Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Rekord -83 isbil/driftingbil - nu med film :P
3 besök senaste veckan (7822 totalt)
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144


Trådstartare
Info:

Bil: Opel Rekord E
Årsmodell: 1983
Motor: 2,0CIH med sprut
Låda: GM 5pet
Bakaxel: original "odiffad"
Kaross: rensad från kofångare, lister speglar mm
Inredning: allt utrensat bortsett från instrumentbrädan och förarstolen

Kommande:
ev motorbyte till 2,4 med webrar
svetsa diffen
bygga nytt avgasystem till 2,0an
bygga en halvbur
bocka till en ny instrumentpanel i aluminium (Nascar style )
ev kapa bort lite onödig plåt för att få ner vikten yterligare
lacka om den


bilen på väg fram ur dvalan


hmm, undra varför den inte ville starta....


golvet skrapat rent


titta va fint det blev


räsern bakifrån


framifrån, lysen ska skruvas dit efter omlackering, visst är den seriöst lackad, en tidigare ägare penselmålade bilen i denna läckra blåfärg (host!) som tyvärr råkar vara husfärg


den gigantiska rovan, tvånollan på hela 111hästar, men känns av nån konstig anledning som 150hk, den är ruggigt pigg

To be continued

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



He he! Gött projekt! Hade en -86 2,2 som vinterbil ett tag, mycket trevlig att sladda med faktiskt. Välbalanserad och fin. Jag hade kombibakfjädrar och Biltema rally gasdämpare, så den var stum och fin bak.
En 2,4 är precis vad den behöver för att gå riktigt gött!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
He he! Gött projekt! Hade en -86 2,2 som vinterbil ett tag, mycket trevlig att sladda med faktiskt. Välbalanserad och fin. Jag hade kombibakfjädrar och Biltema rally gasdämpare, så den var stum och fin bak.
En 2,4 är precis vad den behöver för att gå riktigt gött!


jepp, letar för fullt efter en billig omega att ta delar ur
kombibakfjädrar lät bra, vad hade du fram?
har du nån idé om hur man kan bygga om framvagn för drifting, bla mer styrvinkel, mindre rattutslag, cambervinkeln fixar man ju med att flytta in övre fjäderbensfästet

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Fram var den helt original, så därför fick jag byta tråg efter en liten luftfärd...


Färre rattvarv kan du nog fixa med en servostyrsnäcka, mer styrvinkel borde gå att fixa med längre styrarmar skulle jag tro.
Annars går det ju att bygga om till kuggstång, om det nu bara ska vara isbil och inte besiktigas.
Ta en kuggstång som sitter bakom framvagnsbalken bara, annars svänger inte bilen åt rätt håll...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Fram var den helt original, så därför fick jag byta tråg efter en liten luftfärd...


Färre rattvarv kan du nog fixa med en servostyrsnäcka, mer styrvinkel borde gå att fixa med längre styrarmar skulle jag tro.
Annars går det ju att bygga om till kuggstång, om det nu bara ska vara isbil och inte besiktigas.
Ta en kuggstång som sitter bakom framvagnsbalken bara, annars svänger inte bilen åt rätt håll...


okej, men mindre rattvarv, går inde det fixa med kortare styrväxel? eller har jag hört fel
visst är det olika fjädrar fram på kombi och sedan, fast iochförsig, man kan ju ha dieselframfjädrar, visst är dom styvare?

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Jag menade alltså att servosnäckan har färre färre rattvarv än en utan servo. Själva servopumpen och det behöver man ju inte koppla in.
Dieselframfjädrar kan säkert vara styvare, annars är det bara att leta upp några fjädrar som passar i skålen och har ungefär rätt längd, men med grövre tråddiameter. Bara att ta med skjutmåttet till Biltema!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



hej.

styrningen gör du som Anders sade !

fjädringen gör du enklast med att "skruva" ihop 2 bakre fjädrar & säkra dem med slangklämmor & sedan ev: dubbla krängare bak.

Fram skall den vara mjuk & medgörlig

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144


Trådstartare
jepp, och är fjädrarna för långa tar man och kapar dom till önskad längd, hehe, en driftingbil ska ju va låg, och har man 13" isdäck kan man ha den lite lägre än original utan problem, man kanske får modda skärmkanterna lite, men de kvittar

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
hej.

styrningen gör du som Anders sade !

fjädringen gör du enklast med att "skruva" ihop 2 bakre fjädrar & säkra dem med slangklämmor & sedan ev: dubbla krängare bak.

Fram skall den vara mjuk & medgörlig


oj, de här inlägget missade jag totalt

så fram kan man ha originalfjädrar?
vet att en del rekord kombi hade dubbla fjädrar per sida bak,, med sånna borde den ju bli rätt styv, och sen som sagt dubbla krängare

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144


Trådstartare
nu är den lååg bak, kapade 3 varv igår, var några millimetrar mellan tanken och domkraften då bilen stod på backen, hehe, var själv och det var första gången jag sänkte en bil men det gick ändå rätt fort, 1timme och 45minuter inkl middag så stod bilen på hjulen, ca 1dm lägre bak, ska ta mej an framfjädrarna nån kväll i veckan, bilder kommer

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144


Trådstartare

min nylackade ventilkåpa, nu fatats bara resten, hehe

isdäck, 205or, 13"are

breddade bubblaplåtisar med fastskruvad platta för att passa på Opelaxel

var tajt med spacers

här ser ni var dom satt, i bubblans originalhål, är för att dessa hjul är tänka för att sitta på en farbrors hemmabyggda trädgårdstraktor,

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144


Trådstartare
bytte tillbaka till vanliga 165R14 idag och tog ut den på en lektur, klån av låg den är, small ju i vid varenda gupp, hehe, göra tjutare gick kanonens men det roliga skulel få ett tråkigt slut, troligtvis är ventilkåpspackningen åt fanders så den läker olja som rann ner på grenröret och jag fick springa som attan efter en pulversläckare, jepp, skiten tog eld, typ 3meters lågor då man slet upphuven, men som tur var hann den inte brinna så mycket så att fixa 2 kablar så var allt i sin ordning, dock så knuffades bilen till sin lilla parkeringsplats bakom nå gamla uthus, man vilel ju inte att det skulle börja brinna igen, så nästa gång man ids pilal med den så ska ventilkåpan bli tät och returledningen fixas och huvudbromscylindern bytas, som jag säkert skrivit så har jag endast handbromsen nu och man vill ju kunna bromsa med foten då man rejsar runt en isbana
en polare har även lovat att hjälpa mej med att svetsa diffen

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144


Trådstartare



efter riktning, blev betydligt finare, och nu passar baklysena igen


och för att dölja det lite tog jag fram skruvdragaren, en poligrip och en låda plåtskruv, sen ser ni ju vad jag gjorde

ursäkta för stora bilder

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



är det inte jobbigt att kombinera drifting och iskörning i samma bil? på rwd vill man ju gärna ha mjuk bak o lite mindre mjuk fram på is och snö för att få ner fästet i bak,
på drifting verkar det vara raka motsatsen,, dubbla krängare och dubbla fjädrar bak kan ju inte göra
annat än gå på bredden, måste ju bli ifrånkörd av allt på vintern? eller ska du ha en sommar o en vintersättning

_________________
Micke Lundkvist
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144


Trådstartare
blir nog mest att köra för skojs skull på isen, inget tävlande eller så utan krutet läggs på att få den att gå så bra som möjligt på sladd, är sugen på en annan bil som renodlad isbil men har lite mycket projekt i skallen jst nu för att det ska kunna genomföras, bygger ju en bubbla också

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144


Trådstartare

inknuffad, kall elelr vad?


tanken borta, är upphissad på ena sidan så man fick mer mekplats, bakaxeln var typ ivägen i massor


gamla tanken, dom måste ha pressat som klån....


nya tanken, betydligt finare :P


kommentera nu

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Har också bytt tank på ett par oplar, bla på min Rekord 2,2. Det var ett rejält hål där luftslangarna sitter, så tankade man fullt rann det ur på nån timme. Tur att soppan är billig...
När du ändå byter tank, se till att alla luftningsslangar är ok, annars är det risk att pumpen suger ihop tanken.
Borra ett par småhål i tanklocket för säkerhets skull.
Passa på att byta soppafilter också, det har en tendens att glömmas bort på 20 år gamla bilar...

Lycka till med resten av mecket!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



inte för att vara gnällig, men putsa linsen på kameran och skaffa nåt program att minska bilderna med

annars thumbs up fortsätt sparka på skutan ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144


Trådstartare
Folxam skrev:
inte för att vara gnällig, men putsa linsen på kameran och skaffa nåt program att minska bilderna med

annars thumbs up fortsätt sparka på skutan ...



är en mobilkamera så därav kvallan, ska förminska dom nästa gång

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Har också bytt tank på ett par oplar, bla på min Rekord 2,2. Det var ett rejält hål där luftslangarna sitter, så tankade man fullt rann det ur på nån timme. Tur att soppan är billig...
När du ändå byter tank, se till att alla luftningsslangar är ok, annars är det risk att pumpen suger ihop tanken.
Borra ett par småhål i tanklocket för säkerhets skull.
Passa på att byta soppafilter också, det har en tendens att glömmas bort på 20 år gamla bilar...

Lycka till med resten av mecket!



luftslangen är pluggad, alla returledningar är bytta, tanklocket är aldirg tätt, rä ett sånt här halvmjukplastlock med som skruvblad som ska hålla fast det, värdelösa tycker jag men bättre än inget
har lite bekymmer emd kylningen just nu, kokar som attan, 30sek burn så var typ glykolen 200grader, tog än lååång stund innan den sluta, skållad blev man också

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144


Trådstartare
http://www.metacafe.com/watch/855799/

burnout modell godkänd

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Rekord -83 isbil/driftingbil - nu med film :P
3 besök senaste veckan (7822 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande