Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Bubbla 69 (Midengine V8) (BMVW)
1 besök senaste veckan (13017 totalt)
Lundgren
Oskarshamn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96


Trådstartare
Hej på er!

Har suttit här nu i nått år och lustläst dem flesta trådarna!
och tänkt att nu får det vara dags att visa mitt kommande projekt,

En VW Bubbla från 69 som skall våldtas med ett rörrams chassi och BMW V8.
Har beställt en uppsättning med ritningar härifrån http://www.rorty-design.com/content/beetle.htm

En 4-5cm breddad kaross är införskaffad,
en 3.0 BMW V8 på 218hk ifrån en BMW 530 är införskaffad.

Mycket mer än så har inte hänt pga för många projekt samtidigt.

Hur eller hur det känns som att det är OK att avslöja mina planer nn då en del delar är inköpta.

Den stackars bilen som ska våldtas!


Inne i hörnet står motorn som väntar p att våldta en gammel bubbla!


Här är en 3D ritning från hemsidan där jag beställt ritningarna ifrån!


Räkna inte med uppdateringar varje dag har som sagt lite för mycket projekt på gång samtidigt så en del måste göras klart innan jag kan börja med bubblan fullt ut!

Ett litet smakprov på en färdigbyggd bil med ritingar ifrån samma företag hittar ni här!
http://www.germanlook.com/Forums/showthread.php?t=6197&page=1& . . . .


MVH /// Lundgren

_________________
Richard Lundgren
------------------------
330 Bimmer utan tak
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



Det verkar ju helknasigt rätt på nåt vis .
Synd att de inte låtit tunneln växa lite mer i höjd men jag antar att det skall vara lite orginalliknande stuk på inredningen fram.

Är ramen mycket vridstyvare än en orginalplatta eller bara lite (mångdubbelt eller i samma storleksordning)?

Vilken transaxel (bubbla?)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807



Kan bli MYCKET trevligt

Hoppas du lägger ut många bilder under byggets gång

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Det chassiet borde ju passa under Staffans 356 coupe kaross...??

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Blir det fullbur på den också (tycker mig kunna ana det på den svarta) eller bara bågen som på 3D-bilden? En fullbur bör ju kunna styva upp chassiet rätt rejält, som det ser ut nu ser det inte jättestyft ut framför bågen, men troligen helt ok iaf...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



thumbs up thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



sjukt ballt

Helrätt!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Lundgren
Oskarshamn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96


Trådstartare
Hej på er igen!

Självklart blir det fullbur för att styva upp hela chassiet!
Vxl lådan kommer jag ta ifrån någon audi av passande modell.

I framtiden finns det planer på 4.0 V8 och 2 turbos med men det tar vi då...

So sagt det är än så länge bara på ritbordet och att en del delar är införskaffade, men jag lovar att uppdatera er med massa bilder så fort det sätter igång!

MVH /// Lundgren

_________________
Richard Lundgren
------------------------
330 Bimmer utan tak
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Hel galet projekt thumbs up
Ser framemot att följa detta...

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Riktigt coolt bygge!!! thumbs up
Men varför bara en 3,0 liters motor när standardmotorerna finns i upp till 4,4?

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Lundgren
Oskarshamn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96


Trådstartare
Krille_hlm skrev:
Riktigt coolt bygge!!! thumbs up
Men varför bara en 3,0 liters motor när standardmotorerna finns i upp till 4,4?


Jo den bara står där i garaget och väntar på att få användas till något...
(fick den i en bytes affär för ett tag sedan)
och med 218hk så är det inga omöjligheter att besikta den som amatörbyggt fordon, som jag hade tänkt.
Mer efffekt så blir det ju mer kilon som ska dit...

Men när det är besiktat och klart så får vi se vad som hittar ner, det lutar väl åt en 4.0 iaf! MEN just nu är det ju ljusår dit!

_________________
Richard Lundgren
------------------------
330 Bimmer utan tak
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

En bekant har funderat över det där med fortåka och BMW-V8, och han har skaffat sig en 3-litare. Mest för att den har extremt kort slaglängd och han tror att den kommer låta och prestera hyggligt mycket uppåt en 9000 rpm

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Lundgren
Oskarshamn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96


Trådstartare
P.P. skrev:
En bekant har funderat över det där med fortåka och BMW-V8, och han har skaffat sig en 3-litare. Mest för att den har extremt kort slaglängd och han tror att den kommer låta och prestera hyggligt mycket uppåt en 9000 rpm


Aaa så det finns fler som anväder sig av "smallblockare" här i kalmar län??

Har fått tag på en sån här med... (för er som inte ser vad det är pga min urusla bilder så är det en hel plastflipfront)


En muggig bild till, den stod så dumt till i garaget att jag inte lyckades snappa några bättre bilder.

_________________
Richard Lundgren
------------------------
330 Bimmer utan tak
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Jodå, det finns dårar överallt

Riktigt hur planerna ser ut är killen (eller gubben, om jag skall vara mer ärlig åldersmässigt) rätt hemlig om. Men även han har forskat i Audilådor, och med tanke på att han äger en ruskigt snabb och vinstrik Seven så lär det nog gå fort i alla riktningar.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3364



Svante skrev:
Det chassiet borde ju passa under Staffans 356 coupe kaross...??


Ja, men om det inte passar borde det vara väldigt lätt att rita om... Bara att beställa!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Bra motorval, lätt och rätt effekttät motor. Även om 3 litern är lite i minsta laget. Åker själv M60B30 i bruksbilen E34 å den är fruktansvärt slö på botten. I pontiacen sitter en M60B40 och även den är fruktansvärt slö på botten, även i en fiero. Men men, håller man varven uppe och bilens vikt nere så går det undan effekten finns ju där.

Kom ihåg att dra fast skruvarna till oljepumpen bara och att se till så att kamkåporna inte läcker för mycket olja ner i stifthålen.

Säg till om du behöver hjälp med inkopplingen sen, jag har mätt upp relativt komplett pin-layout i multikontakten.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Mats Friberg skrev:
Svante skrev:
Det chassiet borde ju passa under Staffans 356 coupe kaross...??


Ja, men om det inte passar borde det vara väldigt lätt att rita om... Bara att beställa!


Eller kopiera och rita själv

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



GILLAR skarpt!

Lycka till med ett fräckt projekt.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Lundgren
Oskarshamn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96


Trådstartare
_maniac_ skrev:
Bra motorval, lätt och rätt effekttät motor. Även om 3 litern är lite i minsta laget. Åker själv M60B30 i bruksbilen E34 å den är fruktansvärt slö på botten. I pontiacen sitter en M60B40 och även den är fruktansvärt slö på botten, även i en fiero. Men men, håller man varven uppe och bilens vikt nere så går det undan effekten finns ju där.

Kom ihåg att dra fast skruvarna till oljepumpen bara och att se till så att kamkåporna inte läcker för mycket olja ner i stifthålen.

Säg till om du behöver hjälp med inkopplingen sen, jag har mätt upp relativt komplett pin-layout i multikontakten.


Aa det kan komma att behövas i framtiden! Tackar på förhand!
Jo M60 maskinerna är trevliga pjäser åkte 4.0 i min E34:a förut med nu åker jag M30B35 i min M535i tevlig maskin det också fast TUNG... jag tror 3.0 åttan kommer passa bra i en grymt lätt bubbla redan orginal.

_________________
Richard Lundgren
------------------------
330 Bimmer utan tak
Citera
Lundgren
Oskarshamn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96


Trådstartare
Hej på er igen!

Nu är växellådan införskaffad också, blev en helt vanlig 5 växlad AUDI 100 växellåda till att börja med, har ingen aning om hur mycket dem kommer att palla med men det märker man säkert...

_________________
Richard Lundgren
------------------------
330 Bimmer utan tak
Citera
Lundgren
Oskarshamn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96


Trådstartare
Skrev ju i första inlägget att jag har alldleles för mycket projekt i rullning samtidigt, tänkte bara visa ett litet annant som jag håller på med vid sidan om också,

Ett EAS byggt chassi med 13" slicks och Honda 900 Fireblade motor...
Kommer säcker vara skojjigt att köras på gocart och folkrace banor!
Spårvidden blir GANSKA bred...


















_________________
Richard Lundgren
------------------------
330 Bimmer utan tak
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Bubbla 69 (Midengine V8) (BMVW)
1 besök senaste veckan (13017 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande