Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lancia Delta HF integrale EVOluzione 1992 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8850 totalt) |
Dags för byggtråd, bättre sent än aldrig! År 2006 kortfattad info: Motor modifierad med programmerbart sprut, frontmonterad laddluftkylare, Mits TD4HL-15T Turbo och bättre bränslepump. Chassi: Bilstein/H&R coilovers, polyuretan bussningar fram, ledlager i längsgående bärarmar bak. R-däck. Körde Challenge.nu körningar och ett par vanliga banmöten samt Superstage ganska framgångsrikt. Reportage om bilen i Bilsport nr10 2007 (ute nu!).
Bild från Sviesta oktober 2006 (jag har tappat bort vem som tog bilden, hör av dig om du inte vill ha fotot här) Eller vill ha cred! Strålande foto! Foto och bearbetning av Kallekotte på LanciaDelta.se Nu inför 2007 säsongen har chassit finslipats ytterligare, jag återkommer! _________________ Torbjörn Holst Den gula bytt mot en låg röd.. |
||
Den ser riktigt fin ut.
Ska du med till Emmaboda iår och försöka slå din gamla tid? |
||
Jodå, tanken är att komma ner till Emmaboda och slå min gamla tid.. Under 1.30 ska vi komma den här gången! _________________ Torbjörn Holst Den gula bytt mot en låg röd.. |
||
|
||
Jepp! Var ute och körde in nya bromsarna lite försiktigt .. Mer om det snart. _________________ Torbjörn Holst Den gula bytt mot en låg röd.. |
||
Under våren 2007 sker operation "minska understyrning". Bakvagnen i fokus! Inre länkarmsinfästningarna förstärks med stag och så byggde jag en justerbar kränghämmare.
Man tager vad man haver! originalkrängaren är 16mm. En Alfetta torsionstav på 18,5mm togs fram ur gömmorna och med hjälp av Johan "Fulings" strålande Exceldokument fick jag fram att med stela armar i originallängd skulle den bli ca 3ggr styvare än originalet (med viss reservation för sabbad fjäderfunktion vid svetsen). Flera hål i armarna borrades så att den kan justeras till ännu styvare vid behov (tveksamt). Kränghämmarn på plats bak. Eftersom originalet var "lagrad" i spindeln och "ledad" i karossen behövdes nya fästen i kaross nu när den blev ledad med uniballs i spindeln. Stadigare fästen tillverkades. Bussningen tillverkade jag av material från kasserade drivkugghjul till Hägglunds bandare som jag har kvar sedan lumpen Här syns också stagen till länkarmsinfästningarna, det röda mellan kaross och bakre länkar. Den svarta "buren" runt diffen för over förstärkningen till främre länkfästena. Camberplattor från Millway till BMW E30 passade utmärkt med nya hål i fjädertornen. Ett stag mellan fjädertornen avslutar bakvagnens förstärkning. Jag passade på att svetsa ihop ett kamerafäste att sätta på staget. Observera den komfortabla inredningen utan bur och med baksätet på plats! Jag vill inte förlora bruksvärdet med att kunna hämta barnen från dagis En full bur ligger dock och väntar sedan en tid i garaget, men jag hoppas jag slipper montera den, vi får se. Våga vägra bur! _________________ Torbjörn Holst Den gula bytt mot en låg röd.. |
||
Fan vad snyggt.
Har vänta länge på att få se lite bilder på din bil. Har hört mycket om bilen men aldrig sett den eller bilder. Fina uppgraderingar du gör, jag har pratat med Jonas om att vi skulle fixa camber plates men nu får man ju ideer när man ser dina. Passar dom både fram och bak ??? Jobba på och hoppas man ses någon gång. Mvh Marco. _________________ Marco Sciacca Tunström. Toyota Supra Mk5 B58 |
||
Tack Marco! om man struntar i kunna öka caster passar dom även fram med nya hål i fjädertornen (jag vill minnas att bara det tredje innersta hålet måste flyttas i tornet, för dina torn har gjorts om till Evo-modellens utseende vill jag också minnas). Plattan blir kanske något liten jämfört med stora hålet i tornet (jag tänker på avlastningen mot kaross, men jag tror inte det är något problem). Jag valde dock att låta Millway specialtillverka plattor i rätt storlek med full justeringsmöjlighet av både camber o caster. Samuel på Millway har nu måtten så han kan göra flera . Bilder kommer. _________________ Torbjörn Holst Den gula bytt mot en låg röd.. |
||
Tjenis igen Tobbe!
Det börjar nästan likna en liten lanciaklubb här inne! Var fick du tag på ledlagren till de bakre längsgående bärarmarna? Standardmått? Krävdes bearbetning? Jag har själv planer på att ersätta gummibussningarna i de tvärgående länkarmarna till kulleder. Fick tips om att detta var ett enkelt ingrepp som endast krävde att man tillverkade ett par hylsor för att de skulle passa i originalhålen. Men det blir ett projekt till vintern, nu är det ju sommar och då vill man ju bara köra. _________________ Fredrik Ljungkvist |
||
Hej !
Tänkte slänga in lite bilder från challenge förra sommarn. Jag var billös den dagen och hade bara kameran att leka med. Minns att du malde ner dina framdäck rätt hårt, hoppas det blir bättre denna säsong. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Måste säga att du har en riktigt fin EVo ska bli kul att följa utvecklingen av den här tråden!
|
||
Kul med bilderna! Bilen understyrde (eller min körstil understyrde) rätt mycket då och jag hade för lågt lufttryck i R-däcken, de hann inte bli varma på ett varv konbana. Lärorikt! _________________ Torbjörn Holst Den gula bytt mot en låg röd.. |
||
Det där var nästan i överkant smart. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Specialgjorda camberplattor fram från Millway. Tyvärr hann jag inte få dit casterjusterbara (kom idag) utan nu är castervinkeln original. Camber är ställt till neg 3,0 grader nu. Bilden är lite missvisande eftersom största justeringen är gjord med excentrisk skruv nere vid spindeln, här uppe är det bara finlir. Måste säga att jag är grymt imponerad av finishen på Millways plattor!
Förra året led bilen av otillräckliga bromsar. Mot slutet av säsongen, med andra belägg och kylslangar fungerade de åtminstone dåligt hela stinten (utan att försvinna efter halva menar jag..) Men till i år var det hög tid att göra något åt det: Bild tagen med mobil . Skämt åsido, 330mm skivor och 6-kolvs ok bolt-on till Integrale från Tar-ox! Bak blev det 313mm skivor med utflyttade originalok. Fram igen.. jag måste säga att jag inte riktigt kan se mig mätt på dessa bromsar Men så är man väl lite knäpp också.. Dom passar fint i fälgarna också, och nu kan jag slänga 16" reservhjulet, det passar inte ens bak längre.. _________________ Torbjörn Holst Den gula bytt mot en låg röd.. |
||
Det är inte så att det inte hinner bygga vacuum när du kör bara fullgas då? Det hade jag problem med på min Delta, helt plötsligt hade man bara stum pedal och noll bromsar... Men du kanske har byggt bort servot? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Våra race- och banåkarbilar Lancia Delta HF integrale EVOluzione 1992 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8850 totalt) |