Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 130i 2006 *SÅLD*
1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (14945 totalt)
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
Efter 2 trevliga dagar på Mantorp med BMWCS känns det som bilen har rätt att presenteras under denna rubrik

Efter en trevande körning på fredagens licenskurs så fick jag litet instruktörshjälp thumbs up och under lördagen då R-däcken satt på var det riktigt kul

Bilen är en standard 130i med M-sport paket. Originalbromsarna fungerade utan att mattas under de två 20 minuters pass jag körde under Lördagen, men till nästa gång kommer jag att byta bromsolja för att vara på säkra sidan. Diffbroms (Quaife) och short-shifter (Hartge) är beställda och kommer i mitten av maj. Det kommer att bli kul att se hur bilen går när dessa monterats...

Avslutar med några bilder på bilen






_________________
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11883



Kul att man får lite 130-släktingar här på rejsa thumbs up
Snygg i vitt måste jag säga

Vad blev det för R-däck?

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
bmw130 skrev:
Kul att man får lite 130-släktingar här på rejsa thumbs up
Snygg i vitt måste jag säga

Vad blev det för R-däck?


Visst är det Det blev begagnade Bridgestone RE-540 235/35/17 på M3-replika fälgar. Jag körde på vanliga däcken på licenskursen (Toyo T1R) och bytte till R-däcken på Lördagen och vilken skillnad det blev Rekommenderas varmt!

_________________
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Tror bestämt att bilen fastnade på bild på fredagen





Mvh Johan (Lemansblå 120d som knattrade runt på fredagen )
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Ni börjar ju bli ett par 1 serier här nu trevligt trevligt thumbs up

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



oreo skrev:
Bilen är en standard 130i med M-sport paket. Originalbromsarna fungerade utan att mattas under de två 20 minuters pass jag körde under Lördagen, men till nästa gång kommer jag att byta bromsolja för att vara på säkra sidan. Diffbroms (Quaife) och short-shifter (Hartge) är beställda och kommer i mitten av maj. Det kommer att bli kul att se hur bilen går när dessa monterats...


Hur fick du reda på vilken diffspärr du skulle ha? Kontaktade Quaife men dom visste inte vad jag skulle ha till min bil, det får jag ta reda på själv sa dom.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
Johan Wagréus skrev:
Tror bestämt att bilen fastnade på bild på fredagen


Mvh Johan (Lemansblå 120d som knattrade runt på fredagen )


Kul - tackar!! Hörde från instruktörshåll att du gjorde riktigt bra ifrån dig (när han åkte med mig var det bilen som imponerade mer än föraren )

_________________
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
Handlarn skrev:
Hur fick du reda på vilken diffspärr du skulle ha? Kontaktade Quaife men dom visste inte vad jag skulle ha till min bil, det får jag ta reda på själv sa dom.


Från Birds i UK som har tagit fram en till 130i/330i. De tog in en bil, mätte upp den och beställde direkt från Quaife. Första batchen har tillverkats nu och leveranser skall starta runt den 20 maj thumbs up

_________________
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



oreo skrev:
Johan Wagréus skrev:
Tror bestämt att bilen fastnade på bild på fredagen


Mvh Johan (Lemansblå 120d som knattrade runt på fredagen )


Kul - tackar!! Hörde från instruktörshåll att du gjorde riktigt bra ifrån dig (när han åkte med mig var det bilen som imponerade mer än föraren )


Jo det kändes rätt bra att köra
Tycker ettans balans i chassit passade Mantorp rätt bra, långa snabba svepande böjar

Diff skulle sitta fint på min bil också, fan 400Nm från 1500varv är rätt intressant
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
Johan Wagréus skrev:
Diff skulle sitta fint på min bil också, fan 400Nm från 1500varv är rätt intressant


Har hört att det är flera som är sugna på detta, men vet inte om det finns någon sådan på marknaden ännu. Skriv till Birds och fråga - är ni tillräckligt många som efterfrågar det så tar de säkert fram en thumbs up

_________________
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
Då var första modifieringen gjord - en Quaife diffbroms är nu monterad! Imorgon skall jag till Lunda och köra konbana och det skall bli intressant att vad det blir för skillnad mot för två veckor sedan utan LSD

_________________
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
Nu har jag testat bilen med diffbromsen monterad på Lazzats körning på Lunda. Betydligt bättre driv och roligare att kunna styra med högerfoten. Helt enkelt en lyckad modifiering thumbs up Fick en lektion i hur man skall köra bilen av Stefan (Homegrown), men det krävs nog en del träning innan jag kan få till lika spektakulära vändningar i konbanan thumbs up När jag provade hamnade jag ute i det gröna

_________________
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11883



oreo skrev:
Nu har jag testat bilen med diffbromsen monterad på Lazzats körning på Lunda. Betydligt bättre driv och roligare att kunna styra med högerfoten. Helt enkelt en lyckad modifiering thumbs up Fick en lektion i hur man skall köra bilen av Stefan (Homegrown), men det krävs nog en del träning innan jag kan få till lika spektakulära vändningar i konbanan thumbs up När jag provade hamnade jag ute i det gröna


Tack för åkturen Tyckte det kändes som det var riktigt bra driv tack vare diffbromsen, man blir ju inte direkt mindre sugen..... Övning ger färdighet, är nog rätt övertygad att Stefan, som showade rejält i den gamla vita 911:an kört aningens mer konbana och dylikt än vissa andra

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
Var bara tvungen att uppdatera med några bilder på resultatet av gårdagens polering av bilen som tog i stort sett hela dagen i anspråk. Nu är den dock i bra skick igen

Har funderat litet på hur bra bromsarna på 130i tål bankörning egentligen. Jag hade inga problem när jag körde på Mantorp sist, men då gick bilen inte så hårt. Har förstått att kylningen av bromsarna är väldigt viktig och när jag kollade noga så ser jag att M-sport fronten på 1-serien faktiskt har rätt så väldimensionerade kylkanaler direkt till framoken thumbs up Det verkar inte som om std fronten har det, så det kanske finns ngn funktion med sportpaketet i alla fall För att vara på säkra sidan skall bilen i alla fall in på BMW imorgon för att byta ut originalbromsvätskan mot ATE Superblue Racing. Har beställt Carbotech XP8 till frambromsarna och hoppas att Stacke hinner leverera dessa i nästa vecka. Nästa helg blir det ju körning på Knutstorp med BMWSC och bilen kommer att få gå dubbla pass då både jag och brorsan skall köra den och då känns det bra om bromsarna kan vara i toppskick

_________________
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Fin bil, gör sig bra i Alpinvit och med M-sport! Kul att du fått dit Quaifediffen också!

Kollat med Stacke om sensor för slitage passar på bromsbelägget? Jag monterade nämligen mina XP8 belägg i veckan och jag fick koppla ur sensorn då den ej passade Carbotechbelägget.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
Joan skrev:
Fin bil, gör sig bra i Alpinvit och med M-sport! Kul att du fått dit Quaifediffen också!

Kollat med Stacke om sensor för slitage passar på bromsbelägget? Jag monterade nämligen mina XP8 belägg i veckan och jag fick koppla ur sensorn då den ej passade Carbotechbelägget.


Tack! Nej, jag har inte kollat att det passar - får hoppas att det gör det annars får jag väl också koppla ur sensorn

_________________
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
Det blir ingen uppdatering av klossar till Knutstorpsträffen verkar det som... När Stacke gick igenom leveransen som kommit från Carbotech visade det sig att de inte skickat med några klossar till min bil eftersom 130i inte finns i USA och de därför inte kan garantera att de har några som passar thumbs down

Byte av bromsvätska gick hur som helst bra och det känns då i alla fall som den viktigaste uppdateringen av bromsarna blev gjord i alla fall. Träffen lär väl hur som helst bli ett bra test av hur mycket värme originalklossarna tål

_________________
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11883



Ständiga problemet med att vara 130 ägare... thumbs down
Jag kikade efter bromsbelägg förut och det som iaf finns och kostar tom mindre än orginalbeläggen är EBC, sökte runt lite här på rejsa och det verkade vara blandade recensioner, men de flesta var nog ändå relativt nöjda med dem. Bara ett tips om du inte undersökt hela marknaden thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
bmw130 skrev:
Ständiga problemet med att vara 130 ägare... thumbs down
Jag kikade efter bromsbelägg förut och det som iaf finns och kostar tom mindre än orginalbeläggen är EBC, sökte runt lite här på rejsa och det verkade vara blandade recensioner, men de flesta var nog ändå relativt nöjda med dem. Bara ett tips om du inte undersökt hela marknaden thumbs up


Tack för input - har inte dammsugit marknaden, men Birds hävdar att Pagid skall ha belägg som bör passa. Får se vad Stacke kan komma fram till.

_________________
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
Då har man varit iväg på ytterligare ett toppenarrangemang med BMWSC

Jag och brorsan delade på bilen den här gången - jag körde passen för licensierade förare och han PR-passen. Totalt blev det ungefär 200 varv - 150 för mig och 50 för honom. Det var riktigt kul och sakta men säkert gled varvtiderna nedåt allteftersom jag hittade spårvalen bättre och bilens gränser tydligare. Skitkul var det

Det känns som bilen är en riktigt bra nybörjarkärra - en motor som drar snällt från alla varv, ett chassi som är extremt neutralt och förlåtande (=inga retursladdar) och med diffbroms som gör det riktig enkelt att dosera överstyrningen med högerfoten thumbs up Noterade dock att framdäcken slets litet snett och att det inte skulle kännas helt fel med litet bättre instyrning i vissa kurvor. Det skall bli kul att testa vad det nya chassit jag beställt (Intrax 1k2 med ställbara topplagringar) kommer att medföra

_________________
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574


Trådstartare
bmw130 skrev:
Ständiga problemet med att vara 130 ägare... thumbs down
Jag kikade efter bromsbelägg förut och det som iaf finns och kostar tom mindre än orginalbeläggen är EBC, sökte runt lite här på rejsa och det verkade vara blandade recensioner, men de flesta var nog ändå relativt nöjda med dem. Bara ett tips om du inte undersökt hela marknaden thumbs up


Fick information från en 130i cup förare att e36 m3 / e46 m3 pads skall passa på 130i = stort urval möjligt alltså! Då bromsarna fungerade riktigt bra under intensiv körning i värme på Knutstorp tänkte jag vänta med att byta pads till jag slitit litet mer på de jag har. Du kanske vill vara testkanin den här gången

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 130i 2006 *SÅLD*
1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (14945 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande