Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 480 TURBO -89
3 besök senaste veckan (5581 totalt)
480racing
Jönköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 31


Trådstartare
Lite kort om min 480 Turbo...
- Köpt 2003 med 12000 mil på mätaren, full dokumentation hos Volvo! (Nu: 14700 mil)
- Norrlandskörd (otroligt välbevarad)


Mål med bilen:
Rullande renovering samt konvertering för bana... dock går det långsamt då jag fick en snilleblixt och började plugga
Därför ligger det en hög nya delar hemma och väntar på att bli monterade. Känns frustrerande med tanke på att jag pluggar i Karlskrona och bilen står i JKPG
Det viktigaste med projektet är dock inte att bilen ska bli grymmast, snabbast och bäst utan att jag som person lär mig och utvecklas inom bilbyggandet...



Bilderna är inte de mest roande men detta är vad jag hade till hands... Vill ni titta på snygga linjer, sök efter BMW E24 på Google...




















och så en bild på mig i min Ban-bil modell långsammare (precis efter köp 2002:

_________________
Lech Malko
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Hur snäll är motorn när det gäller laddtryckshöjning á la trimpotentiometer? Brukar ju krävas lite mer soppa bl a.
Citera
480racing
Jönköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 31


Trådstartare
Inga större problem - motorn verkar palla trycket och flödet på soppan är det ingen fara med. Har haft ett öga på lamdan och inte funnit några problem. Iallafall upp till 0,85-0,90 bar där jag lagt mig...

Bör nog också tillägga att bilen är chippad där effekten skall ligga på 150-165hk. Detta kanske bidrar till justeringen av bränsletkurvan.

Dock har jag otroliga problem med värmeutvecklig. Däför kommer jag i sommar montera större IC och borra mig igenom ena skärmen och placera luftfiltret inuti stötfångaren.
Kommer också försöka leda om luften så den verkligen kommer ut ur motorrummet...(och inte in i kupén )

_________________
Lech Malko
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2913



480racing skrev:
Inga större problem - motorn verkar palla trycket och flödet på soppan är det ingen fara med. Har haft ett öga på lamdan och inte funnit några problem. Iallafall upp till 0,85-0,90 bar där jag lagt mig...

Bör nog också tillägga att bilen är chippad där effekten skall ligga på 150-165hk. Detta kanske bidrar till justeringen av bränsletkurvan.


Har kollat programvaran i min chippade box och där var det endast laddtrycksmappen som var ändrad. Bränsleboxen hade samma programvara som en annan box med samma serie.

Bränslet borde hänga med tills du har maxat luftmassemätaren thumbs up

Antar att du kör med orginalturbon. Min gick iaf rätt bra med 0.7 i ladd med ungefär samma modifikationer som dig.

Tänkte lägga mig på ungefär 0.9 bar när jag har bytt turbo och kam

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Kul att se att du äntligen lagt upp en tråd nu Himla fin 480 det där!


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
480racing
Jönköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 31


Trådstartare
En 480 kan tyvärr inte vara fin - det var Volvo för fega för!!! Men lätt och rapp - det kan den va!!!!

_________________
Lech Malko
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



480racing skrev:
En 480 kan tyvärr inte vara fin - det var Volvo för fega för!!! Men lätt och rapp - det kan den va!!!!

Fin för att vara en 480 då! Ärligt talat så tycker jag bilmodellen "inte är så snygg" hehe! Men billig och det är bra!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
480racing
Jönköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 31


Trådstartare
Jag tror att någon journalist skrev att Volvo höll tillbaka på precis allt för att slippa bli jämförda med de mer "sportiga" märkena. För tittar man på hur det var tänkt att 480 skulle se ut så skulle den väl kunna konkurrera med många av dåtidens mer prestigefyllda märken!

Men som vanligt höll de tillbaka. När man inpsekterar bilens konstruktion inser man att ingenjörerna haft stora planer för bilen men det är som om ekonomiansvarig avbrutit arbetet och sagt -"Nu räcker det..." och man därmed lämnat sakerna halv-konstruerade...

Skulle man fått rita färdigt bilen och kört vidare på grund idé med 180-200 hk skulle bilen på den tiden kunnat hävda sig mot kanske Porsche 944 (vågade ord jag vet) - men vi vet ju hur det gick med det...

Volvo har det inte - Tyskland har det!!!

_________________
Lech Malko
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Hur går det med bilen!?

En polare som kör 480turbo undrade var du köpt plastskärmarna och huven någonstans?


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Vincent
Bankeryd
Här sen Jul 2006
Inlägg: 61



Nisse977 skrev:
Hur går det med bilen!?

En polare som kör 480turbo undrade var du köpt plastskärmarna och huven någonstans?



Jag hade en 480 turbo för några år sen,har för mig att huven är plast original.

M.v.h. Vincent

_________________
Vincent Rosengren
Citera
Herman
Mjölby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 50



Vincent skrev:
Nisse977 skrev:
Hur går det med bilen!?

En polare som kör 480turbo undrade var du köpt plastskärmarna och huven någonstans?



Jag hade en 480 turbo för några år sen,har för mig att huven är plast original.

M.v.h. Vincent


Som 480racing skrev: - Framskärmar i plast (Huv är i plast org. - 4kg lättare än plåt dito enl. Volvo)

Funderar mer på det där med rensad kat på en 89-a ? (har själv 2st 88-or.)

Hur går det annars med projektet ?, skulle vara trevligt att titta till det någon gång.

MVH

_________________
Fredrik Hermansson--

Porsche 968CS-93
VW typ 1-50
Citera
480racing
Jönköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 31


Trådstartare
Det är lite strul nu så jag har inte hunnit med något mekande. Var uppe i JKPG förra helgen och provkörde den lille och han mår bra kan jag meddela

Vad gäller skärmarna beställde jag dessa av någon snubbe i norrland - ganska oproffsigt gjort och det tog nog 3 månader... Besiktningen var tyvärr inte nöjda med dessa då de var för mjuka ansåg de! Tror nog jag kan lösa detta med lite förstärkningar nu när jag läst om det på forumet...

Vad gäller den rensade katten så har jag två. En för besiktning och en rensad som jag svetsat in ett rör i så jag slipper resonansen som brukar uppstå. Men det hela kommer ändras nu när jag fått OK från besiktningen att dra ut avgaserna i sidan framför vänster bakhjul thumbs up Då blir det att köra med redig RACE kat.

Sen så måste jag ge min rodd lite love oxå - hade inget komp på 1 och 2:an så det blir till att lyfta gjutgärnstoppen...

_________________
Lech Malko
Citera
Herman
Mjölby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 50



okej , det var så du löste det med katten. thumbs up
Själv har jag ju inte samma problem eftersom min bara behöver sitta där men får vara tom.
Hoppas du kommer vidare med projektet snart. Alltid kul med lite "avvikande" bilar.
Nyfiken på de där stötfångar balkarna (finns var o pris ?).

_________________
Fredrik Hermansson--

Porsche 968CS-93
VW typ 1-50
Citera
480racing
Jönköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 31


Trådstartare
Stötfångarbalkarna är egentillverkade då fabriken jag jobbat på fick för sig att börja med 5S. Då slängde vi xxx antal kilo med ALU profiler som var fritt att ta.

Kommer ihåg att jag körde hem med 245:an rätt så rejäl överlastad den dagen!!

_________________
Lech Malko
Citera
Herman
Mjölby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 50



480racing skrev:
Stötfångarbalkarna är egentillverkade då fabriken jag jobbat på fick för sig att börja med 5S. Då slängde vi xxx antal kilo med ALU profiler som var fritt att ta.

Kommer ihåg att jag körde hem med 245:an rätt så rejäl överlastad den dagen!!


Du har möjligtvis inte fler ?

_________________
Fredrik Hermansson--

Porsche 968CS-93
VW typ 1-50
Citera
480racing
Jönköping
Här sen Sep 2006
Inlägg: 31


Trådstartare
Jo jag har massor, men för tillfället vilar roddens kaross på många av profilerna då jag renoverar ramen... Men om jag ska vara redigt ärlig så är det ett nog enklare att använda original balkar men bara banta ner dom och förstärka vid infästningspunkterna. Visserligen något tyngre....

Ser att du Herman bor i Tranås - jag flyttar hem igen i Aug då det inte funkat med sambon. Då kommer jag att bo första tiden hos päronen i Gränna... Håller du också på med en 480? Eller är det något annat udda projekt?

_________________
Lech Malko
Citera
Herman
Mjölby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 50



480racing skrev:
Jo jag har massor, men för tillfället vilar roddens kaross på många av profilerna då jag renoverar ramen... Men om jag ska vara redigt ärlig så är det ett nog enklare att använda original balkar men bara banta ner dom och förstärka vid infästningspunkterna. Visserligen något tyngre....

Ser att du Herman bor i Tranås - jag flyttar hem igen i Aug då det inte funkat med sambon. Då kommer jag att bo första tiden hos päronen i Gränna... Håller du också på med en 480? Eller är det något annat udda projekt?


Jo som sagt jag är lite skadad ! Har 2st -88 or.
Började med att jag köpte 1 jättefin 480 1999 o trivdes mycket bra med den.
Men tyvärr gick motorn på den o den har blivit stående i 5 år, tyckte det var dags att ta tag i den o köpte en "reservdelsbil" men den var ett så pass lätt objekt att fixa så den gjordes körbar istället så nu har jag 2 stycken !

_________________
Fredrik Hermansson--

Porsche 968CS-93
VW typ 1-50
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 480 TURBO -89
3 besök senaste veckan (5581 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande