Nu har bilen bromsar! Återstår en liten justering för att få ungefär samma handbromsverkan på höger o vänster sida samt att framoken ska rengöras för att glida bättre även de

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
skrev jag verkligen att jag fick handbromsen att fungera? ja, ingen är väl perfekt och jag börjar ju göra mig känd för min brist på hjärnceller så... Handbromsen fungerade naturligtvis inte alls

Vänster bakok har åkt av igen, på riktigt den här gången. Hoppas att brädan som håller bromspedalen nedtryckt inte lossnar nu... Plockade isär oket och noterade att det fungerade. Känner jag mig korkad? javisst. Men nu får jag iaf tillfälle att göra rent oket ordentligt och kanske måla det. När det är färdigt åker oket på andra sidan av. Ska försöka komma ihåg att fotografera eländet och lägga upp här

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



Har det hänt nåt under vintern ??????????

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
Pajen skrev:
Har det hänt nåt under vintern ??????????


jag har byggt om köket. knappt sett bilen sedan jag plockade av vänster framok för rengöring och lackning (skulle ha lagt upp bilder här, men det gick inget vidare).

Har konstaterat att vänster bakok egentligen borde ha fungerat. Tyvärr skadade jag kolven när jag (av en olyckshändelse, det som skulle ha hindrat den flyttade på sig...) sköt isär den, så nu behöver jag sätta mig med dremeln och slipa ner en vass kant, när jag bara känner mig pigg nog att våga (och inte har frun och barnen hemma som tjatar, gnäller o bråkar)... Gjorde dessutom ett hål på damasken för vänster fram

Egentligen skulle väl nästa steg vara att klämma på framoket igen och ta en titt på höger bakok för att se om det kärvar där. Kanske att jag får tid till det någon helg framöver, men jag har inga vidare förhoppningar just nu

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
ja, så fick man ihop skrothögen igen och körde ut ur garaget igårkväll. Trodde att allt skulle funka kanon nu, men inte då... Bromsarna lika svampiga o trista som innan. Dessutom går de i bott vid första trampet om bilen fått stå ett tag. Har hittills lyckats konstatera att nippeln på vänster fram nog har sett sina bästa dagar och att det verkar läcka vid höger bakok (får bromsvätske-kladd och färgflagor på fingrarna när jag sticker in handen). Kan det finnas ett samband med att jag inte lät bli att måla där koppar-packningen ska täta mot oket (banjo-kopplingar)?

om nu någon råkar veta vad jag behöver ha för nipplar o banjo-bultar o vart de kan köpas får ni gärna hojta till. Biltema hade inget som var ens i närheten sist jag var där o trodde att jag skulle köpa nipplar...

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
banjo-bultarna åtdragna, äntligen. Bromsarna fungerar (= de läcker inte längre och bilen går att få stopp på), men imponerar knappast. Kan vara att de behöver luftas ordentligt, alternativt att beläggen fram är gamla och slitna... fler teorier? Bromsarna kan omöjligt vara såhär dåliga från början (om någon fiero-ägare i närheten läser det här skulle jag uppskatta att få sitta i högersätet en kort tur och lära mig hur det SKA vara...)

mer irriterande är att biljäveln gungar vid inbromsning! Här pratar vi inte bara om pro-dive-geometrin, den niger både framåt och bakåt, och då ska vi komma ihåg att bromsarna fortfarande inte imponerar! Hjälper nya styvare fjädrar? Isf vilken fjäderkonstant rekommenderas på en bil som väger 1250kg med viktfördelning 55 (bak)/45 (fram)?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



Tjenare!

Såg häromdan att det stog en Fiero på Pegueot i Skövde (Bilkonsult) åk dit och spela intresserad o provkör
det brukar aldrig va några problem där. Men förvänta dig inte att hamna hamna i framrutan för Fieron är ju känd för att ha bedrövliga bromsar. F ö har du hittat till http://www.fieroforum.se/forumv3/. ???
där finns det mycke Fierokunskap.

mvh Pajen

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
Pajen skrev:
Tjenare!

Såg häromdan att det stog en Fiero på Pegueot i Skövde (Bilkonsult) åk dit och spela intresserad o provkör
det brukar aldrig va några problem där. Men förvänta dig inte att hamna hamna i framrutan för Fieron är ju känd för att ha bedrövliga bromsar. F ö har du hittat till http://www.fieroforum.se/forumv3/. ???
där finns det mycke Fierokunskap.

mvh Pajen


tack för tipset. ska försöka ta mig tid till att åka dit.

Jo, jag har hängt en del på fieroforum.se, men föredrar Pennocks Fieroforum (fiero.nl för alla som inte vet) för fiero-specifika frågor och rejsa.nu för mer allmän-tekniska frågor. Fast jag skulle kanske kika in där lite oftare

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
bilen flyttar sig fram o tillbaka på tomten här, men mycket mer än så händer inte. En främre stötdämpare är bortskruvad och jag sparar ihop till nya från mekonomen.
Luftfilterhållaren har flyttat från motorn in i huset. Tanken var att måla den gul (motorn verkar bli kvar ett bra tag, så man kanske ska försöka gilla läget och försöka få den att se mindre risig ut), men först måste jag ju isf hitta rätt sorts färg till rätt pris.

Dagens bromsfunderingar ledde till att jag kollade vad en uppgradering till ventilerade frambromsar skulle gå på om jag beställde ett kit från USA. Landade på över 5000 kr, och då pratar vi om ett kit som innehåller:
* 2 nedsvarvade fiero-nav
* 2 ventilerade skivor
* 2 okhållare
* 2 bromsok (från grand am eller le baron eller ngt liknande)
Frakt, tull och moms är elaka saker...

Å andra sidan hittade jag det här också:
http://www.alltrac.net/phpBB2/viewtopic.php?t=26154&postdays=0&postorder=asc&start=08
Äntligen någon som faktiskt har tillverkat nav av "gamla" skivor. Den varianten får alltså finnas kvar i bakhuvudet

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
Nämnde jag att fieron gungade som ett slagskepp? Tog loss dämparen på höger fram och konstaterade att den var kass. ingen dämpning alls. Nya dämpare hämtades hos mekonomen idag på morgonen och monterades på kvällen.

Lite off-topic: Farsan har gått o skaffat sig en C6. Jag lär inte få provköra den, men bara att titta på den och åka med en kort tur fick mig att fundera på om en corvette skulle vara roligare än fieron. Så nu sitter man alltså och tittar på vad man ska spara ihop till om fieron visar sig vara tråkig att köra (och då tänker jag inte på bromsar och motor, där vet jag ju att min fiero är handikappad, utan på vägkänsla m.m.).

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
nya dämpare inhandlade och monterade. det verkar ha hjälpt bromsarna en aning, men det är nog bäst att lufta dem några gånger till.

med nya dämpare höjdes bilen en aning (egentligen ganska mycket), så nu får jag överväga att sänka den på ngt sätt. Kortare fjädrar?

en annan sak jag störde mig på vid provturen var styrningen (har iofs stört mig på den länge, men nu hade jag mer fokus på den). Mycket vevande för lite svängande är inte sportigt. En snabbare utväxling borde ge lite mer motstånd och lite mer feedback från framhjulen, eller?

börjar faktiskt få lite svårt att förstå entusiasmen på fiero-forumen...

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
funderar vidare på bromsfrågan. Hela bromssystemet ger mig huvudbry. ska man försöka bygga om det helt för att åtminstone säkra tillgången på delar (och få tillgång till bättre belägg)? Vad ska man i så fall använda? Systemet som det ser ut nu:

huvudcylinder diameter 25.4mm (quick take-up typ)
Bromskolvar fram 49mm (glid-ok)
Bromskolvar bak 49mm (glid-ok m integrerad handbroms)
Skivor fram solida diameter 247mm tjocklek 10.9mm. integrerade i navet
Skivor bak solida diameter 247mm tjocklek 12.7mm

med en scrub-radie på 49mm (enligt vad jag hittat på div fiero-forum) vill jag inte gärna flytta hjulen längre ut heller...

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 71



Hur gör alla som kittcars på denna modell med sina bromsar? Måste väl finnas massor av olika lösningar

_________________
Robert Pettersson
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
EDC skrev:
Hur gör alla som kittcars på denna modell med sina bromsar? Måste väl finnas massor av olika lösningar


många behåller original-bromsarna. Tro det eller ej, men stora v8:or och original fiero-bromsar verkar helt normalt over there.
En del svarvar ner originalskivan, lägger på en vanlig skiva och lever med den ökade scrub-radien (hur stor scrub-radie vågar man egentligen köra med?).
En del svarvar ner original, lägger på vanlig skiva och köper hjul med motsvarande större offset. Det är förstås det bästa alternativet om man vill ha stora bromsar och troligen blir det väl där det slutar. Men jag vill eg inte skaffa nya fälgar fram utan att ha kört en enda säsong på de som sitter där nu.

Bara för att komma någonstans med mina bromsproblem funderade jag på att börja med att byta bromsoken (och huvudcylindern om den råkar vara kass) till något som är lite vanligare (och som det finns ett större utbud av belägg till) och köra på std fiero-skivor ett tag.

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Fiero -85
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (31331 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande