Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Phantom S21 -2003 clubman racersportvagn
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (9509 totalt)
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Lägger upp en ny tråd om min racersportvagn och ska försöka att skriva lite mer efterhand som det körs. Jag vill först och främst försöka påverka er som bygger på en i grunden standardbil att istället fokusera på en ren racersport-bil eftersom det är tusen gånger roligare och mer upphetsande att köra, billigare i längden, lätt att meka med, oändliga justeringsmöjligheter, sammanhållning men tät racing på tävlingarna, enkel att reparera, mm.... Jag har kört kart sedan barnsben för att sedan åka långloppsracing, roadracing och roadsportracing men detta är fullträffen om man gillar att köra riktigt fort. Jag åker en serie som heter Sportvagnsmästerskapet som även omnämns som Automobil sports car cup då de sponsrar serien. Clubmanklassen brukar vara mellan 14-18 bilar och åker tillsammans med RS-klassen som är liknande bilar med något högre effekt, exempelvis radical. Varvtiderna skiljer inte speciellt mycket då det redan går väldigt fort mätt i kurvhastighet. En Clubmanracer har en Ford zetec 1800, 16 ventilsmotor som inte får berabetas speciellt mycket. För att få högre effekt har motorn försetts med Weber 40:ior, vassare tändbox, portat insugsrör, extraktorgrenrör och formel ford svänghjul. En väl injusterad motor ger ca 170 hk. Växellådan som vanligen använs är Quaife dogbox 4-vxl. Sammantaget mycket skottsäkra grejor.

Reglementet är skrivet för att hålla nere kostnader som vanligtvis är astronomiska om man ska åka knallfort på bana. Exempelvis tillåts endast 2 set slicks på de fem deltävlingar som körs i cupen. Detta räcker gott sett ur slitage synpunkt.

Varvtider på banorna här i Sverige är hyfsat imponerade eller vad sägs om; Knutstorp 60-61 sek, Kinnekulle 52-53 sek, Anderstorp 1,39-1,40 sek.

Sidokraft enligt racelogg mellan 2,0-2,4 G!

Detta året har jag som mål att helt enkelt vinna serien. Förra året var lovande tills sista tävlingen på Anderstorp där jag med 1 poängs övertag tyvärr var avsatt och förlorade mästerskapet med ynka 1 poäng.

I år kör vi med en ny setup som verkar fungera finfint. Första deltävlingen på Kinnekulle slutade mycket lyckligt med seger i bägge heaten och eventuellt nytt varvrekord? (52,196 sek)

Nu bär det av till Gelleråsen den 16/17 juni. Banan är ny för mig så det blir en utmaning.
Kom och kika så ska jag berätta hur ni kommer igång!

Kika även på www.phantomracing.nu där finns mer info om just detta fabrikat som jag kör. Vill ni köpa en ny/begagnad kan jag verkligen rekomendera Phantom då Jan och Anders som äger företaget har fin support.


Mvh Petter

_________________
Petter Berger
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Trevlig bil med imponerande varvtider!!

Dock ger aldrig en 1,8 Zetec mer än ca 150hk utan vassare kammar och portad topp...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Ni går ju sjukt snabbt, det är kanske bortom dit mitt mod sträcker sig t o m....

Något jag lagt märke till är att Clubman-motorer gärna hamnar utspridda på presenningar när det kvällas, har inte närvarit vid så många tillfällen och raljerar väl en aning, men... Beror det på ett inneboende mekarintresse, eller? För vid den trimningsgraden borde väl motorerna kunna prestera bra många tävlingar eller kanske t o m ett par säsonger utan nedplockning?

Imponerande och lockande vagnar, men det blir ändå takbil för mig av diverse anledningar.

Lycka till! thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2539



Skriv gärna hur det det går för dig, jag har en plan att inom några år övergå från nuvarande racingen med standardbil (alfa 75) till något mera "riktigt".

Hade funderat på någon seven variant men det är väl lika bra att löpa hela loppet ut.
Phantombilarna måste ju vara balla med förarplaceringen och allt :-)

Säljer förmodligen bort porschen och låter den finansiera det hela.

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Gott med lite kommentarer! Zetec-motorn ger faktiskt betydligt mer än vad du tror. Min motor är en välbyggd grej där man har plockat identiska stakar och kolvar från ett gäng olika motorer samt balanserat svänghjulet tillsammans med veven. Den har en obalans på 7 gram (!). Vidare är insug och förgasare frammatchat under ett gäng olika bänkkörningar. Den ger enligt rototest-kalibrerad bromsbänk 174 hk på veven och 155 hk på hjulen! En stor effekthöjare är den tändbox som Dunnel bygger och som ska användas på clubmanbilar.

Vad det gäller driftsäkerheten i motorerna så är det ett mysterium att vissa skruvar så mycket. En motor som är sammansatt av kunning mekaniker håller lätt i fem-tio år. Det som knäcker motorerna är givetvis extrema felväxlingar men du måste upp i minst 9000 varv innan ventilerna kysser kolvarna.

Benny; Jag kan garantera dig att du gör helt rätt om du överväger att sälja Porschen. Du kommer att få vara med om racing på toppnivå (kvalitetsmässigt) samt ha väldigt trevligt i depån med de människor som tävlar i klassen. Alla hjälps åt när du har bekymmer och gratulerar när det går bra!



/Petter

_________________
Petter Berger
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5598



Lockarpsgokart.se skrev:
Gott med lite kommentarer! Zetec-motorn ger faktiskt betydligt mer än vad du tror. Min motor är en välbyggd grej där man har plockat identiska stakar och kolvar från ett gäng olika motorer samt balanserat svänghjulet tillsammans med veven. Den har en obalans på 7 gram (!). Vidare är insug och förgasare frammatchat under ett gäng olika bänkkörningar. Den ger enligt rototest-kalibrerad bromsbänk 174 hk på veven och 155 hk på hjulen! En stor effekthöjare är den tändbox som Dunnel bygger och som ska användas på clubmanbilar.
Intessant...
Vad får göras åt toppen då?
Vilket typ av grenrör kör du med, 4-2-1 eller 4-1?

// Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Toppen får inte bearbetas överhuvudtaget förutom "renoveringplanas" 0,5 mm. Insugningsröret är framtaget av Dunnel (engelsk fordtrimmare) som dock har fått betydligt bättre flöde än vad han åstadkommit genom bearbetning. Extractorn är av 4-1 med cirkulationsprincipen d.v.s att det virvlar avgaspulserna för bästa flöde. Förgasarna är av weber dcoe typ. 40 mm med 34 mm halsring. Bestyckning är lite "hemlig" eftersom denna tagits fram genom många timmars slit i bromsbänk och med hjälp av bredbandslambda.



/Petter

_________________
Petter Berger
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2539



Jag skulle gärna åkt ner till gelleråsen nästa helg och insupit atmosfären. Dock vill jag nog ha sällskap då det är en bit att köra (76mil)

Några från umeå/västerbotten eller söderut som hänger på ?

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Då har vi precis kommit hem från Karlskoga och 2007 års Velodromlopp! Helgen bjöd på ett ganska stort startfält med en 17-18 st clubmanbilar. Jag har kört roadracing på banan för nästan tio år sedan så det var riktigt spännande att se om det fanns kvar något minne av apex och spårval. På fredagens träning så gick jag ut på hyfsade framdäck och helkassa bakdäck eftersom detta var det enda som fanns på hyllan från förra året. Det är viktigt att spar på det goda gummit i de märkta däcken som får användas under SPVM:s fem deltävlingar. Oavsett var det tillräckligt för att man skulle kunna hitta bromspunkter och komma in i åkningen. Dock gick det brett både in och ut ur kurvorna så några varvtider var det inte frågan om. Till tidskvalet hade vi planerat riktigt dåligt eftersom beläggen fram var helt slut efter den fria träningen så det var bara att bita i det sura och lägga på nya till tidsträningen vilket är riktigt korkat. De första varven tog jag det ganska lungt med bromsarna för att inte glasa dem. givetvis fungerade det inte så jag fick vrida tre varv på bromsvågen för att ge mer tryck fram eftersom glasning var ett faktum. Hann med en snurrning innan eftersom balansen mellan fram och bakbroms rubbades. efter att hittat någorlunda balans igen så återstoda cirka 5 minuter av tidskörningen. Jag gav rubbet under dessa minuter och fick till slut ett fritt varv. Tiden landade på 1,07 blankt vilket jag är mycket nöjd med. Vi kunde se på loggern senare i depån att jag hade ett varv innan som landat på 1.06.6 om jag inte tvingats köra om en bil på utsidan i sista långa svängen ut på start och målrakan. Tiden räckte gott och väl till pole i clubman och även för att vara snabbare än Anders Berger i hans radical.

Lördagens race: Efter att gjort en ganska dålig start så la jag mig på insidan efter radicalen och an annan RS-bil (2 litersmotor och fria däck) och kunde på så sätt komma igenom första kurvan först av Clubmanbilarna. Efter ett varv så hade jag en ganska stor lucka till Svein Langholm som är titelsförsvarare i Clubman efter att han haft en del fighter med en annan norrman vid namn Stewart Laursen. De första fem varven låg jag på bra för att bygga lucka vilket lyckades och loppet vanns med ca 10 sekunders lucka till Langholm.

Efter racet fick vi faktiskt frågan av ordföranden i Clubmanregistret som i sin tur ombetts av annan förare att redogöra om vi gjort något otillåtet med motorn. Jag deklarerade att jag gärna ville riva motorn på plats så att sådana misstanakar kan avskrivas en gång för alla. Han ville inte gå så långt men jag propsade på att i alla fall kika genom förgasare och se så att ingen bearbetning på topp och förgasare var gjord (vilket ryktet hade sagt). Detta gjordes så att detta kunde motbevisas.

Det som är intressant är att årets performance höjning kommer till 70% utav ett mycket bättre chassi som är så pass bra inställt så att det är något understyrt vid full tank (20 liter) och vid tom tank är helt neutralt.
Sen har vi också 20 hk mer eftersom vi av misstag åkte med 4 mm för små halsringar förra året. Detta omräknat i area motsvarar drygt 20%. Summa summarum har vi i år en mycket bra bil!

Nåväl. Söndagen hällregnade det och det trivs vi med. Under warmupen hittade jag bra bromspunkter. Att försöka bromsa på asfalt där det är mättat med gummi går inte så idealspår på torrt är bara att glömma.

Racet börjades igen med en halvdålig start och Svein Langholm var uppe vid min sida tills inbromsningen då jag låg rätt och enkelt kunde bromsa mig förbi både honom och en Radical. I nästa kurva togs även nästa RS-bil och sedan var det bara att stå på. Efter 12 varv hade jag varvat alla utom fyra inklusive Langholm vilket kändes grymt bra. Att köra fort i regn är något v det roligaste som finns. tycker man inte det så beror det på att man kört för lite i det våta.

Kort sagt en mycket bra helg!

Mvh Petter

_________________
Petter Berger
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Det vore kul med lite bilder på hur det ser ut när plasten är av, chassi, hjulupphängningar, sittbrunn osv.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1929



Lite info o bilder : http://www.phantomracing.nu/

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Här kommer fina bilder som bengt-Åce på racefoto tagit! Riktigt sommarväder på lördagen och riktigt vått på söndagen. Vet inte varför jag ser så hämmad ut i victory-bilen där till vänster? Var glad som en speleman

Petter

_________________
Petter Berger
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare




_________________
Petter Berger
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Lockarpsgokart.se skrev:
Att köra fort i regn är något av det roligaste som finns. tycker man inte det så beror det på att man kört för lite i det våta.


Kan bara hålla med.
Grattis till framgångarna. thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10193



Bra jobbat! Både med rapporten och körningen!


_________________
Anders Hansson
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare


Så här glad var jag! Tack för kommentarerna!

_________________
Petter Berger
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Ser kul ut!
och riktigt imponerande varvtider!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Häftigt. Vad väger en sådan där?

_________________
Lasse Alfons
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
ca 500 kg! Vi har en minimivikt på 580 kg inklusive förare. Min kärra är i dagsläget något för tung. Den väger ca 600 kg med mig och 5 liter soppa. Dock finns besparingar att göra genom att ersätta stålljuddämpare med mc-dämpare av carbon eller liknande. Jag har inte lagt krut på det eftersom vi måste köra med katalysator nästa år vilket dämpar ljudet en hel del. Likaså kan man ersätta hamburgarna och lördagspizzan med grekisk sallad och vips har man kapat 5 kg för en struntsumma samtidigt som fjellorna blir mer attraherade av att slippa se en torktumlare för att istället vila ögonen på en tvättbräda

/Petter

_________________
Petter Berger
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Kul att det går så bra för dig Petter .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



super7 skrev:
Lockarpsgokart.se skrev:
Gott med lite kommentarer! Zetec-motorn ger faktiskt betydligt mer än vad du tror. Min motor är en välbyggd grej där man har plockat identiska stakar och kolvar från ett gäng olika motorer samt balanserat svänghjulet tillsammans med veven. Den har en obalans på 7 gram (!). Vidare är insug och förgasare frammatchat under ett gäng olika bänkkörningar. Den ger enligt rototest-kalibrerad bromsbänk 174 hk på veven och 155 hk på hjulen! En stor effekthöjare är den tändbox som Dunnel bygger och som ska användas på clubmanbilar.
Intessant...
Vad får göras åt toppen då?
Vilket typ av grenrör kör du med, 4-2-1 eller 4-1?

// Nisse


Mycket intressant måste jag säga... Jag kör en zetec 1,8 (115ps orginal) Jag har Dunnels insugsrör för weber, spjällhus från en Suzuki gsxr 750 ca 42mm med 112mm trattar, orginal kammar, 4-1 grenrör omex sprut mappat på rullar. Och min motor ger 144hk vid enligt dessa rullar. Har inte viktmatchat kolvar eller balanserat veven.

Viktning/balansering ger ju några extra hk, samt gör att man kan varva lite mer, dock dör ju effekten ut efter stax över 6000rpm med orginalkammar så det är ju ingen idé att varva mer än max 7000rpm ändå.

På engelska super seven forum är det väldigt många som kör med Zetec 1,8an och den vanligaste uppgraderingen är just weber 40or och kent "fast road" kammar samt någon typ av eftermarknads tändbox. Denna behandling sägs ge 150 hk...

Jag har aldrig hört någon som har plockat 170hk utan vassa kammar och ordentligt portad topp tidigare ur en 1,8. Därför undrade jag över effekten...

Mvh Martin

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Phantom S21 -2003 clubman racersportvagn
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (9509 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande