Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-04-21-22 Carrera CUP Sturup Raceway
3696 besök totalt
Viktor Hjelmqvist
Örebro
Här sen Aug 2005
Inlägg: 85


Trådstartare
Hej!

var och tog lite kort i helgen på Porsche Carrera CUP





















Mvh Viktor Hjelmqvist

Hjelmqvist MEDIA

_________________
Viktor Hjelmqvist

Hjelmqvist MEDIA
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Så otroligt fina bilder!!!


Skulle offra min vänstra njure för att vara lika vass med kameran.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



Funderade just på vem vi sponsrade men sen såg jag att det stod pwrracingteam på bilen.. inte så konstigt då

_________________
Martin Öberg
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



Snyggt Viktor!!
Bild nr.7 är riktigt läcker thumbs up

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11883



Riktigt fina bilder! thumbs up
Vad änvänder ni för utrustning? En fråga som jag hoppas inte uppfattas på fel sätt Hur mycket hänger såna här bilder på utrustning/fotograf, dvs kan en amatör ta bra bilder med bra utrustning? Eller kan ett proffs ta lika bra bilder med dålig utrustning? Eller krävs det både proffs och bra utrustning

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106



Fantastiska bilder!
Jag är amatör och nybörjare, med bra utrustning, men det är inte lätt att ta bilder av den klass som Viktor gör. Min bild är tagen med en Pentax K10D med ett Sigma 135-400 och ett monostativ. Jag satt på läktaren och hade en bra bit till Tony när jag tog bilden. Solen hade gått i moln så slutartiderna blev lite för långa för att få bra skärpa. Ett proffs (Viktor?) hade säkert kunnat fixat detta i kameran, men jag har inte tid att fundera på ISo och annat.
Tony:

_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

bmw130 skrev:
Hur mycket hänger såna här bilder på utrustning/fotograf, dvs kan en amatör ta bra bilder med bra utrustning? Eller kan ett proffs ta lika bra bilder med dålig utrustning? Eller krävs det både proffs och bra utrustning


Svårt att svara på.

Men det bästa sättet att ta en riktigt bra bild är att befinna sig på rätt plats vid rätt tidpunkt, helst ha en massa tur och en snabb kamera.

Jag stod på läktaren på F1 för några veckor sedan. Bakom ett galler är det omöjligt att ta en bra bild oavsett utrustning, iaf om vi pratar på en F1-bil...

Har du en schysst digital systemkamera och ett ~200 mm zoon är det inga problem att ta en bra bild, förutsatt att man sitter på rätt ställe.

Det har blivit mycket lättare för amatörer att hålla proffsklass.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



bmw130 skrev:
Riktigt fina bilder! thumbs up
Vad änvänder ni för utrustning? En fråga som jag hoppas inte uppfattas på fel sätt Hur mycket hänger såna här bilder på utrustning/fotograf, dvs kan en amatör ta bra bilder med bra utrustning? Eller kan ett proffs ta lika bra bilder med dålig utrustning? Eller krävs det både proffs och bra utrustning


Man skulle kunna säga att det är lite som att köra racebil. Sätt en potent racebil i händerna på en orutinerad förare så uteblir de riktigt bra varvtiderna ändå.

Att ta bra racebilder handlar lika mycket om att öva, öva och öva. Vill man vara seriös med sitt fotande så bör man väl ha en hyfsad systemkamera och ett någolunda bra teleobjektiv på minst 200 mm brännvidd. Gärna mer.

Bra racebilder handlar ju om att förmedla fart och här krävs övning. Att kunna följa med i rörelsen med kameran och ta skarpa bilder på relativt långa slutartider. Även det har blivit lättare med moderna kameror med autofokus etc.

Det är oftast inget problem att ta en skarp bild på korta slutartider typ 1/2000 sek t.ex. Det trista är bara att det ser ut som bilen är parkerad ute på banan även om farten är över 100 km/h.

Övning ger färdighet som sagt. Med lite träning så kan man ta riktigt bra bilder med fart även som amatör.

Mvh
Anders

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Ett hyffsat ljusstarkt objektiv är en bra början. Jag har fotat med 70-200mm 2,8 eller 200-500 4-5,6.

Är det soligt kan man köra på bländare 2,8-5.6 för knviskarpa bilder på frihand vid ISo 100 är det molningt så får man kanske gå ända upp till iso1600(använd neatimage för brusreducering). Skjuter alltid bilar på fri hand.

Största problemet är att autofocusen oftast har svårt att hinna med och vid 2,8@200 eller 4@500 så är skärpedjupet riktigt litet och det är lätt hänt att skärpan hamnar framför/bakom.

Nu pratar vi slutartider 1/500-1/1600s

För bilder med rörelseoskärpa brukar jag ligga på 1/15-1/100s beroende på vilken feeling man vill åt och hur fort bilarna kör just där. Jag missänker att de fina bilderna ovan har blivit hjälpta av ett objektiv med inbyggd bildstabilisering med panoreringsfunktion, detta hjälper oerhört för att få till vettiga bilder med skarpa bilar och rörelseoskärpa i bakgrunden.

Trixet för att få bra motorfordon är:

0) Lär dig fotokonstens grunder, gå en kurs eller läs böcker, interent. Planera i förväg, lär av erfarenheterna från förra gången (t.ex. lämpliga bländare, lämpligt ISo, läs på internet, kolla på sånt andra gjort som du gillar och kolla bländare, slutare, ljus etc.) (edit)

1) läget, stå så du kommer nära och får fräcka bilder, t.ex. så du kan klippa bilarna framifrån vid apex eller på väg in i kurvan. Är det flera bilar på banan (race) så gör detta att man kan få in flera bilar på samma bild.

2) ljuset, se till att det är tillräckligt ljust för att undvika skakningsoskärpa. Se gärna till att ite fota i motljus. Det sänker kontrast och det blir inte så bra med reflektioner i bilplåten.

3) Välj rätt bil, coola mönster, kontrasterande färger

4) komposition, använd tomrum runt bilen, 1/3 dels reglen, gå så nära som möjligt(fyll ut bilden) . Man kan också beskära lite i efterhand.

5) Lär dig ordentlig postprocessing (se bild nedan på postprocessing och ändrad beskärning/komp)

6) öva, öva, öva.

exempel på komposition och möjligheter med postprocessing, före:


och efter postprossessing (man behöver ju inte gå så här långt, bara justeringar av kurvor, kontrast, skärpa etc kommer man långt med.)


(artefakterna beror på att jag utgick från en lågupplöst bild)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Viktor Hjelmqvist
Örebro
Här sen Aug 2005
Inlägg: 85


Trådstartare
Erik B skrev:

Det har blivit mycket lättare för amatörer att hålla proffsklass.



Utveckla, tack!

_________________
Viktor Hjelmqvist

Hjelmqvist MEDIA
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



mx5racing skrev:


Det är oftast inget problem att ta en skarp bild på korta slutartider typ 1/2000 sek t.ex. Det trista är bara att det ser ut som bilen är parkerad ute på banan även om farten är över 100 km/h.

Övning ger färdighet som sagt. Med lite träning så kan man ta riktigt bra bilder med fart även som amatör.



Som du skriver så är det framförallt panorering man ska öva på men jag tycker även knviskarpa bilder med kort slutartid har ett berättigande, man får bara använda andra medel för att få fram farten.


_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Viktor Hjelmqvist skrev:
Erik B skrev:

Det har blivit mycket lättare för amatörer att hålla proffsklass.



Utveckla, tack!


Jag gör ett försök..

Teknik och pris klass pådenna har rasat oerhört de senaste åren.
Ta bara de digitala systemkamerorna, det du får 10 000 kronor idag fanns inte ens i hus för 30' kr för några år sedan.
Skakreducering osv som diskuterats här ovan är också det en bidragande faktor till att många fler kan lyckats med en bild.

Dessutom har det större intresset som ny teknik till överkomliga priser onekligen skapat en oerhörd mängd nya fotografer som i sin tur tar med sig intresset ut på internet. Kolla bara alla fotoforum och
liknande som ploppat och/eller växt så det knakar de senaste åren.
Det gör att många många fler kan ta del av fakta, tips & trix, få en utvärdering av vad man gör, hur man gör det och vad man borde ha gjort.
Internet sig med allt snabbare uppkopplingar osv gör det lättare att dela med sig av det man skapar.

Allt detta gick fanns så klart att tillgå tidigare men inte alls på samma vis som i dag.

Jag vet att jag själv aldrig hade satsat så mycket pengar på detta med fotografering om jag inte hade haft så lätttillgänglig och billig vidareutveckling via nätet.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Viktor Hjelmqvist skrev:
Erik B skrev:

Det har blivit mycket lättare för amatörer att hålla proffsklass.



Utveckla, tack!


Skillnaden är väl den att ett proffs håller en konstant hög kvalitet (se viktors bilder, t.ex), men med den moderna digitaltekniken kan en amatör bränna loss 1000 bilder på en dag på racerbanan och kanske komma hem med ett par bra bilder om han haft turen att stå på ett bra ställe.

Detta påverkar så klart att spannet mellan en duktig amatör och ett "proffs" blir är mindre än det var före digitalteknikens intåg. Även post-processingen har blivit mycket mer tillgänglig för amatören.

Kvaliten beror sedan så klart på fotografens skicklighet och till viss del kamerautrustning. (det är så klart svårt att få bra resultat med dålig utrustning).

jag har sett många usla proffs och jag har sett många fantastiska amatörer, det såg man inte på samma sätt förr.

Att sedan Viktors bilder håller en mycket hög klass är en annan sak.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106



Christian skrev: "jag har sett många usla proffs och jag har sett många fantastiska amatörer, det såg man inte på samma sätt förr."

Vi hyrde ett proffs en heldag och han hade en Hasselblad H1 (som jag fick klämma på!) Bilderna blev inte speciellt imponerande jämfört med den Panasonic FZ20 (som inte ens är en systemkamera!) jag hade då. Visst blev det bättre och framför allt kunde vi förstora bilderna till 3x2m och ändå få bra resultat, men i A3 var det ingen större skillnad. Fick igår in en bild på Eyers Rock i Australien som var helt makalös - den var tagen med en Canon Ixus 400....
C

_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



porschedriver skrev:
Ett hyffsat ljusstarkt objektiv är en bra början. Jag har fotat med 70-200mm 2,8 eller 200-500 4-5,6.

Är det soligt kan man köra på bländare 2,8-5.6 för knviskarpa bilder på frihand vid ISo 100 är det molningt så får man kanske gå ända upp till iso1600(använd neatimage för brusreducering). Skjuter alltid bilar på fri hand.

Största problemet är att autofocusen oftast har svårt att hinna med och vid 2,8@200 eller 4@500 så är skärpedjupet riktigt litet och det är lätt hänt att skärpan hamnar framför/bakom.

Nu pratar vi slutartider 1/500-1/1600s

För bilder med rörelseoskärpa brukar jag ligga på 1/15-1/100s beroende på vilken feeling man vill åt och hur fort bilarna kör just där. Jag missänker att de fina bilderna ovan har blivit hjälpta av ett objektiv med inbyggd bildstabilisering med panoreringsfunktion, detta hjälper oerhört för att få till vettiga bilder med skarpa bilar och rörelseoskärpa i bakgrunden.

Trixet för att få bra motorfordon är:

0) Lär dig fotokonstens grunder, gå en kurs eller läs böcker, interent. Planera i förväg, lär av erfarenheterna från förra gången (t.ex. lämpliga bländare, lämpligt ISo, läs på internet, kolla på sånt andra gjort som du gillar och kolla bländare, slutare, ljus etc.) (edit)

1) läget, stå så du kommer nära och får fräcka bilder, t.ex. så du kan klippa bilarna framifrån vid apex eller på väg in i kurvan. Är det flera bilar på banan (race) så gör detta att man kan få in flera bilar på samma bild.

2) ljuset, se till att det är tillräckligt ljust för att undvika skakningsoskärpa. Se gärna till att ite fota i motljus. Det sänker kontrast och det blir inte så bra med reflektioner i bilplåten.

3) Välj rätt bil, coola mönster, kontrasterande färger

4) komposition, använd tomrum runt bilen, 1/3 dels reglen, gå så nära som möjligt(fyll ut bilden) . Man kan också beskära lite i efterhand.

5) Lär dig ordentlig postprocessing (se bild nedan på postprocessing och ändrad beskärning/komp)

6) öva, öva, öva.

exempel på komposition och möjligheter med postprocessing, före:


och efter postprossessing (man behöver ju inte gå så här långt, bara justeringar av kurvor, kontrast, skärpa etc kommer man långt med.)


(artefakterna beror på att jag utgick från en lågupplöst bild)


Vilket program (och funktion) använde du för att få fart och rörelse i bilden på TonyR?

Jag tog några kort på SKCC karttävlingen denna helgen (där vår vän Björn N med fru var med och körde i Sport2000). Jag har svårt att få till acceptabel fokus på karten vid längre slutartid än 1/250s, några halvbra vid 1/125s men det mesta blev skit, med 1/25 och 1/45 var det riktigt löjligt. Resultatet blir precis som du säger, det ser ut som om karten är parkerad och poserar för en bild. Första bilknäpparsessionen med nya kameran så det blir antagligen bättre. Knäppte det mesta med manuell fokus då autofokusen hade stora svårigheter att hänga med (kanske skulle satsa på lite nya objektiv, Sigma från slutet av 80-talet).

Vill ni öva på bilfotografering så kan jag rekommendera kartträning och tävling. Banorna ligger ofta väldigt bra till jämfört med "riktiga banor". Det tränas minst 2-3 ggr /vecka så man kan alltid hitta "rätt väder". Banorna är korta så det är aldrig så värst långt att traska så man kan byta position ofta. Det går som katten och man kommer skrämmande nära kartarna.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



FSN skrev:


Vilket program (och funktion) använde du för att få fart och rörelse i bilden på TonyR?

Jag tog några kort på SKCC karttävlingen denna helgen (där vår vän Björn N med fru var med och körde i Sport2000). Jag har svårt att få till acceptabel fokus på karten vid längre slutartid än 1/250s, några halvbra vid 1/125s men det mesta blev skit, med 1/25 och 1/45 var det riktigt löjligt. Resultatet blir precis som du säger, det ser ut som om karten är parkerad och poserar för en bild. Första bilknäpparsessionen med nya kameran så det blir antagligen bättre. Knäppte det mesta med manuell fokus då autofokusen hade stora svårigheter att hänga med (kanske skulle satsa på lite nya objektiv, Sigma från slutet av 80-talet).

Vill ni öva på bilfotografering så kan jag rekommendera kartträning och tävling. Banorna ligger ofta väldigt bra till jämfört med "riktiga banor". Det tränas minst 2-3 ggr /vecka så man kan alltid hitta "rätt väder". Banorna är korta så det är aldrig så värst långt att traska så man kan byta position ofta. Det går som katten och man kommer skrämmande nära kartarna.


Photoshop. Kopierade upp bilden i två lager. det övre lagret skärpte jag(oskarp mask), det undre klippte jag bort bilen från, sedan lade jag rörelseoskärpa på detta lager i flera steg (mer rörelseskärpa i undre delen av bilden). sedan använde jag lagermask för att få rätt del av det skarpa lagret skarp och rätt del från det oskarpa att synas.

Vill man ha lite mer sting i förgerna kan man lägga på ett lager till, här målar man med djupblå färg över det blåa på bilen, väljer gausisk oskärpa ca 30 pixlar, byter till "soft light" på lagret, sedan får man rensa lite med suddigummit.

För stillastående foto brukar man rekomendera en slutartid på 1/brännvidden (för film), med digitala kameror blir det ca 1/1,6xbrännv. dvs för 200mm, ca 1/300s, då slipper man (med bra teknik) skakningsoskärpa. För motorsport brukar jag gå upp till 3-4ggr detta dvs ca 1/1000-. eller gå ner 10ggr för bilder med rörelseoskärpa, fast då gäller det att kunna tekniken med att följa.
Ett bra trix är just att lägga på rörelseoskärpan i efterhand.

Hellre då ta lite brus för högt ISo (400-800) och använda t.ex. neat image.
I starkt ljus (utomhus på dagen) blir inte bruset så allvarligt vid höga iso.

Största anledningen till kassa bilder är enligt mig för slö/felfokusernade autofocus och dålig teknik vid panoreringar.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Eftersnack
2007-04-21-22 Carrera CUP Sturup Raceway
3696 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande