Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx s13 1992 - The Black Pearl
2895 besök totalt
Beat
Stockholm / Bromma
Här sen Feb 2007
Inlägg: 58


Trådstartare
NISSAN 200SX S13 BLACK PEARL

Hej!

Jag tänkte starta en tråd här för att visa upp min bil som jag både hatar och älskar. Jag blev medlem på detta forum för ett bra tag sen och har läst igenom en hel del och anser att det här forumet är en otroligt trevligt forum med moget folk som kan uppföra sig jämnför med många andra bil/motor-forum.


Jag köpte bilen på sommaren 2005 i värmland. Då var den ganska så rostig och var krockad med en hjort. När vi hade tagit hem den så tog vi isär hela motorn och märkte att det var vevlagerras pågång. Som tur är så hade det inte gått så pass långt så det var lätt reparerbart.

Bilen var först tänkt att vara som en busbil som inte behövde se så snygg ut och bara ha lite mer effekt än orginal. Men lite blev mycket och just nu så är målet att bilen ska bli en av Sveriges finaste s13nar. Och snabbaste för den delen!

Bilen skall ha potensial inom dessa grenar:
-Bankörning
-Drifting
-Strippen


SPEC LISTA:

Motor:
1.8L CA18DET 4-cylindrig motor
-TOMEI 270/9.25 avgaskamaxel
-TOMEI 270/9.25 insugskamaxel
-TOMEI ställbara kamdrev
-TOMEI 1.8mm 3lagers ståltopplockspackning
-Toppen är gatuportad med runda förbränningsrum, större flödesförbättrade avgaskanaler, finjusterade insugskanaler, inslipade ventiler och mira frästa säten
-Specialtillverkade hårdare ventilfjädrar
-ARP topplockspinnbultar och muttrar
-Blocket är uppborrat till 84mm (orginal 83.6mm)
-CP lågkomps kolvar
-SPM H-profils stakar
-Uppbrickat oljetryck i oljepumpen
-Specialtillverkad CNC-skuret remhjul
-KOYo kylare
-Volvo S60 el-fläkt till kylaren
-Walbro 255L/H bränslepump i bränsletanken
-SARD 720cc lågohms spridare
-XSpower extraktor grenrör
-Garrett GT2540R dubbelkulagrad (en riktigt nice spoolup!)
-Motoria 3"s rostfria avgassystem med 4"s slutrör
-GReddy Type-S dumpventil
-SPARCo SuperFlow dubbelkoniskt luftfilter
-Nira i3+ motorstyrsystem
-Bosch/Nira 3.4 bars mapsensor
-Innovate LC1 bredbandslamda
-Renoverad generator

Motorlistan är inte fulländad. Saknar vissa prylar. Delvis till tändningen och sen så saknar jag mitt IC-kit. Dock så är det prylar jag inte har just nu och då anser jag att det är onödigt att skriva ner det. Så listan kommer nog att redigeras senare!


Väghållning:
-KAMAZA ställbara camberstag bak
-KAMAZA ställbara toestag bak
-Subframe spacers i bakvagnen
-Polyreutan bussningar i framvagn
-TEIN Super Street coilovers
-Motoria fjäderbenstag fram

Drivning och transmission:
-OS Giken 2-skiviga kopplingskitt med intergrerat svänghjul
-NISMo motorkuddar
-NISMo växellådskudde
-KAAZ 2-vägs L.S.D
-orginal s13 5-växlade låda

Bromsar:
-CUSCo brakemaster cylinderstopper
-orginalbromsar än så länge. Håller på att kika efter sponsor och efter plånboks-vänliga bromskit hehe.

Däck och fälgar:
-Advanti Sien 18"s fälgar som är pulverlackade i blanksvart
-FALKEN 451 däck


UTSEENDE OCH INREDNING:

Utseende:
-Aeromaster bodykit
-Nylackad blanksvart
-Realcar's black chrome bakljus som är lackade och maxtonade
-Kolfiberhuv med mitt-scoop
-Igenlagda hål från vingen
-Egen designad dekal alá drifting-stuk

Har även lite mer prylar påväg hem. Dessa presenteras när de är hemma.

Inredning:
-Flockad instrumentbräda
-Flockade dörrsidor och mittdelen är omklädd i vitt läder
-omklätt handsfack i vitt läder
-Egen gjord a-stolpe med hållare för 2 mätare (laddtryck och lamda)
-Mittpanel i kolfiber för 3 mätare (oljetryck, oljetemp och vattentemp)
-Kolfiberplatta i mitt-fläkts-uttaget för kill-switchar
-AutOGauge 5"s varvklocka med shiftlight på instrumentbrädan
-Egen designat bältesstag i 60mm's rörstål
-Egen designat stereobygge i bakre delen av bilen som går att tas ut på cirka 10 minuter då man vill köra ban-körning
-Raidopower Race stolar
-SABELT 4-punkts bälten FIA godkända t.o.m 2010
-CNC-fräst handbroms handtag
-CNC-fräst växelspaks knopp


Då var det en liten presentation av min bil. Ge mig gärna kritik (positiv eller negativ), då jag anser att kritik aldrig kan vara fel.
Bilder kommer att komma upp lite senare eller imorgon.

Enjoy

MVH William

_________________
William Holming

Svetsspecialist
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Trevligt med en till 200 thumbs up kostar att ligga på topp

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Beat
Stockholm / Bromma
Här sen Feb 2007
Inlägg: 58


Trådstartare
Tack Jimmya!

Här kommer lite bilder:

Så här såg den ut när jag köpte den:





Sedan revs hela bilen och förändringar började ske
























_________________
William Holming

Svetsspecialist
Citera
tecman
Örnsköldsvik
Här sen Maj 2006
Inlägg: 50



uppdateringarna här verkar ha stannat

vet att bilen börjar bli riktigt fin och klar nu men synd att projektet här blev tyst

_________________
Martin Gunnarsson
Kör 200sx s13 (under uppbyggnad)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx s13 1992 - The Black Pearl
2895 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande