Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 309 GTI16 - 1992 - Banracingbil även för annat bus. *såld*
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (38869 totalt)
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Då var den hemma. Tyvärr har jag haft besvär med foten så hämtningen blev fördröjd för det första och nu har det laddats upp med grejer jag inte hunnit med, så det lär inte bli nåt skruvande på denna på nån vecka.



Den är ju inte vacker, vare sig i designen eller i ytskiktet men ett bra utgångsobjekt som är friskt i allt väsentligt. Tidigare ägare har kostat på en del, från annonsen:

- Ny bakaxel från fabriken i Frankrike samt alla packningar + tappar(kostar ca 12000kr nytt idag)
- 307 bromsok (ca 1500mil) runt om samt nya brembo skivor (283x26mm) + greenstuff belägg runt om
- Stålomspunna bromsslangar + wilwood reduceringsventil
- Nya KW Sportdämpare + 40mm sänkning
- Nya länkarmar+krängningshämmarstag
samt säkert mer som jag glömt

Tänkte få den rullande så snart som möjligt utan att bry mig om putsfaktorn (som jag så gärna gör annars, menar jag... ), så att-göra-listan för steg 1 ser ut ungefär så här:

-Riva ur resterande inredning och taklucka.
-Skaffa r-däck.
-Fixa (koppla in) bromsarna. Om jag hinner...
-Montera skalstol.
-Montera åtminstone båge och bakåtsträvor, så sexpunktsbältet har ngt att fästas i. Men kanske det krånglar till burbygget såpass att det är lika bra att göra allt på en gång...
-Byta fjäderben i fram till Bilstein coilovers med 100 N/mm fjädrar och excentisk topplagring som jag har liggande.
-Byta bakdämpare , troligen till Avo med ledlager.

...Pga att jag vill köra asap så kanske det blir lite genvägar iofs.

Stavarna i bakvagnen vill jag byta, de är nya originalsaker vilket betyder 21 mm krängare och 20 mm torsionsstavar medan det borde vara åtminsone 25/23. Vettiga bud tas alltså emot på originalstavarna.

om någon har FIA-homologeringshandlingar (Grp N) för modellen liggande så är jag intresserad. Skulle nog bli en rätt konkurrenskraftig bil i typ Fyndbörsen Cup också det här.

Det finns en rätt bra sammanfattning över modellen på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_309 ...ett roligt citat: "The 309's slightly awkward styling ..." stämmer ju, jag köpte den inte för utseendet, som nog bara en mor kan älska.

Lite bakgrund med motorsportbotten: http://www.rallye-info.com/carspecs.asp?car=278 ...en lite lustig jämförelse med dåtidens M3, som jag inte skulle få för mig att göra, finns där och varför inte?

Maskinen har alltså sitt ursprung i Mi16 men har lite extra godis som extraktorgrenrör och bafflad sump. Detta i en bara lite "uppsvälld" version av 205:an gör att den nog har en del kul körning att bjuda på.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
OLLERIXON
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 178



Kan bli häftigt Pär! Jag håller tummarna... thumbs up

_________________
Olle Erixon
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Kul att se den!

_________________
Arne Lindgren
Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 211



thumbs up Fina vagnar detdär

_________________
Richard Gustavsson

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Tack för påhälsningar och lyckönskningar! thumbs up

Lite av ett impusköp. Men med PSC:s omfattande bankalender och slalomcup (där orre ska få stryk ) så kändes det som ett ganska vettigt köp ändå eftersom jag kommer att kunna köra mer än jag orkar innan jag får slut på pengar.

Nu är det ju en banträffbil i första hand, men jag har både SSK Klass 1 (Fyndbörsen Cup) och SPVM Streetsport i bakhuvudet, så någon egentlig trimning av motorn blir det inte.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Vill du låna och testa LMM-insug-trottel-spridarkombon jag plockade ihop till Lionne, det är bolt-on/bolt-off, så får du gärna testa om det ger några extrahästar.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2158



Grattis! Hade en -88 förra vintern men tröttnade på att ALLT gick sönder. Den ska finnas här om du söker..

309 GTI är mkt snyggare/coolare än 205 enl. mig.. Bara check out det där överhänget bak t.ex..! De 4 extraljusen fram.. Plus att den ser ruggigt sänkt ut redan som original. De första 2 åren hade även den där feta "944-vingen" bak.. thumbs up

Min gamla kärra: http://www.garaget.org/?car=11152

Borde bli en grym banbil, fin balans och otrolig styrning.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



ooooh Pär goes xu9j4z.

Kan nog bli snabbt det där, en lagom avvägning mellan 205ans och 405ans beteende? thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Arne Lindgren skrev:
Vill du låna och testa LMM-insug-trottel-spridarkombon jag plockade ihop till Lionne, det är bolt-on/bolt-off, så får du gärna testa om det ger några extrahästar.
Bedömer du att det bör ge skillnad utan att förbättra "flåset" nedströms?

Argentaperra skrev:
Grattis! Hade en -88 förra vintern men tröttnade på att ALLT gick sönder. Den ska finnas här om du söker..

309 GTI är mkt snyggare/coolare än 205 enl. mig.. Bara check out det där överhänget bak t.ex..! De 4 extraljusen fram.. Plus att den ser ruggigt sänkt ut redan som original. De första 2 åren hade även den där feta "944-vingen" bak.. thumbs up

Min gamla kärra: http://www.garaget.org/?car=11152

Borde bli en grym banbil, fin balans och otrolig styrning.
Även om 309:orna verkar vara mkt rostkänsligare än 205 så är min en 92 som iaf är galvad, men en 88:a är nog inte att leka med! Det där med utseende tål ju att diskuteras, i en del vinklar klarar den sig bra, men andra får en nästan att hoppa till!

Eric Josefsson skrev:
ooooh Pär goes xu9j4z.

Kan nog bli snabbt det där, en lagom avvägning mellan 205ans och 405ans beteende? thumbs up
Några cm till påt sätt håll samt inte sååå mkt extra vikt blir nog bra.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Pär Hansson skrev:
Arne Lindgren skrev:
Vill du låna och testa LMM-insug-trottel-spridarkombon jag plockade ihop till Lionne, det är bolt-on/bolt-off, så får du gärna testa om det ger några extrahästar.
Bedömer du att det bör ge skillnad utan att förbättra "flåset" nedströms?

Argentaperra skrev:
Grattis! Hade en -88 förra vintern men tröttnade på att ALLT gick sönder. Den ska finnas här om du söker..

309 GTI är mkt snyggare/coolare än 205 enl. mig.. Bara check out det där överhänget bak t.ex..! De 4 extraljusen fram.. Plus att den ser ruggigt sänkt ut redan som original. De första 2 åren hade även den där feta "944-vingen" bak.. thumbs up

Min gamla kärra: http://www.garaget.org/?car=11152

Borde bli en grym banbil, fin balans och otrolig styrning.
Även om 309:orna verkar vara mkt rostkänsligare än 205 så är min en 92 som iaf är galvad, men en 88:a är nog inte att leka med! Det där med utseende tål ju att diskuteras, i en del vinklar klarar den sig bra, men andra får en nästan att hoppa till!

Eric Josefsson skrev:
ooooh Pär goes xu9j4z.

Kan nog bli snabbt det där, en lagom avvägning mellan 205ans och 405ans beteende? thumbs up
Några cm till påt sätt håll samt inte sååå mkt extra vikt blir nog bra.


Vet inte om det ger nåt alls, men mer luft och mer soppa borde ge nåt i alla fall.
Några har ju pratat på pugforumet om att större spridare ger mer direkt.. mest önskedröm gissar jag.
Det är ganska mycket min egen nyfikenhet också.
och att få det testat skulle kanske hjälpa mig att få det sålt om du inte tycker att det är nåt.
Jag har två uppsättningar spridare, men dom vassaste ska jag ha på Suzi sen. Men jag har dom som ger 260 också.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Arne Lindgren skrev:
...................

Vet inte om det ger nåt alls, men mer luft och mer soppa borde ge nåt i alla fall.
Några har ju pratat på pugforumet om att större spridare ger mer direkt.. mest önskedröm gissar jag.
Det är ganska mycket min egen nyfikenhet också.
och att få det testat skulle kanske hjälpa mig att få det sålt om du inte tycker att det är nåt.
Jag har två uppsättningar spridare, men dom vassaste ska jag ha på Suzi sen. Men jag har dom som ger 260 också.
Skulle ju vara kul att bara testa faktiskt, men först ska den förstås igång och funka.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Jaha....

Har beställt en GrpH-bur från Guss idag och håller på att göra bilen löjligt hård i fjädringen (xxx Hz i fram, yyy Hz i bak, zzz N/mm resp. ååå N/mm hjulkonstant).

Iofs så lägger jag ööö Nm/rad i fram och aaa Nm/rad i bak, så det blir nog OK med tanke på däcken som jag tänkte xxxxx xxxxx xx xxx xxxxxx.



Allvarligt talat verkar det hålla på och bli räserbil av den här? Voffo?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Pär Hansson skrev:
Jaha....

Har beställt en GrpH-bur från Guss idag och håller på att göra bilen löjligt hård i fjädringen (xxx Hz i fram, yyy Hz i bak, zzz N/mm resp. ååå N/mm hjulkonstant).

Iofs så lägger jag ööö Nm/rad i fram och aaa Nm/rad i bak, så det blir nog OK med tanke på däcken som jag tänkte xxxxx xxxxx xx xxx xxxxxx.



Allvarligt talat verkar det hålla på och bli räserbil av den här? Voffo?


Däffö! thumbs up
Grejorna ligger här och väntar.. Ids inte sänka priset mer inne på pugforument ändå.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Jahopp, har pratat med "min" vagnboksbesiktare och SBP, beställt homologiseringshandlingar, så målet verkar ju vara en gatreggad "Fyndbörsen"-bil. Har lite svårt att hålla nån logisk linje i min bilverksamhet, den styrs av tillfälligheter, nycker och hjärta, men det är väl så det ska va?

Är bara inne i "shopping spree"-fasen än så länge och det verkar bli mest rör?







...ska väl få tummen ur och rja garaget endera dan, men om det blir fint väder i helgen passar det ju bra att stå ute och börja bränna i buren och andas hyfsat hälsosamt.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Nu är alla vitala delar beställda eller på väg hem så jag tänkte uppdatera med en sammanställning av vad som är tänkt att hända och målsättningar. Från början var det tänkt som en ren "banbusbil" med båge för lite extra säkerhet och något att fästa bältet i men jag kom underfund med, allteftersom det bar iväg, att jag höll på att planera en tävlingsbil som antagligen skulle bli en hel del snabbare med mig i än 205:an... Homologeringshandlingar á 600 kr är iaf inköpta.

Evo 1:
-Chassi fram: Bilstein coilovers med excentriska ledlagrade topplagringar och fast dämpning, 100 N/mm primärfjädrar -> ca 90 N/mm hjulkonstant -> 2.8 Hz egenfrekvens + hjälpfjädrar på 20 (?) N/mm. Förmodligen original krängare inkopplad.
-Chassi bak: 25 mm torsionsstavar -> hjulkonstant 53 N/mm -> egenfrekvens 2.7 Hz .25 mm krängare med optionerna 21 och 17 mm för regn. Hårdplast-bussningar för krängaren och noisy-blocks i bakre bakvagnsupphängningen. Avo BG 120/085 justerbara 2" dämpare med ledlager.
-Interiör: originalinredning i stort sett borta utom dörrsidor och instrumentpanel. Guss GrpH-bur, dvs med alla strävor som krävs för oregistrerad banracingbil, även om bilen ska behållas gatreggad. OMP glasfiberstol, Sabelt 3" 6-punktsbälte. Ratt och viktiga kontroller ska flyttas bakåt anpassat efter köställningen. Det som är tillåtet att riva ur av instrumentbrädan dörsvinner. Passagerassäte, om jag får råd blir det skalstol och 6-p-bälte, men regbesiktar antagligen med originalstol. Originalbälten kvar vid gatkörning där de också kommer att användas, runtomsikten med 6-p är inte den bästa. Fotstöd. AIM lap-timer. Konvertering till fönstervevar. Om det blir vagnbok: fönsternät och huvudströmbrytare.
-Bromsar: original med bättre belägg, välservade ok, Goodridge-slangar och kylkanaler till frambromsarna. Lite orolig för att framskivorna på 247 x 20.5 mm ska visa sig för spretiga, men GrpN är GrpN...
-Motor: original, men med bättre kallufttillförsel, ska kolla upp i vilken grovlek jag ska göra avgassystemet, antagligen 2". Styvare bussningar.
-Kraftöverföring: original, ingen diffbroms tillåten. Kanske Claes ohlson-kulleder i växelföringen och kortare växellägen i längsled.
-Hjul: 15 x 6.5" ET15, 22 mm spacers i fram (pga fjäderbenen), 0-5 mm i bak. Förhoppningsvis Yokohama A048 M 195/55-15, men det kan bli R888 i 195/50-15 också om jag inte ska tävla, som bra budgetalternativ.
-Exteriör: I stort sett original, kommer kanske att målas om tillfälligt. Om vagnbok: Nödstopp, bogseröglor och lite dekaler. Täckplåtar och luftintag isf lysen vid bankörning. Fast transponder.

-Målsättning: Race-vikt 1110 kg. Hoppas kunna köra nån tävling till hösten, även om det är mycket att göra och ekonomin är osäker. Isåfall vill jag kunna göra åtminstone höga 1:04 på kullen.

Kvar att göra till Evo 2-3: Polykarbonatrutor, GrpN-spec och blueprintning av motor, underredmassa bort, lätta 7 x 15" fälgar, Avo gasdämpare runtom, öronlappsfåtölj, loggning. Racevikt 1110 kg med barlast... Nånstans där hoppas jag att bilen är kapabel till låga 1:03 på kullen eller helst därunder vilket betyder bil med vinnarpotential i SSK kl 1. Om sen "mjukvaran" (den där jordfärgade klumpen på bilden nedan) duger till det är en annan fråga...

Den mest konkreta bilden jag har att bjuda på är skissen över burplaneringen:


...Jag har inofficiellt klartecken från alla berörda (SBF/SBP) så efter lite rivning (tank och instrumentbräda), så är jag "good to go".

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Jaha....

..............håller på att göra bilen löjligt hård i fjädringen .....
............
Skrämskott visade det sig, det fick dock inte plats mycket mer. Men från gatbilsmått mätt, så blir den nog rätt stadig ändå.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Stoltan
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 382



Idolbild på burbyggare in action.



_________________
Niclas Stolt
Banbil: BMW 318IS -90 *såld*
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Då börjar det resa sig lite rejsattribut i innandömet:



Har funderat hit&dit... Vill ha en bra körställning och samtidigt SBP+SBF-registreringsbesikta bilen så det finns en del att ta hänsyn till, men det är under kontroll.

Bur-layouten kommer att bli så här:



...frånsett att huvudbågen hamnade lite längre akterut.

Huvudbågens tvärstag kommer inte att kunna dras längs durken pga att det isåfall skulle blockera bränslepumpen. Det måste till en högre infästningspunkt. Den extra bakåtsträvan når heller inte fram från nån annanstans än fästpunkten ovan, så det blir den här lösningen.

Eftersom jag ändå når minimivikt, ändå har en massa reglementsenliga förstärkningar i den linjen och de ytterligare förstärkningarna bara väger ca 2 kg lågt placerade, så kommer jag nog att smida Grp N-mässiga karossförstärkningar utefter den gröna linjen.

Det blir nog nästan så styvt det blir med en skruvad (kanske delsömmad) bur som är demonterbar. Samtidigt är jag såpass konfident med säkerheten att jag inte kommer att fundera över den. Kommer dock inte att sömma bågen i karossen där det annars vore möjligt. Underlättar karossbyte om det, peppar, peppar, skulle bli nödvändigt om inte annat.

Även om det går sakta så känns det iaf kul att det ändå händer nånting!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Stoltan skrev:
Idolbild på burbyggare in action.


oj, du hann emellan...

Nästa gång säger du till innan så man hinner dra in magen!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nu lägger du av direkt! >





När jag läser denna tråd får jag extremt dumma tankar i skallen så som:
"Burar har man ju byggt nga och såååå mkt jobb är det ju inte..."
"Man skulle ju kunna bygga ngt som är kul att köra men som inte absolut måste vara så extremt det går enligt reglementet...så kan man ha gatreg sammtidigt..."
"Bil att bygga på och en del godsaker ligger ju redan på hyllan...är ju inte så mkt och dyra saker kvar att fixa innan man är klar"
"Vintern har ju inte ens börjat...så klar borde man bli snudd så att man kanske kunde provåka inna snön faller..."






Räserbilsnissar måste vara det mest självförnekande släktet i världen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Nu lägger du av direkt! >





När jag läser denna tråd får jag extremt dumma tankar i skallen så som:
"Burar har man ju byggt nga och såååå mkt jobb är det ju inte..."
"Man skulle ju kunna bygga ngt som är kul att köra men som inte absolut måste vara så extremt det går enligt reglementet...så kan man ha gatreg sammtidigt..."
"Bil att bygga på och en del godsaker ligger ju redan på hyllan...är ju inte så mkt och dyra saker kvar att fixa innan man är klar"
"Vintern har ju inte ens börjat...så klar borde man bli snudd så att man kanske kunde provåka inna snön faller..."






Räserbilsnissar måste vara det mest självförnekande släktet i världen.
En bur, en stol, bälte, nåra dämpare och fjädrar... sen är det ju klart! Finns det något att förneka med det?


_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 309 GTI16 - 1992 - Banracingbil även för annat bus. *såld*
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (38869 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande